פרסום ראשון

הממונה התעוררה: דורשת נתונים כספיים מיוניברסל מקאן

הממונה על ההגבלים מעלה הילוך בבדיקת שוק המדיה והעבירה לכל החברות סדרת שאלות ממוקדות לגבי פעילותן בתחום. גורם בכיר: "הפעם מדובר בבדיקה יסודית ומקצועית"
משה בנימין | (4)

הממונה על ההגבלים העסקיים העבירה לחברות המדיה בישראל בקשה לחשוף בפניה את דוחותיהן הכספיים על רקע הבקשות למיזוג בשוק. אל חברות המדיה הועברו בתחילה שאלות הבהרה ראשוניות ומקדימות ומספר ימים לאחר מכן דרש הממונה מידע פיננסי מפורט על מנת ללמוד את שוק המדיה במצבו הנוכחי. לאייס נודע כי במסגרת הבקשות הועברה גם לחברת המדיה יוניברסל בקשה להציג בפני הממונה מידע כספי שיעיד על מצבה ונתח השוק שלה בתחום רכש המדיה.

כזכור, על שולחן הממונה ממתינות 2 בקשות לשינוי המצב הקיים בשוק המדיה - הראשונה הועברה על ידי חברות המדיה TMF (גיתם ויהושע TBWA) ויוניון מדיה בבעלות אורן יוניוב ועניינה מיזוג של פעילות רכש המדיה. הבקשה השנייה מגיעה מכיוונן של מדיה-קום (קבוצת אדלר חומסקי) וזניט (קבוצת פובליסיס) ועניינה פטור מהסדר כובל לרכישת מדיה במשותף. 

הבקשות הועברו לפני כחודש וכעת הממונה על ההגבלים העסקיים מיכל הלפרין וצוותה מקדמים את הנושא לשלב הבא. על פניו נראה כי מתחרותיה של יוניברסל יכולות לרשום לעצמן הישג ראשון. על בסיס הטקטיקה שלפיה יהיה זה הישג לקבל אישור למיזוג או מנגד "להעיר את הממונה" כדי שתבחן שוב את נתח השוק של יוניברסל - נראה שהמתווה השני כבר יצא לדרכו והממונה יבחן (שוב) את שוק המדיה באופן יסודי בטרם ישיב לחברות המדיה שמנסות בכל דרך אפשרית להצר את צעדיה של יוניברסל. 

גורם בכיר בשוק המדיה אומר לאייס היום (יום ה') כי נראה ש"בסיבוב הנוכחי השאלות אותן העביר הממונה על ההגבלים העסקיים לחברות המדיה הן מדויקות, ונראה כאילו מישהו שמבין במאטריה מעורב בנושא".

בין השאר חברות המדיה נדרשו לחשוף בפני הממונה את זהות החברות השונות שעבורן הן קונות מדיה, מה היו החזרי העמלות ועוד. גורם אחר אומר לאייס דברים דומים: "הממונה לא משאיר אבן אחת לא הפוכה - נראה שהפעם הבדיקה יסודית מאד". 

בנקודת זמן זו, חברות המדיה כבר איבדו אחיזה על הבדיקה של הממונה בשוק. במידה והממונה יחליט להיכנס לעובי הקורה כדי לבחון את שוק המדיה לאורכו ולרוחבו, וידרוש את פתיחת הספרים של כל חברות המדיה הן יידרשו לעשות זאת ללא מרחב פעולה או אפשרות לחזור בהן מהבקשה. 

בעבר, ניסיונות המיזוג בשוק המדיה (זניט ו-TMF) נכשלו ונדחו אך השיגו את מטרתן בדרך עקיפה. תחת הקדנציה של פרופ' דייויד גילה כממונה על ההגבלים העסקיים התקבלה ההחלטה להגביל את נתח השוק של יוניברסל (בשנת 2013) בשעות צפיית שיא בטלוויזיה ל-25%. ההגבלה ניתנה במסגרת התנאים שהתנה הממונה לאישור הסדר כובל להסכם בין יוניברסל מקאן לגליקמן שמיר סמסונוב, שעיקרו שיתוף פעולה לרכישת זמן אוויר מערוצי הטלוויזיה עבור חברת הפרסום.

קיראו עוד ב"תקשורת ומדיה"

עם רכישת גליקמן שמיר סמסונוב על ידי קבוצת פובליסיס והפיכתה לאחת מחברות פובליסיס בישראל, לרבות רכש המדיה, ההסכם עם יוניברסל פג. יחד עם זאת פג תוקפה של הוראת הממונה על נתח השוק שיוגבל ל-25% של יוניברסל, מה שהחזיר את שוק המדיה לאותה הנקודה והוביל את שאר חברות המדיה לפנות לממונה עם בקשות המיזוג הנוכחיות. 

בזמנו קבע גילה במסגרת הבדיקה של שוק המדיה כי, "למרות הפגיעה הפוטנציאלית בתחרות, רכש מדיה באמצעות חברת רכש מדיה, המרכזת רכישת זמן פרסום עבור מספר לקוחות, טומן בחובו מספר יעילויות. כך, הרכש המשותף צפוי להביא לחסכון בעלויות עסקה ממנו יהנו גם לקוחות קטנים יחסית. יתרון נוסף לרכישה באמצעות חברת רכש המדיה נובע מהמומחיות שלה בניתוח, עיבוד ותכנון רכש המדיה עבור המפרסמים. על אלה ניתן להוסיף את הגמישות של חברת רכש המדיה בהסטת מדיה בין לקוחותיה, הנובעת מהחזקת צבר לקוחות גדול והטרוגני".

