דוגמנית הפרסומת של ryanair
צילום: ryanair

הברנז'ה בנוקאאוט לחוטובלי: "שתפסיק לרכוב על גב התקשורת והפרסומאים"

אילון זרמון, יפה אפרתי וזאביק דרור על הצעת החוק שהוגשה אתמול מטעם ח"כ ציפי חוטובלי מהליכוד ושממליצה על עונשים בעקבות 'ביזוי נשים' בפרסומות
דפנה פלס | (5)

אנשי תקשורת מגיבים על הצעת החוק החדשה מבית היוצר של ח"כ ציפי חוטובלי; אתמול (ג') במהלך אירוע בחירת הפרסומת הסקסיסטית שנערך בכנסת, הכריזה חוטובלי, יו"ר הועדה לקידום מעמד האישה, על הצעת חוק שיזמה נגד פרסומות ש'מבזות נשים'.

לפי ההצעה, שהוגשה במהלך היום, גוף תקשורת או פרסומאי שיציג "פרסומת המבזה או משפילה נשים, לרבות פרסומת המציגה את גופן של נשים או חלקים ממנו כאובייקטים ללא קשר למוצר המפורסם", יקבל קנס כבד של עד 226 אלף שקלים (הקנס הגבוה ביותר בחוק העונשין). בהמשך נאמר, כי אם גוף התקשורת יחזור על מעשיו במהלך השנתיים שיחלפו מהפרסום הראשון, הוא יהיה צפוי לקנס כפול - עד 552 אלף שקלים.

הכינוס הנזכר בכנסת נערך בחסות ויצו ואירח נשים רבות מטעם הארגון הנשי. אלה, כך נראה, היו מרוצות מהצעתה של הח"כית, שאף פירשה את החוק הפוטנציאלי כ'מהפכה חוקתית' שתביא לשיפור במעמד הנשים בחברה. אבל מה באשר לאנשי התקשורת, אלה שמפיקים את הפרסומות שבהן הפרלמנטרית החדה מתכוונת להילחם? הפרסומאי אילון זרמון ואנשי היח"צ, זאביק דרור ויפה אפרתי מספקים תשובות מוחצות בשיחה עם אייס.

"זה עוד חוק מגוחך ופופוליסטי מצדם של ח"כים שזקוקים לקילומטראז' כדי להישאר בתודעה", קובע זרמון, "עצם ההצעה שבמסגרתה נצטרך להגדיר מתי חלק גוף קשור למוצר או לא קשור אליו היא מגוחכת, שכן מדובר בשאלה אמורפית ובנושא שלא ניתן להגדרה. לכן אני גם לא חושב שיש להצעה הזו איזשהו סיכוי לעבור".

זרמון, שכבר הוציא תחת ידיו אי אלו פרסומות שחוטובלי וחבריה עשויים היום לראות כשנויות במחלוקת, מוסיף כעין פניה אישית ואומר, "אני מציע לח"כית למצוא את הדרכים האינטליגנטיות והאמתיות לטפל בבעיות של הציבור ולהפסיק לרכוב על גבם של כלי תקשורת ושל הפרסומאים".

פרסום ויח"צ הולכים יד ביד, ולכן, תמורות שמתרחשות באחד הענפים ישפיעו גם על מקבילו באופן כמעט וודאי. זאביק דרור, שרבים מלקוחותיו באים מעולמות הלייף סטייל (ומשלבים דוגמניות ברוב פרסומותיהם), מסכים עם דבריו של זרמון ואף מוסיף עליהם; "מדובר בחוק בלתי מתקבל על הדעת, הרי כל חברה שמעלה קמפיין תמיד מפעילה שיקול דעת בעניין הצרכנים ויודעת שאם תפגע בהם, הם לא יחזרו".

-כלומר, הצרכן הוא זה שצריך לקבוע - לא הכנסת

"לחלוטין, מה גם שהחברות יודעות לווסת את עצמן לפי זה, מה שהחוקים הבלתי הגיוניים שהח"כם מציעים לא עושים ולא יעשו. בכלל, רוב החוקים שהם נגד ולא פרו אינם טובים וחוץ מזה, יש לנו מספיק חוקים שליליים ורעים גם ככה. הייתי מציע לחברי הכנסת לרדת מהחוקים ההזויים שהם יוצרים במטרה לייצר לעצמם כותרות ובמקום, להיכנס לעשייה אמתית שיש בה ערך מוסף לאזרחי המדינה".

-אז זה מה שזה, ניסיון לעשות כותרות?

"כן, דברים מהסוג הזה הם חוקים פופוליסטיים שנעשים למען יח"צ בלבד".

-ונראה לך שהעברה של חוק כזה אפשרית?

"בפוליטיקה שלנו הכל אפשרי".

