רשות ני"ע יוזמת הקמת פורום שייצג חברות בעלות רישיון

לחברות המחזיקות ברשיון ייעוץ השקעות, שיווק השקעות וניהול תיקים אין גוף ייצוגי אפקטיבי והדבר מקשה על ליבון משותף של סוגיות עקרוניות הנוגעות להסדרת פעילותם של בעלי רשיון
סיון איזסקו |

רשות ניירות ערך הודיעה לאחרונה לכל החברות המחזיקות ברשיון ייעוץ השקעות, שיווק השקעות וניהול תיקי השקעות כי בכוונתה לשדרג את המנגנון לקבלת משוב מקיף מבעלי רשיון בכל הנוגע להוראות ותיקוני חקיקה שהיא יוזמת. בכוונת הרשות להקים פורום של נציגים בעלי רשיון שיוזמנו לדיונים עם עובדי הרשות בנושאים הקשורים לחקיקה בתחום זה.

מדיניות הרשות מזה שנים היא לשתף את הציבור בהליך עיצוב החקיקה, לפיכך, היא מפרסמת באתר האינטרנט שלה את טיוטות החקיקה, התקינה וההוראות שאותן היא יוזמת. לאחר שמתקבלות תגובות הציבור הן משולבות, במידת האפשר, בטיוטת החקיקה הבאה. ואולם, בהיעדר גוף מרכזי המאגד את מרבית החברות בעלות רשיון, לוקה המשוב בחסר ואינו מייצג את מיגוון הדעות. בשל כך, מעודדת הרשות התאגדות של הגופים להם נוגעת החקיקה.

כיום פועלות בישראל למעלה ממאתיים חברות בעלות רשיון אך רק כעשירית מהן מאוגדות מול הרשות. יו"ר הרשות פנה בהזדמנויות שונות לנציגי האיגוד בבקשה שירחיבו את מעגל החברים בו, אולם מעגל החברים נשאר מצומצם ובלתי מייצג. עתה קוראת הרשות לכל החברות להצטרף לפורום הדיונים המשותפים ביוזמות החקיקה שלה, ולהעביר לידיה עד אמצע החודש הבא את רשימת נציגיהן.

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
כנס הנדל"ן. קרדיט: יואל אליווהכנס הנדל"ן. קרדיט: יואל אליווה

דמרי ביביסט - אז מה?

ויכוח סוער בין ראול סרוגו שטען כי נתניהו מזניח את התשתיות ומותיר מעל ל-80 אלף דירות לא מכורות. אל מול יגאל דמרי, בעל השליטה בחברת דמרי, אשר השיב כי הכלכלה חזקה והנתונים מופרזים. מעבר ללהט הפוליטי, ברור שהבורסה, שוק ההון והכלכלה הישראלית פועלים על פי חוקי שוק ולא על פי נאמנות פוליטית



צלי אהרון |

הוויכוח שפרץ בין ראול סרוגו, נשיא התאחדות הקבלנים לשעבר, לבין יגאל דמרי, בעל השליטה בחברת דמרי דמרי 1.54%  , העוסקת בבנייה למגורים,ייזום פרוייקטים ונדל"ן מניב - על במת כנס הנדל"ן השנתי של הוועדה המרחבית לתכנון ובנייה "זמורה" והמרכז האקדמי פרס, היה סוער, טעון, ובעיקר סימבולי. סרוגו האשים כי ראש הממשלה בנימין נתניהו “זנח את נושא פיתוח התשתיות” וכי “יש מעל ל-80 אלף דירות שלא נמכרו”, וטען שהממשלה עסוקה בכיבוי שריפות במקום בחזון ארוך טווח. דמרי מצדו ענה ושאל: “למה אתה מתלונן על ראש הממשלה? מזל שלנו שהוא ראש הממשלה! הכלכלה חזקה. לא מכיר מספרים של 80 אלף, מהיכרותי מדובר ב־20-30 אלף דירות. אתם רק מחפשים את מה שרע. דבר אחד חסר לנו - קצת יותר אחדות”. מדובר על שתי תפסיות שונות שביניהן שוק אחד שמתמחר הכול לפי חוקי כלכלה ולא לפי נאמנות פוליטית.


