יעקב לבין הפלס
צילום: צילום: אלכסנדר כץ
ראיון

"הילד הרע" של העיתונות החרדית: "מתנגד להטרדת מפרסמים בטלפון"

השנה חשף אייס כי בכירים בשוק העסקי והפרסום מוטרדים ע"י גורמים הקשורים לעיתון 'הפלס', שמוחים על "חרם מודעות". המנכ"ל יעקב לבין, לשעבר מנכ"ל 'יתד': "החרם - על קהילה שלמה. ההכנסה מפרסום היא שולית"
אלכסנדר כץ | (6)

השם "הפלס" לא אומר הרבה למרבית החילוניים, אבל בשנתיים האחרונים מככב העיתון באחד המאבקים המרתקים ביותר בתקשורת הישראלית הכללית, ואפילו לא המגזרית, ולא - אין הכוונה למלחמה בין ישראל היום לידיעות אחרונות, או בין המנכ"ל והיו"ר המודחים של רשות השידור.

משרדי העיתון החרדי הפלס יושבים באזור התעשייה הר חוצבים בירושלים, בבניין משרדים ישן. המערכת ומהחלקה המסחרית מונים כ-25 עובדים קבועים, שמרגישים מאז הוקם העיתון, כ"נרדפים" על ידי הממסד המיינסטרימי החרדי.

מנכ"ל העיתון והרוח החיה מאחוריו הוא יעקב לבין, אחד האנשים הוותיקים בתקשורת החרדית. לפני שנתיים הקים את 'הפלס' לאחר שהודח בקול רעש וצלצולים מניהולו של העיתון המוביל במגזר החרדי - 'יתד נאמן' לאחר 25 שנה. לבין יושב בחדר לא מרשים במיוחד, ומנסה להסביר למה הוא ואנשיו, הם בכלל הקורבנות. טענותיו הגיוניות על פניו, הוא מציג מסמכים, מנסה לשכנע. קשה לו עם הטענה כי הוא "הילד הרע" של המגזר.

כדי להבין מי נגד מי, ננסה לתאר בכמה שורות את המאבק הלוהט של התקשורת החרדית, שסחף אחריו גם מנהלי חברות ענק במשק, בעלי עסקים קטנים, משרדי פרסום, ובעצם - מי לא?

מטלפונים, דרך SMSים, ועד האיום - "סוף חזיר לשחיטה"

'הפלס' הוקם ביולי 2012 לאחר התפלגות של קבוצה חרדית המזוהה עם הרב שמואל אוירבך, מיתד נאמן. אותה התפצלות נבעה ממהפך בשליטה על 'יתד נאמן', על ידי מקורבים לרבנים אהרן יהודה לייב שטיינמן ואהרון יהודה. עם הפצתו של 'הפלס', אסר מנהיג הציבור החרדי-ליטאי הרב שטיינמן על פרסום בעיתון זה מה שהוביל לחרם מודעות, ונכון להיום - חברות מסחריות ומשרדי פרסום נמנעים מלפרסם בו.

לאורך התקופה זכו בכירים בגופים גדולים, כגון חברות סלולאר, בנקים וקופות חולים, לשיחות טלפון מגורמים הקשורים ל'הפלס', בה נשאלו מדוע אינם מפרסמים בעיתון, כפי שפורסם באייס. בתקופות מסוימות זכו מנכ"לים של חברות מסחריות וסמנכ"לי פרסום ושיווק למבול של שיחות והודעות SMS - לעיתים עשרות ביום. בתחילת השנה אף הגישו נציגים של לפחות 2 חברות מסחריות תלונות במשטרה על כך. מאידך, חברות ש"העזו" לפרסם ב'הפלס', זכו מיד לפניות מצידם של גורמים הקשורים ל'יתד', כך שלמעשה אף צד פה לא יוצא נקי בסיפור הזה.

