"הילד הרע" של העיתונות החרדית: "מתנגד להטרדת מפרסמים בטלפון"
השם "הפלס" לא אומר הרבה למרבית החילוניים, אבל בשנתיים האחרונים מככב העיתון באחד המאבקים המרתקים ביותר בתקשורת הישראלית הכללית, ואפילו לא המגזרית, ולא - אין הכוונה למלחמה בין ישראל היום לידיעות אחרונות, או בין המנכ"ל והיו"ר המודחים של רשות השידור.
משרדי העיתון החרדי הפלס יושבים באזור התעשייה הר חוצבים בירושלים, בבניין משרדים ישן. המערכת ומהחלקה המסחרית מונים כ-25 עובדים קבועים, שמרגישים מאז הוקם העיתון, כ"נרדפים" על ידי הממסד המיינסטרימי החרדי.
מנכ"ל העיתון והרוח החיה מאחוריו הוא יעקב לבין, אחד האנשים הוותיקים בתקשורת החרדית. לפני שנתיים הקים את 'הפלס' לאחר שהודח בקול רעש וצלצולים מניהולו של העיתון המוביל במגזר החרדי - 'יתד נאמן' לאחר 25 שנה. לבין יושב בחדר לא מרשים במיוחד, ומנסה להסביר למה הוא ואנשיו, הם בכלל הקורבנות. טענותיו הגיוניות על פניו, הוא מציג מסמכים, מנסה לשכנע. קשה לו עם הטענה כי הוא "הילד הרע" של המגזר.
כדי להבין מי נגד מי, ננסה לתאר בכמה שורות את המאבק הלוהט של התקשורת החרדית, שסחף אחריו גם מנהלי חברות ענק במשק, בעלי עסקים קטנים, משרדי פרסום, ובעצם - מי לא?
- צניחה בחשיפה לעיתונים, הרדיו מתחזק: הנה נתוני ה-TGI החרדי
- חרם המודעות: הפלס מאיים לתבוע משרדי פרסום דתיים וחרדים
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
מטלפונים, דרך SMSים, ועד האיום - "סוף חזיר לשחיטה"
'הפלס' הוקם ביולי 2012 לאחר התפלגות של קבוצה חרדית המזוהה עם הרב שמואל אוירבך, מיתד נאמן. אותה התפצלות נבעה ממהפך בשליטה על 'יתד נאמן', על ידי מקורבים לרבנים אהרן יהודה לייב שטיינמן ואהרון יהודה. עם הפצתו של 'הפלס', אסר מנהיג הציבור החרדי-ליטאי הרב שטיינמן על פרסום בעיתון זה מה שהוביל לחרם מודעות, ונכון להיום - חברות מסחריות ומשרדי פרסום נמנעים מלפרסם בו.
לאורך התקופה זכו בכירים בגופים גדולים, כגון חברות סלולאר, בנקים וקופות חולים, לשיחות טלפון מגורמים הקשורים ל'הפלס', בה נשאלו מדוע אינם מפרסמים בעיתון,
השיא נרשם לפני כחודש, אז הגיש גדי מרגלית, מנכ"ל לפ"מ - לשכת הפרסום הממשלתית האמונה על פרסום כל משרדי הממשלה וגפי הסמך שלה,
- הפרש של כ-50 אלף צופים בין מהדורות 12 ו-14
- איפה התוכן המקורי בפריים טיים וכמה אנשים ראו את אלי פלדשטיין ב"יהיה טוב"?
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- הפרש של כ-50 אלף צופים בין מהדורות 12 ו-14
אייס חשף בתחילת ספטמבר מכתב שהפיץ מרגלית למבקר המדינה, היועץ המשפטי לממשלה, פרקליטות המדינה, שר התקשורת, מנכ"לי ודוברי משרדי ממשלה והמשטרה, בו התריע על "גל שכבר הגיע למשרדים נוספים ואף עלול להתרחב למשרדים נוספים, מצב שיתכן ויחייב טיפול מערכתי".
הילד הרע של המגזר?
בשיחות רבות שקיים אייס בחודשים האחרונים, הביעו גורמים בכירים בשוק הפרסום חשש מההתנהלות של אותם גורמים לא רשמיים כלפיהם. השיחות, ההודעות והמיילים, הצליחו לגרום ללא מעטים מהם לנוע באי נוחות על הכיסא. לבין מנסה להסביר כי אין לו קשר להתנהלות זאת, וכי הוא בכלל יוצא נגדה.
-עם כל הניסיון שלך בתקשורת, איך אתה לא פועל נגד ההתנהלות הזאת? יש לך קשר אליה?
