אורן עזר מנכל אלקטריאון
צילום: יח"צ

אלקטריאון זכתה בביצוע פיילוט של ממשלת שבדיה

המכרז להדגמת טכנולוגיית הכביש החשמלי של החברה יכלול בניית כביש חשמלי באורך של 1.6 ק"מ כחלק ממסלול כולל של 4.1 ק"מ בשבדיה
ערן סוקול | (1)

חברת אלקטריאון -2.77%  דיווחה הבוקר (א') כי מנהל התחבורה השבדי הכריז במהלך סוף השבוע על זכייתה במכרז להדגמת טכנולוגיית הכביש החשמלי של החברה בשבדיה בהיקף של כ-45 מיליון שקל.

הכביש, המבוסס על טכנולוגיית הטעינה האלחוטית הדינמית שפיתחה החברה, יהיה הראשון בעולם הטוען משאיות ואוטובוסים חשמליים תוך כדי נסיעה. לצורך ביצוע הפרויקט, הוקם קונסורציום בהובלת חברת  ElectReon AB, חברת בת בבעלות מלאה של אלקטריאון ויירלס.

על פי הדיווח, הפרויקט יכלול בניית כביש חשמלי באורך של  1.6 ק"מ כחלק ממסלול כולל של 4.1 ק"מ בין שדה התעופה לעיר ויסבי על האי גוטלנד בשבדיה. האוטובוס החשמלי ישמש כשאטל ציבורי והמשאית החשמלית תיבחן ע"י נהג מקצועי על מנת לוודא את מוכנות המערכת לפרויקט בהיקף גדול על כבישים מהירים. ממשלת שבדיה תממן כ-35 מיליון שקל מעלות הפרויקט והשאר ימומן ע"י חברי הקונסורציום.

החברה מציינת כי הפרויקט הינו צעד אסטרטגי בדרך ליישום מפת הדרכים של ממשלת שבדיה בתחום הכביש החשמלי. תכנית זאת כוללת יישום עתידי של כ-2,000 ק"מ של כביש חשמלי בכבישים מהירים עבור טעינה דינאמית של משאיות חשמליות, פרויקט בהיקף משוער של כ-3 מיליארד דולר. עוד מציינים בחברה כי השוק הגלובלי של המשאיות הכבדות הבין עירוניות גדל במהירות ואין כיום פתרון מעשי לדרישה לצמצום של פליטות גזי החממה ממשאיות אלו. שוק זה מהווה שוק יעד ראשוני משמעותי של אלקטריאון בנוסף לשוק התחבורה הציבורית העירונית.

כחלק מהמגמה הרווחת בעולם, קיבל הפרלמנט השוודי החלטה, בהתאם לחוק האקלים, להפחית פליטות פחמן דו חמצני שמקורן בתחבורה ב-70% עד שנת 2030, וב-100% עד שנת 2045. לצורך עמידה ביעד זה להשקיעה ממשלת שוודיה משאבים רבים ונוקטת פעולות יזומות לקידום טכנולוגיות רלוונטיות אשר ביכולתן לשנות את פני התחבורה ולגרום לאימוץ מהיר יותר של תחבורה חשמלית.

ב-29 לנובמבר 2017 פרסם מנהל התחבורה השוודי תוכנית פעולה לקידום פתרון כביש חשמלי כפתרון כללי לתחבורה בשוודיה שבאמצעותו ניתן יהיה לעמוד ביעד להפחתת זיהום האויר. במסגרת התוכנית יושקעו סכומים ניכרים על ידי המנהל השוודי בין השנים 2018-2022 לצורך בחינת חלופות שונות המבוססות על טכנולוגית כביש חשמלי ומשמעותם.

תגובות לכתבה(1):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 1.
    מטורף! 14/04/2019 13:03
    הגב לתגובה זו
    ניצחו במכרז חברות ענק - ועכשיו ייהנו מעשרות מיליוני ש"ח מממשלת שוודיה. בדרך הבטוחה למיליארד...
מנכל בנק לאומי חנן פרידמן צילום אורן דאימנכל בנק לאומי חנן פרידמן צילום אורן דאי

בנק לאומי מצטרף לתוכנית עשיית השוק בבורסה - לראשונה גם באופציות על מניות הבנק

בנק לאומי ישיק תוכנית עשיית שוק ייעודית למניה ולאופציות, בשיתוף עידן מכשירים פיננסיים ופרוקסימה דינמיקס; עושי השוק יחויבו בציטוטים יומיים של 500 אלף שקל לכל הפחות ובמרווח שלא יעלה על 0.2% 

מנדי הניג |
נושאים בכתבה לאומי

הבורסה לניירות ערך מודיעה על התקשרותה עם בנק לאומי בתוכנית עשיית השוק הייעודית (Tailor Made). הבנק יצטרף לתוכנית עשיית השוק הייעודית תוך שהוא ממנה עושי שוק הן למניות הבנק והן לאופציות הסחירות של מניות הבנק. בנק לאומי הוא הבנק הראשון שבוחר ליזום תוכנית עשיית שוק גם באופציות הבנק. מדובר במהלך חדשני התומך בפיתוח שוק הנגזרים הישראלי במטרה להנגישו למשקיעים כמקובל בעולם.

הבורסה גם מדווחת היום כי בנק לאומי בחר שני גופים פיננסים מובילים עידן מכשירים פיננסים מקבוצת ברק קפיטל ופרוקסימה דינמיקס, כעושי השוק בתוכנית עשיית השוק הייעודית של הבנק. מדובר בשני גופים פיננסים בולטים בשוק ההון הישראלי, כאשר פרוקסימה מצטרף לראשונה ל- 6 עושי השוק האחרים הפועלים בבורסה הישראלית ונכון לימים אלו קיימים כבר 7 גופים פיננסים הפועלים בתוכניות הנזילות השונות שמפעילה הבורסה.

