החזר כספי מלא מחנויות? "אנשים יגיעו לחנויות על מנת להשתעשע בקניה והחזרה של מוצרים"

עו"ד אוריאל לין, נשיא איגוד לשכות המסחר, תוקף את הצעת החוק שתחייב מתן החזר כספי על אם יחזירו את רכישתם. "הגם שהכוונות טובות הן בוודאי מובילות לגיהינום"
אריאל אטיאס |

הצעת חוק חדשה שמתגבשת בימים אלו תחייב חנויות להעניק לקונים החזר כספי מלא אם יחזירו את רכישתם. קרי, אם תאושר ההצעה, יגיע הסוף לזיכויים המוגבלים בזמן. בתגובה אומר היום, עו"ד אוריאל לין, נשיא איגוד לשכות המסחר: "זו הצעת חוק מיותרת ומזיקה. הגם שהכוונות טובות הן בוודאי מובילות לגיהינום". לין מכנה את הצעת החוק כפייתית. "הטלת חובה בחוק לקבל בחזרה מוצרים, לא על שום שהמוצר חלילה פגום ולא על שום שהצרכן הוטעה, אלא בגלל שהצרכן שינה את דעתו תפר את האיזון הנחוץ בקיום יחסי מסחר תקינים", טוען לין. "אין חוק כזה בעולם. בחו"ל קיימת מדיניות וולונטארית של בתי עסק המעודדת צרכנים לבוא אליהם מחמת מדיניות המאפשרת השבת מוצרים. יצירת נורמה כזאת בחוק משנה את כל יסודות התנהלות המסחר במדינה." לדברי לין, "כבר היום זוכה הצרכן הישראלי להגנות רבות ומופלגות, הוא מוגן מכורח חוק המכר ומוגן גם מכח חוק החוזים. ובנוסף על כך קיימת גם שורת הגנות רחבה על פי חוק הגנת הצרכן. " כיום, קיימת אפשרות לבטל עסקה בארבעה מקרים: בית העסק לא פרסם את מדיניות החזרת המוצרים, מכירה ברוכלות, מכירה מרחוק ועסקה לתקופה קצובה. נשיא איגוד לשכות המסחר טוען, כי אם יעבור החוק הוא יגרום לנזקים כבדים לבעלי עסקים, בעיקר עסקים קטנים ובינוניים, שכן המצב יביא אנשים רבים לחנויות, לא על מנת לקנות, אלא על מנת להשתעשע בקניה והחזרה של מוצרים. "ייווצרו חיכוכים בין בתי העסק לבין ציבור הקונים בשאלה האם יתקיימו התנאים המזכים את הצרכן בהשבת המוצר. במקום לחנך את הצרכן לרצינות הוא יחונך להיות חסר אחריות."

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה