אוטובוס אגד
צילום: שלומי יוסף

מחירי התחבורה הציבורית מזנקים – כמה זה יעלה לכם?

כמה תעלה לכם הנסיעה בתחבורה הציבורית ואיך זה ישפיע על הוצאות השכר של המעסיקים?

רוי שיינמן | (13)
נושאים בכתבה תחבורה ציבורית

ביום שישי הקרוב מחירי התחבורה הציבורית בישראל יעלו בשיעור חד של עד 33%. עליית המחירים תחול כמעט על כל אמצעי התחבורה – אוטובוסים, רכבת קלה, רכבת ישראל, מטרונית, כרמלית ורכבלית.  הממשלה הקדימה את עליית המחירים – שבעבר תוכננה לשנת 2030 – בגלל תקציב המלחמה.

עליית המחירים תורגש בכל כרטיס. נסיעה באוטובוס תעלה 8 שקלים במקום 6, נסיעה ברכבת תעלה 11 שקלים במקום 9.5, וחופשי-חודשי בטווח של עד 40 ק"מ יתייקר מ־267 ל־323 שקלים. בטווחים רחבים יותר המחירים עולים גם הם, ובחישוב שנתי מדובר בהוצאה של מאות שקלים לאדם – לפעמים יותר מאלף שקלים למשפחה.

הסיפור לא נגמר כאן. המדינה החליטה להרחיב את ההנחות, אבל לא לכולם. מעכשיו, ההנחות יינתנו לפי מה שמכונה "פרופיל גיאוגרפי" – כלומר, לא לפי עיר או שכונה, אלא לפי רחוב ספציפי. כך קורה שבירושלים, ברחוב שטרן שבו מתגוררת אוכלוסייה חרדית, יש זכאות להנחה של 50% על חופשי-חודשי, אבל ברחובות סמוכים שבהם מתגוררים חילונים – אין שום הנחה.

הטבות אחרות כוללות נסיעות חינם מגיל 67 (במקום 75), אבל בפועל, רבים לא מצליחים לעדכן את הפרופיל שלהם באפליקציה או ברב-קו. משרד התחבורה לא פרסם הנחיות ברורות, והמידע באתר חלקי. עדכון הפרופיל אמור להימשך חמישה ימים, אבל אין ודאות שזה בכלל יעבוד.

מאחורי תוכנית ההנחות עומדת שרת התחבורה מירי רגב, שקוראת לזה "צדק תחבורתי". אבל בפועל, התקציב להנחות – 450 מיליון שקלים – מגיע מכסף שאמור היה ללכת לשיפור השירות. בשנה שעברה רגב ביטלה 500 מיליון שקלים שיועדו להוספת קווים ושיפור התחבורה. השנה הוקצו רק 250 מיליון – סכום שלא מספיק לשינוי אמיתי. המשמעות היא שהנחות מחולקות, אבל התחבורה לא משתפרת. וזה עוד בלי לדבר על כך שההנחות תקפות רק למי שקונה חופשי-חודשי. מי שנוסע מדי פעם – לא נהנה מכלום.

לצד הציבור, גם המעסיקים משלמים. מכיוון שהמעסיקים נדרשים לפי חוק לממן את נסיעות העובדים, העלאת המחירים יוצרת עבורם מעין מס נוסף. העלות הנוספת למעסיק בגין כל עובד תהיה כ־79 שקלים בחודש. עבור חברה עם 100 עובדים – מדובר בתוספת של כ־95 אלף שקלים בשנה.

ביוני צפויה התייקרות נוספת, אלא אם משרד התחבורה ומשרד האוצר ימצאו תקציב שימנע אותה. כרגע זה לא נראה באופק.

תגובות לכתבה(13):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 9.
    אנונימי 20/04/2025 20:08
    הגב לתגובה זו
    גועל נפש כבר העלתם מחירים שנה שעברה אז עכשיו מעלים ב33% זה עושק לאור יום תתביישו לכם איך מעבירים את זה בכלל איך מעלה ברמת אחוזים כזו גבוהה ופוגעים בציבור איך בושה וחרפה מדינת ישראל !!!!!!!!!!!!!!!
  • 8.
    מדינת עולם שלישי שמגדילה את המיסוי על רכבים חשמליים ואת המיסוי על תחבורה ציבורית... היידה ביבי (ל"ת)
    מומו 20/04/2025 11:07
    הגב לתגובה זו
  • 7.
    הרקב הספיקה לחזור מחופשה מפנקת בתאילנד והעלתה לבוחרים שלה את תעריפי התחבצ (ל"ת)
    אנונימי 20/04/2025 11:06
    הגב לתגובה זו
  • 6.
    זה בסדר מירי גרב טסה למרוקו לבדוק את המחירים שם תשתמשו בווזלין שביבי מחדיר לכם לפני הבחירות (ל"ת)
    רונן 20/04/2025 10:42
    הגב לתגובה זו
  • 5.
    פינחס. 20/04/2025 10:34
    הגב לתגובה זו
    והאזרח מחוסר ברירה ישלם.
  • 4.
    אנטי בהמות 20/04/2025 10:05
    הגב לתגובה זו
    אוטובוס אחד מחליף כ 40 מכוניות פרטיות על הכביש במגרשי חניה בתחנות דלק ובמוסכים . רכבת אחת מחליפה מאות מכוניות פרטיות . למה מגיע לעם ישראל מקבלי הלטות מטומטמים
  • אנונימי 24/04/2025 23:43
    הגב לתגובה זו
    התשובה היא פשוטה. כי יש מלא מטומטמים שאין להם קשר בין סיבה לתוצאה. הם ימשיכו להתלונן על יוקר מחיה ושחיטות שעולים ובו בזמן ימשיכו להצביע לאותם חדלי אישים
  • מה נשתנה 20/04/2025 14:25
    הגב לתגובה זו
    רק אצלו אפסים חדלי אישים כמו מירי רקב לוין בן גביר וקרעי שרים עם ישראל משלם בדמים תרתי משמע .
  • 3.
    אנונימי 20/04/2025 09:56
    הגב לתגובה זו
    שרה גרועה וחוצפנית
  • 2.
    אנונימי 20/04/2025 08:33
    הגב לתגובה זו
    כמה שנאה יש לך חרדים חרדים וחילונים האם גם שאתה ישן אתה חושב על חרדים
  • חילוני 20/04/2025 10:42
    הגב לתגובה זו
    יתכבדו החרדים ויבטלו את הסיבסוד שהם מקבלים לתחצ ויהיו כאחד האדם.אתה לא יכול להיות גם טפיל וגם שיאהבו אותך. תבחר.
  • 1.
    תהגרו כבר מפה 20/04/2025 08:02
    הגב לתגובה זו
    רוצים להיות סוג ב תהיו בקנדה
  • Expat עתידי 20/04/2025 10:57
    הגב לתגובה זו
    לעבוד בו ללא לימודי השלמה יקרים הייתי עושה זאת מיד עם שחרורי מהצבא.אני נתין ישראלי בעל כורחי.
הביאה את החשמל להמונים BYD Atto 3. צילום יואב פולסהביאה את החשמל להמונים BYD Atto 3. צילום יואב פולס

