עדי סופר תאני דורי בן ישראל מזבלה פייסבוק
צילום: יח"צ, דפנה טלמון

צו מניעה ופיצוי: תביעה נגד פייסבוק על חסימת המזבלה

בעלי האתר דורי בן ישראל טוען כי הפנה את הגולשים לעמוד תוצאות בגוגל ובו פרטים אישיים ולא למזבלה, כך שכלל לא הפר את מדיניות הרשת, שהחליטה אתמול להפעיל נגדו סנקציות קשות
משה בנימין | (6)

יממה בלבד לאחר שפייסבוק ישראל חסמה את הקישורים לאתר המזבלה, וכן קישורים משנים קודמות בטענה כי הפר את מדיניות השימוש ברשת החברתית, הקרב בין הצדדים מסלים. בעלי מזבלה דורי בן ישראל הגיש היום (יום ה') תובע את פייסבוק ישראל, פייסבוק אירלנד ופייסבוק ארה"ב ב-100 אלף שקל בגין פגיעה במוניטין ובשמו הטוב. 

בתביעה שהוגשה לבית המשפט המחוזי בתל אביב, באמצעות עו"ד יונתן קלינגר, דורש בן ישראל צו מניעה קבוע שיגן עליו "מהביריונות של הרשת החברתית", כך לדבריו.

לטענת בן ישראל, "בפייסבוק לא הסתפקו רק בחסימת הדומיין ואף מחקו למעלה מ-25 מיליון שיתופים, לייקים ותגובות מ-18,000 כתבות בבלוג שהועלו לפייסבוק על ידי הגולשים, כאשר חלק ניכר מהן כתבות ביקורתיות על התנהלות חברת פייסבוק ישראל, מנהל המשברים שלה זמיר דחב"ש והמנכ"לית עדי סופר תאני. בנוסף פייסבוק הציבה הודעת אזהרה בפני גולשים ששיתפו במרוצת השנים כתבות מהבלוג, בה נכתב כי מדובר בתוכן ספאם שאינו מותר לשיתוף. כל הקישורים הוסרו ונאסרו לשימוש גם באינסטגרם ובמסנג'ר".

אמש שלחה פייסבוק ישראל את תגובתה הרשמית ובה ההסבר לסנקציות כנגד המזבלה: "אנחנו רוצים שאנשים ירגישו בטוחים כשהם משתמשים בפייסבוק. לכן פיתחנו אוסף כללי קהילה המתארים איזה סוג שיתוף מותר בפייסבוק ועל איזה סוג של תוכן אנשים עשויים לדווח לנו ויוסר. כללי הקהילה שלנו מציינים בבירור: 'אינך רשאי לפרסם פרטים אישיים של אחרים ללא הסכמתם'. לכן אם אנו מקבלים דיווח על תוכן אשר מפרסם מספרי טלפון וכתובות דוא"ל של אנשים, ללא הסכמתם, נסיר תוכן זה".

בן ישראל טוען מנגד כי "מדובר בטענה שקרית שמציגה מציאות מסולפת שבה ענקית כמו פייסבוק מרשה לעצמה לרמוס את חופש העיתונות והביטוי רק בכדי לטרפד ביקורת עליה. ב-2016 נחשף במזבלה כי פייסבוק ישראל ומשרד היחצ 'שלום תל אביב' ריגלו אחר תנועת 'באים לבנקאים', כזכור לאחר הפרסום, קישורים רבים שהפנו לכתבה נעלמו באופן מיסתורי מפייסבוק".

לשיטתו של בן ישראל, אסור היה לפייסבוק לחסום את אתר המזבלה מכיוון שהוא (בן ישראל) השתמש ב"דומיין מיוחד וניתוב שנעשה באמצעות מנוע החיפוש של גוגל". במילים אחרות בן ישראל טוען שההפנייה מהפייסבוק לאותם פרטים אישיים לא העבירה את הגולשים לאתר המזבלה אלא לעמוד תוצאות חיפוש מגוגל ולכן לא אתר המזבלה צריך לשאת בעונש. 

