קוקה קולה סופגת: "החברה מטפלת בפגם הייצור לא כמובילת שוק אלא כאחרון הטוראים"

כך אומר ל-Bizportal יועץ תקשורת בכיר. קוקה קולה פונה היום לצרכנים שלא לצרוך בקבוקי 1.5 ליטר של קוקה קולה ודיאט קוקה קולה מתאריך תפוגה מסוים
מאיה זיסר |

חברת קוקה קולה ישראל החלה בימים ודיאט קולה מתאריך תפוגה מסוים, זאת בשל פגם בייצור, לטענת החברה. על פי תוצאות הבדיקות שהתקבלו בחברה עולה כי חלק מהבקבוקים מהסדרות שהורדו, מכילים עקבות מזעריים של תרכובות של בנזן וגופרית שנובעות מפחמן הדו-חמצני שסופק. בחברה טוענים, כי "הן אינן מהוות סכנה לבריאות".

הסיפור החל ביום שני השבוע, בו פורסמה הודעה לכלי התקשורת ולמחרת מודעה בעיתונות, על כך שקיימת בעיית איכות בסדרת ייצור מוגבלת של קוקה-קולה ודיאט קוקה-קולה באריזות 1.5 ליטר בלבד. ובה צויין כי "הבעיה נובעת מתקלה אצל יצרן הפחמן הדו חמצני של החברה".

עוד נמסר מקוקה קולה כי, "רוב המוצרים הפגומים נעצרו לפני יציאתם לחנויות, והרוב המכריע של אלו שכן יצאו כבר נאספו מרשתות השיווק וחנויות אחרות".

בהודעה שפורסמה היום (ד') ביקשה החברה מהצרכנים, שלמי שיש ברשותו בקבוק קוקה-קולה או דיאט קוקה-קולה, באריזה 1.5 ליטר, אשר תאריך תפוגתו 18.03.10 או 19.03.10 וכמשנה זהירות גם תאריך נוסף ה-22.03.10 (תאריך התפוגה מודפס על גבי התווית), "שלא יצרוך אותו, אלא יפנה לשרות הצרכנים בטלפון 1-800-587-587 לצורך קבלת מוצר אחר תמורתו".

עוד הוסיפו בחברת קוקה-קולה, "אנו מתנצלים שוב על חוסר הנוחות לציבור, ומודים לצרכנים על ההבנה ועל שיתוף הפעולה. כמו תמיד, נמשיך לעשות הכל כדי להבטיח ללקוחותינו הנאמנים שביעות רצון מלאה ממגוון מוצרי החברה".

"הופתעתי מאוד לרעה מההתנהלות של קוקה קולה"

היום כאשר המשבר של 'קוקה קולה' בשיאו, יש המבקרים את התנהלותה של החברה הנחשבת למובילת שוק.

Bizportal שוחח עם יועץ תקשורת בכיר, אשר התייחס למשבר קוקה קולה ואמר, כי "התמזל לקוקה קולה שהמשבר 'נפל' לה בתקופה יחסית נוחה". הוא מציין מספר סיבות לכך ואומר, כי "הראשונה היא המאורעות הפוליטיים שפקדו אותנו השבוע. כולם עוסקים בעניין גלעד שליט ובבניה בהתנחלויות".

"שנית, זהו שבוע שבו פורסמו דוחות של חברות אשר מעניינוים את הציבור, כמו הבנקים וחברות הביטוח" ובנוסף לכך, הוא מציין, כי "בתחום המזון התפוצץ הקרב הגדול בין יצרני המזון הגדולים לשופרסל."

"כל אלו הם ארועים דרמטיים אשר תופסים את הכותרות הראשיות", לדבריו, "אירועים אלו מאפשרים לקוקה קולה להישאר במדורי הצרכנות ופחות בחזית החדשות".

