אלכס כץ ואיתן יוחננוף
צילום: ביזפורטל
ראיוןTV

"עליות המחירים - תיקון מהקורונה. הספקים מפחדים שסבלנות הלקוחות תפקע"

מנכ"ל רשת יוחננוף, איתן יוחננוף, אומר לביזפורטל שלמרות העליות, הלקוחות לא משנים הרגלים כדי לחסוך: "הצרכנים משמרים את נתחי השוק של המוצרים". על המותג הפרטי: "פחות מצליח בתחום המזון". ומה יקרה עם חדירות רשתות הקמעונאות הבינ"ל? צפו בראיוןTV
אלכסנדר כץ | (7)

עוד ועוד יצרני ויבואני מזון ומוצרים מעלים מחירים, שמתגלגלים ללקוח הקצה. "מה שמטריד את המותגים זה אם להמשיך ולהעלות את המחירים חרף הבעיות הקיימות, ויש בעיות. הן מאד מטרידות את כולם, גם את הספקים הגדולים שמפחדים להגיע למקום שהצרכן יאבד את הערך. ולכן אני לא מאמין שיהיו עוד התייקרויות מאד גבוהות. אנחנו נמצאים בתוך הגל הזה מתחילת הקורונה וראינו שהיו כל מיני ציוצים של כל מיני ספקים שרצו להעלות מחירים ולא ביצעו את זה, וספגו וספגו וספגו, עד שהגיעו לרגע הזה שהחליטו שצריך לעדכן את המחיר", אומר איתן יוחננוף, מנכ"ל רשת הקמעונאות "יוחננוף", בראיון לביזפורטל. "אני מאמין ש(אחרי) העדכון שאנחנו רואים עכשיו, לא נראה עדכונים בלי סוף והספקים חושבים על זה שאם יעשו את העדכון כרגע, לא יהיה להם באמת את הלך הרוח הזה מהשוק ואת הסבלנות הזאת לייקור נוסף".

 

-אבל אנחנו עדיין רואים גל עליות. חברה מודיעה על העלאה, ואז אחריה עוד כמה חברות עושות זאת, כי כולן מחכות לראות מי תהיה הראשונה לעשות כן

"אני מאמין שהן הגיעו לשלב שהן רוצות כי הן צריכות. עד כמה זה נכון, תלוי במסחר שבין הלקוח למוצר עצמו ולחברה, שבעצם יוצר מצב שאם המכירות יורדות, אז הספקים יצטרכו להוריד מחירים כדי לפתות את הצרכן לקנות. בנתיים רואים שהצרכנים משמרים את נתחי השוק של המוצרים

 

-כלומר הצרכנים בוכים על העליות אבל ממשיכים לקנות מוצרים יקרים שהמחירים שלהם ממשיכים לעלות

"תראה, הצרכן חכם, הוא יודע מה הוא עושה, הוא יודע להחליט במוצרים שהוא מכיר וצורך שנים רבות. הוא יודע מה מתאים לו ומה נוח לו וכמה הוא מוכן לשלם. ברור שהוא מתנהג כמונו הסוחרים שבוכים שאתה מעלה להם את המחיר כי מעדיפים לשלם פחות. אבל בסופו של דבר, הדרך היחידה היא בעצם היחס שבין המוצר לצרכן שכאשר לא מתאים לו הוא לא קונה. יש מלא מוצרים זולים על המדפים, אבל הצרכן מעדיף את המוצר שהוא רוצה".

  

-לפני פחות משנה השקתם את המותג הפרטי. כאשר מחירי המזון למשל עולים, מה אתם עושים? איפה המותג הפרטי עובד ואיפה לא?

"זה מצליח להוריד מחירים בכל העולמות של הנון-פוד וקצת פחות בעולמות של הפוד. אם הילדים שלך אוהבים שוקולד נוטלה, גם אם תנסה להחליף להם לאיזה מוצר איטלקי איכותי ככל שיהיה, הכוח של המותג מאד מאד גדול, בטח אצל ילדים, וכשאתה תקנה שוקולד אחד, תראה שהם לא יאכלו אותו. אז לא תקנה אותו יותר".

-אתם רואים ירידה במכירות בעת האחרונה בשל העלייה במחירים? אנשים יותר מדויקים במה שהם קונים?

