שוק האופציות: אסטרטגיה חדשה לקראת הפקיעה
תזכורת לפוזיציה שנפתחה בטור זה לפני שלושה שבועות: (+P890,-P870,-P840,-C990) בעלות של 30 שקל. בשבוע שעבר התלבטנו האם לנצל את סטיות התקן הנמוכות בכדי לקנות אוכף או שמה ללכת עם תחושת היציבות והביטחון של השוק ולמכור אוכף למרות סטיות התקן הנמוכות.
בסיכומו של שבוע היציבות והעוצמות של שוק המניות שוב הוכיחו את עצמן והמדד התקדם באחוז נוסף. טיפוס איטי כלפי מעלה משחק לידי כותבי האופציות שמצליחים לגרוף רווחים גם בהינתן סטיות תקן נמוכות (כ-15% סביב הכסף). הבעייתיות בעינינו היא פן כותב אופציות (ללא אסטרטגיה) בתקופה של סטיות נמוכות, עלול למצוא את עצמו אוסף בכפיות ובסופו של דבר שופך בדליים.
כלומר התגמול עבור הסיכון שבכתיבת האופציות אינו מספק ואינו מצדיק את עצמו. מבדיקת הפוזיציה הקיימת עולה מסקנה די ברורה, נשארנו עם הגנה חלקית מאוד שתבוא לידי ביטוי רק באם מדד המעו"ף ירד בחדות. בשלב זה ישנם שתי אפשרויות מרכזיות. הראשונה, לסגור את האסטרטגיה תמורת כמה גרושים (כ-15 שקל לפני עמלות) ואז לנסות לפתוח משהו קצר לימים הקרובים.
האפשרות השנייה היא להמתין עם האסטרטגיה ולפתוח חדשה לקראת הפקיעה בסוף החודש. מי שבחר באפשרות הראשונה ומעוניין להגן על תיק מניות המעו"ף שלו מירידות שערים מתונות עד סוף החודש, יכול לבצע את האסטרטגיה הבאה בעלות של כ-10 שקלים ליחידת אסטרטגיה שתגן על כ-93,000 מניות (לפי נתוני סוף השבוע ולפני עמלות): רכישת אופציית מכר 930, כתיבת אופציית מכר 920 ועוד אחת על 900. נממן את האסטרטגיה באמצעות כתיבת אופציית רכש 970.
משמעות האסטרטגיה הנה: הגנה במקרה של ירידה בין 1%-2.1%, ויתור על רווח מעל 3.2% עד סוף החודש (ניתן לחיות עם זה).
נקודת חולשה באסטרטגיה זו הנה במצב נדיר אך אפשרי של ירידות חדות ומהירות שכן אז ברמה של 890 נקודות (-5.3%) נתחיל להפסיד כסף על אופציות המכר שכתבנו בנוסף לתיק המניות.
להערכתנו, בהתחשב במדד השלילי (ירד ב-0.2%) שפורסם ביום שישי ובהתחשב בעובדה שב-12 חודשים האחרונים ירד מדד המחירים לצרכן ב-0.3% והדולר ממשיך להיסחר ברמות שפל, לא מן הנמנע שהנגיד יוריד את הריבית בסוף החודש ב-25 נקודות בסיס ל-4.75%. נתוני הסחר של ישראל ממשיכים להיות טובים למרות התיסוף בשער השקל ומפרסומי הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה עולה כי ברבעון השלישי רשם המשק הישראלי עודף בחשבון השוטף בסך 2.4 מיליארד דולר.
מתחילת השנה נרשם עודף של 6.2 מיליארד דולר לעומת 3.2 מיליארד דולר בתקופה המקבילה אשתקד. בסוף השבוע עלו קלות המדדים בארה"ב וסוריה החלה לאותת שהיא מעוניינת במשא ומתן ללא תנאים מוקדמים. בקיצור, כרגע לפחות, ברירת המחדל ממשיכה להיות חיובית עד שיוכח אחרת. אנו מנצלים את המומנטום החיובי לפתיחת הגנות קלות, בעיקר למי שחושש מתיקון אך לדעתנו ניתן גם להמתין עם האסטרטגיה הקיימת ולפתוח הגנה חדשה בתחילת השבוע הבא.
* הערה: אין לראות בכתבה המלצה לפעולה כלשהי בניירות ערך אות אחרת.

העלמתי הכנסות של 100 אלף שקל לפני עשור - להצהיר עליהן בגילוי מרצון?
למה נוהל גילוי מרצון לא יספק את מה שמצפים ממנו - אנשים יחששו לדווח באופן לא אנונימי ואין ביטול אוטומטי של קנסות, הצמדה וריבית
לאחר למעלה משלוש שנות ציפייה, רשות המסים פרסמה את נוהל הגילוי מרצון החדש - רשות המסים
מודיעה על גילוי מרצון: דיווח על נכסים והכנסות שלא דווחו, בתמורה לתשלום מס וללא הליך פלילי
על פניו, מדובר במהלך חיובי שמטרתו לעודד שקיפות, להגדיל את רשת חייבי המס ולספק לנישומים הזדמנות להסדיר חובות עבר בכפוף לחיסון פלילי. זה גם אמור להגדיל את הקופה
הציבורית מגביית מסים. בפועל קשה לומר שמדובר ב"בשורה" של ממש, וספק בתמריץ אמיתי לחשיפה.