"אני נגד התופעה הזאת של להתקשר לאנשים. בפועל זה (המחאה, א"כ) עבר להצבעה ברגליים - לא קונים את המותג פרה אדומה, לא עובדים עם בנק פאג"י (פועלי אגודת ישראל)".
-אז למה אתה לא אומר לפעילים ומעורבים - די?
"תשמע, אני לא מסוגל להשתלט על המתקשרים. לפני 4 חודשים קיימנו כנס פעילים ותומכי העיתון - ואני צרחתי עליהם שההתנהלות הזאת מקלקלת לנו".
אחד מעובדי העיתון מחזק את דברי של לבין, ואומר: "הוא ממש כעס על ההטרדות האלה, ודרש שהן ייפסקו. אבל בתכלס אנשים מתקשרים כי כואב להם, והם רוצים להביע את מורת רוחם מכך, בלי לאיים ובלי לקלל".
חרם המודעות הפך את ההכנסה מפרסום לזניח בעיתון. בעקבות כך, לבין מאמין כי ההכנסות מפרסום הן אחוזים בודדים מכלל המחזור העסקי של העיתון, שהחל לפזול לאפיקי הכנסה אחרים. "אני איש עסקים, ניהלתי את 'יתד' במשך 25 שנה. ראיתי שלמרות כל הפגישות, לכולם יש אינטרסים שונים, והדרך היחידה שאפשר להתפרנס, היא לעשות עסקים אחרים, ויש קהל שרוצה את זה. אנחנו משמשים כסוכנות מורשת של HOT מובייל, אנחנו מוכרים מכשירים חשמל לבנים, מכשירי קטנים, יש לנו הוצאת ספרים, מוכרים מרכזיות HP, במהלך של פתיחת עסק למכירת רהיטים, וגם הולכים לפתוח סוכנות להשכרת רכב. הפרסום שלנו זה 3% מתזרים המזומנים של החברה. יתר ההכנסות זה לחפור ולהביא כסף. יש לנו הרבה אידיאולוגיה - אבל צריך לשלם משכורות".
על פי הערכות של לבין, כ-10,000 בתי אב הם לקוחות פוטנציאלים של עיתון 'הפלס'. ביום רגיל מודפסים כ-5,000-5,300 עותקים, וביום שישי מחולקים חינם כ-43 אלף. למרות נתוני החשיפה הנאים לו זוכה העיתון ב
העיתון המוביל במגזר החרדי הוא 'יתד נאמן' שמזוהה עם הזרם הליטאי. ישנם גם את המודיע שמזוהה עם קהילת גור, המבשר - עיתון כללי המשויך לזרם החסידי, וכמובן את 'הפלס' שמזוהה עם הרב אוירבך. "צריך לזכור שבניגוד לעיתונות החילונית, העיתונות החרדית מייצגת קהילות - חצרות", אומר לבין. "ברגע שמחרימים אותנו - את העיתון, זה חרם על קהילה שלמה של אלפי בתי אב, עשרות אלפי אנשים. זה יעלה על הדעת? אני שואל את המפרסמים ואת משרדי הפרסום 'למה אתם לא מפרסמים אצלי', אבל לא מקבל תשובות. בכל מקרה, בגלל החרם זה, הפרסום הוא כבר שולי ב'הפלס' ואנחנו יוצרים כאמור הכנסות מכיוונים אחרים.
בין היתר מפנה לבין אצבע מאשימה כלפי קופת חולים מכבי. "תראה את 'מכבי' - מה ההיגיון בהתנהלות שלה לא לפרסם ב'הפלס'? על פי הרישומים, עזבו אותה כ-3,000 איש (כשהוא נסמך על נתוני הביטוח הלאומי, א"כ), שזה 5,000 שקל בשנה הפסד, כלומר 15 מיליון שקלים הפסד בשנה. זה שווה את זה? משרד הפרסום שלה כישף אותה? ביקשתי בעבר פגישה עם מנכ"ל מכבי, והוא סירב להיפגש איתי".
מקופת חולים מכבי נמסר: "מכבי איננה נכנסת לשיקולים מסחריים של כלי תקשורת שונים. אנחנו זוכים לשיעור נאמנות גבוה ביותר בקרב כל המטופלים שלנו ובעיקר בקרב המטופלים מהמגזר החרדי".
- 6.אבי 05/10/2014 04:14הגב לתגובה זוכל מה שקורה עם חרם הפרסום וכו' הוא לא הגיוני, יש איזה כח מניע רב עוצמה שמחזיק את החרם, ומעניין מאוד מה הוא.