השיא נרשם לפני כחודש, אז הגיש גדי מרגלית, מנכ"ל לפ"מ - לשכת הפרסום הממשלתית האמונה על פרסום כל משרדי הממשלה וגפי הסמך שלה, תלונה במשטרה על איומים על חייו. מרגלית עשה זאת לאחר שקיבל מייל בו נכתב "סוף חזיר לשחיטה".

קיראו עוד ב"תקשורת ומדיה"

אייס חשף בתחילת ספטמבר מכתב שהפיץ מרגלית למבקר המדינה, היועץ המשפטי לממשלה, פרקליטות המדינה, שר התקשורת, מנכ"לי ודוברי משרדי ממשלה והמשטרה, בו התריע על "גל שכבר הגיע למשרדים נוספים ואף עלול להתרחב למשרדים נוספים, מצב שיתכן ויחייב טיפול מערכתי".

הילד הרע של המגזר?

בשיחות רבות שקיים אייס בחודשים האחרונים, הביעו גורמים בכירים בשוק הפרסום חשש מההתנהלות של אותם גורמים לא רשמיים כלפיהם. השיחות, ההודעות והמיילים, הצליחו לגרום ללא מעטים מהם לנוע באי נוחות על הכיסא. לבין מנסה להסביר כי אין לו קשר להתנהלות זאת, וכי הוא בכלל יוצא נגדה.

-עם כל הניסיון שלך בתקשורת, איך אתה לא פועל נגד ההתנהלות הזאת? יש לך קשר אליה?

"אני נגד התופעה הזאת של להתקשר לאנשים. בפועל זה (המחאה, א"כ) עבר להצבעה ברגליים - לא קונים את המותג פרה אדומה, לא עובדים עם בנק פאג"י (פועלי אגודת ישראל)".

-אז למה אתה לא אומר לפעילים ומעורבים - די?

"תשמע, אני לא מסוגל להשתלט על המתקשרים. לפני 4 חודשים קיימנו כנס פעילים ותומכי העיתון - ואני צרחתי עליהם שההתנהלות הזאת מקלקלת לנו".

אחד מעובדי העיתון מחזק את דברי של לבין, ואומר: "הוא ממש כעס על ההטרדות האלה, ודרש שהן ייפסקו. אבל בתכלס אנשים מתקשרים כי כואב להם, והם רוצים להביע את מורת רוחם מכך, בלי לאיים ובלי לקלל".

חרם המודעות הפך את ההכנסה מפרסום לזניח בעיתון. בעקבות כך, לבין מאמין כי ההכנסות מפרסום הן אחוזים בודדים מכלל המחזור העסקי של העיתון, שהחל לפזול לאפיקי הכנסה אחרים. "אני איש עסקים, ניהלתי את 'יתד' במשך 25 שנה. ראיתי שלמרות כל הפגישות, לכולם יש אינטרסים שונים, והדרך היחידה שאפשר להתפרנס, היא לעשות עסקים אחרים, ויש קהל שרוצה את זה. אנחנו משמשים כסוכנות מורשת של HOT מובייל, אנחנו מוכרים מכשירים חשמל לבנים, מכשירי קטנים, יש לנו הוצאת ספרים, מוכרים מרכזיות HP, במהלך של פתיחת עסק למכירת רהיטים, וגם הולכים לפתוח סוכנות להשכרת רכב. הפרסום שלנו זה 3% מתזרים המזומנים של החברה. יתר ההכנסות זה לחפור ולהביא כסף. יש לנו הרבה אידיאולוגיה - אבל צריך לשלם משכורות".

על פי הערכות של לבין, כ-10,000 בתי אב הם לקוחות פוטנציאלים של עיתון 'הפלס'. ביום רגיל מודפסים כ-5,000-5,300 עותקים, וביום שישי מחולקים חינם כ-43 אלף. למרות נתוני החשיפה הנאים לו זוכה העיתון ב סקר TGI חרדי הדבר לא שכנע את משרדי הפרסום והמפרסמים להפנות אליו תקציבים. על פי הסקר שפורסם לפני כשבועיים, החשיפה אליו עומדת על 11% מול 19.3% ל'יתד'. בסקר לפני כחצי שנה - 'יתד' נהנה מחשיפה של 26.6%, ו'הפלס' - 9.9%. היו אלו 2 הבדיקות הראשונות לגבי 'הפלס'. "בהתחלה היה תירוץ של TGI, שאנחנו לא מופיעים בו", משחזר לבין, "אז עכשיו יש לנו 17.2% חשיפה במגזר החרדי (נתון החשיפה של העיתון בסוף השבוע, בו הוא מחולק בחינם, א"כ). למרות זאת, לא מפרסמים אצלנו".

