חיים מסילתי 02
צילום: biztv
ראיון

"מחירי דירות על הים יעלו. תושבי חוץ הביאו ביקושים"

חיים מסילתי, יו"ר לשכת שמאי המקרקעין על ההבדל בין דירה על הים לדירות "רק" קרובות לים, דירה עורפית מול דירת חזיתי; הדירות על הים הולכות ואוזלות, איפה הכי כדאי לקנות (רמז: סעו צפונה) ומה קורה בתל אביב? 
איציק יצחקי | (24)

בשנים האחרונות זה הפך לטרנד, בשנה האחרונה זה מרתיע: יותר אנשים רוצים לרכוש דירות על קו המים. למה זה כל כך מפתה ולמה זה מרתיע? כי דירות שנמצאות עד 100 מטר מקו החוף כבר לא מוצעות למכירה במחירים ריאליים. הנה כך, פרוייקט חדש שנבנה בשכונת גבעת אולגה על קו החוף, מוצעות למכירה ב-3.5-4 מיליון שקל, עליה של כמעט 100% ביחס למחירן על הנייר. דירות יוקרה. 35 אלף שקל למטר. בגבעת אולגה. שמעתם נכון.

מאה מטר צפונה, תוכלו למצוא ברחוב מנחם בגין דירות שאינן על קו המים ב"הנחה" של כמעט מיליון וחצי שקל ל-5 חדרים. ואם לדירה אין נוף לים, או שהיא רחוקה מקו המים, המחיר יכול עוד לרדת. כן, גם כשאתם קונים דירה על הים, המחיר יכול להשתנות. המרחק, הנוף, הקומה ובעיקר הקו. איך אמר לי פעם אוטוריטה מתחום הספורט שגר ליד חוף הים בהרצליה, במרפסת ביתו? "למה אני לא עובר לצד השני, שמשקיף לים? פשוט, כי זה לא בליגה שלי". הבנתם? פער של כמה מליוני שקלים בין צד לצד, עושים לפעמים את ההבדל.

דוגמאות נוספות לא חסר: בנתניה נמכרות דירות גדולות על הים במחיר של 5 מיליון שקלים - משהו כמו 40 אלף שקל למטר. המפרט מפנק יותר, הגודל מפנק יותר מאשר בחדרה והן גם קרובות יותר לאזורי בילוי כמו קניון עיר ימים. ועל זה תושבי נתניה - כן, גם הצרפתים, מוכנים לשלם.

האם למרות הבועה עדיין כדאי לרכוש דירה בתל אביב?

מחירי הדיור בחדרה - בכמה הם עלו והאם המשקיעים איחרו את הרכבת?

לא רק בגלל הצרפתים: היכן ייעצר טירוף המחירים בנתניה?

ויש גם יוצאים מהכלל שלא מעידים על הכלל: בירקון בתל אביב תוכלו למצוא דירות ב-80-90 אלף שקל. ואפילו יותר אם רכשתם כזאת במנדרין אוריינטל - ששוכן מול הדולפינריום בתל אביב. המחירים שם משקפים סכומים של למעלה מ-100 אלף שקל למ"ר. אם נדייק, עסקה שנערכה לאחרונה נחתמה ב-146 אלף שקל למ"ר. משבר דיור? בתל אביב על הים, לא מכירים דבר כזה.

"בתל אביב, דירות על הים זה משהו שנגמר", אומר חיים מסילתי, יו"ר לשכת שמאי המקרקעין, ומסביר: "כשיאושר הגוש הגדול ליד שדה דב ואזור תל ברוך, כשזה יופשר ותתחיל בניה, תיוולד עוד אפשרות. אבל עזוב את תל אביב, קח את עתלית, אכזיב וחדרה. הן מתחילות לככב".

תכף נבין גם למה. אבל בינתיים - מה המשתנים שקובעים את המחיר?