"עם זאת" הוא אומר, "תוצאות המשבר יהיו חזקות גם גם אם יהיו בדיליי". ראשית כל מדוברת בגילויים שאינם טריוויאלים, לא מדובר בפגם באריזה או תקלה טכנית ללא סכנה אלא מדובר בחומרים מסוכנים לצרכן", אומר היועץ הבכיר.

"משבר זה פקד את קוקה קולה דווקא במוצר הדגל של החברה אשר בשנים האחרונות נמצא במתקפה ונמצא בניגוד לטרנד העולמי של בריאות, משקאות דיאט וכד'", לדבריו.

"הופתעתי מאוד לרעה מההתנהלות של קוקה קולה" אומר ומוסיף, "זו חברה בינלאומית עם יכולות שיווקיות, פרסומיות ויחצניות מהטובות בעולם", ובמקום לצאת לתקשורת כפי שהם יודעים להתנהל, הם בחרו להתחבא מאחורי הטענות הלא משכנעות שעמן הם יצאו, טענות שלא שיכנעו אפילו את השומר בחנייה של המפעל".

"כלומר, הם עשו רק את המתחייב עליהם, עשו את מה שהם 'צריכים לעשות' מבחינה נהלים, הודיעו למשרד הבריאות ופרסמו מודעה בעיתונות".

הוא מדגיש כי "קוקה קולה יודעים לתקשר עם הציבור כשהם רוצים וצריכים" . לדבריו, " אי אפשר ל'הכות בנו' בלי הפסקה בכל מיזם גרנדיוזי שהם עושים אבל כאשר יש תקלה הם מדברים בלחש ומתחבאים מתחת לשטיח".

בטווח הארוך, מציין יועץ התקשורת, "נפגעה האמינות של קוקה קולה, והכי חמור, הוא אומר, "קוקה קולה כחברה מובילת שוק לא יכולה להתנהל כאחרון הטוראים - קוקה קולה לא מגלה כאן מנהיגות. זוהי חברה שחתומה על נורמות של מדיניות עסקית וניהול המשבר הזה לא מתאים לסטנדרטים האלו".

לשאלה על התנהלות המתאימה לגודלה של החברה, משיב היועץ כי "על החברה לכנס מסיבת עיתונאים שמשודרת בשידור חי בכל הפלטפורמות של קוקה קולה", והכי חשוב הוא אומר, "לתת את דו"ח המצב באמצעות המנכ"ל והכי חשוב שינתנו במישרין תשובות לשאלות של כתבים ולהוכיח שהיא מטפלת במשבר לא פחות ממה שהיא יודעת למכור", מסכם היועץ.

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
זוג מבוגרים פנסיה
צילום: pvproductions@freepik

מה הסוד של תושבי מודיעין-מכבים-רעות לאריכות ימים?

תוחלת החיים הממוצעת בעיר היא 87.5 - פער של 4.4 שנים מעל הממוצע הארצי; מחקרים מצביעים על שילוב של גורמים חברתיים-כלכליים, סביבתיים והתנהגותיים, ומצביעים על פערים בין מרכז לפריפריה ובין ישובים יהודיים לערביים

ענת גלעד |

איפה בישראל קונים עוד 8 שנים של חיים? נתוני הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה לשנים האחרונות מציבים את מודיעין-מכבים-רעות בראש רשימת הערים בישראל במדד תוחלת החיים, עם ממוצע של 87.5 שנים. זהו פער של כ-4.4 שנים מעל הממוצע הארצי, שעמד בתקופת המדידה על 83.1 שנים. מאז הבדיקה עלתה תוחלת החיים, על פי ההערכות, בכ-0.7 שנים נוספות. על פי OECD, תוחלת החיים בארץ הגיעה ל-83.8 שנים ב-2023, ונותרה יציבה גם ב-2024-2025 למרות אתגרי המלחמה.