העיתון המוביל במגזר החרדי הוא 'יתד נאמן' שמזוהה עם הזרם הליטאי. ישנם גם את המודיע שמזוהה עם קהילת גור, המבשר - עיתון כללי המשויך לזרם החסידי, וכמובן את 'הפלס' שמזוהה עם הרב אוירבך. "צריך לזכור שבניגוד לעיתונות החילונית, העיתונות החרדית מייצגת קהילות - חצרות", אומר לבין. "ברגע שמחרימים אותנו - את העיתון, זה חרם על קהילה שלמה של אלפי בתי אב, עשרות אלפי אנשים. זה יעלה על הדעת? אני שואל את המפרסמים ואת משרדי הפרסום 'למה אתם לא מפרסמים אצלי', אבל לא מקבל תשובות. בכל מקרה, בגלל החרם זה, הפרסום הוא כבר שולי ב'הפלס' ואנחנו יוצרים כאמור הכנסות מכיוונים אחרים.

בין היתר מפנה לבין אצבע מאשימה כלפי קופת חולים מכבי. "תראה את 'מכבי' - מה ההיגיון בהתנהלות שלה לא לפרסם ב'הפלס'? על פי הרישומים, עזבו אותה כ-3,000 איש (כשהוא נסמך על נתוני הביטוח הלאומי, א"כ), שזה 5,000 שקל בשנה הפסד, כלומר 15 מיליון שקלים הפסד בשנה. זה שווה את זה? משרד הפרסום שלה כישף אותה? ביקשתי בעבר פגישה עם מנכ"ל מכבי, והוא סירב להיפגש איתי".

מקופת חולים מכבי נמסר: "מכבי איננה נכנסת לשיקולים מסחריים של כלי תקשורת שונים. אנחנו זוכים לשיעור נאמנות גבוה ביותר בקרב כל המטופלים שלנו ובעיקר בקרב המטופלים מהמגזר החרדי".

תגובות לכתבה(6):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 6.
    אבי 05/10/2014 04:14
    הגב לתגובה זו
    כל מה שקורה עם חרם הפרסום וכו' הוא לא הגיוני, יש איזה כח מניע רב עוצמה שמחזיק את החרם, ומעניין מאוד מה הוא.
  • 5.
    דוד 05/10/2014 01:27
    הגב לתגובה זו
    לא יתכן שחברה תפסיד סתם כך פלח אוכלוסיה בגלל סיכסוכים פנימיים במגזר החרדי, אני כפירסומאי יודע שיש מי שדואג לתחזק את החרם הזה
  • 4.
    קצת שפיות 02/10/2014 23:13
    הגב לתגובה זו
    כמה כסף שלמו לך אנשי חצר חזון איש 5 כדי שתכתוב את המאמר הזה??? כולנו זוכרים איך החלפת כותרת לאחר פרסום סקר tgi האחרון, בוא תחשוף לכולם כמה אתה מקבל מהם.......
  • 3.
    רועי 02/10/2014 17:13
    הגב לתגובה זו
    לעזוב קופת חולים בשביל פרסום בעיתון של המגזר?
  • 2.
    סערה זה ים שקט לעומת מה שקורה שם (ל"ת)
    שי 01/10/2014 16:19
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    שחר 01/10/2014 13:53
    הגב לתגובה זו
    התקשורת סוערת סגלל המאבקים בין יתד להפלס, חברות מסחריות ביטלו פרסום בכל המדיות החרדיות כדי להתלכלך במאבק
מגי טביבי, מגישת חדשות 14. קרדיט: רשתות חברתיות.מגי טביבי, מגישת חדשות 14. קרדיט: רשתות חברתיות.
רייטינג