"ים הוא תמיד אטרקציה. אם אתה רואה אותו מהסלון או מהשירותים, זה משהו אחר. ככל שהנוף יותר גדול, הדירה שווה יותר. אם אתה יורד מהדירה שמשקיפה לים לחדרה, זה משהו אחד. הסי אנד סאן בתל אביב, זו אופרה אחרת. מה שצריך לעשות זה להשוות דירה בפרוייקט אחד עם נוף לים, ובלי נוף. עורפית. יש הבדלים במחירים, אבל זה תלוי באיזה פרוייקט".

קיראו עוד ב"בארץ"

בדקנו. דירה חזיתית בקו ראשון לים, לעומת דירה עורפית יכולה להגיע לכמה מאות אלפי שקלים בודדים, או מיליונים - במקרה של תל אביב והרצליה. 

מה עוד משפיע על המחיר?

"קהילות תושבי החוץ מאוד אוהבות ים. כשהשמש מתחילה לצוץ, אנשים מאירופה וארה"ב רוצים לקנות. הם אוהבים דירות באזור הים בכלל. ערים כמו אשקלון, שלא זכתה לעדנה, בהחלט מתחילה לפרוח. יש אנשים שמיצו את זה. תל אביב, נתניה, ראשון לציון - הים בהם מוצה מבחינת מחירים. בתל אביב זה יכול להגיע בקלות ל-90-100 אלף שקל למטר. אלה כבר לא מחירים לעם ישראל הרגיל".

הצרפתים העלו את המחירים בנתניה ובשאר המדינה?

"או אה. תושבי החוץ, נקרא להם - הם כל כך רצו דירות עם נוף לים והביאו לביקושים ערים. לגיטימי, הם רוצים להתפנק".

כמה המרחק משפיע?

"כל עוד אתה רואה את הים ואין סיכון לחסימות, זה פחות משנה. אם זה ברמה של עשרות מטרים, זה לא נורא. מה שכן, יש הבדל גדול מאוד בין בניין של מרחק הליכה ומרחק נסיעה לים".

כלומר, יש הבדל בין דירה שנמצאת ממש מעל המים, לבין דירה שרואה ים, אבל נמצאת במרחק גדול יחסית.

אם נכנסת לרכב כדי להגיע לים, איבדת את האפקט. כשאני מדבר על מרחק הליכה, אני מדבר על לשים כפכפים, מכנסי ספורט ולצעוד לים שנמצא קרוב אליך".

המחיר של דירה על הים עוד יעלה? 

"כן, כי עתודות הקרקע על הים הולכות ונעלמות. אל תשכח שיש לך את חוק החופים שלא מאפשר בניה. יש היום מגבלה של 100 מטר בניה על הים. כל התנועות הירוקות יקשו על זה בעתיד. האמת היא שאין לנו לאן להתרחק".

איפה המחיר הולך לעלות?

"אכזיב היא שכונה יפה בפתאי נהריה. זו עדיין אטרקציה. באשקלון יש סיכון טילים, אז הקהל הישראלי קצת חושש ממנו. אשדוד, ראשון - כבר מוצו. אכזיב בהחלט הולכת להתפתח, גם במחיר".

