השוק הסיטונאי מתקרב: בזק בהסכמות עם פרטנר; "ההסכם ילחץ על סלקום"
מהפכת השוק הסיטונאי בענף התקשורת יוצא לדרך. חברת בזק הודיעה היום כי הגיעה להסכמות עם חברת פרטנר לאספקת שירותים סיטונאיים. משמעות ההודעה הינה שפרטנר תוכל לספק ללקוחות באמצעות התשתית של בזק שירותי אינטרנט, קול, מדיה ושירותי טלוויזיה. בשלב זה עדיין לא דנו הצדדים במחירי השירותים השונים.
נושא המכירה הסיטונאית היא חלק מההחלטה של וועדת חייק. כחלק מן ההמלצות צפויה להיות מבוטלת ההפרדה המבנית בחברת בזק והפיקוח על המחירים של החברה. מצד שני, בזק דווקא צפויה להתמודד עם תחרות מצד המפעילות הסלולריות בתחומים שבהם היום היא שולטת.
בתגובה להסכם, מניית בזק מגיבי למהלך בחיוב עם עלייה של כ-2%. מניית פרטנר עולה בכ-1% ואילו סלקום אשר לוטשת עיניים על ההסכם של המתחרה הגדולה שלה מגיבה בעלייה של 0.5%.
ערן יעקובי, סמנכ"ל מחקר בדש ברוקראז' מציין כי "בזק מצפה כי מיום פרסום החוזה, תתחיל הספירה של 9 חודשים עד להפסקת ההפרדה המבנית. בזק מאמינה כי חוזה שכזה יקל גם על הממונה על ההגבלים לשנות החלטתו בנוגע למיזוג עם yes".
לדברי יעקובי, "בזק מבינה כי כדאי להתחרות כשווה מול שווים אבל לקבל פרסים על התנהגות טובה שיכולים לחסוך לה למעלה ממיליארד שקל עלויות בשנה".
מנהל המחקר של IBI אורי ליכט מציין בהקשר זה כי "הודעה של בזק היום כאמור היא שלב נוסף שמעיד על התקדמות מסויימת בהקמתו של שוק סיטונאי אך רמות המחירים הם כרגע הנושא המרכזי והם עדיין בגדר נעלם".
עוד ציין ליכט כי "אנו כמובן בטוחים שבבזק יש פוטנצאיל התייעלות גדול מאד בעקבות ביטול ההפרדה המבנה אך החשש שלנו הוא שכניסת מתחרים חדשים אשר יתקפו את בזק בפעילות הליבה תוביל לפגיעה קשה יותר בשורת ההכנסות. דווקא סלקום עלולה להיפגע מהמהלך כיוון שחוזה שכזה מכניס לחץ למערכת ומחייב את סלקום לנסות להגיע להסכמים גם כן".