שוק המדיה: האם הממונה תדרוש מידע מערוצי הטלוויזיה?
בדיקת שוק רכש המדיה בישראל, על ידי הממונה על ההגבלים העסקיים, עלתה שלב בשבוע האחרון עם דרישה לקבלת מידע מחברות המדיה. כעת נראה כי הצעד המתבקש הבא יהיה פנייה לגופי המדיה בטלוויזיה: קשת, רשת וערוץ עשר. בשוק הפרסום מעריכים כי אין מדובר בשאלה של אם, אלא מתי.
מצד הממונה על ההגבלים העסקיים סירבו להגיב לשאלה האם דרשה הממונה מידע בנושא רכש זמן אוויר מצד גופי המדיה בטלוויזיה. בדיקת אייס במקביל מעלה כי נכון לעכשיו טרם התקבלה דרישה שכזו בקשת, רשת או ערוץ עשר אך מנגד נראה כי גם שם מעריכים שבקשה כזו מצד הממונה תנחת על מפתן דלתם בקרוב.
כאמור, הרקע לבחינת שוק רכש המדיה הן הבקשות למיזוג חברות בין TMF ליוניון ובקשה לפטור מהסדר כובל, לטובת רכש מדיה במשותף בין זניט למדיה קום. כשפי שהיה במקרי עבר, בקשות אלו למיזוג ושיתוף פעולה בשוק המדיה הריכוזי מגיעות כניסיון להתמודד עם נתח השוק של יוניברסל מקאן, החברה החזקה בשוק שבעבר כבר הוגבלה על ידי הממונה ל-25% נתח שוק בפריים טיים כל עוד רכשה את המדיה עבור גליקמן שמיר סמסונוב. משזה נרכש על ידי קבוצת פובליסיס, פג התנאי ופג תוקפה של ההגבלה.
פניית הממונה אל ערוצי הטלוויזיה נדרשת באופן טבעי כשהנושא הנידון הם נתחי השוק של חברות המדיה. גופי המדיה משמשים גורם רלוונטי לסוגיה - מה שמתיישב עם התגובה הקודמת של הממונה על ההגבלים העסקיים לפיה "יצאה דרישה לכל הגורמים הרלוונטיים בשוק". גורם בשוק המדיה אומר לאייס כי פניה אל הערוצים מתבקשת כדי להשוות את המידע אותו מעבירות חברות המדיה לממונה ולהצליב אותו עם דו"חות המכר של הערוצים כדי לקבל את התמונה המלאה על הנעשה בשוק.
מתווה נוסף שבו הממונה עשויה לפעול כדי ללמוד יותר על הנעשה בשוק, הוא פנייה למפרסמים בדרישה שגם אלו יחשפו את ההוצאות על זמן אוויר בערוצים המסחריים. דהיינו דרישה להציג בפניהם מסמכים מהם יהיה ניתן ללמוד על התשלום לחברות המדיה וכך להשוות אל מול התשלום שהועבר לערוצי הטלוויזיה על ידן במטרה לגלות את נתוני האמת על העמלות הנהוגות כיום בתעשייה.

השידור הציבורי בבעיית רייטינג: חדשות כאן11 עם פחות מ-60 אלף צופים
מהדורת החדשות המרכזית של ערוץ 14 עם נוכחות רצינית של 204 אלף צופים, שני שליש מהמובילה הנצחית, חדשות 12, שבה צפו 302 אלף איש; חדשות 13 עם 145 אלף צופים ואילו המהדורה המרכזית של כאן 11 נמצאת באופן עקבי על 50 עד 60 צופים וסוגרת את הרשימה עם נתונים חלשים
כמו תמיד, רייטינג מהדורות החדשות כמעט ואינו משתנה במהלך השבוע. חדשות 12 של קשת תמיד במקום הראשון ואמש עמדה על 12.9% רייטינג עם 302 אלף צופים, אבל לאחרונה, המגמה היא שבמקום שסך כל המהדורות המתחרות יעמוד על חצי מכמות הצופים של חדשות 12, המהדורה המרכזית של ערוץ 14 עולה לבדה לכ-66% מכמות הצופים, עם 204 אלף צופים ו-6.7% רייטינג. חדשות 13 עומדת על 6.6% אבל 145 אלף צופים. מעניין מה היו התוצאות לו היו משנים את שיטת הרייטינג.
עם זאת, סיפור מרכזי לא פחות הוא הסיפור של מהדורת החדשות המרכזית של כאן 11, ולמרות מגישים איכותיים, טלי מורנו וטל ברמן, היא מדשדשת ומציגה תוצאות חלשות מאד, כשאמש כמות הצופים היתה 58 אלף איש בלבד, עם 2.4% רייטינג.
בפריים טיים, איך לא, הלהיט של רשת, "האח הגדול" מנצח את כולם, עם רייטינג של 16.2% ו-408 אלף צופים, ואחריו "מאסטר שף" היציבה, עם 13.4% רייטינג ו-338 אלף צופים. הפטריוטים חוזרת ומזנקת, לאחר תקופה של ירידה, ועומדת על 7.4% רייטינג ו-223 אלף צופים. הדרמה של כאן11, "התנתקות", זכתה ל-1.3% רייטינג בלבד, עם 26 אלף צופים בסך הכל. השידור הציבורי בבעיית רייטינג קשה.
בוקר, אמצע היום ולייט נייט
חדשות קשת ממשיכות להוביל במהלך היום כולו. בבוקר, חדשות הבוקר של קשת מובילה את הרצועה, עם 3.6% ו-91 אלף צופים, במקום השני היתה מהדורת הבוקר של ערוץ 14 "ישראל הבוקר", עם עודד מנשה, שהשיגה 1.9% רייטינג ו-36 אלף צופים ואילו את הרשימה סגרה רשת עם העולם הבוקר ו-1.7% רייטינג ו-37 אלף צופים.
- אפילו מאסטר שף לא עוצרת את האח הגדול; חדשות התאגיד עם 50 אלף צופים בלבד
- תכנית הפרשנות של "האח הגדול" מתקרבת למספר הצופים של חדשות 12
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
ברצועה שלאחריה, משדר הבוקר של קשת, עם נסלי ברדה, הוביל את הרשימה, עם רייטינג של 3.7% ו-77 אלף צופים, אחריו במקום השני המשדר של ערוץ 14, "על הבוקר" עם רונה לוי, עם 1.9% בלבד ו-43 אלף צופים ואחריהן מאחור נמצא "פותחים יום" של רשת, עם 1.1% רייטינג ו-24 אלף צופים בלבד.