אוטובוס אגד
צילום: שלומי יוסף

מחירי התחבורה הציבורית מזנקים – כמה זה יעלה לכם?

כמה תעלה לכם הנסיעה בתחבורה הציבורית ואיך זה ישפיע על הוצאות השכר של המעסיקים?

רוי שיינמן | (13)
נושאים בכתבה תחבורה ציבורית

ביום שישי הקרוב מחירי התחבורה הציבורית בישראל יעלו בשיעור חד של עד 33%. עליית המחירים תחול כמעט על כל אמצעי התחבורה – אוטובוסים, רכבת קלה, רכבת ישראל, מטרונית, כרמלית ורכבלית.  הממשלה הקדימה את עליית המחירים – שבעבר תוכננה לשנת 2030 – בגלל תקציב המלחמה.

עליית המחירים תורגש בכל כרטיס. נסיעה באוטובוס תעלה 8 שקלים במקום 6, נסיעה ברכבת תעלה 11 שקלים במקום 9.5, וחופשי-חודשי בטווח של עד 40 ק"מ יתייקר מ־267 ל־323 שקלים. בטווחים רחבים יותר המחירים עולים גם הם, ובחישוב שנתי מדובר בהוצאה של מאות שקלים לאדם – לפעמים יותר מאלף שקלים למשפחה.

הסיפור לא נגמר כאן. המדינה החליטה להרחיב את ההנחות, אבל לא לכולם. מעכשיו, ההנחות יינתנו לפי מה שמכונה "פרופיל גיאוגרפי" – כלומר, לא לפי עיר או שכונה, אלא לפי רחוב ספציפי. כך קורה שבירושלים, ברחוב שטרן שבו מתגוררת אוכלוסייה חרדית, יש זכאות להנחה של 50% על חופשי-חודשי, אבל ברחובות סמוכים שבהם מתגוררים חילונים – אין שום הנחה.

הטבות אחרות כוללות נסיעות חינם מגיל 67 (במקום 75), אבל בפועל, רבים לא מצליחים לעדכן את הפרופיל שלהם באפליקציה או ברב-קו. משרד התחבורה לא פרסם הנחיות ברורות, והמידע באתר חלקי. עדכון הפרופיל אמור להימשך חמישה ימים, אבל אין ודאות שזה בכלל יעבוד.

מאחורי תוכנית ההנחות עומדת שרת התחבורה מירי רגב, שקוראת לזה "צדק תחבורתי". אבל בפועל, התקציב להנחות – 450 מיליון שקלים – מגיע מכסף שאמור היה ללכת לשיפור השירות. בשנה שעברה רגב ביטלה 500 מיליון שקלים שיועדו להוספת קווים ושיפור התחבורה. השנה הוקצו רק 250 מיליון – סכום שלא מספיק לשינוי אמיתי. המשמעות היא שהנחות מחולקות, אבל התחבורה לא משתפרת. וזה עוד בלי לדבר על כך שההנחות תקפות רק למי שקונה חופשי-חודשי. מי שנוסע מדי פעם – לא נהנה מכלום.

לצד הציבור, גם המעסיקים משלמים. מכיוון שהמעסיקים נדרשים לפי חוק לממן את נסיעות העובדים, העלאת המחירים יוצרת עבורם מעין מס נוסף. העלות הנוספת למעסיק בגין כל עובד תהיה כ־79 שקלים בחודש. עבור חברה עם 100 עובדים – מדובר בתוספת של כ־95 אלף שקלים בשנה.

ביוני צפויה התייקרות נוספת, אלא אם משרד התחבורה ומשרד האוצר ימצאו תקציב שימנע אותה. כרגע זה לא נראה באופק.