- 5.דוד 05/10/2014 01:27הגב לתגובה זולא יתכן שחברה תפסיד סתם כך פלח אוכלוסיה בגלל סיכסוכים פנימיים במגזר החרדי, אני כפירסומאי יודע שיש מי שדואג לתחזק את החרם הזה
- 4.קצת שפיות 02/10/2014 23:13הגב לתגובה זוכמה כסף שלמו לך אנשי חצר חזון איש 5 כדי שתכתוב את המאמר הזה??? כולנו זוכרים איך החלפת כותרת לאחר פרסום סקר tgi האחרון, בוא תחשוף לכולם כמה אתה מקבל מהם.......
- 3.רועי 02/10/2014 17:13הגב לתגובה זולעזוב קופת חולים בשביל פרסום בעיתון של המגזר?
- 2.סערה זה ים שקט לעומת מה שקורה שם (ל"ת)שי 01/10/2014 16:19הגב לתגובה זו
- 1.שחר 01/10/2014 13:53הגב לתגובה זוהתקשורת סוערת סגלל המאבקים בין יתד להפלס, חברות מסחריות ביטלו פרסום בכל המדיות החרדיות כדי להתלכלך במאבק
מגי טביבי, מגישת המהדורה המרכזית של ערוץ 14. קרדיט: רשתות חברתיותהפרש של כ-50 אלף צופים בין מהדורות 12 ו-14
גם אתמול אף אחד מערוצי הטלוויזיה לא שידר תוכן מקורי, למעט תכנית הסאטירה "ארץ נהדרת"; מבחינת המהדורות המרכזיות, הפער בין 12 ל-14 הולך ומצטצמם ועומד על עשרות אלפים בודדים בלד - לטבלת הרייטינג המלאה
המהדורה המרכזית של חדשות 12 היא המהדורה הנצפית ביותר ובפער על פני מהדורות החדשות האחרונות. זו המהדורה הדומיננטית בעשורים האחרונים והיא לא מאויימת. ועדיין, מגמת ההיחלשות של 12וההתחזקות של 14 נמשכת, אם כי בקצב קטן יותר ממה שהיה בשנתיים-שלוש שנים האחרונות. ערוץ 14 שזוכה לפופולאריות של תומכי ראש הממשלה, בנימין נתניהו, עם רייטינג שצומח, אבל לא כמו בשנים האחרונות.
מהדורת החדשות של 12 השיגה אמש רייטינג פושר יחסית של 11.6% וכמות צופים של 285 אלף. בד בבד, ערוץ 14 עמד על 8.2% אבל מבחינת כמות צופים עמד על 229 אלף.
מבחינת שאר המהדורות, חדשות 13 חזרו לנורמה, עם 4.7% ו-125 אלף צופים. מהדורת החדשות של כאן11 הפגינה יציבות מבחינת המיקום, אבל המשך היחלשות מבחינת הרייטינג וכמות הצופים, עם 4.3% רייטינג בלבד ו-106 אלף צופים בסך הכל.
החיפוש אחר התוכן המקורי בפריים טיים
גם אמש לא הועלה שום תוכן מקורי בפריים טיים. אמנם הפקה כמו "ארץ נהדרת" רוויה בכתיבת תכנים, אבל זו עדיין לא סדרת טלוויזיה מקורית. כך או כך, ארץ נהדרת היא להיט זהב של שנים רבות, וגם אמש היתה התכנית במקום הראשון, עם 14.8% רייטינג ו-368 אלף צופים. אחריה היתה עוד תכנית שמניבה רייטינג גבוה וקבוע, "הפטריוטים" של ערוץ 14, שהיתה עם 9.1% רייטינג ו-287 אלף צופים. במקום השלישי היתה "יהיה טוב" של כאן11, עם החלק השני של הראיון של עמרי אסנהיים עם אלי פלדשטיין, שעמדה על 8.5% ו-207 אלף צופים. לאחר היתה "המקור" של רשת עם 4%, ו-113 אלף צופים בלבד.
- איפה התוכן המקורי בפריים טיים וכמה אנשים ראו את אלי פלדשטיין ב"יהיה טוב"?