עורך דינו של בן ישראל, יהונתן קלינגר: "התביעה שהוגשה היום מטרתה פשוטה: לעצור את הפרסומים שרשת פייסבוק מבצעת תוך שהיא מעלה טענות לא נכונות ופוגעת ביכולת החופשית של משתמשיה לשתף תכנים. לא יתכן שחברה מסחרית תפגע כך בחופש ביטוי של אנשים ותמנע מהם לדעת את האמת בשם ההגנה על האינטרסים המסחריים שלהם". 

קיראו עוד ב"תקשורת ומדיה"

 

בן ישראל, בעלי המזבלה: "החל מהיום המזבלה פוצחת במאבק חסר תקדים בהגנה על חופש העיתונות והביטוי בישראל, הן משפטית והן בקמפיינים להעלאת המודעות. אנתב את כל הכישורים, הנכסים והיכולות שלי בכדי להעביר לחברת פייסבוק ישראל את המסר, למען תדע בצורה הברורה ביותר שלא נאפשר לה עוד לנהוג כביריון".

תגובות לכתבה(6):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 6.
    בני 17/03/2017 07:10
    הגב לתגובה זו
    אתר קיקיוני ולא מעניין, בלי פייסבוק מי בכלל היה שומע עליו
  • 5.
    גורי 16/03/2017 22:26
    הגב לתגובה זו
    מצליח להוציא חברה כל כך גדולה - כל כך קטנה
  • 4.
    ---- 16/03/2017 20:54
    הגב לתגובה זו
    בהצלחה!
  • 3.
    אחד 16/03/2017 16:55
    הגב לתגובה זו
    החברה הזאת חוסמת דפים עסקיים פוגעת במנהלי קמפיינים אין שירות לקוחות ופיצוי ללקוחות , האפלקציה שלה מסנג'ר מאזינה בניגוד לחוק הישראלי בסלולר למשתמש בהאזנת שסתר . הגיע הזמן שבתי משפט והפרקליטות תעורר. לא תוכל להתחבא תחת שום תקנון
  • 2.
    כושי כלב קט ואהוב 16/03/2017 15:33
    הגב לתגובה זו
    חבל שזאת לא תביעה ייצוגית! נהיה מפחיד מאוד לחיות תחת הגרזן המונף של פייסבוק ישראל! החסימות הלא מוצדקות וחוסר המענה לפניות ולתחינות לשחרור. אלו וגם הלייקים הפיקטייביים שמפריעים לפרסום וגוזלים את כספי ישראלים רבים. כמה חבל שזאת לא תביעה ייצוגית. ישנם ישראלים רבים וטובים שאוכלים מרורים בפייסבוק באמת ללא כל הצדקה. אולי בכל זאת תביעה ייצוגית? בהצלחה לך דורי.
  • 1.
    ח"כ באסל גטאס 16/03/2017 14:36
    הגב לתגובה זו
    באסל גטאס הוא חבר כנסת בכנסת ישראל ולמרות זאת פעל בניגוד לאינטרסים שלה, בכך שהבריח מכשירי טלפון לאסיר בטחוני ועל כן נמצא בהליך להדחתו מהכנסת. דורי מנצל כל הזדמנות כדי לטנף על פייסבוק ועוד עושה זאת מתוך הפרופיל שלו בפייסבוק ולכן פייסבוק עושים את הדבר הכי טבעי כדי למנוע זאת.
מוריה אסרף ואייל ברקוביץ. קרדיט: אתר רשת 13מוריה אסרף ואייל ברקוביץ. קרדיט: אתר רשת 13

מדוע מוריה וברקו עדיין מדשדשים בטבלת הרייטינג?