הבורסה ושוק ההון אינם ימין פוליטי או שמאל פוליטי. הם מערכת תמחור של סיכונים וציפיות. הבורסה במיוחד אגב - מתמחרת את הציפיות של הפועלים בשוק. מניות של חברות בנייה עולות או יורדות לפי האופן שבו פועלת החברה. בין היתר בוחנים אותה על פי קצב מכירת הדירות, שיעור רווח גולמי, עלויות מימון, רמת המלאי והנזילות, והיכולת של הנהלה לעמוד ביעדים. מצד האג"ח, הקבלנים לא מתומחרים לפי מחיאות כפיים או עידוד מהקהל, אלא מבחינה מעמיקה של לוחות סילוקין, ביטחונות, יחס כיסוי חוב, ריבית שמשולמת, ההיסטוריה של אותה חברה ואיך היא שילמה ועמדה בהתחייבויותיה בעבר. גם בנק מלווה לא מעניק ליווי סגור על בסיס דעות פוליטיות, אלא על בסיס קדם-מכירות, הון עצמי, איכות הבטוחות ויכולת ביצוע.



מנקודת המבט הזאת, הוויכוח על “כמה מלאי לא מכור יש” פחות חשוב משנדמה. מעבר לכך שהגדרה של “מלאי לא מכור” יכולה להשתנות (דירות גמורות לעומת דירות בשלד, היתרי בנייה וכו') השוק ממילא בוחן כל פרויקט לגופו: היכן הוא ממוקם, איזה מוצר הוא מציע, האם המחיר תואם את כוח הקנייה המקומי, ומהו קצב המכירות בפועל. חשוב לציין - זה לא אומר שהפוליטיקה לא משפיעה. היא בהחלט משפיעה, אבל דרך מדיניות קונקרטית שמזיזה פרמטרים כלכליים, לא דרך זהות המצביע או העדפתו. כשיש האצה בהיתרי בנייה ובהליכי תכנון, עקומת ההיצע זזה. כשמאושרות מכסות לעובדים זרים בענף, עלויות וזמני ביצוע משתנים. כשמקדמים תשתיות תחבורה ומפחיתים היטלי פיתוח - תמחור הקרקע משתנה. וכשהריבית בבנק ישראל יורדת או עולה: לוחות התשלומים, כדאיות המשכנתאות ותמחור האשראי בענף מתעדכנים כמעט באופן מיידי.



מהסיבה הזו, גם אם נשמעים נתונים שונים על מספר הדירות הלא מכורות, המשקיע הסביר שואל את עצמו: מה קצב המכירות של החברות הציבוריות, מהו שיעור הריבית על ההיוון על נדל"ן שבידה, כמה תזרים חופשי נותר אחרי שירות החוב, עד כמה הפרויקטים ממונפים, והאם יש התאמה בין מחיר המוצר לבין כושר ההחזר של משקי הבית. עיתוי, תמחור, ותמהיל, אלה שלוש מילים שמכריעות יותר מכל ויכוח פוליטי בהקשר של חברות נדל"ן בדגש על חברות בנייה. 


ומה לגבי “הכלכלה חזקה”? 

גם כאן, התשובה נקבעת במדדים אמפיריים ודי ברורים: תעסוקה, שכר ריאלי, קצב אשראי, נפח משכנתאות, התחלות בנייה ומדדי מחירים. זה לא נקבע לפי אהדה למנהיג זה או אחר. חברות ותיקות יודעות לעבוד טוב גם בסביבה מאתגרת: הן מצמצמות מלאי איטי, משנות תמהילי דירות, מציעות מסלולי תשלום (20/80 וכד'), ומנהלות את התזרים בזהירות. אחרות יתקשו יותר. אגב, לאחר שבנק ישראל הגביל את מבצעי ה-20/80 בתחילת השנה וקיבלנו הסברים בדוחות של חברות הנדל"ן למגורים שזה מה שהאיט את המכירות. כעת הן מקבלות 'סוכריה' חדשה - חבל הצלה ליזמים - תוספת לשטח הממ"ד תקזז את ירידת המחירים.