מחירי התחבורה הציבורית מזנקים – כמה זה יעלה לכם?
כמה תעלה לכם הנסיעה בתחבורה הציבורית ואיך זה ישפיע על הוצאות השכר של המעסיקים?
ביום שישי הקרוב מחירי התחבורה הציבורית בישראל יעלו בשיעור חד של עד 33%. עליית המחירים תחול כמעט על כל אמצעי התחבורה – אוטובוסים, רכבת קלה, רכבת ישראל, מטרונית, כרמלית ורכבלית. הממשלה הקדימה את עליית המחירים – שבעבר תוכננה לשנת 2030 – בגלל תקציב המלחמה.
עליית המחירים תורגש בכל כרטיס. נסיעה באוטובוס תעלה 8 שקלים במקום 6, נסיעה ברכבת תעלה 11 שקלים במקום 9.5, וחופשי-חודשי בטווח של עד 40 ק"מ יתייקר מ־267 ל־323 שקלים. בטווחים רחבים יותר המחירים עולים גם הם, ובחישוב שנתי מדובר בהוצאה של מאות שקלים לאדם – לפעמים יותר מאלף שקלים למשפחה.
הסיפור לא נגמר כאן. המדינה החליטה להרחיב את ההנחות, אבל לא לכולם. מעכשיו, ההנחות יינתנו לפי מה שמכונה "פרופיל גיאוגרפי" – כלומר, לא לפי עיר או שכונה, אלא לפי רחוב ספציפי. כך קורה שבירושלים, ברחוב שטרן שבו מתגוררת אוכלוסייה חרדית, יש זכאות להנחה של 50% על חופשי-חודשי, אבל ברחובות סמוכים שבהם מתגוררים חילונים – אין שום הנחה.
הטבות אחרות כוללות נסיעות חינם מגיל 67 (במקום 75), אבל בפועל, רבים לא מצליחים לעדכן את הפרופיל שלהם באפליקציה או ברב-קו. משרד התחבורה לא פרסם הנחיות ברורות, והמידע באתר חלקי. עדכון הפרופיל אמור להימשך חמישה ימים, אבל אין ודאות שזה בכלל יעבוד.
- נהגי התחבורה הציבורית נגד הפחתת הקנס על אי־תיקוף: "מהלך שיפגע בשכר ובשירות"
- תלמידים בתחב"צ - 'חופשי חודשי' לא תמיד הכי זול
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
מאחורי תוכנית ההנחות עומדת שרת התחבורה מירי רגב, שקוראת לזה "צדק תחבורתי". אבל בפועל, התקציב להנחות – 450 מיליון שקלים – מגיע מכסף שאמור היה ללכת לשיפור השירות. בשנה שעברה רגב ביטלה 500 מיליון שקלים שיועדו להוספת קווים ושיפור התחבורה. השנה הוקצו רק 250 מיליון – סכום שלא מספיק לשינוי אמיתי. המשמעות היא שהנחות מחולקות, אבל התחבורה לא משתפרת. וזה עוד בלי לדבר על כך שההנחות תקפות רק למי שקונה חופשי-חודשי. מי שנוסע מדי פעם – לא נהנה מכלום.
לצד הציבור, גם המעסיקים משלמים. מכיוון שהמעסיקים נדרשים לפי חוק לממן את נסיעות העובדים, העלאת המחירים יוצרת עבורם מעין מס נוסף. העלות הנוספת למעסיק בגין כל עובד תהיה כ־79 שקלים בחודש. עבור חברה עם 100 עובדים – מדובר בתוספת של כ־95 אלף שקלים בשנה.
ביוני צפויה התייקרות נוספת, אלא אם משרד התחבורה ומשרד האוצר ימצאו תקציב שימנע אותה. כרגע זה לא נראה באופק.
- 9.אנונימי 20/04/2025 20:08הגב לתגובה זוגועל נפש כבר העלתם מחירים שנה שעברה אז עכשיו מעלים ב33% זה עושק לאור יום תתביישו לכם איך מעבירים את זה בכלל איך מעלה ברמת אחוזים כזו גבוהה ופוגעים בציבור איך בושה וחרפה מדינת ישראל !!!!!!!!!!!!!!!
- 8.מדינת עולם שלישי שמגדילה את המיסוי על רכבים חשמליים ואת המיסוי על תחבורה ציבורית... היידה ביבי (ל"ת)מומו 20/04/2025 11:07הגב לתגובה זו
- 7.הרקב הספיקה לחזור מחופשה מפנקת בתאילנד והעלתה לבוחרים שלה את תעריפי התחבצ (ל"ת)אנונימי 20/04/2025 11:06הגב לתגובה זו
- 6.זה בסדר מירי גרב טסה למרוקו לבדוק את המחירים שם תשתמשו בווזלין שביבי מחדיר לכם לפני הבחירות (ל"ת)רונן 20/04/2025 10:42הגב לתגובה זו
- 5.פינחס. 20/04/2025 10:34הגב לתגובה זווהאזרח מחוסר ברירה ישלם.