"הצריכה מאד קשיחה. אם יש לך תינוק תאכיל אותו, אם אתה רעב – תאכל. נכון שאנחנו מצפים לשינוי בסיגמנטים. כלומר, צרכנים שהייתה להם הכנסה פנויה עודפת בתקופת הקורונה, התאמצו פחות להגיע לקנות בזול והלכו לקנות בחנויות העירוניות למרות שהם משלמים כמעט כפול ברווח. לכן אנחנו מצפים בתקופה הזאת, וכך כנראה קורה, שזה יעבור מהסיגמנט העירוני יותר לחנויות הדיסקאונט, ואנחנו כרשת דיסקונט רואים את זה וחווים בפעילות טובה". ואיך תשפיע החדירה של רשתות הקמעונאות הבינלאומיות לשוק הישראלי? צפו בראיוןTV

.

תגובות לכתבה(7):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 6.
    לרון 25/07/2022 09:04
    הגב לתגובה זו
    הכינו רשימת קניות ואת הילד השאירו אצל הסבתא,כנ"ל לא לוקחים ילדים לחופשות בחו"ל הרס ומריבות ותו לא,מספיק שולחן ליל הסדר
  • 5.
    לרון 25/07/2022 09:01
    הגב לתגובה זו
    מי שראה אתמול כשבסיום הטור דה פרנס הופיעו על במת המנצחים י ל ד י ה ם,לא לעניין ופעם ראשונה שזה קרה
  • 4.
    לרון 25/07/2022 08:59
    הגב לתגובה זו
    נגרמת גם ע"י חינוך קלוקל,כמה הילד "מקסים" "נהדר" ניתן לו "מה שירצה"ועוד יו"ב סופרלטיבים במקום חינוך אמיתי המגיע מהבית
  • 3.
    לילי 25/07/2022 07:58
    הגב לתגובה זו
    כל בעל דירה מליונר לכן יש הרגשה של עושר . בתקופת עושר מחפשים לקנות את היקר . כל זה יעלם לאחר הקריסה שתבוא .
  • לרון 25/07/2022 09:06
    הגב לתגובה זו
    זו הרעה החולה של הריבית הנמוכה ששררה,עם הדירה לא הולכים למכולת
  • 2.
    אא 25/07/2022 07:33
    הגב לתגובה זו
    באחת הרשתות העלו מחיר של סירופ פי 2.5 ובכל שבוע המדף נראה אותו דבר כי לא קנו,לבסוף נתנו הנחה של 45 אחוז.
  • 1.
    מיכאל 24/07/2022 22:47
    הגב לתגובה זו
    גם אתם לא ממזרים קטנים .הסופרים עושים סיבוב על חשבון הלקוחות מה אתם חושבים שהלקוחות מטומטמים יעלה אתם צופים את הלקוח בבתים
הסכמי אברהם, החתימה בבית הלבן עם ישראל, איחוד האמירויות ובחריין, 2020, צילום: רשתות חברתיותהסכמי אברהם, החתימה בבית הלבן עם ישראל, איחוד האמירויות ובחריין, 2020, צילום: רשתות חברתיות

החלום הכלכלי - הסכמי אברהם רחבים

כמה תרמו הסכמי אברהם לכלכלת ישראל, מה החשיבות הגדולה שלהם ומה יקרה אם וכאשר סעודיה, סוריה ולבנון יצטרפו להסכמים

משה כסיף |
נושאים בכתבה הסכמי אברהם

סעודיה, סוריה, לבנון - אלו המדינות שעשויות לעשות שלום עם ישראל, או לפחות לחתום על הסכם נורמליזציה. סעודיה מאוד חשובה, בשל גודלה, חשיבותה, עושרה. סוריה ולבנון קריטיות לנו כי הן שכונות צמודות. העסקה החשובה להחזרת החטופים והפסקת האש עם החמאס היא בעצם הכרזה על סיום המלחמה האזורית. החות'ים שאמרו שהם במשחק כדי לתמוך באחים מהחמאס, לא צפויים להמשיך בלחימה. המייצרים יפתו מחדש, ויש לזה הקלה כלכלית משמעותית - עלויות ההובלה לישראל יפחתו. 

איראן היא סימן שאלה גדול, אבל אחרי המכה שספגה ביוני, נראה שלמרות הקושי, הסדר בפיקוח על הגרעין יתקדם בעצלתיים ונגיע לסוג של הסדרה. 

המזרח התיכון החדש הוא מזרח תיכון של ישראל חזקה, מרתיעה, עוצמתית. אף אחד לא רוצה להתעסק עם ה"משוגעים" ונראה  שכך צריך להתנהג כאן, למרות שזה עלה לנו בתדמית שלילית במדינות אירופה. נראה שבהדרגה התדמית תשתפר, אבל זה נזק שעלול להיות גדול ושייקח זמן לתקן אותו. ישראל נתפסת במקומות רבים כבריונית, אפילו כרצחנית. בסוף עסקים נעשים בין אנשים - אנשים עם אנשים והדימוי הזה פוגע בעסקים. 

