
עד סוף השנה: אמזון צפויה להפוך לקמעונאית הגדולה באמריקה
בג׳יי פי מורגן צופים שאמזון תעקוף את וולמארט עם 593 מיליארד דולר מכירות השנה, אך הדרך לעליונות כוללת השקעה של 105 מיליארד דולר בבינה מלאכותית, פיטורי אלפי עובדים ופתרונות חדשניים לבעיית האנרגיה למרכזי נתונים
אחרי עשרות שנים שבהן וולמארט Wal-Mart Stores Inc. שלטה ללא עוררין על ענף הקמעונאות האמריקני, המהפכה הדיגיטלית עומדת להכתיר מלכה חדשה. אנליסטים בג׳יי פי מורגן צופים כי אמזון Amazon.com Inc. -0.58% תעקוף השנה את וולמארט ותהפוך לקמעונאית הגדולה ביותר באמריקה, עם 593 מיליארד דולר מכירות מול 573 מיליארד של וולמארט.
דאג אנמות', אנליסט ג׳יי פי מורגן לחברות אינטרנט, חזר השבוע על המלצת "משקל יתר" על מניית אמזון עם מחיר יעד של 240 דולר. ההמלצה מבוססת על הציפייה שהחברה תזרז את הצמיחה שלה ב-2026 על רקע סביבה מאקרו-כלכלית יציבה יותר. "אמזון נותרת הרעיון הטוב ביותר שלנו," כתב אנמות'.
קצב צמיחה כפול משל וולמארט
הנתונים מגלים פער גדל בקצבי הצמיחה. אמזון צפויה לגדול בקצב של 8% השנה, כמעט כפליים מקצב הצמיחה של וולמארט שעומד על 4%. ההבדל נובע מהתמחותה של אמזון במהירות אספקה ומגוון מוצרים עצום, לצד היכולת לנוע בגמישות בין מלאי עצמי למוכרים חיצוניים.
מנוי פריים הפך ליתרון אסטרטגי מרכזי של אמזון. המנוי לא רק מבטיח נאמנות לקוחות, אלא יוצר מעגל כלכלי סגור שבו כל רכישה מחזקת את הקשר בין הלקוח לפלטפורמה. המודל הזה מבטיח זרם הכנסות יציב ומאפשר תכנון עסקי ארוך טווח שקשה להתחרות עמו.
- האם הבינה המלאכותית תפתח עידן של אבטלה המונית?
- מהר יותר ממה שחושבים - ה-AI מחליף גם מתכנתים; מיקרוסופט תפטר כאלף עובדים
עם זאת, הדרך לעליונות דורשת השקעות עצומות. אמזון השקיעה השנה 105 מיליארד דולר בהוצאות הון, כשרובן מיועדות לפיתוח יכולות בינה מלאכותית ותשתיות דיגיטליות. זה סכום המשתווה לתקציב של מדינה בגודל בינוני, ומעיד על ההימור האדיר שהחברה מבצעת על העתיד הטכנולוגי.
אמזון ואנרגיה גרעינית
האתגר הגדול ביותר של החברה הוא הצורך הגובר באנרגיה למרכזי הנתונים. פעילויות הבינה המלאכותית דורשות כוח עיבוד עצום, והשרתים המתקדמים צורכים הרבה יותר חשמל מהתשתיות הקודמות. בפנסילבניה, מחירי החשמל עלו פי תשעה במכרז האחרון, כאשר מרכזי הנתונים
נחשבים לגורם העיקרי לעלייה המשמעותית.
כדי להתמודד עם האתגר הזה, אמזון חתמה על עסקה חדשה עם תחנת הכוח הגרעינית בפנסילבניה. במסגרת ההסכם, החברה תקנה חשמל דרך הרשת הכללית ותשלם דמי הולכה והפצה, במקום התוכנית המקורית לחבר את מרכזי הנתונים ישירות לתחנת הכוח ולעקוף את הרשת הציבורית.
