גם בארץ: יונדאי בדרך להקמת מרכז חדשנות בישראל

הקונצרן הקוריאני מצטרף לשורה של יצרני רכב שהחליטו להקים מרכזי חדשנות בישראל, כדי לשמור על קשר קרוב עם עולם הטכנולוגיה המקומי
אלי שאולי, אוטו |

קונצרן יונדאי צפוי להקים בשנה הבאה מרכז חדשנות בארץ, ויצטרף למספר לא קטן של יצרנים מתחום הרכב שכבר ביצעו זאת. על הקמת המרכז הצפויה הכריז ד"ר יאנגצ'או צ'אי, סגן נשיא יונדאי העולמית לאסטרטגיה ופיתוח, בנאומו במהלך ועידת ראש הממשלה לתחליפי דלקים ותחבורה חכמה שנערכת בתל-אביב.

 

צ'אי סיפר שמטרת הקונצרן, שכבר משתף פעולה עם הטכניון וחברות נוספות, תהיה לאתר מיזמי סטארטאפ, רעיונות ושיתופי פעולה, להאיץ את פיתוחם ולחברם לפעילות הקונצרן. המרכז שיוקם בישראל יעסוק בתחומי אנרגיה, ערים חכמות, בינה מלאכותית, תחבורה חכמה ורובוטים.

לפי צ'אי, השינוי שעובר ויעבור עולם התחבורה הוביל את יונדאי לפתוח לפני מספר חודשים חטיבת אסטרטגיה וטכנולוגיה שעוסקת בשינויים הטכנולוגיים בתחומי התחבורה.

בכנס שנערך במתחם הבימה בתל-אביב משתתפים מאות מפתחים, אנשי מיזמים, ממשל, ובכירים מתעשיית הרכב. הוא עוסק בעתיד עולם התחבורה עם כניסתן של אנרגיות חליפיות והתפתחות המכונית האוטונומית.

 

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
רכב חדש. אילוסטרציה. צילום יואב פולסרכב חדש. אילוסטרציה. צילום יואב פולס

עסקאות 0 ק"מ - עשרת הכללים שאתם חייבים להכיר

עסקת רכישת רכב '0 ק"מ' היא עסקה בה מוצע רכב עם הנחה גדולה ומפתה. מדובר לרוב ברכב שעברה למעלה משנה מיום ייצורו ועל פי החוק היבואן מחויב לרשום אותו עם בעלים כלשהו. חברה או אדם פרטי.  הלקוחות צריכים לבחון את העסקה בעיניים ביקורתיות. העסקה דומה יותר לעסקת רכב משומש 'יד שניה' מאשר רכישת רכב חדש אצל היבואן. 'מדריך ביזפורטל לעסקת ס ק"מ' כדי שהעסקה תהיה טובה ונכונה עבורכם

יואב פולס |

ענף הרכב רותח. כמה רותח? רותח כך שמתחילת השנה עד סוף נובמבר יירשמו בארץ בין 285,000 ל 290,000 כלי רכב חדשים. נכון למועד כתיבת שורות אלו, כשיש עוד שלושה ימים לסוף נובמבר, השוק עומד על 284,000 כלי רכב, וקצב הרישום היומי עומד על מעל ל 1000 כלי רכב ביום (!!!).

בתוך כלי הרכב שנרשמו נמצאים גם כמה עשרות אלפי כלי רכב שעברו 'גיול', ומשווקים בעסקאות '0 ק"מ'. נזכיר כי 'גיול' רכב הוא שם לרכב שעברה שנה מיום ייצורו והחוק בארץ מחייב כי בתום שנה מיום הייצור הרכב חייב להירשם על שם אדם או חברה, ולא ניתן להחזיק אותו ללא רישומו המסודר.

היבואנים נאלצים לרשום את כלי הרכב או על הח.פ. של היבואן, או חברת הליסינג שלו, או למכור את הרכב לחברות ליסינג אחרות. לכם כלקוחות זה לא ממש משנה, והרכב יוצע לכם בעסקת '0 ק"מ' במחיר זול יותר מאשר היה כאשר נמכר כחדש באולם התצוגה של היבואן.

לכאורה מדובר בעסקה מושלמת, גם מקבלים רכב חדש לחלוטין, שכן אף אחד לא נסע בו, וגם נהנים ממחיר מוזל, כאשר הרכב עדיין חדש.

