אנרגיה סולארית
צילום: תיגי סולאר

למה סולאראדג' והמניות הסולאריות מזנקות היום?

דבריו של מנכ"ל ענקית האנרגיה המתחדשת NextEra דוחפים את המניות בתחום, כשסולארדאג' מזנקת ב-12% ונהנית גם מהעלאת מחיר יעד מצד UBS

רוי שיינמן |

מניות האנרגיה המתחדשת קופצות היום בוול סטריט, כשהמשקיעים קיבלו זריקת עידוד מדבריו של מנכ"ל NextEra NextEra Energy -0.17%  , ג'ון קצ'ם, שאמר בכנס של Politico שארה"ב עלולה לסבול ממחסור חמור באנרגיה אם לא תמשיך לקדם במהירות את פרויקטי הרוח והסולאר. לדבריו, המגבלות הקשות בשוק הגז - כולל זמינות טורבינות, מחסור בעובדים לייעוד הבנייה, ועלויות גבוהות בעקבות מכסים - דוחות את הקמת התחנות לשנת 2032 לפחות.


"אנחנו צריכים גשר כדי להגיע ל-2032, כשיגיע הגז החדש - והוא גם יהיה פי שלושה יותר יקר ממה שחשבנו", הזהיר קצ'ם. "אם נוציא את האנרגיות המתחדשות מהמשוואה, נעמוד בפני בעיית אספקת חשמל חמורה".


הדברים של מנכ"ל NextEra מתקבלים לאחר תקופה של לחץ במניות האנרגיה הירוקה, בעיקר על רקע רפורמות מיסוי אגרסיביות שמוביל הממשל הרפובליקני. אך קצ'ם העניק לשוק נרטיב חדש: אנרגיה מתחדשת היא הכרחית וגם הממשל צריך ליישר קו. הוא גם הזהיר מהניסיונות לצמצם את תמריצי המס, וטען שהגרסה הנוכחית של החוק בקונגרס תהפוך את הפרויקטים החדשים לבלתי משתלמים עבור היזמים. "אם נבטל את ההטבות עכשיו, אף אחד לא יעמוד בתנאים החדשים", אמר, והוסיף כי קיצוץ רוחבי בפרקי זמן לזכאות עלול לעצור פרויקטים לגמרי. לדבריו, מדובר בצעד שמערער את כל שרשרת ההשקעות באנרגיה נקייה.


החקיקה הדרמטית שמאיימת על התחום

רק עד לפני רגע המצב עבור חברות האנרגיה המתחדשת נראה קודר - מניות כמו סולאראדג' הישראלית צנחו על רקע התקדמות מפתיעה בהעברת תיקוני המס בבית הנבחרים האמריקאי. גם יזמיות ישראליות אחרות כמו אנרג'יקס, אנלייט ודוראל ירדו, בשל החשש שהחוק החדש יחסל חלק מהתמריצים עליהם התבססו לפעילותן בארה"ב.


בשביל לקבל זכאות להטבות המס, שיכולות להגיע גם עד 50% מעלות הקמת הפרויקט, הנוסח המוצע דורש הפעלה של פרויקטים עד סוף 2028 או תחילת בנייה תוך 60 יום בלבד, ללא שלבי מעבר, ומותיר הגדרות לא ברורות למושגים כמו "בתהליך בנייה" או "הופעל בפועל". מעבר לכך, סעיף FEOC מגביל את השימוש בציוד ממדינות מסוימות, מה שמקשה על שרשראות האספקה.


האנליסטים בבנק ההשקעות ג'פריס כתבו ש"הנוסח הזה הוא הפרשנות המגבילה ביותר שראינו אי פעם", והזהירו כי אם יתקבל בסנאט במתכונתו הנוכחית, החברות היזמיות יתקשו לסגור מימון לפרויקטים שלהן, מה שיוביל לבלימת השקעות ואף לנטישת פרויקטים.


אחת ההשפעות הקשות ביותר של החוק המוצע נוגעת למגזר הסולארי הביתי. התיקון לסעיף 48E שולל את הטבות המס למתקינים שמשתמשים במודל ליסינג או חוזי PPA - בדיוק המודלים עליהם נשענות החברות בתחום. המשמעות היא שחברות כמו סולאראדג' ואנפייז עשויות לראות צניחה חדה בביקוש למוצריהן, בשל ירידה בכדאיות הכלכלית לצרכנים פרטיים. בג'פריס ציינו כי "המוטיבציה להשקיע באנרגיה מתחדשת התבססה על תחושת ביטחון רגולטורית - והתחושה הזו נסדקת עכשיו".