תגובות לכתבה(13):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 9.
    אנונימי 20/04/2025 20:08
    הגב לתגובה זו
    גועל נפש כבר העלתם מחירים שנה שעברה אז עכשיו מעלים ב33% זה עושק לאור יום תתביישו לכם איך מעבירים את זה בכלל איך מעלה ברמת אחוזים כזו גבוהה ופוגעים בציבור איך בושה וחרפה מדינת ישראל !!!!!!!!!!!!!!!
  • 8.
    מדינת עולם שלישי שמגדילה את המיסוי על רכבים חשמליים ואת המיסוי על תחבורה ציבורית... היידה ביבי (ל"ת)
    מומו 20/04/2025 11:07
    הגב לתגובה זו
  • 7.
    הרקב הספיקה לחזור מחופשה מפנקת בתאילנד והעלתה לבוחרים שלה את תעריפי התחבצ (ל"ת)
    אנונימי 20/04/2025 11:06
    הגב לתגובה זו
  • 6.
    זה בסדר מירי גרב טסה למרוקו לבדוק את המחירים שם תשתמשו בווזלין שביבי מחדיר לכם לפני הבחירות (ל"ת)
    רונן 20/04/2025 10:42
    הגב לתגובה זו
  • 5.
    פינחס. 20/04/2025 10:34
    הגב לתגובה זו
    והאזרח מחוסר ברירה ישלם.
  • 4.
    אנטי בהמות 20/04/2025 10:05
    הגב לתגובה זו
    אוטובוס אחד מחליף כ 40 מכוניות פרטיות על הכביש במגרשי חניה בתחנות דלק ובמוסכים . רכבת אחת מחליפה מאות מכוניות פרטיות . למה מגיע לעם ישראל מקבלי הלטות מטומטמים
  • אנונימי 24/04/2025 23:43
    הגב לתגובה זו
    התשובה היא פשוטה. כי יש מלא מטומטמים שאין להם קשר בין סיבה לתוצאה. הם ימשיכו להתלונן על יוקר מחיה ושחיטות שעולים ובו בזמן ימשיכו להצביע לאותם חדלי אישים
  • מה נשתנה 20/04/2025 14:25
    הגב לתגובה זו
    רק אצלו אפסים חדלי אישים כמו מירי רקב לוין בן גביר וקרעי שרים עם ישראל משלם בדמים תרתי משמע .
  • 3.
    אנונימי 20/04/2025 09:56
    הגב לתגובה זו
    שרה גרועה וחוצפנית
  • 2.
    אנונימי 20/04/2025 08:33
    הגב לתגובה זו
    כמה שנאה יש לך חרדים חרדים וחילונים האם גם שאתה ישן אתה חושב על חרדים
  • חילוני 20/04/2025 10:42
    הגב לתגובה זו
    יתכבדו החרדים ויבטלו את הסיבסוד שהם מקבלים לתחצ ויהיו כאחד האדם.אתה לא יכול להיות גם טפיל וגם שיאהבו אותך. תבחר.
  • 1.
    תהגרו כבר מפה 20/04/2025 08:02
    הגב לתגובה זו
    רוצים להיות סוג ב תהיו בקנדה
  • Expat עתידי 20/04/2025 10:57
    הגב לתגובה זו
    לעבוד בו ללא לימודי השלמה יקרים הייתי עושה זאת מיד עם שחרורי מהצבא.אני נתין ישראלי בעל כורחי.
טויוטה קורולה 'יפנית'. צילום יצרןטויוטה קורולה 'יפנית'. צילום יצרן

נחשף - טויוטה קורולה 'יפנית' במחיר של 160.0 אש"ח

על פי דיווחי 'יוניון מוטורס' יבואנית דגמי טויוטה למשרד החבורה, נרשמה הקורולה ההיברידית אשר תיובא מיפן במחיר של 159,990 ש"ח.

בשלב זה רמת גימור יחידה - לימיטד, עם עשר כריות אוויר ומערכת בטיחות TSS 3.0

יואב פולס |

מאגר נתוני משרד התחבורה טומן בחובו הרבה מידע מעניין. מידע כזה נרשם אתמול על ידי יוניון מוטורס יבואנית דגמי טויוטה לישראל. הטויוטה קורולה, אחת המכוניות הנמכרות ביותר בישראל מאז ומעולם, נעדרת מהשוק המקומי מזה כמעט שנתיים, עקב החרם הטורקי על ייצוא סחורות לישראל. יוניון מוטורס שכבר הודיעה רשמית על כוונתה לשווק בישראל את הטויוטה הקורולה ההיברידית ממפעלי טויוטה ביפן, רשמה אתמול את הקורולה 'היפנית' ששיווקה יחל בשבועות הקרובים.

הקורולה 'היפנית' תגיע לישראל עם תקינה צפון אמריקאית חלף הקורולה 'הטורקית' בתקינה האירופאית.

מהנתונים שנרשמו במשרד התחבורה עולה כי הקורולה 'היפנית' תגיע עם מערכת בטיחות מקיפה TSS 3.0 ( Toyota Safety Sense ), 10 כריות אוויר, אורות גבוהים אוטומטיים, בלימה אוטומטית ועוד וציון אבזור בטיחות 6.

למיטב הבנתנו הקורולה ההיברידית תגיע בשלב זה ברמת אבזור יחידה - לימיטד, כלומר בניגוד לקורולה הטורקית ששווקה בשלוש רמות גימור, כשהבסיסית ביותר SUN יועדה לציי רכב, הקורולה החדשה תגיעה מאובזרת ללקוחות פרטיים וציי רכב. עם זאת, בהחלט תיתכן בהמשך גירסה משונמכת לציי רכב. בנוסף, הדגם העדכני משלב גם יכולות עדכוני OTA המאפשר עדכוני גירסה ושדרוגי תוכנה ללא צורך להגעה למרכז שירות.


