הבורסה: המסחר ייפתח על רקע פקיעת האופציות

הבוקר תפקענה אופציות המעו"ף של חודש נובמבר. מבול הדו"חות שפקד את הבורסה אתמול הוביל את הפעילים לשלוח את הבורסה לעליות חדות. בנק הפועלים, כי"ל ודסק"ש ימשיכו לרכז עניין רב גם היום
ליאור גוטליב |

הבורסה לני"ע תפתח את יום המסחר החותם של השבוע בפקיעת האופציות לחודש נובמבר. לאחר הפקיעה, ייתכן ותחול השפעה מסויימת מכיוון וול סטריט. נזכיר שאמש חתמו המניות הישראליות בחו"ל בפערי ארביטראז' מעורבים.

מבול הדו"חות שאירע אתמול, לא הצליח להכביד על אוירת המסחר באחד העם. אך נזכיר כי הפעילים היו מרוכזים במחשבה על שערי הפקיעה הבוקר, דבר שייתכן והשפיע. אחרי השעה 9:45 עלולה להנתן פרשנות חדשה לאירועי אי הוודאות הפוליטית והבחירות שבדרך.

מדד ת"א 25 יפתח ברמת 766.77 נקודות, מדד ת"א 100 יחל להיסחר ברמת 774.42 נקודות. ומדד הטכנולוגיה, התל טק 15 יפתח ברמת 395.75 נקודות.

מניית בנק הפועלים תמשיך לרכז עניין רב גם היום. אתמול ריכזה מניית הבנק את המחזור הגבוה ביותר באחד העם - 233.9 מיליון שקל כשהיא זינקה ב-4.36%. הבנק עקף את התחזיות המוקדמות כשהציג זינוק של כ-29% ברווח הנקי הרבעוני, לרמה של 761 מיליון שקל, והביא לשיעור תשואת הרווח הנקי להון העצמי רבעוני של 20.6%. בתשעת החודשים הראשונים השנה הגיע שיעור תשואת הרווח הנקי להון העצמי ל-21.2% בחישוב שנתי.

מניות דיסקונט השקעות שזינקו אתמול ב-3.29%, זאת למרות שדיווחה על ירידה של 42.6% ברווח הנקי ברבעון החולף לעומת הרבעון המקביל אשתקד, שהסתכם בכ-117 מיליון שקל. הרווח הנקי מתחילת השנה הסתכם בכ-369 מיליון שקל, ירידה של 33.8% בהשוואה לתקופה המקבילה אשתקד. בשורה העליונה רשמה הכנסות רבעוניות בגובה של 2.15 מיליארד שקל, עליה של 9.7% בהשוואה לרבעון המקביל אשתקד.

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
בצלאל סמוטריץ (דוברות האוצר, מירי שמעונוביץ)בצלאל סמוטריץ (דוברות האוצר, מירי שמעונוביץ)

"המס על הבנקים הוא מס על הציבור - והוא זה שישלם את המחיר"

בהמשך לכוונת שר האוצר סמוטריץ’ למסות את הבנקים, איגוד הבנקים מגיש את תגובתו לדו"ח עבודת צוות האוצר וטוען כי הדו"ח חסר השוואות לרווחיות בענפים אחרים, לא בחנו את ההשלכות הכלכליות, והמס צפוי לפגוע בציבור הרחב; מנכ"ל איגוד הבנקים, איתן מדמון "שר האוצר מבקש, באמצעות המהלך הזה, לגבות מס נוסף, בדרך עקיפה ולכאורה מתוחכמת מהציבור"

מנדי הניג |

ברקע הכוונה של שר האוצר בצלאל סמוטריץ’ להטיל מס מיוחד נוסף על הבנקים, איגוד הבנקים מגיש את עמדתו לדו"ח עבודת הצוות שבחן את המהלך. לטענת האיגוד, הדו"ח שאמור היה לשמש בסיס מקצועי להחלטה, לוקה בחוסרים מהותיים, מדלג על בדיקות קריטיות ובעיקר אינו מתמודד עם השאלה מי ישלם בסופו של דבר את מחיר המס.

המסמך מוגש אף שעמדת בנק ישראל, שהוא חלק בלתי נפרד מהצוות, טרם פורסמה, ובאיגוד סבורים כי מדובר בהליך שמתקדם מהר מדי, בלי בחינה כלכלית מלאה של ההשלכות על הציבור והמשק.

לטענת איגוד הבנקים, הדו"ח שפרסם הצוות באוצר לא כולל את שתי הבדיקות המרכזיות שעל הבסיס שלהן אפשר בכלל לדון בהטלת מס על סקטור ספציפי. קודם כל, בדו"ח אין כל השוואה בין הרווחיות של הבנקים לבין הרווחיות של ענפים אחרים במשק. באיגוד מדגישים כי זה  בדיוק הבדיקה שנדרשה מהצוות לבצע, כדי לבחון האם מתקיימות נסיבות חריגות שמצדיקות מיסוי מיוחד של ענף אחד בלבד. למרות זאת, הדו"ח, כך נטען, מדלג לחלוטין על השוואה כזאת.

שנית, הדו"ח לא בוחן את ההשלכות הכלכליות של המהלך על המשק הישראלי. אמנם מצויין בדו"ח כי הטלת מס על הבנקים עלולה להוביל לעליית ריבית, לצמצום האשראי, לפגיעה במשקיעים ולנזק לציבור הרחב, אבל בפועל לא ניסו לאמוד את ההשפעות האלה או להעריך את ההיקף שלהן. באיגוד מציינים כי מדובר בתוצאות שכבר התרחשו בפועל במדינות שבהן הוטל מס דומה, ולכן היעדר ניתוח עלות־תועלת מהווה, לדבריהם, כשל מהותי בעבודת הצוות ואף עומד בניגוד לעקרונות חוק האסדרה.

כמו כן, באיגוד טוענים כי הדו"ח מציג נתון שגוי שלפיו הציבור מחזיק בכ-70% ממניות הבנקים, בעוד שבפועל שיעור אחזקות הציבור עומד על כ-90%. לטענתם, מדובר בפער מהותי, שכן הציבור הוא זה שנושא בפועל בעלות של כל מס שיוטל על הבנקים. למרות זאת, בדו"ח אין כל ניסיון לאמוד את הפגיעה הצפויה בחיסכון הציבורי, בדיבידנדים או בשווי אחזקות הציבור. באיגוד מדגישים כי מבנה בעלות כזה אינו קיים באף מדינה אחרת שהטילה מס על הבנקים, ולכן השוואות בינלאומיות מחייבות זהירות מיוחדת.