קיראו עוד ב"אנרגיה ותשתיות"


UBS מעלה את מחיר היעד לסולאראדג' - אבל מזהירה מהסיכונים

בתוך אי-הוודאות הזו, בנק UBS העלתה הבוע את מחיר היעד למניית סולאראדג' מ-17 ל-20 דולר, אך שמרה על דירוג נייטרלי, שמחיר היעד החדש כבר נמוך ממחיר השוק שעומד על 21 דולר. האנליסט ג'ון וינהם ציין שבטווח הקרוב ייתכן שהחברה תיהנה מעלייה בביקושים כתוצאה מהגבלות על ציוד סיני, שמקנות לה יתרון תחרותי מסוים. עם זאת, הוא הדגיש כי ביטול הטבת המס למגזר המגורים צפוי לצמצם משמעותית את הביקוש להתקנות חדשות.


וינהם התייחס גם למודל אינטראקטיבי שפיתח לבחינת שוק הסולאר ב-2024, שממנו עולה שלסולאראדג' יש נתח שוק של 18% בתחום המסחרי והתעשייתי בקליפורניה, לעומת נתח מצרפי של 37% לשחקניות סיניות כמו Chint ו-Sungrow. בנוסף, הוא הזהיר שהשפה הנוכחית של חוק ה-FEOC עשויה לפגוע בכל הציוד המיוצר בארה"ב, כולל בזה של סולאראדג'.

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
נפט יורד
צילום: Getty images Israel

מלאי הנפט של סין הם "הפיל שבחדר"

הצטברות מהירה של מלאי נפט בארה״ב ובאירופה לצד הערכות כי סין סופגת בשקט עודפים עצומים, מעוררות חשש שהשוק צועד לעבר עודף היצע ממושך, כאשר ברקע אופ״ק בוחרת להגביר את תפוקת הנפט

תמיר חכמוף |
נושאים בכתבה נפט אופק

מחירי הנפט נסוגו בסוף השבוע אל אזור 65 דולר לחבית, על רקע התחזקות ההערכות שעודף היצע משמעותי מתחיל להיווצר בשוק העולמי. מגמות מלאים מעודכנות מצביעות על כך שהעודף כבר כאן: בארצות הברית המאגרים מתקרבים לרמות עונתיות רגילות, באירופה הם כבר חורגים מהנורמה, וההערכה היא שסין שהיא "הפיל שבחדר" סופגת בשקט את מרבית העודף. על פי הערכות, מאגרי הנפט של סין כבר עולים על אלו של ארה"ב, אף שאינם שקופים לציבור, וצפויים להמשיך ולצמוח בטווח הקרוב.

נורברט ראקר, ראש תחום כלכלה ומחקר הדור הבא,  כתב בסקירה של יוליוס בר כי מחירי הנפט ירדו בחמישי לכיוון 65 דולר, אך נותרו בטווח המסחר שנקבע בשבועות האחרונים. הנרטיבים ברובם נותרו ללא שינוי. ביקוש מדשדש במערב כולל סין, יחד עם גידול בייצור מדרום אמריקה, קנדה והמזרח התיכון, מובילים לעודפי היצע. העדכונים האחרונים שפורסמו השבוע הן על ידי הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה והן על ידי רשות המידע לאנרגיה של ארצות הברית מהדהדים את הסיפור הזה ומחזקים את התחזיות שלנו. כ-1.5 מיליון חביות ליום עשויות להיכנס לאחסון במהלך השנה הקרובה. 

למעשה, העודף כבר החל להיבנות, כפי שמגמות המלאים האחרונות מצביעות. בחודשים האחרונים, אחסון הנפט בארצות הברית התקרב לנורמה העונתית, ושיעורי המילוי באירופה אף חורגים מעל הנורמה. הפיל שבחדר הוא סין ומלאי הנפט האדירים שלה, שלגביהם אין נתונים ציבוריים אלא רק הערכות פרטיות. סין ככל הנראה מחזיקה כיום מלאי משמעותי יותר מארצות הברית, אך פחות מסך כל מדינות המערב יחד. סביר להניח שסין כבר ספגה ותמשיך לספוג את רוב עודפי ההיצע. 

הדבר מעלה שאלות חדשות: האם שוק הנפט יתחיל לשקלל באופן בולט יותר את ההיצעים הפחות גלויים האלה במחירי השוק, והאם עקומת החוזים העתידיים תתהפך בהתאם? האם סין תמשיך לבנות מלאים בקצב גבוה בסביבה שבה הביקוש המקומי לנפט מגיע לשיאו וחלקו עובר להזנות פטרו-כימיות מבוססות גז טבעי? 