עם זאת, צריך להסתכל על התמונה הרחבה. מול המפגינים והממשלות שתקפו את ישראל יש גם בתוך אירופה תמיכה של ציבור גדול שמפנים שישראל בעצם נלחמת את המלחמה של אירופה. האיסלם הקיצוני מתפשט באירופה עם עשרות מיליוני מהגרים וזה משנה את צביונה של היבשת. הימין באירופה מתעורר וגדל והוא עולה בסקרים ומתחזק בבחירות. זה קרה לאחרונה גם בצ'כיה - המיליארדר שחוזר לשלטון - ומה צפוי בבחירות באירופה בשנים הבאות?. זה יקרה במדינות נוספות. 

מול הנזקים הכלכליים שנובעים מהתדמית השלילית, יש גם תועלת כלכלית גדולה מסיום המלחמה. ראשית ובאופן ישיר - הוצאות הביטחון ירדו דרמטית. שנית ובאופן עקיף, שיפור במצב הרוח ובסנטימנט מגביר צריכה, משפר צמיחה. שלישית - לנגיד כבר לא יהיה מנוס מלהוריד את הריבית. זהו, נגמרו התירוצים. זה כמובן טוב לצרכנים וללווים. 

ורביעית וזה המוקד הפעם - הסכמי אברהם עשויים להתרחב. יש מדינות לא מעטות שעשויות להצטרף למעגל, נראה שהראשונות הן סוריה, לבנון וסעודיה. אם אכן זה יקרה, אז ההשפעה על הכלכלה צפויה להיות מאוד משמעותית. שלום עם השכנות, יתורגם בהדרגה לעסקים וגם בסופו של דבר (אם כי לא בשנים הראשונות) לירידה בהוצאות הביטחון.  הסכם נורמליזציה עם סעודיה עשוי לפתוח פעילות של סחר משמעותי והשקעות.

בניין אנבידיה
צילום: אנבידיה

כמה מס משלמת אנבידיה בישראל?

המס המינימלי הגלובלי מגיע לישראל - 15% על תאגידים רב-לאומיים; משרד האוצר מאמץ את כללי Pillar 2 של ה-OECD החל מ-2026 - מה המשמעות? 

רן קידר |
נושאים בכתבה אנבידיה מס

העולם משנה את כללי המשחק במיסוי חברות, וישראל מצטרפת לרפורמה. משרד האוצר פרסם תזכיר חקיקה שכולל מס מינימלי מקומי בשיעור 15% על חברות גדולות רב-לאומיות, החל משנת המס 2026. זה חלק ממגמה גלובלית שמובילה ארגון ה-OECD במסגרת "Pillar 2" - רפורמה בינלאומית שנועדה למנוע מחברות ענק להעביר רווחים למדינות עם מס נמוך.

המהלך לא נוגע לעסקים קטנים או בינוניים, אלא לענקיות טכנולוגיה וייצור שפועלות בישראל כחלק מקבוצה גלובלית. התזכיר מאמץ כללים הנקראים "QDMTT" - מס משלים מקומי מוסמך. זה מס "תוספת" שישראל תגבה על רווחים שנוצרו כאן, אם שיעור המס האפקטיבי יורד מתחת ל-15%.

מי חייב? רק חברות תושבות ישראל שהן חלק מקבוצה רב-לאומית שמגלגלת מחזור עולמי של לפחות 750 מיליון דולר. זה אומר ענקיות כמו מרכזי פיתוח תוכנה, מפעלי ייצור או משרדי מטה אזוריים.

עד היום, חברות רב-לאומיות בישראל יכלו ליהנות משיעורי מס אפקטיביים של 6% או פחות, בעיקר בזכות חוק עידוד השקעות הון. עכשיו, הרצפה עולה ל-15%, מה שמגדיל את הנטל על חברות שפעלו עם הטבות נמוכות.

הדוגמה המרכזית: מה יקרה לאנבידיה

כדי להמחיש את ההשפעה, נתמקד באנבידיה, ענקית השבבים שיש לה נוכחות משמעותית בישראל עם מרכזי פיתוח בתל אביב, חיפה ויוקנעם ואלפי עובדים. אנבידיה נערכת להשקעה שתכפיל את היקף העובדים שלה בארץ לכיוון ה-10,000 עובדים במקביל להקמת קמפוס ענק.