ניתוח - מעל 200,000 חשמליות נמכרו בישראל. BYD וטסלה מובילות

208,810 מכוניות חשמליות נמכרו בישראל מאז שנת 2011. עד שנת 2019 ההנעה החשמלית היתה קוריוז זניח. שנת 2020 בישרה ש'קורה משהו בשוק', ובשנת 2021 נפרץ הסכר. BYD, טסלה, ג'ילי, MG ויונדאי מובילות במספרים המוחלטים. מרצדס מובילה בפרימיום. 

יואב פולס |

ענף הרכב המקומי התנהל על מי מנוחות לאורך שנים רבות עם מנועי בנזין ודיזל, ואי שם גם היברידיות. בתחילת העשור השני של שנות ה – 2000 הגיחו לשוק המקומי מכוניות מוזרות ללא מנוע בעירה פנימית ונפתח עידן החשמליות בשוק המקומי.

מאז ועד עתה למעלה מ 200,000 כלי רכב חשמליים עלו על כבישי ישראל. המספר אמנם לא מרשים מול כ 4.0 מיליון כלי רכב בישראל, אולם בשנים האחרונות כלי הרכב החשמליים הלכו ותפסו נפח משמעותי מכלל מכירות כלי הרכב החדשים, אירוע שגרם לנו לפנות לידיד המדור מר צבי תמרי ולבקש ממנו נתונים מתוך מאגרי המידע של משרד התחבורה.

את ההיסטוריה המודרנית של כלי הרכב החשמליים בישראל ניתן לחלק לשלוש תקופות עיקריות.

תקופה ראשונה

תקופה ראשונה בין השנים 2011-2016 לה ניתן לקרוא 'בטר פלייס וחברים' שלצד דגמי הרנו פלואנס ZE נרשמו בארץ מכוניות חשמליות בודדות והמספרים היו בספרה אחת או שתי ספרות, ולא קרוב ל 100.


שנהכמות
2011        5
2012        45
2013        60
2014        19
2015        0
2016        5



הביאה את החשמל להמונים BYD Atto 3. צילום יואב פולסהביאה את החשמל להמונים BYD Atto 3. צילום יואב פולס

ניתוח - מעל 200,000 חשמליות נמכרו בישראל. BYD וטסלה מובילות

208,810 מכוניות חשמליות נמכרו בישראל מאז שנת 2011. עד שנת 2019 ההנעה החשמלית היתה קוריוז זניח. שנת 2020 בישרה ש'קורה משהו בשוק', ובשנת 2021 נפרץ הסכר. BYD, טסלה, ג'ילי, MG ויונדאי מובילות במספרים המוחלטים. מרצדס מובילה בפרימיום. 

יואב פולס |

ענף הרכב המקומי התנהל על מי מנוחות לאורך שנים רבות עם מנועי בנזין ודיזל, ואי שם גם היברידיות. בתחילת העשור השני של שנות ה – 2000 הגיחו לשוק המקומי מכוניות מוזרות ללא מנוע בעירה פנימית ונפתח עידן החשמליות בשוק המקומי.

מאז ועד עתה למעלה מ 200,000 כלי רכב חשמליים עלו על כבישי ישראל. המספר אמנם לא מרשים מול כ 4.0 מיליון כלי רכב בישראל, אולם בשנים האחרונות כלי הרכב החשמליים הלכו ותפסו נפח משמעותי מכלל מכירות כלי הרכב החדשים, אירוע שגרם לנו לפנות לידיד המדור מר צבי תמרי ולבקש ממנו נתונים מתוך מאגרי המידע של משרד התחבורה.

את ההיסטוריה המודרנית של כלי הרכב החשמליים בישראל ניתן לחלק לשלוש תקופות עיקריות.

תקופה ראשונה

תקופה ראשונה בין השנים 2011-2016 לה ניתן לקרוא 'בטר פלייס וחברים' שלצד דגמי הרנו פלואנס ZE נרשמו בארץ מכוניות חשמליות בודדות והמספרים היו בספרה אחת או שתי ספרות, ולא קרוב ל 100.


שנהכמות
2011        5
2012        45
2013        60
2014        19
2015        0
2016        5