מניית בנק לאומי היא בעלת שווי השוק הגבוה ביותר בבורסה, עם שווי שוק של כ- 95 מיליארד שקל ובעלת הסחירות הגבוהה ביותר עם כ- 212 מיליון שקל ביום, ב- 90 ימי המסחר האחרונים.

תוכנית עשיית השוק הייעודית (Tailor Made) של הבורסה הינה תוכנית חדשנית המאפשרת לחברות הציבוריות לבחור מודל עשיית שוק מותאם אישית לצרכיהן. הבנק בחר לאמץ את התוכנית הן למניות הבנק והן לאופציות הסחירות של הבנק, וזאת במטרה לייצר ערך עבור המשקיעים המקומיים והזרים, באמצעות הגדלת הכמויות המצוטטות בספר הפקודות וצמצום מרווחי הציטוט בכמויות גדולות, יותר מהקיים כיום.

שני הגופים הפיננסים שיבצעו את עשיית השוק יחוייבו לצטט מדי יום בספר הפקודות של מניית הבנק בהיקף מינימלי של 500 אלף ש"ח ובמרווח שלא יעלה על 0.2%. מדובר על ערכי שיא של נזילות שנקבעו למניה בבורסה בתל אביב עד היום. ציטוטים אלו עשויים להביא להגדלה משמעותית של רמות הנזילות במניות הבנק, להוזלת עלויות הקנייה והמכירה עבור המשקיעים ולהגברת האטרקטיביות של המניה עבור שחקנים מוסדיים, בינלאומיים והציבור הרחב.

בורסת תל אביב
צילום: תמר מצפי
סקירה

בזק עולה 1.6%, אל על יורדת 1.5%; מדד הביטוח מזנק 2.8%

מגמה חיובית בבורסה בהובלת מניות הביטוח שמתקנות חלק מהירידות של היומיים האחרונים ; היום יתפרסם מדד המחירים לצרכן בישראל שעשוי להכריע האם תרד הריבית בישראל בסוף החודש
מערכת ביזפורטל |

אחרי יומיים של ירידות, המדדים נסחרים בעליות נאות, כאשר מדד ת"א 35 עולה 0.9% ומדד ת"א 90 עולה 0.9%. במבט על הסקטורים, מדד הביטוח מתקן מעט מהירידות של הימים האחרונים ועולה 2.8% בהובלת הפניקס הפניקס 4.04%  שגם מרכזת את המחזור השני בגודלו בבורסה. טאואר טאואר 0.6%  עולה קלות לאחר העלאת מחיר יעד מאופנהיימר (הרחבה בהמשך הסקירה).

מדד המחירים לצרכן שיתפרסם היום עשוי להשפיע על מסלול הריבית של בנק ישראל, שנמצא בצומת דרכים בין נתונים כלכליים יציבים יחסית לבין אי הוודאות שנובעת מהמלחמה. בעוד שבארה"ב ההימורים בשווקים כבר מגלמים בוודאות הורדת ריבית (ואפילו כמה כאלה עד סוף השנה), אצלנו הנגיד שוקל את ההשלכות של הרחבת הלחימה על הפעילות הכלכלית. מצד אחד, אמנם האינפלציה אומנם עלתה בהדרגה לקצב שנתי סביב 3.1%-3.2%, אבל כשמסתכלים קדימה היא באזור 2.1%-2.2% ויש כלכלנים שצופים אפילו פחות מכך, מבינים שהאינפלציה חוזרת לתוואי של בנק ישראל ואם כך, אז למה לא להוריד ריבית? מדד המחירים באוגוסט צפוי לעלות 0.6%, כאשר הערכות האנליסטים נעות בין 0.5% ל-0.7% - להרחבה: מדד המחירים באוגוסט - מה הצפי והאם הריבית תרד?


קבלו הצצה אל העולם של יועצי ההשקעות - מה הם הכי אוהבים במקצוע, מה הם הכי שונאים, היועץ שקנה ללקוח את מניית דיסקונט השקעות במקום את מניית בנק דיסקונט, וזאת שהמליצה לפזר תיק של 100% מניות טבע רגע לפני שהמניה החלה במסלול הידרדרות - "המלצתי ללקוח לממש אנבידיה ומאז היא עלתה 300%": יועצי השקעות משתפים בהמלצות הטובות והגרועות


האם מניות התשתיות מעניינות?  

תחום התשתיות, שלרוב נתפס כאפור ומשעמם, הוא למעשה הבסיס לכל פעילות כלכלית: כבישים, תחבורה, תקשורת, מים ואנרגיה, ומספק ביקוש יציב ותשואות גבוהות יחסית בסיכון נמוך, כשגם השקעות ענקיות בתשתיות לטכנולוגיה ו-AI דוחפות את התחום קדימה. בשנים האחרונות מניות התשתיות בבורסה המקומית הניבו תשואות דומות למדד ת"א 125, והמשך הצמיחה תלוי בעיקר בתקציבי הממשלה ובהורדת ריבית שיכולה לשפר רווחיות. כדי לסייע למשקיעים להבין את הפוטנציאל, יצרנו דירוג חדש למניות תשתית לפי ערך כלכלי, צמיחה והערכת מומחים, לצד דירוג סיכון, שמאפשר לזהות מניות שמספקות תשואה גבוהה ביחס לסיכון. הכל בכתבה כאן - השקעה במניות תשתית - מה היה ומה צפוי?