מרתון תרכוש 68% מסולקון תעשיות בכ-88 מליון שקל
חברת מרתון השקעות מרחיבה את השקעותיה בתעשיה ומבצעת רכישה נוספת בתחום. מרתון חתמה על הסכם אופציה לרכישת 68% מחברת סולקון תעשיות. על פי ההסכם, ניתנה למרתון האופציה לרכוש את 68% ממניות סולקון תמורת כ- 88 מיליון שקל. העיסקה מייצגת שווי של 130 מיליון שקל לסולקון.
סולקון עוסקת בפיתוח ייצור ושווק של מערכות אלקטרוניות, בעיקר בסביבות מנועי החשמל. קו המוצרים של החברה כולל מתנעים רכים, מערכות בקרת טמפרטורה וממסרי הגנה ובקרה.
המתנעים הרכים, המהווים את עיקר פעילות החברה, משמשים להגבלת זרם ההתנעה והקטנת המכה המכנית של המנוע, ולהפחתת הפרעות חשמליות במתקנים בהם זרם הרשת מוגבל ולמתקנים בהן נדרשת התנעה והדממה מבוקרים.
האפליקציות המרכזיות של מתנעים אלה הם בהתנעת מנועים לתעשייה, ובעיקר לתעשיות הכבדות, למשאבות גדולות, לגנרטורים גדולים, לתחנות כוח, למכרות עמוקים, להנעת אוניות וכיו"ב.
סולקון מוכרת כ-75% ממוצריה בשווקים הבינלאומיים ויש לה משרדים ונציגויות בכל רחבי העולם. החברה פועלת ממפעלה ביקנעם וממשרדיה בהרצליה ומעסיקה כ-110 עובדים. סולקון הינה חברה המציגה במשך השנים האחרונות קצב גידול שנתי של יותר מ-20%, הצפוי להמשך גם בשנים הקרובות בשל צמיחת השוק ובשל חיזוק מעמדה בשוק המתנעים הרכים בעולם. שוק היעד של החברה מוערך בכמיליארד דולר.
---------- המשך בעמוד הבא -----------
מייסדי סולקון, שהינם בעלי המניות הנוכחיים בחברה, הם עמי שחף, דר' יורם ולטוך ויעקב גבאי, המחזיקים כל אחד בשליש ממניות החברה. לאחר העסקה, כאמור, יחזיקו בעלי המניות הנוכחיים ב- 32% מהון המניות של סולקון. מייסדי החברה ימשיכו להיות פעילים בחברה.
שרון תוסייה-כהן, מנכ"ל מרתון השקעות, אמר היום: "אחרי רכישת חברת כרומת, שתורמת תרומה נאה לרווחיות מרתון, מצאנו את סולקון כחברה מצויינת, עם פוטנציאל צמיחה רב ועם פעילות אטרקטיבית בשווקים הבינלאומיים, והמתאימה לפורטפוליו החברות שבכוונתו לבנות במרתון. סולקון הינה מועמדת מצויינת להנפקה באחת מהבורסות במהלך השנתיים הקרובות".
רכישת כרומת בינואר 2006 סייעה למרתון לעבור מהפסד לרווחיות. החברה סיימה את תשעת החודשים עם הכנסות בסך 20.6 מיליון שקל וברווח של 1.7 מיליון שקל. את חלק הארי מהכנסותיה של מרתון ניתן לזקוף להכללת תוצאות חברת הבת, כרומת, אשר נרכשה בינואר 2006. מרתון נהנית מתזרים מזומנים מפעילות שוטפת של 6 מיליון שקל בתשעת החודשים הראשונים של השנה.
הונה העצמי של מרתון עמד בסוף הרבעון השלישי של 2006 על כ-66.3 מיליון שקל, וזאת לאחר שבספטמבר האחרון השלימה החברה בהצלחה הנפקת זכויות בהיקף של כ -10 מיליון שקל.
אחת מהאחזקות הבולטות של מרתון היא חברת פרוטליקס (כיו"ר החברה משמש אלי הורוביץ), העוסקת בפיתוח תרופות על בסיס חלבון צמחי, לרבות תרופה למחלת הגושה. החברה נמצאת בתהליכי סיום של השלמת מיזוג עם שלד בורסאי בבורסה בארה"ב לפי שווי של כ-107 מיליון דולר. מרתון מחזיקה בכ-9% ממניות פרוטליקס (בדילול מלא). כמו כן, בבעלות מרתון מספר אחזקות נוספות בתחום ההיי-טק, לרבות חברת ביו-ויו, שהונפקה בפברואר האחרון בתל אביב, וחברת נאנומושן, שהשליטה בה נמכרה לקונצרן ג'ונסון אלקטריק (הונג קונג), כשבידי מרתון אופציית מכר למכירת אחזקותיה הנותרות בחברה.
מרתון השקעות נמצאת בשליטת חברת איי.אס.אר.איי שבבעלות רפי סילמן (יו"ר החברה), יצחק רוזן ושרון תוסייה-כהן (מנכ"ל החברה). מרתון מתמקדת כיום בהשקעה בחברות תעשייתיות בעלות רקורד מוכח של רווחיות ותזרים מזומנים, זאת, לאחר שטרם העברת השליטה לאיי.סי.אר.איי עסקה מרתון בהשקעות הון סיכון.
ביטוח לאומי: מאות אלפי זכאים יקבלו עד 1,200 ש"ח בחשבון
מענק חימום לקראת החורף בסכום של 600 עד 1,200 שקל לזכאים; למי מגיע ואיך לבקש מענק כזה?