עם זאת, לאור מספר מקרים שהגיעו למערכת ביזפורטל, הבנו שהעסקאות האלה מחייבות יותר הבנה והתייחסות, ולשם כך פנינו לסיגל עוז, מנכ"ל 'גלגלים' (פלטפורמת מסחר בתחום טיפולי רכב וחלפים) שלאחרונה השיקה פעילות גם בתחום עסקאות רכב, והכנו עבורכם את 'המדריך לרכישת רכב בעסקת 0 ק"מ'. "ראשית" מציינת סיגל, "הלקוח חייב להבין שהוא רוכש רכב יד שניה, וצריך להפעיל את מכלול השיקולים כמו ברכישת רכב יד שניה משומש, לרבות האפשרות לקחת את הרכב למכון בדיקה מטעמו".

BYD (X)BYD (X)

ענקית הרכב החשמלי BYD מדווחת על צניחה של 33% ברווחים: האם זו תחילתו של משבר מערכתי בשוק הסיני?

תעשיית הרכב החשמלי בסין, שצמחה מהר, נכנסת לשלב של טלטלה כלכלית משמעותית, עם ירידה ברווחים, מלחמת מחירים אינטנסיבית ופגיעה בביקוש המקומי

עמית בר |
נושאים בכתבה BYD רכב חשמלי

שוק הרכב הסיני בסערה. שוק שהסתמך על תמריצים ממשלתיים והנחות אגרסיביות מתמודד כעת עם עודף ייצור, תחרות פנימית חריפה והאטה כלכלית כללית בסין. ברבעון השלישי של השנה עלו מכירות הרכב החשמלי בסין ב-12.1% בהשוואה לשנה קודמת, אך זו עלייה מתונה בהרבה מהקצב של 32% בחצי הראשון של השנה, עלייה המעידה על האטה מתמשכת. המעבר לרכבים היברידיים פלאג-אין גדל ב-55% השנה ותופס כ-45% משוק ה-NEV, מה שמפחית את הביקוש לרכבים חשמליים טהורים. עודף המלאי בשוק מגיע לכ-150 מיליארד יואן, בעיקר אצל יצרניות גדולות, והממשלה קוראת להפסקת מלחמת המחירים כדי למנוע דפלציה.

BYD מדווחת על ירידה חדה ברווחים

BYD, שמיצבה עצמה כסמל ההצלחה של הסקטור, דיווחה על ירידה של 32.6% ברווח הנקי ברבעון השלישי של 2025 בהשוואה לתקופה המקבילה אשתקד, ירידה חדה שמסמנת את הרבעון השני ברציפות של התכווצות. ההכנסות ירדו ב-3.05% ל-194.99 מיליארד יואן, בעיקר בגלל ירידה במכירות הרכב ובשולי הרווחים, שירדו מ-20% ל-16% בעקבות הורדות מחירים.

שוק שהיה מבוסס על ציפיות לצמיחה מהירה, עם מכירות שזינקו ב-62% ב-2024, מוצא עצמו מול מציאות שבה התמריצים הממשלתיים דועכים, מלחמת המחירים שוחקת את הרווחיות והביקוש המקומי מתמתן. זו לא רק בעיה של BYD: יצרניות כמו טסלה דיווחו על ירידה של 9.9% במכירות בסין באוקטובר, מה שמדגיש את האופי המערכתי של המשבר.

BYD מכרה 393,060 יחידות בספטמבר , בירידה חודשית ראשונה השנה, בעוד מתחרות כמו XPeng ו-Nio מדווחות על שיאים חדשים. ההשקעה במחקר ופיתוח הגיעה ל-10 מיליארד יואן ברבעון, אך החוב עומד על 100 מיליארד יואן, מה שמגביר את הלחץ על ניהול הנזילות.

התחרות חסרת התקדים בשוק הסיני הגיעה לשיאה במאי , אז BYD הורידה מחירים בדגמים נבחרים בעד 34% במטרה להגביר מכירות ולשמור על נתח שוק. המהלך, שכלל הנחות של כ-30% במודלים פופולריים כמו Sealion 6 ו-Qin Plus, עורר תגובת שרשרת: יצרניות כמו Geely ו-XPeng הצטרפו להורדות מחירים, מה שהוביל לירידה ממוצעת של 15% במחירי הרכב החשמלי בסין במהלך החודש.