- המניה שמזנקת ב-110% בזכות הצלחה בניסוי קליני לשפעת; ומה האנליסטים אומרים?
- סופר מיקרו מגייסת 2 מיליארד דולר באג״ח להמרה
- תוכן שיווקי "הקרנות הפאסיביות מהוות 60% מהענף"
המהלך נועד למנוע ביקורת פוליטית גוברת על השפעת חברות הטכנולוגיה על מחירי החשמל לצרכנים. הסנטור בוב סמית' מניו ג'רזי אמר: "יש לנו משבר בדרך במחירי החשמל. העליות הללו הולכות ליפול על האזרחים." חששות כאלה הולכים ומתגברים ככל שיותר חברות טכנולוגיה בונות מרכזי נתונים חדשים.
מטא נקטה גישה דומה השבוע, כשהסכימה לקנות חשמל מתחנת כוח גרעינית באילינוי החל מ-2027. העסקה תחליף סובסידיות ממשלתיות שהיו נחוצות לשמירה על התחנה.
פחות עובדים, יותר AI
לצד בעיות האנרגיה, אמזון עוברת שינויים משמעותיים בכוח האדם. אנדי ג'אסי, מנכ"ל החברה, הודיע השבוע לעובדים שהחברה תקטין את כוח האדם בשנים הקרובות באמצעות כלי בינה מלאכותית. ההודעה משקפת את השינוי הטכנולוגי הגדול ביותר בעולם העבודה מאז המהפכה התעשייתית.
החברה כבר פיטרה למעלה מ-27,000 עובדים מאז 2022, ובמקביל דורשת מאלפי עובדים נוספים לעבור למרכזי ערים גדולות כמו סיאטל, ארלינגטון או וושינגטון - או לעזוב את החברה. התהליך של ריכוז העובדים מתנהל במשך יותר משנה, אך מתעצם לאחרונה.
עובדים דיווחו שהם מקבלים 30 יום להחליט על המעבר ו-60 יום נוספים לביצועו, אחרת עליהם לעזוב ללא פיצויי פיטורים. בנוסף, החברה דורשת מכל העובדים לחזור לעבודה במשרד חמישה ימים בשבוע. המהלכים הללו מבטאים מעבר מהמודל המבוזר שהתפתח בתקופת הקורונה חזרה למודל עבודה ריכוזי.
השינויים הללו חלק מאסטרטגיה מקיפה להכנת אמזון לעתיד שבו הבינה המלאכותית תשנה תעשיות שלמות. החברה כבר משתמשת בבינה מלאכותית במחסנים לשיפור מהירות המשלוחים, והעניקה לצ'טבוט שירות הלקוחות יכולות AI מתקדמות. אך זו רק ההתחלה של השינוי הצפוי.
יותר מתחרות בין חברות
העקיפה הצפויה של וולמארט מסמלת משהו גדול הרבה יותר מתחרות בין שתי חברות. מדובר בביטוי למעבר מהכלכלה הפיזית לכלכלה הדיגיטלית, מהמודל התעשייתי למודל המידע. אמזון לא רק מוכרת מוצרים - היא אוספת נתונים, מנתחת התנהגות ובונה אלגוריתמים שמשנים את הצרכנות.
המאבק האמיתי הוא על הגדרה מחדש של משמעות הקמעונאות במאה ה-21. וולמארט הצליחה במשך עשרות שנים על בסיס יעילות תפעולית ומחירים נמוכים. אמזון מציעה נוחות, מהירות ומגוון בלתי מוגבל. השאלה היא אם הצרכנים מוכנים לשלם את המחיר הנוסף - לא רק כספי, אלא גם בפרטיות ובתלות בטכנולוגיה. בעידן שבו הנתונים הם הנפט החדש, מי ששולט בזרימת המידע שולט בעתיד הקמעונאות.