המדינה תעביר מענקי סיוע לחימום - רובם ישולמו אוטומטית לחשבון הבנק של הזכאים. המוסד לביטוח לאומי בשיתוף משרד הרווחה יתחיל בימים הקרובים להעביר מענקי חימום לאזרחים הזכאים לכך, לקראת עונת החורף הקרבה.
מענק חד פעמי להקלה בחשבונות החימום
מדובר בתשלום חד פעמי, שמיועד להקל על ההוצאה של משקי בית מוחלשים בחשבונות החימום - בין אם מדובר בחשמל, גז, דלק או אמצעים אחרים. המענקים נעים בטווח של 600 עד 1,200 שקלים למשפחה, בהתאם לקריטריוני הזכאות. סכומים גבוהים יותר יועברו לקבוצות אוכלוסייה מסוימות, כמו קשישים או ניצולי שואה. לפי נתוני ביטוח לאומי, המענק הסטנדרטי לשנת 2025 עומד על 649 שקלים - סכום שנקבע בהתאם למנגנון חישוב שנתי המשלב עדכון קצבאות והוצאות אנרגיה ממוצעות.
מי זכאי למענק ומתי ייכנס הכסף?
ברוב המקרים, הזכאים לא יצטרכו להגיש בקשה - המענק יוזרם באופן אוטומטי לחשבונם, לפי נתוני הזכאות שכבר קיימים בביטוח הלאומי. ההעברות צפויות להתבצע כבר בימים הקרובים, חלק מהתשלומים יוקדם למועד שלפני 28 באוקטובר - תאריך תשלום הקצבאות החודשי.
בין מקבלי המענק נמצאים:
- מקבלי קצבת אזרח ותיק עם תוספת השלמת הכנסה
- מקבלי קצבאות נכות וסיעוד
- זכאים לקצבת שאירים שהגיעו לגיל פרישה
- חיילים משוחררים ונפגעי פעולות איבה
- ניצולי שואה
- משפחות עם ילדים בהכנסה נמוכה
- דרך החתחתים להכרה בנכות מהמוסד לביטוח לאומי
- אחרי שקיבל מיליון: חשמלאי שנפל יפוצה בכ-130 אלף ש'
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
בנוסף, מי שקיבל גמלת אזרח ותיק מיוחדת או תוספת בגין השלמת הכנסה באחד מהחודשים האחרונים - יזכה אף הוא לקבלת המענק.

אמריקן איירליינס חוזרת לטוס לישראל - התחזרות תעלה, המחירים ירדו?
מי החוזרות, מי תיפגע מכך - על שוק התעופה הצפוי בחודשים הקרובים
אמריקן איירליינס חוזרת לישראל במרץ 2026 - גם חברות נוספות מאותתות על חידוש קווים. אחרי תקופה ארוכה של היעדרות, אמריקן איירליינס, אחת משלוש ענקיות התעופה האמריקאיות, הודיעה כי תחזור להפעיל טיסות ישירות לישראל החל מה-26 במרץ 2026. החברה מצטרפת ליונייטד איירליינס ולדלתא איירליינס שכבר חידשו את פעילותן בקווים לישראל במהלך יולי וספטמבר.
ההודעה של אמריקן איירליינס נתפסת בענף כסימן חיובי למגמה של חזרת השוק לשגרה, זאת לאחר קריסה כמעט מוחלטת של קווי התעופה הבינלאומיים עם פרוץ מלחמת חרבות ברזל ב-7 באוקטובר 2023. במהלך השנה שלאחר מכן, מרבית חברות התעופה הזרות עצרו את קווי הטיסה שלהן לתל אביב, ורק בתחילת 2024 החלה חזרה הדרגתית, אם כי לסירוגין היא הופסקה שוב על רקע המלחמה ביוני עם איראן והתקפות החות'ים.
החזרה הזו מבורכת לתחרות, אבל לא בטוח שזה יוריד את המחירים שכבר ירדו - טיסה לארה"ב ב-700 דולר: התעופה הבינלאומית חוזרת ומחירי הכרטיסים בנפילה
לא רק אמריקה: גם חברות מאירופה ואסיה מאותתות על חזרה
לצד חברות התעופה האמריקאיות, ניכרת התעוררות גם בקרב שחקניות אירופיות ואסייתיות שחזרו לפעילות בארץ. למעשה, יש כבר רשימה ארוכה של חברות ששבו לפעילות בישראל, בהן יונייטד, דלתא, KLM, לופטהנזה, סוויס, אג'יאן, אייר פראנס, וויזאייר, איתיחאד ופליי דובאי. גם חברות קטנות יותר כמו פליילילי, טארום, גאורגיאן איירווייז וסייפרוס איירווייז שבו להפעיל טיסות סדירות. בשבועות הקרובים צפויות להצטרף גם סקיי אקספרס (החל מ־2 בדצמבר) ו־SAS (החל מ־26 באוקטובר). כנסו כאן לתמונת מצב מלאה: חברות התעופה שחזרו לישראל: תמונת מצב
מי שסובלת מחזרת חברות התעופה הזרות היא אל על. החברה היתה סוג של מונפול על הקווים העיקריים בשנתיים של מלחמה והיא גרפה רווים עצומים של כ-400-500 מיליון דולר בשנה. זה לא יחזור ועדיין אל על עשויה להמשיך ולספק רווחיות טובה בעיקר בזכות נתח גדול משוק התעופה המקומי, לצד התייעלות שהיתה ולצד מחירים עדיין גבוהים בשל המצב העולמי בשוק התעופה שבו יש מחסור במטוסים. הביקוש למטוסים ול"מושבים" גדול ויוצר בהתאמה עליות מחירים.
