יניב חברון: "המהלך הבא הוא צמצום הרכישות, קשה לראות עלייה בשוק"

הכלכלן הראשי של בית ההשקעות אקסלנס כינה את המצב בשוק כעת "מאניה דיפרסיה" ולא בכדי - "המשקיעים רואים הכל באור חיובי – קראחנה"
ידידיה אפק | (4)

"תפנימו, המהלך הבא הוא צמצום הרכישות", כותב היום יניב חברון, הכלכלן הראשי במחלקת המחקר של בית ההשקעות אקסלנס נשואה, בסקירתו השבועית. "לא פעם כתבנו שזה הרבה פחות משנה העיתוי, מה שבטוח הוא שהמהלך הבא של הפד' הוא צמצום הרכישות. ככל שאני נתקל ביותר שחקנים שחושבים כי רכישות האג"ח ימשכו עוד שנים ארוכות, אני מבין שצמצום הרכישות רק מתקרב עוד יותר, שהרי אלה הסממנים העיקריים לתחילת התנפחות של בועה".

חברון מוסיף וכותב כי "המשך יציבות בשוק העבודה האמריקאי תוך כדי ירידה בשיעור האבטלה, תוביל את הפד לצמצם את הרכישות כבר בחודש דצמבר. במידה וכך יהיה, המשך הצמצום יהיה איטי יותר ויאפשר לפד' להיות בטוח שהוא משיג את מטרותיו הכלכליות. מנגד, במידה וצמצום הרכישות יעשה רק בעוד חצי שנה מהיום, צמצום הרכישות יהיה מהיר הרבה יותר. אגב נראה לנו סביר להעריך שבפד' היו מעדיפים צמצום איטי ולאורך זמן כדי לצמצם רעשים במערכת".

"צמצום רכישות של הפד', והמשך עליית תשואות באג"ח האמריקאי (לא הרבה מעבר ל-3%), יקשה על שוקי המניות להציג המשך עליות שערים ללא עלייה חדה ברווחיות", מעריך הכלכלן הראשי של אקסלנס. "אנחנו עוד לא מסמנים את אקורד הסיום של השווקים אבל גם אנחנו מתקשים להתעלם מהכניסה המאסיבית של המשקיעים לשוקי המניות".

ומה לגבי הראלי האחרון בוול סטריט? במחלקת המחקר של בית ההשקעות כותבים ש"אנחנו מתקשים להסביר את התגובה של המשקיעים בשוק המניות. רק לפני שבועיים כשפורסם הדוח החלש לחודש ספטמבר, אותם משקיעים צהלו מתוך הערכה שהפד' ידחה את צמצום הרכישות עמוק לתוך 2014. הדוח החזק שהקפיץ את תשואות האג"ח והיטה את התחזיות לצמצום אפשרי כבר בחודש דצמבר, בכל זאת התקבל בברכה ככל הנראה מתוך הנחה שהכלכלה משתפרת. אם כן המשקיעים בעצם רואים הכל באור חיובי קראחנה".

לגבי שוק האג"ח התמונה מעט שונה. "התנודות החזקות (באג"ח) רק מעידות על אי הוודאות איתה מנסים להתמודד המשקיעים. האם ההתאוששות תאיץ ב-2014, האם אנחנו צפויים לנפילה נוספת בכלכלה האמריקאית? האם הפד' אכן יצמצם את הרכישות בקרוב? או שהם יימשכו עוד הרבה מאוד זמן? האם הריבית תעלה בתוך שנתיים או שהיא עתידה להישאר ברמה אפסית עד סוף העשור. גם אלה האוחזים בתחזית מובהקת לגבי כלכלת ארה"ב, רצוי שיזכרו כי השוק צפוי להמשיך ולהיות תנודתי עד פיזור העננים. אנו מזהירים מפני עליית תשואות ושוק תנודתי מאז חודש אפריל 2013 ובנתיים נראה שהתנודתיות רק מתגברת. השוק האמריקאי מגלם היום שיפוע של 264 נקודות בסיס, מוגזם לכל הדיעות ועדיין הוא עשוי לעלות בשבועות הקרובים", מסכם חברון.

תגובות לכתבה(4):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 4.
    הריבית האפסית כאן כדי להישאר בינתיים ! (ל"ת)
    אנונימי 10/11/2013 22:33
    הגב לתגובה זו
  • 3.
    elibakal55 10/11/2013 20:35
    הגב לתגובה זו
    אפשר לצמצם את המאמר במילה מבריקה מדוייקת להפליא : " קארחנה " או בשפת העם : בית זונות !!!!
  • 2.
    משה 10/11/2013 19:49
    הגב לתגובה זו
    בפיקדון בבנק 0.25 אחוז לשנה
  • 1.
    הבורסה לפנה פיצןץ 1340 היתה המפולת (ל"ת)
    דוד 10/11/2013 19:31
    הגב לתגובה זו
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיותמוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות

"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"

מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”

רן קידר |

הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי". 

לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית. 

הדיון מסתכל אחורה 

הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב". 

שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה. 

תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות” 

יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.” 

המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית 

הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות. 

בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”. 

ביטקוין ירידות
צילום: רוי שיינמן

איבדו עשרות אחוזים: הביטקוין נפל - וחברות אוצר הקריפטו צנחו

המודל שאפשר למשקיעים מוסדיים להיחשף למטבעות דיגיטליים דרך מניות חברות האוצר מתגלה כפגיע במיוחד, כשהביטקוין יורד ב־15%, מניות החברות קורסות פי שניים ויותר, ובוול-סטריט מזהירים: הפרמיה המנופחת גובה את המחיר

אדיר בן עמי |

ההשקעה שנחשבה לפופולרית ביותר השנה בקרב משקיעי הקריפטו - רכישת מניות של חברות שמחזיקות במטבעות דיגיטליים כנכס מרכזי - נקלעה לתקופה קשה. מחירי הביטקוין והאתריום ירדו, ומניות אותן חברות נסוגו אף בשיעורים חדים יותר. מיקרוסטרטג'י MicroStrategy Inc 1.99%  , שמוכרת כיום בשם סטרטג'י, הייתה החלוצה במודל הזה בהובלת מייקל סיילור. החברה, שהחלה כחברת תוכנה קטנה, הפכה לאחת המחזיקות הגדולות בביטקוין. בשיאה ביולי שוויה עמד על כ־128 מיליארד דולר, וכעת הוא ירד לכ־70 מיליארד.


הרעיון מאחורי חברות האוצר היה לאפשר למשקיעים מוסדיים, שלא יכלו לרכוש קריפטו ישירות, דרך עקיפה להשקעה במטבעות דיגיטליים. המשקיעים קנו מניות של חברות שהחזיקו ביטקוין או אתריום עבורם, מה שנחשב פתרון נוח למגבלות רגולציה. אלא שהמודל הזה יצר בעיה מובנית: מניות החברות נסחרו בפרמיה גבוהה ביחס לשווי האמיתי של המטבעות שברשותן. ברנט דונלי, נשיא ספקטרה מרקטס, הסביר כי “משקיעים שילמו שני דולר על כל דולר של ביטקוין שהחברות החזיקו בפועל”.


נקודת המפנה הגיעה ב־10 באוקטובר, כשנשיא ארה״ב דונלד טראמפ הכריז על הטלת מכסים חדשים על סין. ההודעה גרמה לגל מכירות בשווקים, והקריפטו הצטרף לירידות. השבתת הממשל הפדרלי וחוסר הוודאות סביב מדיניות הריבית של הבנק המרכזי הגבירו את הלחץ. 


 כשהנכס הבסיסי יורד, המניה יורדת יותר

מחיר הביטקוין ירד בכ־15% בחודש האחרון, אך מניית סטרטג'י איבדה 26%. הירידה החדה משקפת את האופי הממונף של החברות הללו: כשהנכס הבסיסי יורד, המניה מגיבה בעוצמה גדולה יותר. פיטר ת'יל, משקיע הון סיכון בולט, נמנה עם התומכים הבולטים בתחום חברות האוצר הקריפטו והשקיע במספר חברות מהתחום. BitMine Immersion Technologies, אחת החברות הגדולות בתחום האת'ריום שנתמכת על ידי ת'יל, איבדה יותר מ-30% מערכה בחודש האחרון. גם ETHZilla, שהחלה כחברת ביוטכנולוגיה והפכה לאוצר את'ריום בהשתתפותו של ת'יל כמשקיע, ירדה ב-23% באותה תקופה.


מתיו טאטל, שמנהל קרן סל שמטרתה להכפיל את תשואת סטרטג'י, חווה ירידות חדות עוד יותר, כאשר קרן MSTU שלו נפלה בכ־50%. לדבריו, “חברות אוצר דיגיטליות הן למעשה גרסה ממונפת של נכסי הקריפטו, ולכן כשהשוק יורד, זה הגיוני שהן יפלו מהר יותר.” מאט קול, מנכ"ל חברת Strive, אמר כי רבות מהחברות “תקועות”. Strive רכשה ביטקוין במחיר הגבוה בכ־10% ממחירו הנוכחי, ומנייתה ירדה ב־28%. עם זאת, קול ציין כי החברה ערוכה להתמודד עם התנודתיות בזכות גיוס הון באמצעות מניות ולא באמצעות חוב.