- 4.אנטי בהמות 20/04/2025 10:05הגב לתגובה זואוטובוס אחד מחליף כ 40 מכוניות פרטיות על הכביש במגרשי חניה בתחנות דלק ובמוסכים . רכבת אחת מחליפה מאות מכוניות פרטיות . למה מגיע לעם ישראל מקבלי הלטות מטומטמים
- אנונימי 24/04/2025 23:43הגב לתגובה זוהתשובה היא פשוטה. כי יש מלא מטומטמים שאין להם קשר בין סיבה לתוצאה. הם ימשיכו להתלונן על יוקר מחיה ושחיטות שעולים ובו בזמן ימשיכו להצביע לאותם חדלי אישים
- מה נשתנה 20/04/2025 14:25הגב לתגובה זורק אצלו אפסים חדלי אישים כמו מירי רקב לוין בן גביר וקרעי שרים עם ישראל משלם בדמים תרתי משמע .
- 3.אנונימי 20/04/2025 09:56הגב לתגובה זושרה גרועה וחוצפנית
- 2.אנונימי 20/04/2025 08:33הגב לתגובה זוכמה שנאה יש לך חרדים חרדים וחילונים האם גם שאתה ישן אתה חושב על חרדים
- חילוני 20/04/2025 10:42הגב לתגובה זויתכבדו החרדים ויבטלו את הסיבסוד שהם מקבלים לתחצ ויהיו כאחד האדם.אתה לא יכול להיות גם טפיל וגם שיאהבו אותך. תבחר.
- 1.תהגרו כבר מפה 20/04/2025 08:02הגב לתגובה זורוצים להיות סוג ב תהיו בקנדה
- Expat עתידי 20/04/2025 10:57הגב לתגובה זולעבוד בו ללא לימודי השלמה יקרים הייתי עושה זאת מיד עם שחרורי מהצבא.אני נתין ישראלי בעל כורחי.
רכב חדש. אילוסטרציה. צילום יואב פולסעסקאות 0 ק"מ - עשרת הכללים שאתם חייבים להכיר
עסקת רכישת רכב '0 ק"מ' היא עסקה בה מוצע רכב עם הנחה גדולה ומפתה. מדובר לרוב ברכב שעברה למעלה משנה מיום ייצורו ועל פי החוק היבואן מחויב לרשום אותו עם בעלים כלשהו. חברה או אדם פרטי. הלקוחות צריכים לבחון את העסקה בעיניים ביקורתיות. העסקה דומה יותר לעסקת רכב משומש 'יד שניה' מאשר רכישת רכב חדש אצל היבואן. 'מדריך ביזפורטל לעסקת ס ק"מ' כדי שהעסקה תהיה טובה ונכונה עבורכם
ענף הרכב רותח. כמה רותח? רותח כך שמתחילת השנה עד סוף נובמבר יירשמו בארץ בין 285,000 ל 290,000 כלי רכב חדשים. נכון למועד כתיבת שורות אלו, כשיש עוד שלושה ימים לסוף נובמבר, השוק עומד על 284,000 כלי רכב, וקצב הרישום היומי עומד על מעל ל 1000 כלי רכב ביום (!!!).
בתוך כלי הרכב שנרשמו נמצאים גם כמה עשרות אלפי כלי רכב שעברו 'גיול', ומשווקים בעסקאות '0 ק"מ'. נזכיר כי 'גיול' רכב הוא שם לרכב שעברה שנה מיום ייצורו והחוק בארץ מחייב כי בתום שנה מיום הייצור הרכב חייב להירשם על שם אדם או חברה, ולא ניתן להחזיק אותו ללא רישומו המסודר.
היבואנים נאלצים לרשום את כלי הרכב או על הח.פ. של היבואן, או חברת הליסינג שלו, או למכור את הרכב לחברות ליסינג אחרות. לכם כלקוחות זה לא ממש משנה, והרכב יוצע לכם בעסקת '0 ק"מ' במחיר זול יותר מאשר היה כאשר נמכר כחדש באולם התצוגה של היבואן.
לכאורה מדובר בעסקה מושלמת, גם מקבלים רכב חדש לחלוטין, שכן אף אחד לא נסע בו, וגם נהנים ממחיר מוזל, כאשר הרכב עדיין חדש.