טויוטה קורולה 'יפנית' צילום יצרן

הקורולה 'היפנית' תצוייד במנוע 1.8 ליטר והנעה היברידית, מהדור האחרון של טויוטה, כפי שראינו בטויוטה קורולה קרוס ובטויוטה CHR (שגם היא נעדרת מהשוק עקב החרם הטורקי).

המחיר - 159,990 ש"ח

דרור בין מנכל רשות החדשנות קרדיט: חנה טייב.דרור בין מנכל רשות החדשנות קרדיט: חנה טייב.

משרד התחבורה מקדם תשתית לשוק רחפנים מסחרי

ישראל עוברת לשלב חדש במיזם הרחפנים הלאומי, כהכנה להפעלת שירותים מסחריים מבוססי רחפנים, ומתקדם מניסויים טכנולוגיים לבחינה מעשית של הפעלת רחפנים רציפה לשימושים מסחריים וציבוריים

רן קידר |

לאחר חמש שנות פעילות אינטנסיבית שכללו אלפי טיסות, בדיקות בטיחות, בניית תשתית רגולטורית ופיתוח מערכות ניהול מרחב אווירי מתקדמות, משרד התחבורה מכריז על שלב חדש ומשמעותי במיזם הרחפנים הלאומי. לראשונה, הניסוי אינו מסתפק בבחינת יכולות טיסה ותקשורת, אלא בוחן את האופן שבו עתיד לפעול שוק רחפנים אמיתי: חיבור מפעילים, תיאום רציף, תפעול יומיומי, יצירת תהליכי עבודה והבנה מעשית של הסביבה הנדרשת להפיכת שירותים אוויריים למסחריים. 

המיזם הלאומי לרחפנים ייכנס בקרוב לשלב חדש העובר מהדגמות נקודתיות לדימוי הפעלה אמיתית רציפה בשטח. במערכת הבריאות ייבחנו תרחישים שיאפשרו בעתיד יצירת פעילות אווירית סדירה, כגון העברת מנות דם מהדסה עין כרם להרצוג בירושלים מעל עומסי התנועה, או קבלת משלוחים בבית החולים זיו בצפת במסגרת תמיכה רפואית מתקדמת בפריפריה. זאת, במטרה לבדוק כיצד ניתן לבנות נתיבי שינוע רפואיים יציבים, מהירים ושוויוניים. 

במרחב המוניציפלי ייפתח מערך ניסויים רחב שיבחן תהליכי עבודה חדשניים. בין היתר, ביישוב רהט ייבחנו יכולות לזיהוי מפגעים בזמן אמת, בירוחם יופעלו סיורי ביטחון מהאוויר שיספקו תמונת שטח רחבה, בכפר סבא תיבחן תגובה מהירה לדיווחים המגיעים למוקד העירוני, ברעננה יופעל פיקוח עירוני מרחפנים, ובאזור השרון תופעל מערכת שתאתר רחפנים לא מורשים. בפארק הירקון ייבחן מודל עתידי של משלוחי מזון אווירים בשיתוף פעולה עם רשת המסעדות בנדיקט. 

אלה ורבים נוספים יהוו ניסויי שטח המייצרים סימולציה מלאה של שירות עתידי, שבהמשך יוצע גם לציבור הרחב. בתחום הלוגיסטיקה, יתחילו ניסויים שידמו הפעלה מסחרית. משלוחה ובנדיקט יתנסו במסלולי משלוחים קבועים, רשת רמי לוי תבחן שילוב רחפנים בשרשרת האספקה הקמעונאית, ובחופי ישראל ייבחן מודל להעברת ציוד לאסדות גז ולאוניות כחלופה לכלים מאוישים יקרים ומורכבים. 

מטרת הניסויים תהיה לימוד מעמיק של הפוטנציאל להפחתת עלויות ולשיפור המהירות והיעילות. במקביל תיבחן התשתית הטכנולוגית שבליבת המיזם. הרחפנים יתמודדו עם הפרעות תקשורת ו-GPS, עם תנאי מזג אוויר משתנים ועם דרישות בטיחות גבוהות, לרבות טיסה באזורי תעופה פעילים. מערכות בינה מלאכותית יספקו יכולות כמו זיהוי חריגות, ניתוח מצבים בזמן אמת וזיהוי כלי טיס שאינם משתפים פעולה. תהליכים אלה יאפשרו להבין כיצד הטכנולוגיות יוטמעו בעתיד בשירותים מסודרים.