הרשות הפלסטינית מחרימה את כנס תוכנית השלום של טראמפ
הרשות הפלסטינית הודיעה כי תחרים את הכנס שיפתח את תוכנית השלום במזרח התיכון של טראמפ משום שהיא ממוקד בסוגיות כלכליות ולא בסכסוכים פוליטיים הנמצאים בלב הסכסוך עם ישראל.
הבית הלבן הודיע אתמול כי יקיים כנס בחודש הבא בבחריין שיעסוק בקידום הפיתוח הכלכלי בשטחים הפלסטיניים, כחלק מהמאמץ להשגת הסכם שלום במזרח התיכון.
"נודיע לבחריין שלא נשתתף בוועידה כזו", אמר נביל שעת', יועצו של אבו מאזן. "לא נמכור את המדינה שלנו על בסיס פרויקט כלכלי".
החרם הפלסטיני על תוכנית השלום בשלב מוקדם זה אינו מפתיע וגם סימפטומטי לבעיות העמוקות עמן צפויה לתתמודד התוכנית. לאחר שכבר התנגדו למאמצים קודמים להניע את שיחות השלום עם התמקדות ראשונית בתמריץ הכלכלי, הפלסטינים חושדים עוד יותר שמטרתו של טראמפ היא לשים קץ לשאיפתם למדינה עצמאית.
לא מדברים
מאז כניסתו של טראמפ לתפקידו הוא חזר על המחויבות האמריקאית הממושכת למדינה פלסטינית, הכיר בירושלים כבירת ישראל, סגר את המשלחת הדיפלומטית של ארגון אש"ף בוושינגטון והפסיק מאות מיליוני דולרים למימון הפלסטינים.
הפלסטינים חתכו את המגעים עם ממשלת טראמפ בעקבות המהלך בירושלים בדצמבר 2017. בחודש אפריל אמר שעת' כי הם לא ידחו את התוכנית האמריקאית על הסף, אך לא ציפו שהיא תהיה מקובלת עליהם.
- צה"ל: "לבנון צריכה להחליט אם היא מסתכנת בשביל מחבלי דאעש בעזה"
- דובר צה"ל: "יש 199 חטופים. פועלים מסביב לשעון לשחרורם"
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
הסכסוך "ייפתר רק באמצעות פתרון מדיני", ו"כל פתרון כלכלי יהיה תוצאה של פתרון מדיני", אמר ראש הממשלה הפלסטיני, מוחמד אשתייה, בישיבת הממשלה השבועית. "לא נכנע לסחטנות באמצעות מלחמה פיננסית נגדנו".
אסטרטגיה כלכלית
ה"סדנה כלכלית" שצפויה להערך ב-25-26 ביוני במנמה "תכנס את הממשלה, החברה האזרחית ומנהיגים עסקיים לחלוק רעיונות, לדון באסטרטגיות ולהגביר את התמיכה בהשקעות ויוזמות כלכליות פוטנציאליות שתאפשר תמיכה בהסכם שלום" אמר הבית הלבן בהצהרתו לקראת הכנס.
