המבקרים מאוכזבים: פרסומות הסופרבול השנה שבלוניות

המבקרים מאשימים את המפרסמים השונים, בליל הפרסומות של השנה בארצות הברית, בניסיון ללכת על נוסחאות בטוחות: קופים שמחפשים עבודה, רופא שמתעצבן על פציינט, ועוד
חזי שטרנליכט |

אתמול בלילה התרחש בארצות הברית האירוע הספורטיבי של השנה, מבחינת האמריקנים, כמובן. אי שם באמצע החורף, מתכנסת האומה האמריקנית למה שחשוב לה באמת: ליל הסופרבול. עם הערב הזה, ששובר שיאי צפייה מדי שנה, התפתחה מסורת שלמה שאינה קשורה רק במשחק.

במשך שנים מייחסים חשיבות בליל הסופרבול למי שתשיר את ההמנון הלאומי האמריקני, בין אם זאת ג'סיקה סימפסון, דרך רוזאן בר, ודמויות ססגוניות אחרות. אבל במקביל, הפך האירוע גם לאטרקציה של פרסומות. בזכות הרייטינג העצום שצבר האירוע, הוא הפך לערב שלם של פרסומות נוצצות ומושקעות, כשמיטב מוחות הקריאייטיב מנסה לייצר סטנדרטים חדשים.

האירוע הזכור מכל הוא הפרסומת בה הכריזה חברת אפל על מחשבי המאק שלה, בשנת 1984. בפרסומת האלמותית שנראתה כמו חלק מסרט קודר מלא בדמויות מעולם קומוניסטי, לפי רוח ספרו של אורוול, הובטח לצופים לגלות מדוע השנה הזאת לא תהיה כפי שנכתב עליה בספר (כי מושק המאק).

השנה היה דגש לאלימות, כותבים המבקרים את פרסומות ליל הסופרבול. "בין היתר יכולתם לראות: דינוזאור מוחץ איש מערות, רופא המנסה להרוג פציינט, בעל שנופל מהגג, ואדם שמוכה קשות על ידי הטלפון הסלולרי שלו."

הבעל הנופל, היה שייך לפרסומות הבירה המפורסמות לבאדווייזר, שהן שם דבר בארצות הברית. החברה רכשה זמן פרסום ללא פחות מ-10 פרסומות בליל היוקרתי. עוד דרך בזבזנית להצהיר על תפיסת מקום במרכז הבמה.

חברת CareerBuilder.com השתמשה בקופים, להסביר כיצד לחפש עבודה בצורה מקוונת. ג'ילט חשפה סכין גילוח חדש - עם... עוד להבים. כעת מתכוונים שנחתוך את עצמנו (את הגברים) עם לא פחות מחמישה להבים, והם עוד קוראים לזה "פלא ההיתוך".

מבקרי הפרסומות מציינים כי השנה, המפרסמים העדיפו ללכת על בטוח: הצחקות, אלימות, בינוניות. בכל מקרה, בימים הקרובים, יוכלו חובבי הז'אנר להתעדכן בפרסומות ליל הסופרבול, שעשויות להתוות טרנדים ומגמות פרסום בארה"ב, גם אם אחרי ערב "ממוצע".

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
כטב"מ הרמס 900 של אלביט. קרדיט: רשתות חברתיותכטב"מ הרמס 900 של אלביט. קרדיט: רשתות חברתיות

לאור "ליקויים מקצועיים" אלביט ותע"א הוצאו מהתערוכה האווירית בדובאי

במכתב שנשלח שעות אחרי התקיפה בדוחא, תוארו הסיבות הרשמיות, אך הטענה היא השהחלטה התקבלה כבר קודם לכן באופן בלתי רשמי, כחלק ממהלך מתואם להרחיק את ישראל מהאירועים הביטחוניים המרכזיים באזור

רן קידר |

מארגני תערוכת התעופה של דובאי הודיעו למספר חברות ביטחוניות ישראליות כי הן אינן מוזמנות להשתתף באירוע הבינלאומי שייערך בנובמבר הקרוב. וכך, היחסים בין ישראל לאיחוד האמירויות, שנבנו בקפידה מאז הסכמי אברהם ב-2020, ממשיכים להיסדק תחת כובד ההשלכות של העימות הממושך בעזה.

מארגני התערוכה שלחו מכתבים למספר חברות ביטחוניות מישראל, ביניהן התעשייה האווירית ואלביט מערכות אלביט מערכות 0.94%  , ובהם נכתב כי השתתפותן לא תאושר. על הנייר, הסיבה היא "ליקויים מקצועיים", אך זוהי כנראה תגובה להתקפה של ישראל על אדמת קטאר לפני יומיים. מעבר לתוצאות המיידיות של התקיפה, הגלים שעוררה, כללו הסתייגות של טראמפ (אמנם קלה, אבל בכל זאת), נאום תוקפני של נשיאת האיחוד האירופי ועכשיו, התגובה הלא רשמית של איחוד האמירויות. כזכור,  בריטניה מנעה לאחרונה מנציגים ישראלים להשתתף בתערוכת הביטחון הגדולה שלה, וצרפת חסמה גישה של חברות ישראליות לתערוכת הנשק בפאריז ביוני האחרון.