ומה דעתה של הנציגות הנשית? "זו שערורייה", גורסת יפה אפרתי בתגובה להצעה, "פרסום הוא עולם של חלומות ופנטזיה ושל העברת תחושות ויצרים באמצעות ויזואליה; איך אפשר להראות ולהעביר מושגים כמו חיוניות, חיים, חופש וכיף מבלי לצלם את מה שרוצים להעלים פה? איך תצלמי פרסומת לבית מלון או לאתר נופש מבלי לכלול דוגמנים בבגדי ים? זה אבסורד".

אפרתי, שבאה מרקע דתי-מסורתי, מחדדת ואומרת, "אני לא מדברת על סקסיזם לשמו, כמו למשל צילומים של בחורות חצי עירומות במכוניות יוקרה. גם אני נגד הדברים האלה, אבל מה שנראה שהח"כים ושדולת הנשים שהצטרפה אליהם לא מבינים הוא, שאי אפשר לעשות דברים באופן גורף ושלא ניתן לעשות פרסום עם מגבלות כוללות".

-את חושבת שעוד נזכה לראות את ההצעה הזאת מתממשת?

תגובות לכתבה(5):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 5.
    שוויץ 07/03/2012 15:35
    הגב לתגובה זו
    אולי יש היגיון במה שהיא אומרת.. אל תמהרו לשפוט. תסתכלו על הדוגמניות שמרוחות לכם על המסך
  • 4.
    07/03/2012 15:33
    הגב לתגובה זו
    להציע את החוקים המופרעים שלה.
  • 3.
    אלקין את לוין בע"מ 07/03/2012 15:33
    הגב לתגובה זו
    הצעה הזויה של אישה הזויה. בדיוק התוצר של הכנסת הפשיסטית בראשות ביביהו נתניהו. עוד מעט יוציאו לאור חוקים שיגלו את זרמון ואת באומן לסיביר ואת זאביק דרור לכיכר האדומה. בושה
  • 2.
    07/03/2012 15:14
    הגב לתגובה זו
    הגרוזינית חוטובלי התארחה בתכנית הבוקר בערצ 10 והגנה על נתן אשל. אלק דואגת למעמד האשה
  • 1.
    רבי נוביץ 07/03/2012 15:14
    הגב לתגובה זו
    מי שיורק על ילדות ברחוב או מי שמבזה נשים באוטובוס חוטובלי
הכוכב הבא לאירוויזיון. קרדיט: מאקוהכוכב הבא לאירוויזיון. קרדיט: מאקו
רייטינג

האירוויזיון בראש וחדשות ערוץ 13 במקום האחרון

בראש הרייטינג עמדה קשת, עם המהדורה המרכזית והכוכב הבא לאירוויזיון, ואילו המהדורה המרכזית של חדשות 13 היתה במקום האחרון בהשוואה למתחרות

רן קידר |
נושאים בכתבה רייטינג

המהדורה המרכזית של ערוץ 12, היתה אתמול על 14.3% רייטינג ו-399 אלף צופים, במקום הראשון, וכמעט כמו מדי מוצ"ש, בפער עצום מהמתחרים, ובעיקר ערוץ 14, שמתחיל את לוח השידורים מאוחר לאור זמני יציאת השבת. ועדיין, חדשות 14 היו במקום השני עם 5.3% ו-162 אלף צופים. המהדורה של כאן11, עמדה על 112 אלף צופים ו-4.9% רייטינג ואילו גם במוצאי שבת, כש-14 נמצא בירידה, חדשות 13 לא רק שלא הרוויחה צופים נוספים, אלא אף עמדה במקום האחרון עם 4.1% רייטינג ו-106 אלף צופים.

פריים טיים

השילוב של ריאליטי ואירוויזיון הוא שילוב מנצח, וכך היה אמש, כש-"הכוכב הבא לאירוויזיון" עמדה בראש לוח השידורים, עם רייטינג של 17.1% רייטינג ו-477 אלף צופים. אחריה היתה "משחקי השף" של ערוץ 13, עם 9.8% רייטינג ו-247 אלף צופים, ואילו במקום השלישי היתה "הפטריוטים", שעמדה על 7.6%, עם 222 אלף צופים. במקום האחרון היה כאן11 והפרק הראשון של פגישה עם רוני קובן שאירח את ערן זהבי עם רייטינג מכובד של 5.7% ו-148 אלף צופים ואחריו הסרט התיעודי "מלאכי" שהיה עם 3.8% רייטינג ו-108 אלף צופים. 

תוכניות אחה"צ וערב מוקדם

בשעות הצהריים המאוחרות, חדשות 12 עמדו בראש, עם מהדורה של ערד ניר שהחלה ב15:00 עם 2.4% רייטינג ו-55 אלף צופים ועלתה ב-16:00 ל-3.1% רייטינג ו-81 אלף צופים. היא שודרה מול שידורים חוזרים של רשת, עם "כלוב הזהב", שעמד על 1.3% רייטינג ו-36 אלף צופים בשעתיים הללו. לאחר מכן, ב-17:00, המספרים עלו דרמטית והמהדורה עם גדעון אוקו, ששודרה ב-17:00 עלתה ל-5.3% רייטינג ו-141 אלף צופים. השידור החוזר של רשת, עם משחקי השף, עמד על 3.1% ו-81 אלף צופים. 