הסטטוס קוו ברייטינג של לוח השידורים נשמר, לפחות עד שיתעדכנו נתוני המידרוג: מבחינת המהדורות המרכזיות, קשת בראש, 14 שני, 13 מדשדש וכאן11 כמעט מחוץ למשחק 

רן קידר |
נושאים בכתבה רייטינג

המהדורה המרכזית של ערוץ 12, היתה אמש במקום הראשון מבין המהדורות המרכזיות, ועמדה על 14.4% רייטינג ו-385 אלף צופים, חדשות 14 היו במקום השני עם 7.8% ו-203 אלף צופים. חדשות 13 היתה עם 6.4% רייטינג ו-144 אלף צופים ואילו מהדורת החדשות של כאן11 הייתה במקום האחרון, עם 3.4% רייטינג בלבד ו-80 אלף צופים בסך הכל. 

פריים טיים

התחרות על המקום הראשון היתה צמודה, כשנוטוק של רועי עידן בקשת עמד על 12.7% רייטינג ו-307 אלף צופים, ואילו משחקי השף היו צמודים, 11.7% ו-273 אלף צופים. ערוץ 14 עם הפטריוטים היציבה, היה , ואילו במקום השלישי היתה "הפטריוטים", שעמדה על 6.7%, עם 171, כשהערוץ שידר לאחריה את התכנית על נפילת משטר אסד, "אסד - רות, סוף", שעמדה על 6.4% ו-166 אלף צופים. במקום האחרון היה כאן11 עם "זמן אמת" שעמד על 3% ו-66 אלף צופים. 

תכניות הבוקר והמהדורות המוקדמות

בקרב תכניות הבוקר מגיעה ראשונה חדשות הבוקר של 12 עם ניב רסקין ורייטינג של 3.2% ו-74 אלף צופים. אחריה תכנית הבוקר של ערוץ 14, ישראל הבוקר עם 2.1% רייטינג ו-48 אלף צופים, ואילו העולם הבוקר של 13 עם 1.3% רייטינג ו-27 אלף צופים בלבד. לאחר מכן המשיכה אותה המגמה, כשמשדר הבוקר של קשת היה במקום הראשון עם 2.7% ו-53 אלף צופים, "על הבוקר" של 14 היה עם 1.4% ו-33 אלף צופים ואילו "פותחים יום" של רשת סיים אחרון, עם 1.1% ו-26 אלף צופים בסך הכל. 


במהדורות המוקדמות לאורך אחר הצהריים ושעות הערב המוקדמות שש עם עודד בן עמי בקשת 12 הוביל עם 7.9% רייטינג ו-201 צופים, כאשר אחריהם היו ריקלין ושות', של ערוץ 14, עם 4.8% רייטינג ו-106 אלף צופים ואת הרשימה סגרה רשת, עם מוריה וברקו שעמדו על 3.7% רייטינג ו-90 אלף צופים בלבד, שעדיין מציגים נתונים מאכזבים לשני טאלנטים שהיו אמורים להיות דומיננטיים יותר ברצועה, אולי זה התחרות הקשה והקוטביות של הצופים, שבוחרים ב-12 או 14, שכל אחד מהם עם אג'נדה מובהקת, וההיצע של מוריה וברקו לא מספיק מתבדל. מעבר לכך, התוכנית לא מעניינת כפי שהיתה בעבר. 

מוריה וברקו עלתה לאוויר לפני כתשעה חודשים, במרץ 2025, תחילה במתכונת שבועית, ולאחר מכן, באוגוסט, במתכונת יומית, כדי להציל את הרייטינג של הערוץ. וזאת לאחר שהתכנית הקודמת של ברקו, עם אופירה אסייג, הפכה מתכנית נישה בפינה חשוכת רייטינג למכונה משומנת של צופים ועם משקל ציבורי לא מבוטל. "אופירה וברקו" שודרה מ-2017 והלכה ותפסה תאוצה, ובשיאה הגיעה לרייטינג דו ספרתי, עד שב-2024, עזב ברקו את התכנית.