עם זאת, "משלב מסויים" קבעה הרשות על ההגבלים העסקיים, "חורג נתח השוק של חברת רכש מדיה מהתחום שבו מתמצות היעילויות מרכישה משותפת, וגולש אל התחום שבו מקים הגודל המצרפי כוח שוק המאפשר פגיעה בתחרות, על העיוותים הנובעים ממנה".

מהרשות להגבלים העסקיים נמסר בתגובה: "יצאה דרישת נתונים לכל הגורמים הרלוונטים בשוק". 

תגובות לכתבה(4):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 3.
    יכול להיות שמחפשים את אילן שילוח כי הוא בעד המפגינים נגד? (ל"ת)
    רן סקרן. 25/02/2018 19:54
    הגב לתגובה זו
  • 2.
    אורן 25/02/2018 12:14
    הגב לתגובה זו
    צפו למצעד של אנשי יוניברסל למשרדי החקירות של הממונה. מי יהיה הראשון שיפתח על שיטות המאפיה ?
  • יוסי 25/02/2018 13:37
    הגב לתגובה זו
    לא נסחפת בכלל. משווה שחיתות בסדר גודל של ראש ממשלה לבין בריונות בשוק המדיה? אתה בטח חי רק שם... בבועה של מקאן
  • 1.
    הגיע הזמן. חברה של מושחתים. שיבדקו את הקשר שלהם ללהב 433. (ל"ת)
    אורי 25/02/2018 10:36
    הגב לתגובה זו
טלי מורנו וטל ברמן, מגישי מהדורה החדשות המרכזית כאן 11. קרדיט: אתר כאן11טלי מורנו וטל ברמן, מגישי מהדורה החדשות המרכזית כאן 11. קרדיט: אתר כאן11
רייטינג

השידור הציבורי בבעיית רייטינג: חדשות כאן11 עם פחות מ-60 אלף צופים

מהדורת החדשות המרכזית של ערוץ 14 עם נוכחות רצינית של  204 אלף צופים, שני שליש מהמובילה הנצחית, חדשות 12, שבה צפו 302 אלף איש; חדשות 13 עם 145 אלף צופים ואילו המהדורה המרכזית של כאן 11 נמצאת באופן עקבי על 50 עד 60 צופים וסוגרת את הרשימה עם נתונים חלשים

רן קידר |
נושאים בכתבה רייטינג

כמו תמיד, רייטינג מהדורות החדשות כמעט ואינו משתנה במהלך השבוע. חדשות 12 של קשת תמיד במקום הראשון ואמש עמדה על 12.9% רייטינג עם 302 אלף צופים, אבל לאחרונה, המגמה היא שבמקום שסך כל המהדורות המתחרות יעמוד על חצי מכמות הצופים של חדשות 12, המהדורה המרכזית של ערוץ 14 עולה לבדה לכ-66% מכמות הצופים, עם 204 אלף צופים ו-6.7% רייטינג. חדשות 13 עומדת על 6.6% אבל 145 אלף צופים. מעניין מה היו התוצאות לו היו משנים את שיטת הרייטינג. 

עם זאת, סיפור מרכזי לא פחות הוא הסיפור של מהדורת החדשות המרכזית של כאן 11, ולמרות מגישים איכותיים, טלי מורנו וטל ברמן, היא מדשדשת ומציגה תוצאות חלשות מאד, כשאמש כמות הצופים היתה 58 אלף איש בלבד, עם 2.4% רייטינג. 


בפריים טיים, איך לא, הלהיט של רשת, "האח הגדול" מנצח את כולם, עם רייטינג של 16.2% ו-408 אלף צופים, ואחריו "מאסטר שף" היציבה, עם 13.4% רייטינג ו-338 אלף צופים. הפטריוטים חוזרת ומזנקת, לאחר תקופה של ירידה, ועומדת על 7.4% רייטינג ו-223 אלף צופים. הדרמה של כאן11, "התנתקות", זכתה ל-1.3% רייטינג בלבד, עם 26 אלף צופים בסך הכל. השידור הציבורי בבעיית רייטינג קשה. 


בוקר, אמצע היום ולייט נייט 

חדשות קשת ממשיכות להוביל במהלך היום כולו. בבוקר, חדשות הבוקר של קשת מובילה את הרצועה, עם 3.6% ו-91 אלף צופים, במקום השני היתה מהדורת הבוקר של ערוץ 14 "ישראל הבוקר", עם עודד מנשה, שהשיגה 1.9% רייטינג ו-36 אלף צופים ואילו את הרשימה סגרה רשת עם העולם הבוקר ו-1.7% רייטינג ו-37 אלף צופים.

ברצועה שלאחריה, משדר הבוקר של קשת, עם נסלי ברדה, הוביל את הרשימה, עם רייטינג של 3.7% ו-77 אלף צופים, אחריו במקום השני המשדר של ערוץ 14, "על הבוקר" עם רונה לוי, עם 1.9% בלבד ו-43 אלף צופים ואחריהן מאחור נמצא "פותחים יום" של רשת, עם 1.1% רייטינג ו-24 אלף צופים בלבד.