מטוס תעופה תיירות . בואינג 737
צילום: בואינג

בואינג מצאה 2 תקלות במטוסי דרימליינר 787

שוב תקלות בטיחות במטוסי בואינג, אך השוק נותר אדיש. החברה דיווחה על קרקוע של 8 מטוסי דרימליינר 787
עמית נעם טל | (4)
נושאים בכתבה בואינג

לאחר ההתרסקות מוקדם יותר השנה, מניית ענקית התעופה האמריקאית בואינג (סימול:BA) מתייצבת בתקופה האחרונה, מניית החברה אמנם עדיין נסחרת ברמה הנמוכה ב-60% מהשיא שקבעה ב-2019, אך התנודתיות שאפיינה את המניה מוקדם יותר השנה נעלמה לחלוטין וניכר כי גם חדשות "שליליות" כבר לא כל כך משפיעות על המחיר. 

כך לדוגמה היום, החברה דיווחה כי מצאה 2 בעיות ייצורת הקשורות ל-8 מטוסי דרימליינר 787. לטענת החברה המטוסים מקורקעים ויש לבדוק אותם לפני שהם יחזרו לשירות. רשות התעופה האמריקאית (FAA) עודכנה בבעיה. אמנם לא מדובר בבעיות בטיחות שהובחנו במטוסי 737 של החברה, אך השווקים היו "רגישים" מאוד בשנה האחרונה לדיווחים סביב סוגיית הבטיחות של מטוסי החברה. היום המניה אדישה לחלוטין ומטפסת ב-0.5%

נזכיר כי הצרות של בואינג החלו כבר לפני כשנה וחצי כששתי התרסקויות של מטוסי 737 מקס מתוצרת החברה נגרמו, על-פי החשד, בשל כשלים בייצור (על-פי הטענות בשל עדכון לקוי של תוכנות המפעילות את המטוס) שעדיין נמצאים בחקירה אך גרמו לקרקוע צי המטוסים מהדגם 737 מקס מאז אותה התרסקות. 

תגובות לכתבה(4):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 4.
    דרור 30/08/2020 06:37
    הגב לתגובה זו
    כשנותנים לייצר חלקים מחוץ לארצות הברית זה מה שקורה. צריך ליצר רק במפעל או בתוך המדינה עצמה. כשיבינו את זה לא יהיו בעיות
  • 3.
    וול סטריט 29/08/2020 16:24
    הגב לתגובה זו
    מה זה חשוב ..אם קרקעו מטוסים בתקופה רגילה- המניה היתה מתרסקת..כפי שאמור להיות...אבל הבורסה בארהב מזמן לא בורסה..זה שחיתות בחסות הממשל המושחת והמנפח...גועל של בורסה...אני אבדתי כבר את האמון במילה הזו...בקשה היום מיועדת לגייס מיליארדים על כלום...העיקר שהעשירים יתעשרו עוד...בושה
  • 2.
    צריך להזכיר שאל על משתמשת ב 787 (ל"ת)
    נוסע מתמיד 29/08/2020 11:37
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    אתם מזרזרים כתבה שלמה בלי העיקר שהוא מה התקלות שהתגלו (ל"ת)
    אא 29/08/2020 06:47
    הגב לתגובה זו
טיוטה. קרדיט: רשתות חברתיותטיוטה. קרדיט: רשתות חברתיות

טויוטה: ירידה במכירות אחרי 11 חודשים של עליות, הלחץ מסין מתגבר

ירידה שנתית ראשונה במכירות מאז תחילת השנה, האטה בייצור וזהירות גוברת מצד ההנהלה; השוק הסיני מאבד מומנטום ואילו גם אירופה ואסיה 

רן קידר |
נושאים בכתבה טויוטה

ענקית הרכב, טויוטה מוטור, סיימה את חודש נובמבר 2025 עם נתונים שמסמנים תפנית שלילית לאחר כמעט שנה של צמיחה רציפה. יצרנית הרכב היפנית דיווחה על ירידה של 1.9% במכירות הגלובליות המאוחדות, הכוללות גם את דייהטסו והינו (Hino), לרמה של 965,919 כלי רכב. מדובר בירידה השנתית הראשונה של החברה זה 11 חודשים, נתון שמדגיש את התגברות הלחצים בענף הרכב העולמי ואת השפעתה המכרעת של סין על התוצאות.

ההאטה במכירות לוותה גם בירידה חדה יותר בצד ההיצע: הייצור העולמי של הקבוצה ירד ב-3.4% לעומת נובמבר אשתקד והסתכם ב-934,001 כלי רכב. הפער בין הירידה במכירות לירידה בייצור משקף גישה זהירה יותר מצד טויוטה, שמעדיפה להתאים את קצב הייצור לסביבה של ביקושים מתמתנים ואי-ודאות רגולטורית וכלכלית.