מצב הרוח בשוק כבר התקרר באופן ניכר ונראה דובי למדי. הנפט החזיק מעמד היטב מול מגמות אלה, אולי בשל גורמים גיאופוליטיים, אך טיעון הנגד הוא שזה דווקא לא משתקף בפוזיציות החוזים העתידיים. עודפי ההיצע הצפויים יוצרים מתחים שונים, למשל בעסקי נפט הפצלים בארצות הברית. עם כל ההתמקדות בארצות הברית בהשקעות הקשורות למרכזי נתונים, הירידה בהשקעות ההון בתחום הנפט והגז פחות ניכרת אך היא משמעותית מבחינה כלכלית. אנו שומרים על עמדת Neutral ורואים את המחירים נעים לכיוון 60 דולר.

דוראד
צילום: צילום מסך אתר החברה

דוראד יוצאת לדרך עם תחנת הכוח השנייה: הדירקטוריון אישר את הקמת "דוראד 2"

לאחר שינוי התקנון וגיבוש גוש הרוב, אושר תכנון וביצוע הרחבה של כ-640 מגה-ואט בהשקעה של כ-3 מיליארד שקל; החברה התחילה להיערך ברמה הפרקטית: מצד אחד לארגן את המימון מול הבנקים והגורמים המממנים, ומצד שני להבטיח מקום אצל יצרני הטורבינות בעולם

צלי אהרון |


אמש אושרה באופן רשמי יציאתה לדרך של תחנת "דוראד 2" - פרויקט ההרחבה הגדול של תחנת הכוח הפרטית באשקלון. מדובר בהוספה של טורבינה חדשה שתגדיל את כושר הייצור של התחנה בכ- 640 מגה-ואט, כך שסך ההספק יעמוד על כ-1.5 ג׳יגה-ואט. מדובר על מהלך שיהפוך את דוראד לאחת מהתחנות הגדולות והמרכזיות במשק הישראלי. היקף ההשקעה מוערך בכ- 2.5-3 מיליארד שקל.

המהלך התאפשר לאחר שבתחילת ספטמבר הנוכחי שונו סעיפי התקנון של החברה באסיפת בעלי המניות, מהלך שהוביל לכך שגוש הרוב החדש - המורכב מאלומי לוזון, המדינה (באמצעות קצא״א) וחברת הפניקס : מחזיק בלמעלה מ-80% מהזכויות. שינוי זה ניטרל את יכולתה של אדלטק, שמחזיקה כ-19% בלבד, להטיל וטו על החלטות מהותיות. למעשה, לראשונה בתולדות דוראד נוצר רוב יציב וברור שמסוגל להוציא לפועל מהלכים אסטרטגיים, ובראשם הרחבת התחנה.

במקביל לאישור העקרוני, החברה החלה לבצע את הצעדים המעשיים הנדרשים: גיבוש תקציב ראשוני לקראת סגירה פיננסית מול בנקים וגופים מוסדיים, ושריון "חלון ייצור" אצל ספקי ציוד טורבינות בינלאומיים. מדובר בשני שלבים קריטיים, האחד כדי להבטיח את מקורות המימון להקמה, והשני כדי להבטיח שלא ייווצר עיכוב של שנים בשל עומס ההזמנות בשוק העולמי. הפרויקט צפוי לתרום באופן מהותי ליציבות משק החשמל בישראל. 

ההוספה של מאות מגה-ואט לרשת בארץ תאפשר פיזור עומסים יעיל יותר בימי חום כבד ובאירועי חירום, ותקטין את הסיכון למחסור בהספק. בנוסף, בהיבט הכלכלי, הגדלת התחרות והיכולת של תחנות פרטיות לספק יותר חשמל עשויה להוביל בטווח הבינוני לבלימת עליות תעריף ואולי אף לירידה במחירים. כמו כן, המהלך מחזק את מעמדה של קבוצת לוזון בתחום האנרגיה ומבסס אותה כאחת מהשחקניות המרכזיות במשק. צירוף הפניקס והמדינה לגוש הרוב מעניק לחברה יציבות נוספת מול לחצים חיצוניים, ומאותת לשוק על ביטחון גבוה בהיתכנות הכלכלית של ההרחבה. 

מנגד, אדלטק נותרה כעת במיעוט ללא יכולת ממשית להשפיע, ותיאלץ לשקול את דרכה מחדש: בין אם משפטית או עסקית. עם זאת, הדרך ל"דוראד 2" עדיין לא פשוטה. החברה מציינת כי ההקמה מותנית בקבלת היתרי בנייה, בהשגת מימון בהיקפים גדולים, ובהתמודדות עם רגולציה מסוימת. כל עיכוב באחד מאלה עלול לדחות את לוחות הזמנים. בשוק מעריכים כי גם אם הכל יתנהל חלק, הפרויקט יגיע לשלב הפעלה מסחרית רק בעוד מספר שנים.