תגובות לכתבה(24):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 21.
    פוטנציאל לעליות במחירי הדירות קריית חיים מערבית שדרות (ל"ת)
    ראובן 29/12/2023 08:06
    הגב לתגובה זו
  • 20.
    בת גלים 30 מטר מהמים מחירים סבירים (ל"ת)
    רציף אהרון רוזנפלד 27/12/2022 10:08
    הגב לתגובה זו
  • 19.
    ריאלי 27/12/2022 08:14
    הגב לתגובה זו
    מי שקנה שורה ראשונה ממש מול הים יצטרך לסמוך על פיצוי מהמדינה על זה שאין לו נכס מניב פתאום...
  • 18.
    בניו יורק או בספרד בריביירה מוצאים דברים כאלה , עכ 27/12/2022 02:48
    הגב לתגובה זו
    בניו יורק או בספרד בריביירה מוצאים דברים כאלה , עכשיו מס הכנס בכל המדינות מנהל מדיניות הצלבה עם הבנקים , רביות עולות , לך תספר סיפורים לה …
  • 17.
    בסרט הזה כבר היינו ״ הצרפתים באים הצרפתים.. (ל"ת)
    27/12/2022 02:46
    הגב לתגובה זו
  • 16.
    פמפום נדלן 26/12/2022 21:54
    הגב לתגובה זו
    האם הבנייה היום שורדת את התנאים שהיום יוצר באיזור? או שיהיה מבנה מסוכן אחרי עשרים שנה?
  • 15.
    רני 26/12/2022 21:37
    הגב לתגובה זו
    הבתים על הים 8 מטר מהחוף !!!!!!
  • 30 מטר מהמים אני יורד יחף לפני הקפה (ל"ת)
    בת גל4ים 27/12/2022 10:06
    הגב לתגובה זו
  • 14.
    אברימי 26/12/2022 19:44
    הגב לתגובה זו
    פרויקט ישראלי מטורף
  • 13.
    גאסר אזרקא זה הדיבור החם ! (ל"ת)
    ליאור 26/12/2022 18:23
    הגב לתגובה זו
  • צודק לגמרייייי!!! אנשים לא קולטים את הפוטנציאל הגלום. (ל"ת)
    דני 26/12/2022 19:44
    הגב לתגובה זו
  • 12.
    חיפה עיר משגשגת ובירת הצפון שדי קרוב למרכז (ל"ת)
    חיפה 26/12/2022 17:45
    הגב לתגובה זו
  • 11.
    תהנו מכספכם סעו תראו את העולם ,דירות תמיד יבנו וימכרו. (ל"ת)
    Lol 26/12/2022 17:29
    הגב לתגובה זו
  • 10.
    שיהיה בהצלחה לאינטרסנט הזה ולחבריו תאווי הבצע (ל"ת)
    אנונימי 26/12/2022 17:09
    הגב לתגובה זו
  • 9.
    אחד 26/12/2022 16:32
    הגב לתגובה זו
    יאלללה לפמפם עד מוות את הנדלן.
  • 8.
    מצקלו 26/12/2022 15:58
    הגב לתגובה זו
    דירות במחיר שפו. י צעד אחד מהים בניינים חדשים בבניה
  • 7.
    מתווך תל אביב 26/12/2022 15:57
    הגב לתגובה זו
    הצרסקתו בכל העיר
  • 6.
    דניאל 26/12/2022 15:49
    הגב לתגובה זו
    ככל שיש יותר כתבות כאלה, המצב יותר גרוע מי ישלם 3.5 מיליון על 4 קירות בשכונת פשע גבעת אולגה רק פראייר
  • 5.
    אחד שיודע 26/12/2022 15:48
    הגב לתגובה זו
    בלאי - למבנים קרוב לים יש בלאי משמעותי, מה שאומר שעלויות האחזקה גבוהות יותר מאשר בבניינים במרחק קילומטר או 2 מהים. המלח לא עושה טוב למבנה. מתרגלים לנוף נורא מהר. בימים הראושונים זה מרגש אבל לאחר מכן? סתם. פשוט סתם. לא מאמינים? לכו עכשיו ליד בניינים כאלה ותסתכלו לראות כמה שכנים יושבים במרפסת ומסתכלים על החוף. לא הרבה. למה? כי זהו, נמאס, התרגלו לזה. לכן כלכלית עדיף לגור קצת יותר רחוק מהים, עדיין במרחק הליכה. גם יותר זול, גם פחות בלאי וכאשר רוצים להנות מהים? זה במרחק הליכה קצר של כמה דקות. אל תאמינו לי. מוזמנים לשכור דירה מול הים ותגלו בעצמכם את עובדות החיים הללו. בשבוע הראשון תתרגשו, וזהו, זה יעבור לכם.
  • 4.
    גילה 26/12/2022 15:25
    הגב לתגובה זו
    הרבה התפוררות וקורוזיה דירות הפונות למערב ההכל דוהה בבית מהר .
  • 3.
    רועי 26/12/2022 15:05
    הגב לתגובה זו
    בא לעזור הכתבת פמפום לחבר בצרה בא לעזור לממונפים בשדה דב פושעים...ולחנן מור בפרט...ככה ניראת הרצת נדלן
  • 2.
    אורן 26/12/2022 14:39
    הגב לתגובה זו
    מסילתי הפך את לשכת השמאים לעסק הפרטי שלו, עכשיו הוא מינה את עצמו (!!!!) לשמאי מכריע, הוא אינטרסנט, חסר מקצועיות
  • 1.
    קרית ים זה הדבר הבא על הים אחרי הפינוי בינוי (ל"ת)
    קרית ים זה הדבר הבא 26/12/2022 14:23
    הגב לתגובה זו
  • אוכלוסיה בעייתית (ל"ת)
    אני 27/12/2022 10:06
    הגב לתגובה זו
מילואימניקים
צילום: דובר צה"ל