יצרנית האופניים הגדולה בעולם: תם עידן "תוצרת סין"
יצרנית האופניים הגדולה ביותר בעולם, ג'יאנט, ראתה את הכתובת על הקיר והחלה להעביר את הייצור שלה מהמתקנים בסין לבסיסה החדש בטאיוואן ברגע ששמעה שדונלד טראמפ מאיים במכסים על סין. "כאשר טראמפ הודיע על תוכנית של מכסים של 25%, לקחנו את זה ברצינות", אמרה יו"ר החברה בוני טו בראיון במטה ג'יאנט בטאיוואן, "התחלנו לנוע לפני שהוא סגר את הפה". ג'יאנט היא חלק ממספר גדל והולך של חברות עולמיות המניעות את הייצור מסין בתגובה למערכות הסחר העוינות יותר ויותר בין שתי המעצמות. אינטל, יצרנית השבבים הגדולה בעולם, הודיעה השבוע כי היא בוחנת את שרשרת האספקה העולמית שלה, וחברת לי אנד פונג, הספקית הגדולה בעולם של מוצרי צריכה, אמרה כי מלחמת הסחר דוחפת אותה לנוע החוצה מסין. "בשנה שעברה הבנתי שהעידן של 'תוצרת סין' ואספקה עולמית נגמר", אמרה טו. יצרנית אופני ההרים והמרוץ סגרה מפעל אחד בסין בסוף 2018 והעבירה את רוב ההזמנות לארה"ב אל מחוץ למדינה. ענקית האופניים הודיעה בחודש יולי האחרון כי היא פועלת להקים מפעל בהונגריה כיוון שלדבריה "העברת הייצור קרוב לשוק שלך היא המגמה החדשה". לג'יאנט יש כרגע מפעל אחד בטאיוואן ובהולנד, והיא עדיין מחזיקה בחמישה מפעלים בסין. לדבריה, המפעל הטאיוואני יעבוד במשמרות כפולות כדי לעמוד בקצב ההזמנות שהועברו, וכי היא מחפשת אחר שותף בדרום מזרח אסיה. העולם לא שטוח "העולם כבר לא שטוח", אמרה טו, כשהיא לווה את הביטוי מספרו של תומס פרידמן "העולם הוא שטוח", אשר כותרתו משמשת כמטאפורה לראות את העולם כשדה משחק שטוח של חברות ומסחר. "הרעיון הזה כבר לא יכול להיות מיושם בכל מקום". מנכ"ל לי אנד פונג, ספנסר פונג., חיזק את דבריה של טו, ואמר כי סין הפכה למפעל לעולם משום שהיא יעילה כל כך בייצור מוצרים ולכן הפכה את המיקור לקל מאוד. "החברות פשוט שמו את כל הביצים ב'סל הסיני' מפני שהסינים מבצעים טוב מאוד, "אמר פונג. עכשיו, "מלחמת הסחר מאלצת אותם לחשוב מחדש על כל אסטרטגיית המיקור הגלובלי שלהם ועל מעבר הרחק מסין". מניית ג'איינט זינקה אתמול ב-9.8%, העלייה הגדולה ביותר אי פעם של מנית החברה, לאחר שהחברה הודיעה כי רבע מהכנסותיה השנה יגיעו מאופניים חשמליים. מניית לי אנד פונג זינקה הבוקר ב-6.4%, העליה גדולה ביותר מזה שלושה חודשים.
נכונותה של ג'יאנט להזיז את ההזמנות במהירות מסין - שנחשבת לסדנת הייצור הזולה בעולם - ניכרת אצל המשקיעים והאנליסטים. המניה, שאינה נושאת בדירוג אחד שלילי, טיפסה בכמעט 80% השנה לרמה הגבוהה ביותר מאז 2015, לאחר ארבע שנים רצופות של ירידות. מודעות המותג הגלובלית של ג'יאנט וגמישות הייצור הן המפתח למניעת סיכוני המכסים, כך לדברי האנליסטים של דיוואה, אשר דירגו את מניית ענקית האופניים ב'תשואת יתר'. המכסים מוסיפים 100 דולר בממוצע למחירי האופניים שיוצרו בסין וייוצאו לארה"ב, בהשוואה לאלו שנעשו באזורים עם אפס מכס, אמרה טו, כשהיא מסבירה את הרציונל של המעבר לאתר הטאיוואני. המעבר, עם זאת, מגיע עם עלויות גבוהות יותר עבור עובדים, אוטומציה, והתמודדות עם שוק לא דומה לסין מבחינת כמות הספקים. טו לא פירטה את עלויות המעבר לטאיוואן, אך לדבריה "השורה התחתונה של החברה תהיה טובה יותר ללא השפעות מלחמת הסחר של ארה"ב וסין". המנכ"לית סיכמה את דבריה ואמרה כי "אם אמריקה תחליט להסיר את המכס של 25%, נעביר את הייצור בחזרה לסין מיד".