אוטובוס אגד
צילום: שלומי יוסף

מחירי התחבורה הציבורית מזנקים – כמה זה יעלה לכם?

כמה תעלה לכם הנסיעה בתחבורה הציבורית ואיך זה ישפיע על הוצאות השכר של המעסיקים?

רוי שיינמן | (13)
נושאים בכתבה תחבורה ציבורית

ביום שישי הקרוב מחירי התחבורה הציבורית בישראל יעלו בשיעור חד של עד 33%. עליית המחירים תחול כמעט על כל אמצעי התחבורה – אוטובוסים, רכבת קלה, רכבת ישראל, מטרונית, כרמלית ורכבלית.  הממשלה הקדימה את עליית המחירים – שבעבר תוכננה לשנת 2030 – בגלל תקציב המלחמה.

עליית המחירים תורגש בכל כרטיס. נסיעה באוטובוס תעלה 8 שקלים במקום 6, נסיעה ברכבת תעלה 11 שקלים במקום 9.5, וחופשי-חודשי בטווח של עד 40 ק"מ יתייקר מ־267 ל־323 שקלים. בטווחים רחבים יותר המחירים עולים גם הם, ובחישוב שנתי מדובר בהוצאה של מאות שקלים לאדם – לפעמים יותר מאלף שקלים למשפחה.

הסיפור לא נגמר כאן. המדינה החליטה להרחיב את ההנחות, אבל לא לכולם. מעכשיו, ההנחות יינתנו לפי מה שמכונה "פרופיל גיאוגרפי" – כלומר, לא לפי עיר או שכונה, אלא לפי רחוב ספציפי. כך קורה שבירושלים, ברחוב שטרן שבו מתגוררת אוכלוסייה חרדית, יש זכאות להנחה של 50% על חופשי-חודשי, אבל ברחובות סמוכים שבהם מתגוררים חילונים – אין שום הנחה.

הטבות אחרות כוללות נסיעות חינם מגיל 67 (במקום 75), אבל בפועל, רבים לא מצליחים לעדכן את הפרופיל שלהם באפליקציה או ברב-קו. משרד התחבורה לא פרסם הנחיות ברורות, והמידע באתר חלקי. עדכון הפרופיל אמור להימשך חמישה ימים, אבל אין ודאות שזה בכלל יעבוד.

מאחורי תוכנית ההנחות עומדת שרת התחבורה מירי רגב, שקוראת לזה "צדק תחבורתי". אבל בפועל, התקציב להנחות – 450 מיליון שקלים – מגיע מכסף שאמור היה ללכת לשיפור השירות. בשנה שעברה רגב ביטלה 500 מיליון שקלים שיועדו להוספת קווים ושיפור התחבורה. השנה הוקצו רק 250 מיליון – סכום שלא מספיק לשינוי אמיתי. המשמעות היא שהנחות מחולקות, אבל התחבורה לא משתפרת. וזה עוד בלי לדבר על כך שההנחות תקפות רק למי שקונה חופשי-חודשי. מי שנוסע מדי פעם – לא נהנה מכלום.

לצד הציבור, גם המעסיקים משלמים. מכיוון שהמעסיקים נדרשים לפי חוק לממן את נסיעות העובדים, העלאת המחירים יוצרת עבורם מעין מס נוסף. העלות הנוספת למעסיק בגין כל עובד תהיה כ־79 שקלים בחודש. עבור חברה עם 100 עובדים – מדובר בתוספת של כ־95 אלף שקלים בשנה.

ביוני צפויה התייקרות נוספת, אלא אם משרד התחבורה ומשרד האוצר ימצאו תקציב שימנע אותה. כרגע זה לא נראה באופק.