הגורם הסיני 

עיקר הפגיעה נרשמה, שוב, בשוק הסיני. מכירות טויוטה בסין צנחו ב-12.1% לעומת השנה שעברה והסתכמו ב-154,465 כלי רכב. בחברה ציינו כמה גורמים מצטברים שהובילו לירידה: הפסקת תוכניות סובסידיה לרכב חשמלי ולרכב חסכוני בדלק באזורים נרחבים, דחיית החלטות רכישה מצד לקוחות על רקע חוסר ודאות סביב מדיניות ממשלתית חדשה, וכן תהליכי מעבר בין דגמים, כולל שינויים בדגמי מפתח כמו ה-RAV4.

הנתונים מסין ממחישים עד כמה השוק, שהיה מנוע צמיחה מרכזי עבור יצרניות רכב זרות, הפך לגורם סיכון. מעבר לתחרות הגוברת מצד יצרנים מקומיים, הפחתת התמיכה הממשלתית והסביבה הפוליטית המורכבת מקשים על שמירת היקפי המכירות. עבור טויוטה, שמחזיקה נוכחות רחבה במדינה, מדובר באתגר אסטרטגי ארוך טווח.

מגמה מעורבת בשאר העולם

בזמן שסין הכבידה, השוק היפני סיפק נקודת אור מתונה. המכירות ביפן עלו ב-1.5% והגיעו ל-177,130 כלי רכב, הודות לביקוש מקומי יציב יחסית. עם זאת, מחוץ ליפן נרשמה ירידה של 2.6% במכירות, לרמה של 788,789 יחידות, נתון שממחיש כי ההאטה אינה מוגבלת לסין בלבד.

אסיסי נשיא מצרים
צילום: מצרים

מצרים מפחיתה ריבית בפעם החמישית השנה: האינפלציה בירידה

האינפלציה במצרים 12.3%, הריבית על הלוואות כ-20%

משה כסיף |
נושאים בכתבה ריבית מצרים

הבנק המרכזי של מצרים הודיע על הפחתת ריבית חמישית בשנת 2025, לאחר שהאינפלציה הפתיעה כלפי מטה ואפשרה למעשה מדיניות מוניטרית מקלה יותר. הריבית על פיקדונות ירדה ב-100 נקודות בסיס לרמה של 18%, והריבית על הלוואות ירדה באותו שיעור ל-21%.

המהלך, של הבנק המרכזי שיצר הפתעה בקרב חלק מהכלכלנים, משקף את ניסיונה של קהיר לאזן בין הורדת עלויות המימון של המדינה והמערכת הבנקאית לבין שמירה על יציבות מחירים. למרות שהאינפלציה עדיין נמצאת ברמה דו-ספרתית, ההאטה האחרונה בקצב עליית המחירים מאפשרת לבנק המרכזי להמשיך בהדרגתיות במסלול ההורדות.

אינפלציה נמוכה מהצפוי

הגורם המרכזי שהביא להורדת הריבית הנוספת הוא ירידת האינפלציה הכללית ל-12.3% בנובמבר, נתון מפתיע לנוכח קיצוץ בסובסידיות הדלק שנעשה כחלק מרפורמות בתמיכת קרן המטבע. הבנק המרכזי ציין כי עדיין קיים לחץ מתמשך באינפלציה שאינה מזון, כמו עלויות שירותים וסחורות שאינן בסיסיות, וכן מתיחות גיאופוליטית עולמית כגורמי סיכון. המסר הוא שהקיצוץ מהווה התאמה זהירה לנתונים ולא שינוי מהותי במדיניות.

נזכיר כי בתחילת 2024, מצרים העלתה את הריבית לשיא והפחיתה את ערך המטבע בכ-40%. צעדים אלו היו חלק מתיקון רחב שנועד לייצב את שוק המטבע, לצמצם עיוותים ולאפשר כניסת מימון חיצוני. במקביל, מצרים קיבלה חבילת תמיכה גלובלית בהיקף של כ-57 מיליארד דולר כדי להתמודד עם לחצים חריפים כמו מחסור במטבע זר ותשלומי ריבית כבדים על התקציב. כל שינוי בריבית נבחן גם דרך הפריזמה של שירות החוב: ריבית גבוהה מדי מכבידה על המדינה, אך ריבית נמוכה מדי עלולה לפגוע ביכולת למשוך הון זר.

המטרה: אטרקטיביות למשקיעים זרים

מאז תחילת 2025, מצרים מבצעת הורדה הדרגתית בריבית תוך שמירה על פער מספיק גדול כדי להישאר אטרקטיבית למשקיעים זרים באפיקי חוב מקומיים. זהו איזון מורכב: הורדת הריבית מקלה על התקציב ועל פעילות עסקית, אך אם היא מהירה מדי, עלולה להתחדש לחץ על המטבע ועל האינפלציה.