הג'ובניקים רכבו על הלוחמים וקיבלו תנאי שכר ופנסיה מצוינים - האוצר מציע רפורמה

האוצר מנסה להילחם בפנסיה התקציבית ובהטבות נוספות למערך הלא לוחם, במטרה להעלות את השכר למערך הלוחם

רן קידר |
נושאים בכתבה פנסיה תקציבית

הם השתחררו מהצבא בגיל 43-45, עם פנסיה ששווה כמה מיליוני שקלים. הם קיבלו מהצבא שכר חודשי גובה וחזרו לשוק העבודה והרוויחו בעצם 2 משכורות. למנגנון הזה קוראים פנסיה תקציבית וזה מנגנון שקיים בשירות הציבורי, כשלפני כ-2 שנים שינו את המודל וסיפקו לשירות הציבורי פנסיה "רגילה", כמו של כל העם. ועדיין יש עוד קרוב לעשור של יוצאים לפנסיה שיקבלו פנסיה תקציבית, ויש גם פנסיונרים רבים שזכאים לפנסיה תקציבית. וגם - יש בני גנץ, ויוצאי מערכת הביטחון בכנסת שדואגים כל פעם מחדש שאנשי הצבא יזכו להטבות רבות ושונות. 

בשטח - יש הבדל גדול בין קצין בקריה בת"א שמשרת בקבע לקצין בשריון שיוצא פעם בשבועיים הביתה. צריך לשים את הדברים על השולחן. לאחרון מגיע הטבות מרחיקות לכת, לג'ובניק לא מגיע. הג'ובניק רכב על הלוחם וקיבל שכר והטבות חלומי, אבל בדיוק בגלל זה ללוחם לא נשאר. רוצים לוחמים טובים בקבע, רוצים צבא טוב, תרימו את השכר לקרביים, תקצצו אצל הג'ובניקים. כולם מבינים את זה, אף אחד לא באמת פעל לעשות זאת, עד עכשיו. באוצר רוצים להפחית את הוצאות הפנסיה התקציבית והוצאות נוספות כדי להגדיל הטבות ושכר למערך הלוחם. 

 