תגובות לכתבה(13):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 9.
    אנונימי 20/04/2025 20:08
    הגב לתגובה זו
    גועל נפש כבר העלתם מחירים שנה שעברה אז עכשיו מעלים ב33% זה עושק לאור יום תתביישו לכם איך מעבירים את זה בכלל איך מעלה ברמת אחוזים כזו גבוהה ופוגעים בציבור איך בושה וחרפה מדינת ישראל !!!!!!!!!!!!!!!
  • 8.
    מדינת עולם שלישי שמגדילה את המיסוי על רכבים חשמליים ואת המיסוי על תחבורה ציבורית... היידה ביבי (ל"ת)
    מומו 20/04/2025 11:07
    הגב לתגובה זו
  • 7.
    הרקב הספיקה לחזור מחופשה מפנקת בתאילנד והעלתה לבוחרים שלה את תעריפי התחבצ (ל"ת)
    אנונימי 20/04/2025 11:06
    הגב לתגובה זו
  • 6.
    זה בסדר מירי גרב טסה למרוקו לבדוק את המחירים שם תשתמשו בווזלין שביבי מחדיר לכם לפני הבחירות (ל"ת)
    רונן 20/04/2025 10:42
    הגב לתגובה זו
  • 5.
    פינחס. 20/04/2025 10:34
    הגב לתגובה זו
    והאזרח מחוסר ברירה ישלם.
  • 4.
    אנטי בהמות 20/04/2025 10:05
    הגב לתגובה זו
    אוטובוס אחד מחליף כ 40 מכוניות פרטיות על הכביש במגרשי חניה בתחנות דלק ובמוסכים . רכבת אחת מחליפה מאות מכוניות פרטיות . למה מגיע לעם ישראל מקבלי הלטות מטומטמים
  • אנונימי 24/04/2025 23:43
    הגב לתגובה זו
    התשובה היא פשוטה. כי יש מלא מטומטמים שאין להם קשר בין סיבה לתוצאה. הם ימשיכו להתלונן על יוקר מחיה ושחיטות שעולים ובו בזמן ימשיכו להצביע לאותם חדלי אישים
  • מה נשתנה 20/04/2025 14:25
    הגב לתגובה זו
    רק אצלו אפסים חדלי אישים כמו מירי רקב לוין בן גביר וקרעי שרים עם ישראל משלם בדמים תרתי משמע .
  • 3.
    אנונימי 20/04/2025 09:56
    הגב לתגובה זו
    שרה גרועה וחוצפנית
  • 2.
    אנונימי 20/04/2025 08:33
    הגב לתגובה זו
    כמה שנאה יש לך חרדים חרדים וחילונים האם גם שאתה ישן אתה חושב על חרדים
  • חילוני 20/04/2025 10:42
    הגב לתגובה זו
    יתכבדו החרדים ויבטלו את הסיבסוד שהם מקבלים לתחצ ויהיו כאחד האדם.אתה לא יכול להיות גם טפיל וגם שיאהבו אותך. תבחר.
  • 1.
    תהגרו כבר מפה 20/04/2025 08:02
    הגב לתגובה זו
    רוצים להיות סוג ב תהיו בקנדה
  • Expat עתידי 20/04/2025 10:57
    הגב לתגובה זו
    לעבוד בו ללא לימודי השלמה יקרים הייתי עושה זאת מיד עם שחרורי מהצבא.אני נתין ישראלי בעל כורחי.
מקסוס eDeliver 5 Combi מסחרית חשמלית דו שימושית. צילום יצרןמקסוס eDeliver 5 Combi מסחרית חשמלית דו שימושית. צילום יצרן

מקסוס eDeliver 5 Combi - מסחרית חשמלית דו שימושית

אוטו חן יבואנית דגמי מקסוס לישראל החלה בשיווק המקסוס eDeliver 5 Combi - רכב מסחרי סגור המשלב מקום לנהג + חמישה נוסעים, יחד עם ארגז מטען סגור וגדול. 

המחיר 205,000 ש"ח.

יואב פולס |

אוטו חן יבואנית דגמי מקסוס לישראל החלה בשיווק המקסוס eDeliver 5 Combi רכב מסחרי חשמלי דו שימושי. ה eDeliver 5 Combi מרחיב את היצע הדגמים המסחריים עם שימושיות גבוהה כשהוא מאפשר הובלת נוסעים בו זמנית עם נפח הטענה גבוה.

ה eDeliver 5 Combi הוא בראש ובראשונה וואן מסחרי חשמלי ושימושי. יחד עם הנהג הוא מציע מקום לשישה נוסעים, שלושה מקדימה ( נהג + 2) ועוד שלושה בשורת המושבים השניה. לצד מקום לשישה נוסעים מציע ה eDeliver 5 Combi תא מטען סגור בנפח 3800 ליטר וכושר העמסה של 1060 ק"ג.


מקסוס eDeliver 5 Combi - סביבת נהג. צילום יצרן


ה eDeliver 5 Combi מבוסס על פלטפורמה מודולרית של מקסוס, והוא מציג מידות שימושיות עם אורך כולל של 4.8 מטר, רוחב של 1.87 מטר וגובה של 1.96 מטר. בסיס הגלגלים 3.1 מטר. לטובת נוחות הנוסעים מאחור מצויד הרכב בשתי דלתות הזזה. הדלתות האחוריות נפתחות בזוית של 180° לטובת נוחות העמסה ופריקת סחורה.