בהמשך הערב, ולקראת צאת שבת, המספרים המשיכו לעלות, כש-"פגוש את העיתונות" עמד על 8.8% רייטינג ו-225 במהדורה המוקדמת וברצועה שלאחר מכן עם 10% ו-262 אלף צופים. מולו, המהדורה המוקדמת של "מוריה וברקו" היתה על 3.8% רייטיג ו-109 אלף צופים ועלתה לאחר מכן ל4.5% ו-125 אלף צופים. ברצועה של 19:00 הצטרף ערוץ 14, עם המהדורה המוקדמת עם עידו טאובר, שעמד על 3.8% ו-100 אלף צופים.

לייט נייט

ברצועת הלייט נייט, שיחה עם עודד הרוש, שעמד על 3.9% רייטינג ו-106 אלף צופים ולאחריו היה שידור חוזר של רשת, עם "שנות ה-90" של עם 2.8% ו-61 אלף צופים.

הכוכב הבא לאירוויזיון. קרדיט: מאקוהכוכב הבא לאירוויזיון. קרדיט: מאקו
רייטינג

האירוויזיון בראש וחדשות ערוץ 13 במקום האחרון

בראש הרייטינג עמדה קשת, עם המהדורה המרכזית והכוכב הבא לאירוויזיון, ואילו המהדורה המרכזית של חדשות 13 היתה במקום האחרון בהשוואה למתחרות

רן קידר |
נושאים בכתבה רייטינג

המהדורה המרכזית של ערוץ 12, היתה אתמול על 14.3% רייטינג ו-399 אלף צופים, במקום הראשון, וכמעט כמו מדי מוצ"ש, בפער עצום מהמתחרים, ובעיקר ערוץ 14, שמתחיל את לוח השידורים מאוחר לאור זמני יציאת השבת. ועדיין, חדשות 14 היו במקום השני עם 5.3% ו-162 אלף צופים. המהדורה של כאן11, עמדה על 112 אלף צופים ו-4.9% רייטינג ואילו גם במוצאי שבת, כש-14 נמצא בירידה, חדשות 13 לא רק שלא הרוויחה צופים נוספים, אלא אף עמדה במקום האחרון עם 4.1% רייטינג ו-106 אלף צופים.

פריים טיים

השילוב של ריאליטי ואירוויזיון הוא שילוב מנצח, וכך היה אמש, כש-"הכוכב הבא לאירוויזיון" עמדה בראש לוח השידורים, עם רייטינג של 17.1% רייטינג ו-477 אלף צופים. אחריה היתה "משחקי השף" של ערוץ 13, עם 9.8% רייטינג ו-247 אלף צופים, ואילו במקום השלישי היתה "הפטריוטים", שעמדה על 7.6%, עם 222 אלף צופים. במקום האחרון היה כאן11 והפרק הראשון של פגישה עם רוני קובן שאירח את ערן זהבי עם רייטינג מכובד של 5.7% ו-148 אלף צופים ואחריו הסרט התיעודי "מלאכי" שהיה עם 3.8% רייטינג ו-108 אלף צופים. 

תוכניות אחה"צ וערב מוקדם

בשעות הצהריים המאוחרות, חדשות 12 עמדו בראש, עם מהדורה של ערד ניר שהחלה ב15:00 עם 2.4% רייטינג ו-55 אלף צופים ועלתה ב-16:00 ל-3.1% רייטינג ו-81 אלף צופים. היא שודרה מול שידורים חוזרים של רשת, עם "כלוב הזהב", שעמד על 1.3% רייטינג ו-36 אלף צופים בשעתיים הללו. לאחר מכן, ב-17:00, המספרים עלו דרמטית והמהדורה עם גדעון אוקו, ששודרה ב-17:00 עלתה ל-5.3% רייטינג ו-141 אלף צופים. השידור החוזר של רשת, עם משחקי השף, עמד על 3.1% ו-81 אלף צופים. 

בהמשך הערב, ולקראת צאת שבת, המספרים המשיכו לעלות, כש-"פגוש את העיתונות" עמד על 8.8% רייטינג ו-225 במהדורה המוקדמת וברצועה שלאחר מכן עם 10% ו-262 אלף צופים. מולו, המהדורה המוקדמת של "מוריה וברקו" היתה על 3.8% רייטיג ו-109 אלף צופים ועלתה לאחר מכן ל4.5% ו-125 אלף צופים. ברצועה של 19:00 הצטרף ערוץ 14, עם המהדורה המוקדמת עם עידו טאובר, שעמד על 3.8% ו-100 אלף צופים.

לייט נייט

ברצועת הלייט נייט, שיחה עם עודד הרוש, שעמד על 3.9% רייטינג ו-106 אלף צופים ולאחריו היה שידור חוזר של רשת, עם "שנות ה-90" של עם 2.8% ו-61 אלף צופים.