העיר מקדימה ערים כמו רעננה (86.7 שנים), הוד השרון (85.7 שנים), גבעתיים (85.4 שנים) וכפר סבא (85.3 שנים). לעומת זאת, בערים כמו אום אל-פאחם תוחלת החיים היא 78.8 שנים, וברהט 79.8 שנים - פערים של עד 8.7 שנים. הפערים הללו משקפים שילוב של גורמים חברתיים-כלכליים, סביבתיים והתנהגותיים, כפי שמעידים מחקרים עדכניים של ארגון הבריאות העולמי, OECD ומכוני מחקר ישראליים.

ישראל במקום הרביעי העולמי - למרות הפערים הפנימיים

תוחלת החיים בישראל עלתה בשנים האחרונות ל-83.8 שנים ב-2023, מה שמציב את המדינה במקום הרביעי ב-OECD, אחרי יפן (84.5 שנים), שווייץ (84.0 שנים) וספרד (83.9 שנים). אצל גברים תוחלת החיים היא 81.7 שנים בממוצע, ובקרב נשים 85.7 שנים בממוצע - פער מגדרי של ארבע שנים שעקבי עם המגמה העולמית. עלייה זו נמשכה למרות השפעות מגפת הקורונה והמלחמה שהחלה ב-2023, אם כי תמותה עודפת בקרב צעירים (כולל חיילים שנפלו בלחימה) השפיעה מעט על הנתון הכללי.

מחקר מרכז טאוב מציין "פלא ישראלי" - תוחלת חיים גבוהה ב-6-7 שנים מעבר למה שצפוי בהתחשב ברמת עושר, השכלה ואי-שוויון. החוקרים מייחסים זאת לשילוב של תרבות משפחתית חזקה, קהילתיות גבוהה, תזונה ים-תיכונית ומערכת בריאות ציבורית נגישה. עם זאת, פערים פנימיים גדולים חושפים אי-שוויון מבני, בעיקר בין אוכלוסיות יהודיות לערביות ובין מרכז לפריפריה - תופעה שמאיימת לשחוק את היתרון הישראלי בעתיד.

הכסף קובע: 60%-80% מהפערים נובעים ממצב סוציו-אקונומי

מחקרים מהשנים 2024-2025 מאשרים כי גורמים בריאותיים מסבירים רק 10%-20% מהשונות בתוחלת חיים, בעוד 60%-80% מהשונות נובעים מגורמים חברתיים-כלכליים. דוח שנת 2025 של OECD מדגיש הכנסה, השכלה, הוצאות רווחה והשקעות סביבתיות כמפתחות מרכזיים. מחקר ב-JAMA מ-2024 מראה שהפרשי הכנסה מתורגמים לפערים של עד 10 שנים במדינות מפותחות, דפוס דומה לישראל עם מתאם של 0.85 בין אשכול סוציו-אקונומי לתוחלת חיים.

חן, שגיא ודביר. קרדיט: עופר חגיובחן, שגיא ודביר. קרדיט: עופר חגיוב

לבנות קמפיין על טראומה לאומית: בנק מזרחי עם מענקים לילדים שנולדו לאחר ה-7.10.23

מזרחי-טפחות הודיע כי ילדים שנולדו מאז ה-7 באוקטובר 2023 יקבלו מהבנק מענק של 1,000 שקל שיופקדו בפיקדון עבורם; למטרת הקמפיין גייסו מזרחי את שורד השבי שגיא דקל חן, שהצטרף לחן אמסלם ולדביר בנדק; מהלך של אופטימיות ותקווה או ציניות של אנשי שיווק? התשובה ברורה