למסחרית השימושית של מקסוס מנוע חשמלי בהספק של 163 כ"ס ומומנט של 24.5 קג"מ, עם סוללה בקיבולת של 64Kwh. טעינה איטית AC בהספק של עד 11Kw וטעינה מהירה DC בהספק של עד 70Kw. הטווח המוצהר 338 ק"מ בנסיעה משולבת או 483 ק"מ בנסיעה עירונית, שתיהן בתקן WLTP המחייב.  התאוצה מעמידה ל- 100 קמ"ש אורכת 10.7 שניות.


BYD פלאג אין (יצרן)BYD פלאג אין (יצרן)

בכמה ירדו מחירי הרכב החשמלי והאם זה יימשך?

מלאי גבוה, אפס קילומטר, מגמה עולמית, עלייה במס קנייה - הגורמים שישפיעו על המחירים בשנה הבאה, האם לרוץ לקנות כעת רכב חשמלי, ומה המחירים של הרכבים הבלוטים?

רן קידר |
נושאים בכתבה מחירי הרכב BYD

שוק הרכב החשמלי בישראל רושם בשנה האחרונה ירידות מחירים חדות של 20%-40%. דגמים סיניים כמו BYD אטו 3, שמחירו עמד על 172 אלף שקל, מוצעים כעת ב-140 אלף שקל, וליפמוטור B10 ירד ל-140 אלף שקל. צ'אנגן דיפאל S05 זמין ב-145 אלף שקל, ו-MG S5 ב-150 אלף שקל. כל אלה כוללים טווח נסיעה של 400-450 קילומטר, תא נוסעים מרווח ל-5 נוסעים, מסכי מגע בגודל 12-15 אינץ', מערכות בטיחות אוטונומיות ברמה 2 ומערכות קישוריות עם תמיכה באנדרואיד אוטו ואפל קארפליי. 

הירידה נובעת מעודפי מלאי בהיקף של עשרות אלפי יחידות, תחרות עזה בין יצרניות סיניות, האטה בביקוש הצרכני ושינויים במס הקנייה שמעודדים מכירות מיידיות. עד כה נמסרו השנה 285,000 רכבים חדשים, גידול של 9% לעומת 2024, אך נתח החשמליות ירד מ-25% למתחת ל-20% עם מכירות של 50,000 חשמליות בלבד לעומת 70,000 ב-2024.

עודפי המלאי יוצרים לחץ מרכזי על היבואנים. במהלך 2024 הזמינו יבואנים כמו יוניון מוטורס וטלקאר כמויות גדולות של דגמים חשמליים בהנחה שהביקוש ימשיך לצמוח בקצב של 30%-40% לשנה, כפי שקרה ב-2022-2023. במציאות, הביקוש ירד ב-30%, והותיר 30,000-35,000 רכבי אפס קילומטר במגרשי אחסון. 

רבים מהם נרשמו על שם יבואנים או חברות ליסינג כדי להעביר אותם מדוחות פיננסיים, אך כעת הם נמכרים בהנחות חריגות. BYD, מובילת השוק עם 8,100 מסירות ב-2025 לעומת 16,400 ב-2024, מציעה את האטו 3 ב-140 אלף שקל במקום 172 אלף. צ'רי FX EV רשמה 2,100 יחידות חדשות בכבישים בחודש ההשקה, אך מכירות חודשיות עומדות כעת על 300 יחידות בלבד, מה שמצביע על הצטברות מלאים. יבואנים קטנים, כמו אלה שמביאים מותגים כמו ג'ילי וג'י איי סי, מציעים הנחות של 20,000-30,000 שקל כדי לשחרר תזרים מזומנים, שכן אחזקת מלאי עולה 5%-7% ממחיר הרכב בשנה בגלל ריביות מימון. עודפי מלאי והנחות חריגות: שוק הרכב לקראת סוף השנה.

תחרות סינית - הנחות ישראליות

התחרות מסין מגבירה את הירידות. יצרניות כמו BYD, MG, ג'ילי וצ'רי מציפות את ישראל בדגמים זולים המיוצרים בכמויות גדולות בסין, שם השוק הפנימי רווי עם 9 מיליון חשמליות שנמכרו השנה. ישראל, כשוק קטן עם רגולציה מהירה לכניסת מותגים חדשים, משמשת יעד יצוא מרכזי. BYD הוזילה 22 דגמים בעד 34% בסין עד יוני 2025, מה שחלחל לישראל והכריח מתחרים להוזיל. MG S5, עם טווח 420 קילומטר וסוללה של 58 קוט"ש, מוצע ב-140 אלף שקל, ו-GAC GE3 ב-130 אלף שקל. ניאו ET5 ירד ב-39,900 שקל ל-255 אלף שקל, והופך תחרותי מול דגמים אירופיים. הרחבה: בקרוב, ירידה במחירי הרכב החשמלי; למה לצפות ואיך הכל התחיל?