- בראש הפריים טיים: ריאליטי ואירוויזיון זה שילוב מנצח
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
תכניות הבוקר והמהדורות המוקדמות
בקרב תכניות הבוקר מגיעה ראשונה חדשות הבוקר של 12 עם אלמוג בוקר, ורייטינג של 2.8% ו-72 אלף צופים. אחריה היתה תכנית הבוקר של ערוץ 14, ישראל הבוקר, עם 2.5% רייטינג ו-51 אלף צופים,
ואילו העולם הבוקר של 13, היתה במקום השלישי עם 1.8% רייטינג ו-53 אלף צופים. לאחר מכן המשיכה אותה המגמה, כשמשדר הבוקר של קשת, עם אדווה דדון היה במקום הראשון עם 2.6% ו-63 אלף צופים, על הבוקר" של 14, עם נוי בר, היה במקום השני, עם 1.5% ו-34 אלף צופים, ואילו "פותחים
יום" של רשת היה במקום האחרון , עם 1% ו-24 אלף צופים בסך הכל.
מגי טביבי, מגישת המהדורה המרכזית של ערוץ 14. קרדיט: רשתות חברתיותהפרש של כ-50 אלף צופים בין מהדורות 12 ו-14
גם אתמול אף אחד מערוצי הטלוויזיה לא שידר תוכן מקורי, למעט תכנית הסאטירה "ארץ נהדרת"; מבחינת המהדורות המרכזיות, הפער בין 12 ל-14 הולך ומצטצמם ועומד על עשרות אלפים בודדים בלד - לטבלת הרייטינג המלאה
המהדורה המרכזית של חדשות 12 היא המהדורה הנצפית ביותר ובפער על פני מהדורות החדשות האחרונות. זו המהדורה הדומיננטית בעשורים האחרונים והיא לא מאויימת. ועדיין, מגמת ההיחלשות של 12וההתחזקות של 14 נמשכת, אם כי בקצב קטן יותר ממה שהיה בשנתיים-שלוש שנים האחרונות. ערוץ 14 שזוכה לפופולאריות של תומכי ראש הממשלה, בנימין נתניהו, עם רייטינג שצומח, אבל לא כמו בשנים האחרונות.
מהדורת החדשות של 12 השיגה אמש רייטינג פושר יחסית של 11.6% וכמות צופים של 285 אלף. בד בבד, ערוץ 14 עמד על 8.2% אבל מבחינת כמות צופים עמד על 229 אלף.
מבחינת שאר המהדורות, חדשות 13 חזרו לנורמה, עם 4.7% ו-125 אלף צופים. מהדורת החדשות של כאן11 הפגינה יציבות מבחינת המיקום, אבל המשך היחלשות מבחינת הרייטינג וכמות הצופים, עם 4.3% רייטינג בלבד ו-106 אלף צופים בסך הכל.
החיפוש אחר התוכן המקורי בפריים טיים
גם אמש לא הועלה שום תוכן מקורי בפריים טיים. אמנם הפקה כמו "ארץ נהדרת" רוויה בכתיבת תכנים, אבל זו עדיין לא סדרת טלוויזיה מקורית. כך או כך, ארץ נהדרת היא להיט זהב של שנים רבות, וגם אמש היתה התכנית במקום הראשון, עם 14.8% רייטינג ו-368 אלף צופים. אחריה היתה עוד תכנית שמניבה רייטינג גבוה וקבוע, "הפטריוטים" של ערוץ 14, שהיתה עם 9.1% רייטינג ו-287 אלף צופים. במקום השלישי היתה "יהיה טוב" של כאן11, עם החלק השני של הראיון של עמרי אסנהיים עם אלי פלדשטיין, שעמדה על 8.5% ו-207 אלף צופים. לאחר היתה "המקור" של רשת עם 4%, ו-113 אלף צופים בלבד.
- איפה התוכן המקורי בפריים טיים וכמה אנשים ראו את אלי פלדשטיין ב"יהיה טוב"?
- בראש הפריים טיים: ריאליטי ואירוויזיון זה שילוב מנצח
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
תכניות הבוקר והמהדורות המוקדמות
בקרב תכניות הבוקר מגיעה ראשונה חדשות הבוקר של 12 עם אלמוג בוקר, ורייטינג של 2.8% ו-72 אלף צופים. אחריה היתה תכנית הבוקר של ערוץ 14, ישראל הבוקר, עם 2.5% רייטינג ו-51 אלף צופים,
ואילו העולם הבוקר של 13, היתה במקום השלישי עם 1.8% רייטינג ו-53 אלף צופים. לאחר מכן המשיכה אותה המגמה, כשמשדר הבוקר של קשת, עם אדווה דדון היה במקום הראשון עם 2.6% ו-63 אלף צופים, על הבוקר" של 14, עם נוי בר, היה במקום השני, עם 1.5% ו-34 אלף צופים, ואילו "פותחים
יום" של רשת היה במקום האחרון , עם 1% ו-24 אלף צופים בסך הכל.