ראשית, בניגוד לנהלים קודמים בנושא זה, הנוהל הנוכחי מציע אך ורק הליך שאינו אנונימי. אנשים צריכים להזדהות כאשר הם מגישים בקשה לנוהל גילוי מרצון. אין כאן כשל של רשות המסים אלא התנגדות של משרד המשפטים, אך המשמעות ברורה: נישומים רבים, שגם כך חוששים מהליך כזה, יירתעו עוד יותר מלהיחשף. מדובר על מחסום בסיסי של אנשים להיחשף מול הרשויות גם מכיוון שהם עשויים לחשוב שהם "סומנו" על ידי רשות המסים. כשמשלבים זאת עם החמרות נוספות, שכעת כתובות במפורש ובעבר היו בגדר "תורה שבעל פה", נוצרת תחושה שהרשות אמנם הפנימה את לקחי העבר אך בחרה לסגור פינות באופן קשיח מדי.
כדי להבין את הבעייתיות, נניח נישום שלא דיווח על הכנסה חייבת בשיעור מס שולי של 100 אלף ש"ח בשנת 2015. אילו היה מדווח במועד, המס היה עומד, נניח, על כ-35 אלף שקל בלבד. כיום, בהליך גילוי מרצון, אותו נישום עשוי למצוא את עצמו מול תוצאה דרמטית:
תשלום על קרן המס בסך של 35 אלף שקל, ריבית והצמדה כ-5 אלף שקל ועל כל אלה מתווסף קנס גרעון של כ-30 אלף שקל נוספים. כלומר, חוב של 35 אלף שקל צומח לפי שלושה ויותר. איזה תמריץ יש כאן לנישום להיחפז ולדווח ביוזמתו? שהרי האמת צריכה להיאמר- אם לא נתגלה עד היום "מחדלו" זה, מה הסבירות שיתגלה אי פעם?
- רשות המסים מודיעה על גילוי מרצון: דיווח על נכסים והכנסות שלא דווחו, בתמורה לתשלום מס וללא הליך פלילי
- האם גילוי מרצון מכשיר העברות כספים חשודים?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
הנוהל החדש מבהיר שאין ביטול אוטומטי של הצמדה וריבית, ואין ביטול של קנסות גרעון אלא בכפוף לשיקול דעת פקיד השומה.

עם פתיחת שנת הלימודים: מוניות רגילות יוכלו להסיע תלמידי חינוך מיוחד
התקנות החדשות מבטלות דרישות טכניות שהותאמו לאוטובוסים, ומאפשרות לרשויות המקומיות להפעיל הסעות מותאמות וגמישות יותר במיוחד במסלולים קטנים ומרוחקים של תלמידי החינוך המיוחד
תקנות תעבורה חדשות שחתמה עליהן שרת התחבורה, מירי רגב, יאפשרו לראשונה שימוש במוניות רגילות להסעת תלמידים, בפרט תלמידים עם צרכים מיוחדים. התקנות צפויות להיכנס לתוקף כבר בימים הקרובים, אחרי עבודת מטה שנערכה במשרד התחבורה בשיתוף משרד החינוך לקראת פתיחת שנת הלימודים.
מאות רשויות מקומיות ברחבי הארץ מפעילות מדי יום מערך הסעות מורכב עבור תלמידי החינוך המיוחד. לא מדובר באוטובוסים עמוסים, אלא לרוב במסלולים נקודתיים עם שניים או שלושה תלמידים בלבד לפעמים מיישובים שונים, לפעמים בנסיעה ארוכה, לעיתים תוך צורך בהתאמות מיוחדות. במציאות הזו, מונית רגילה היא פתרון הגיוני וזמין, אלא שעד כה חלו עליה כללים שהיו מותאמים בכלל עבור כלי רכב גדולים כמו אוטובוסים או מיניבוסים.
כך למשל, התקנות דרשו התקנת פנסי איתות מיוחדים מאחור, או הורדת תלמידים אך ורק מצד ימין כללים שקשה או בלתי אפשרי ליישם במונית סטנדרטית. בפועל, נהג המונית יושב קרוב לתלמידים, יכול להשגיח עליהם מקרוב, ולעיתים אפילו עוזר באופן אישי. לכן, ההיגיון שהנחה את משרד התחבורה היה לעדכן את ההגדרה בחוק של "הסעת תלמידים" כך שלא תחול על מוניות רגילות, ובכך לאפשר גמישות תפעולית לצד שמירה על בטיחות.
שרת התחבורה רגב מסבירה: "עם כניסתי לתפקיד הנחיתי את אנשי משרדי לבחון את מערך תקנות התעבורה, ובכל מקום שבו ניתן להפחית חסמים בירוקרטיים ותקינה מיותרת, בלי להתפשר על הבטיחות - לפעול לטובת האזרח. בוודאי כאשר מדובר באלה שהכי זקוקים לעזרתנו - תלמידי החינוך המיוחד. מערכת הסעות התלמידים, ושל תלמידי החינוך המיוחד בפרט, היא אתגר יומיומי לרשויות המקומיות ולמשפחות. התקנות החדשות יאפשרו להסיע ילדים גם במוניות רגילות, בצורה שתיתן מענה יעיל, בטוח ונגיש יותר. משרד התחבורה רואה חשיבות עליונה בשוויון ההזדמנויות ובנגישות לכל ילד, בכל מקום״.
- משרד התחבורה עושה סדר במספרי הדרכים והכבישים - הכל במקום אחד
- ה-BRT יוצא לדרך: יחבר בין ראשל"צ, רמלה ולוד
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
גם מנכ"ל משרד התחבורה, משה בן זקן, מתייחס לשינוי: "התקנות החדשות נועדו לתת מענה מותאם למציאות של החינוך המיוחד – להסיע פחות תלמידים, לעיתים למרחקים גדולים, בצורה יעילה ובטוחה. זהו מהלך שיקל על הרשויות, יוזיל עלויות ויביא גמישות שדרושה בשטח."