זו אינה הפעם הראשונה שהתערוכה בדובאי מסתבכת בהקשר הישראלי, היות ובנובמבר 2023, שבועות לאחר פרוץ המלחמה בעזה, הדוכנים של התעשייה האווירית ורפאל נותרו ריקים מבלי שניתן לכך הסבר רשמי.

אלביט מערכות, שהקימה יחידה ייעודית באמירויות, והתעשייה האווירית, שהובילה פרויקטים משותפים עם התאגיד הביטחוני המקומי EDGE, היו חלק בלתי נפרד מהתממשקות ההסכמים בין המדינות מאז 2020. הן לקחו חלק גם בתערוכה האחרונה באבו דאבי בפברואר האחרון. משרד הביטחון הישראלי אישר שקיבל את ההודעה מהמארגנים אך לא מסר פרטים. 

למרות הכל, התעשייה הביטחונית הולכת ומתחזקת

עם זאת, למרות הצהרות על חרמות ועל שקילה מחודשת של רכישות, לאחרונה דווח כי גרמניה, למשל, מתכננת מישראל (באמצעות התעשייה האווירית) שלושה כטב"מים מסוג "איתן" (Heron) תמורת 1.2 מיליארד דולר, וזאת למרות קולות הולכים וגוברים ממדינות רבות באיחוד האירופי להגביר את הלחץ על ישראל כדי לעצור את המלחמה בעזה. 

כטב"ם איתן (חיל אוויר)כטב"ם איתן (חיל אוויר)

גרמניה רוכשת שלושה כטב"מים מישראל ב-1.2 מיליארד דולר

העסקה הביטחונית הגדולה מתקדמת למרות המתיחות הדיפלומטית באירופה



עמית בר |

גרמניה עומדת לפני חתימה על עסקת רכש ביטחונית משמעותית עם ישראל. מדובר ברכישת שלושה כטב"מים מדגם Heron TP של התעשייה האווירית בסכום כולל של 1.2 מיליארד דולר. העסקה צפויה לקבל אישור מהפרלמנט הגרמני עד סוף השנה, והכלים אמורים להיכנס לשירות מבצעי ב-2028.

החוזה כולל לא רק את הכטב"מים עצמם אלא חבילה מלאה של שירותים נלווים. אספקת חלפים, הדרכות מקיפות לצוותים הגרמניים ותחזוקה שוטפת עד 2034. משרד הביטחון הישראלי משמש כקבלן הראשי בעסקה, כשהתעשייה האווירית אחראית על הייצור וההטמעה.

הרכישה הזו היא חלק מתוכנית רחבה של גרמניה לחיזוק יכולותיה הצבאיות. מאז הפלישה הרוסית לאוקראינה ב-2022, ברלין שינתה כיוון ומשקיעה באופן חסר תקדים בתחום הביטחון. הוקמה קרן מיוחדת של 100 מיליארד יורו למודרניזציה צבאית, ותקציב ההגנה השנתי צפוי להכפיל עצמו ולהגיע ל-162 מיליארד יורו עד 2029. העסקה עם ישראל היא אחת מיותר מ-80 הזמנות רכש צבאיות שגרמניה מתכננת להגיש לאישור הפרלמנט בחודשים הקרובים.

הטכנולוגיה מאחורי העסקה

ה-Heron TP, המכונה גם "איתן", נחשב לאחד הכטב"מים המתקדמים בעולם. הכלי מסוגל לטוס בגובה של 45,000 רגל ולהישאר באוויר יותר מ-30 שעות רצופות. יכולת הנשיאה שלו מרשימה - עד 2.7 טון של ציוד, כולל חיישנים מתקדמים, מצלמות רבות עוצמה ומערכות מכ"ם. הכטב"ם הוכיח את יעילותו במשימות מבצעיות רבות, החל מסיורי גבול ועד איסוף מודיעין בזמן אמת.

גרמניה אינה זרה לטכנולוגיה הזו. מאז 2018 היא מפעילה חמישה כטב"מים מאותו דגם בהסכם ליסינג שעלה כמיליארד יורו. ההחלטה לרכוש שלושה כלים נוספים ולעבור מליסינג לבעלות מלאה משקפת שביעות רצון מהביצועים ורצון לחסוך בעלויות לטווח ארוך. עם השלמת העסקה, הצי הגרמני יגדל לשמונה כטב"מים, מה שיאפשר גמישות מבצעית רבה יותר.