רן קידר |
נושאים בכתבה בנק מזרחי

בנק מזרחי טפחות מספר לנו שהוא מספק מחווה מרגשת לציבור, הנה המילים שלו  - "בנק מזרחי טפחות יוצא במהלך אנושי ומרגש: מענק של 1000 ש"ח, לילדים שנולדו מאז ה־7 באוקטובר, בהובלת שורד השבי שגיא דקל חן". זה לא שקר, אבל זה מאוד קרוב לכך. זה טשטוש של האמת. בנק מזרחי טפחות צריך לתת הטבות לציבור, אז הוא בחר בדרך הזו כי ככה הוא מרוויח את "הלב שלכם". זה ציני, כי הוא בעצם עושה קמפיין על חשבון מי שבאמת צריך את ההטבות ממנו - האנשים שמקבלים אפס על עמלת העו"ש. האנשים שמקבלים ריבית רצחנית על הלוואות. הציבור משלם מחירים מאוד גבוהים - ריביות ועמלות שמייצרים לבנקים רווחים עצומים וזה קורה בזמן המלחמה כשהקשב של הציבור נמוך מאוד. זה קורה כשסמוטריץ' העלה לפני שנתיים מס על הבנקים. אבל המס הזה התגלגל אליכם. עכשיו הוא שוב רוצה להטיל מס וזה שוב יחזור ללקוחות. 

שר האוצר מנסה להשיג רווח פוליטי, המצב שלו בסקרים רע מאוד והוא רוצה קולות. אבל הפתרון שלו לא יעיל, והדוחות הכספיים לצד העמלות והריביות של הבנקים מוכיחים זאת. הפתרון היעיל נמצא בידי הפיקוח על הבנקים. הפיקוח לא רוצה לעשות שום דבר עד הסוף כי כולם חברים של כולם - גליה מאור, חדוה בר ורוני חזקיהו - מה משותף להם והאם דני חחיאשווילי יצטרף לקבוצה? בסוף אנשים חושבים על הג'וב הבא, ולמה להם לריב עם הבנקים שאולי יעסיקו אותם בהמשך בתפקיד נוח ומשכורות של מיליונים.

ובמקביל לשחיתות המובנית הזו, בבנק מזרחי טפחות כמו בנקים אחרים מנסים "לשחק לכם במוח". הם מציגים פרסומות, דיווחים, כתבות על כמה שהם טובים ונהדרים ועוזרים לציבור בזמן המלחמה. תזכרו תמיד שמה שבאמת צריך זו תחרות, מה שבאמת צריך זה שהמפקח על הבנקים יורה להם לשלם 2% על העו"ש, זה הכל, זה שווה פי 50 בערך מכל הקמפיינים והטבות שהם "נותנים לנו". אגב, הם לא נותנים. מזרחי מדבר על הטבה לציבור, אבל זה חלק מהחבילה שהוא צריך לתת.    

 

לפני כחצי שנה, בנק ישראל פרסם מתווה וולנטרי, שבמסגרתו תחזיר המערכת הבנקאית סכום מצטבר של 3 מיליארד שקל לציבור, 1.5 מיליארד שקל מדי שנה, החל מהרבעון השני של שנת 2025 ועד הרבעון הראשון של שנת 2027. ההצהרות היו מלוות באמירות כמו "טובת משקי הבית והעסקים הקטנים נמצאת כל הזמן מול עינינו" אבל בפועל, ביד אחת בנק ישראל מאשר לבנקים לגזור קופון ענק על הציבור - בריביות על פיקדונות, בריביות על הלוואות ובעיקר בריבית אפס על העו"ש - וביד שנייה מציג את עצמו כאביר הציבור, ופירסם מתווה שבו הבנקים צריכים להחזיר לציבור בסך הכל 4% מהרווחים שלהם. 

ועכשיו, אנחנו עדים לאבולוציה נוספת של הציניות שבמהלך הזה. במסגרת המתווה של בנק ישראל, הבנקים אמורים לתת לנו, הציבור, הטבות והקלות אבל אם חשבתם שהבנקים פשוט יחזירו לכם כספים, טעיתם. הם יציגו לכם תמונה שמראה אותם באור כמעט קדוש, ולשם כך הם לא יבחלו באמצעים.