המהדורה המרכזית של חדשות 14 מזנקת ל-300 אלף צופים

בערב רווי חדשות, עם כמעט מיליון צופים בכל המהדורות המרכזיות, המהדורה המרכזית של ערוץ 14 הצליחה לשבור שיא והיא בדרך להדביק את הפער מהמובילה הנצחית, חדשות 12

רן קידר |
נושאים בכתבה רייטינג
בערב דרמטי עם חדשות מרעישות, שהשתנו והתפתחו במהלך הערב, כמות הצופים התקרבה למיליון צופים, עם 922 אלף צופים שצפו בכל מהדורות החדשות המרכזיות, המהדורה המרכזית של ערוץ 14 שברה שיא של כל הזמנים, עם כמות צופים שהתקרבה למדורת השבט המסורתית, חדשות 12. 

אולי זו העובדה שערוץ 14 מזוהה עם פרשת "שדה תימן", ואולי זהו המשך של מגמת ההתחזקות של מהדורות החדשות של הערוץ, אבל כך או כך הנתונים הם נתוני שיא. 

מבחינת הדירוג עצמו, המהדורה המרכזית של ערוץ 12, היתה אתמול על 15% רייטינג ו-381 אלף צופים, ואילו חדשות 14 היו אחריה עם 10.3% רייטינג ו-300 אלף צופים. אחריה היתה חדשות 13, שבערב כזה הצליחה לחצות את רף מאה אלף הצופים, עם 4.7% רייטינג ו-130 אלף צופים, ואילו גם חדשות 11, היו עם 111 אלף צופים ו-4.2% רייטינג. 


פריים טיים

גם בפריים טיים הנתונים היו מעט חריגים, היות וכמות הצופים התחלקה באופן שווה יותר מאשר בדרך כלל. אמנם בראש היתה "במשמרתי שלי" עם כרמי גילון, ששודרה בקשת עם רייטינג של 10.6% ו-259 אלף צופים, אבל מבחינת רייטינג "הפטריוטים" היתה קצת מאחוריה, עם 10.5% רייטינג אבל מבחינת כמות הצופים הפטריוטים עלתה על קשת, והיתה על 311 אלף צופים. בכך, ערוץ 14 משלים מהלך מרשים ברצועות החדשות המרכזיות והפריים טיים. במקום השלישי הייתה "ווארט" של ערוץ 13, עם נתון מכובד של 7.9% רייטינג ו-213 אלף צופים וגם ריאליטי האוכל של כאן11, "בואו לאכול איתי", עמד על נתונים יפים של 7.5% רייטינג ו-178 אלף צופים. 

רצועות נוספות

מבחינת שאר הרצועות, בבוקר גם נרשמה עלייה בכמות הצופים, כש-"חדשות הבוקר" של קשת הובילה בפער את הרצועה, עם 4.1% ו-106 אלף צופים, במקום השני היתה מהדורת הבוקר של ערוץ 14 "ישראל הבוקר", עם עודד מנשה, עם 2.1% רייטינג ו-44 אלף צופים ואילו את הרשימה סגרה רשת עם העולם הבוקר עם 1.4% רייטינג ו-29 אלף צופים בלבד.

ברצועה שלאחריה, המגמה המשיכה ומשדר הבוקר של קשת, עם נסלי ברדה ויואב לימור, שהוביל את הרשימה, היה עם רייטינג של 3.5% ו-80 אלף צופים בלבד, אחריו במקום השני ערוץ 14 המשיך לצמצם פערים, עם "על הבוקר" עם נוי בר, עם 1.6% רייטינג ו-54 אלף צופים בלבד ואילו במקום האחרון היה "פותחים יום" של רשת, עם 1.1% רייטינג ו-24 אלף צופים בלבד.