קריאה קשורה: החמאס לא ינצח אותנו, אבל הפנסיה התקציבית עלולה לעשות לו את העבודה

בדיקת ביזפורטל - פנסיה של 4.5 מיליון שקל לפורש מצה"ל


באוצר מתכננים  לגעת בפנסיה התקציבית ובהטבות נוספות לאנשי הקבע כדי שיהיה תקציב גדול יותר ללוחמים שישמש גם להעלאת שכרם. באוצר מסבירים שהנחת הבסיס של הפנסיה התקציבית לא נכונה ודורשים במסגרת תקציב 2026 לקצצה. הטענה הבסיסית היא שהפנסיה התקציבית נועדה לפצות על פרישה בגיל מוקדם יחסית ולספק יכולת להתקיים לאחר הקריירה הצבאית או הביטחונית. עם זאת, חלק ניכר מהגמלאים חוזרים לשוק העבודה. לעיתים בשירות הציבורי ולעיתים בשוק הפרטי.  אין באמת פגיעה בשכר בפרישה - אלא ההיפך. לכן, הצעת חוק של האוצר מבקשת לקצץ את הקצבה במקרים שבהם ההכנסה הכוללת גבוהה ממשכורת השירות הקבע.

רכבת ישראל
צילום: צילום מסך אתר רכבת ישראל

רכבת ישראל בדרך להפרטה: האם 5,000 עובדים בסכנה?

באוצר טוענים שהרכבת לא יעילה - היקף העובדים שלה מופרז ודורשים להפריט חלק משמעותי מהפעילות עד 2029

אדיר בן עמי |
משרד האוצר מנסה להעביר במסגרת התקציב הפרטה של רכבת ישראל - העברת כל שירותי ההפעלה והתחזוקה של רכבת ישראל לזכיינים פרטיים עד סוף שנת 2029. המהלך, שמטרתו לשפר את איכות השירות ולהתמודד עם משבר האמון הציבורי ברכבת, מסמן שינוי מהותי באופן ניהול אחד מנכסי התשתית החשובים במדינה, והלא יעילים שבהם.  

הנתונים שמציגה התכנית הכלכלית מציירים תמונה עגומה של מצב הרכבת. מאז 2019, מספר הנוסעים ברכבת לא עלה כלל, וזאת למרות השקעה נוספת של כ-2 מיליארד שקלים בסובסידיה הממשלתית. במקביל, החברה הממשלתית הגדילה משמעותית את מצבת כוח האדם שלה, כשכיום מועסקים בה למעלה מ-5,000 עובדים - גידול שלא תאם כלל את הגידול בפעילות.

המצב החמיר לאחרונה עם ריבוי אירועי בטיחות, תקלות חמורות ושיבושים בתנועת הרכבות, שהביאו לירידה חדה באמון הציבור ובאיכות השירות. העיכובים החוזרים ונשנים בפרויקטי תשתית רק הוסיפו שמן למדורה, וחיזקו את התחושה שהמודל הנוכחי של ניהול הרכבת מיצה את עצמו.

על פי התכנית המוצעת, רכבת ישראל תמשיך להתקיים כחברה ממשלתית, אך תפקידיה ישתנו מן היסוד. במקום להפעיל ולתחזק את הרכבות בעצמה, החברה תתמקד בתכנון, ניהול, פיקוח ובקרה. היא תישאר אחראית על קביעת התכנית התפעולית, ניהול זמני המסילה, והתקשרות עם הזכיינים הפרטיים שיבצעו את העבודה בפועל.

המודל המוצע דומה למודלים מוצלחים אחרים בתחבורה הציבורית הישראלית. הרכבת הקלה בירושלים ובגוש דן מופעלות כבר היום על ידי זכיינים פרטיים, וכך גם מערך האוטובוסים הציבוריים. ההצלחה היחסית של מודלים אלה מספקת תקווה שגם ברכבת הכבדה ניתן יהיה להשיג שיפור משמעותי באיכות השירות. מעבר לכך, הגוף הגדול והשמן הזה יהפוך להיות יעיל, ויעבוד לפי "חוקי הכלכלה" - למטרת רווח. 

התכנית מגדירה לוח זמנים ברור ומדורג להעברת הפעילות. עד סוף 2029, כלל שירותי ההפעלה והתחזוקה יועברו לזכיין אחד או יותר. הממשלה תוכל למכרז את פעילות החטיבות השונות - נוסעים, מטענים, תחזוקת ציוד נייד ותחזוקת תשתיות - יחד או בנפרד, בהתאם לצרכים ולהיערכות.