עם זאת, לאור מספר מקרים שהגיעו למערכת ביזפורטל, הבנו שהעסקאות האלה מחייבות יותר הבנה והתייחסות, ולשם כך פנינו לסיגל עוז, מנכ"ל 'גלגלים' (פלטפורמת מסחר בתחום טיפולי רכב וחלפים) שלאחרונה השיקה פעילות גם בתחום עסקאות רכב, והכנו עבורכם את 'המדריך לרכישת רכב בעסקת 0 ק"מ'. "ראשית" מציינת סיגל, "הלקוח חייב להבין שהוא רוכש רכב יד שניה, וצריך להפעיל את מכלול השיקולים כמו ברכישת רכב יד שניה משומש, לרבות האפשרות לקחת את הרכב למכון בדיקה מטעמו".

מה קורה ברכבת ישראל?
הרכבת מפסידה, מאחרת ומתמודדת עם אתגרים גדולים
השיח הציבורי סביב איכות השירות של רכבת ישראל לא נרגע כשנתונים רשמיים חושפים ירידה בדיוק ההגעה של הרכבות, לצד הפסדים כספיים גוברים ושיבושים תשתיתיים. הדו"ח הכספי לרבעון השלישי מפרט כי שיעור הדיוק הממוצע ירד ל-91.6%, לעומת 96.4% ברבעון המקביל. במקביל, החברה רשמה הפסד של 34.5 מיליון שקל, כמעט כפול מההפסד של 18.9 מיליון שקל בתקופה המקבילה.
הרכבת מאחרת
הירידה בדיוק נובעת משילוב של תקלות תשתית, עומס גובר ועיכובים בפרויקטים מרכזיים. מנתוני רכבת ישראל עולה כי איחורים חורגים לעיתים מדקות בודדות, ומשפיעים על קווים מרכזיים כמו תל אביב-חיפה. מצד אחד, הנוסעים חשים את הפגיעה היומיומית - עיכובים שמפריעים לתכנון עבודה או לימודים. מצד שני, החברה מצביעה על גידול של 12% בכמות הנסיעות ברבעון זה, שמגיעה לשיאים חדשים של כ-298 אלף נסיעות יומיות באוקטובר. עלייה זו, ללא שדרוגים פרופורציונליים בתשתיות, יוצרת לחץ על המערכת.
אחד האירועים הבולטים בשנה זו היה הפגיעה בתשתית החשמול באוגוסט. רכבת משא, שנסעה על מסילת החוף, פגעה בכבלי חשמל בשני מוקדים: צומת גנות מדרום לתל אביב, ובין חדרה לנתניה. הנזק כלל קריעה של מאות מטרים מכבלים, מה שהוביל להשבתה מלאה של קווים מרכזיים, ביטולי רכבות והפעלת היסעים חלופיים באוטובוסים. השיבושים נמשכו ימים, והשפיעו על מאות אלפי נוסעים, כולל כאלה בדרך לנתב"ג. בדיקה ראשונית קבעה כי מדף מתכת (פלט) שהיה פתוח על הרכבת גרם לפגיעה, אך ועדת חקירה בודקת כשלים בתחזוקה ובתיאום בין רכבות נוסעים ומטענים. פרטים נוספים על השיבושים באוגוסט.
זה מדגיש את הפגיעות של תשתית החשמול, שחלקה עדיין חשוף. רכבת ישראל מדווחת כי התיקונים עלו עשרות מיליונים וזה הגדיל את ההפסד של החברה.
- רכבת ישראל בדרך להפרטה: האם 5,000 עובדים בסכנה?
- טראמפ בישראל: צפי לעומסים גדולים בירושלים; הרכבות יתוגברו
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
פרויקט החשמול מתעכב
פרויקט החשמול, שנועד להחליף הנעה בסולר בחשמל על פני כ-1,000 ק"מ מסילה, נתקל בעיכובים מתמשכים. התוכנית המקורית קבעה סיום לפני 5-6 שנים, אך חושמלו עד כה כ-70% מהמסילות בלבד. הסיבות כוללות בעיות תכנון, קשיים ברכש קטרים חשמליים (62-78 יחידות נדרשות) ותיאום עם קבלנים. דו"ח ביקורת מציין כי רק חלק קטן מהמסילות פעילות במלואן, וצופה דחיות נוספות עד 2026-2027. העיכובים מעלים סיכונים: תקלות חשמל חוזרות, עלויות תחזוקה גבוהות יותר ועלייה בפליטות סביבתיות – בניגוד למטרה המקורית של הפחתת זיהום.
