10 טיפים להתנהלות מול חברת הביטוח אם נשרף לכם הבית

נוכח הימים האחרונים, מדריך שיסייע למבוטחים לקבל את כל מה שמגיע להם ובצורה המהירה והפשוטה ביותר
מערכת Bizportal | (2)

אלפי תושבים נותרו ללא רכוש וללא בית במהלך היומיים האחרונים, ואם שברון הלב על אובדן הרכוש, הבית שבו גדלו וכלל מזכרות חייהם אינו כואב מספיק, ייתכן שצפויה להם עוד דרך ארוכה של התמודדות עם חברות הביטוח כדי שיוכלו לקבל את כל מה שמגיע להם.

עורכי הדין אסף ורשה (מומחה לתביעות רכוש ויו"ר ועדת שיבוב בלשכת עוה"ד) וערן יעקובוביץ' (מומחה לדיני ביטוח ונזיקין ממשרד צבי יעקובוביץ' ושות') מסבירים כי קיימת חשיבות מכרעת לפעול נכון מול חברת הביטוח לאחר קרות השריפה, ורשימת העצות הבאות תסייע לצלוח את תהליך קבלת הפיצוי.

1. צמצום הנזק

לפי עו"ד ורשה, פוליסת הביטוח מחייבת את המבוטח לנקוט בכל פעולה אפשרית אשר תקטין את מידת הנזק: "על המבוטח לנהוג תמיד כאילו אין פוליסה בתוקף, שכן אם המבטח יוכיח כי לא פעל כך, עלול הדבר לשלול את תגמולי הביטוח. לדוגמה, רכוש שעולה באש מצריך קריאה מיידית למכבי האש וליתר כוחות ההצלה. כן מוטלת על המבוטח החובה לפנות את הרכוש שטרם נפגע, כמובן מבלי לסכן את חייו או את חיי האחרים".

2. הודיעו מיד לחברת הביטוח

"היו לא מעט מקרים של מבוטחים שסברו כי מאחר שמדובר בנזק קטן יחסית אין צורך  לדווח  באופן מיידי", אומר עו"ד יעקובוביץ'. "להפתעם, חברת הביטוח סברה אחרת. שיהוי בדיווח עלול להקים לחברת הביטוח עילה לטענה כי המבוטח יצר 'נזק ראייתי' שכתוצאה ממנו תתקשה חברת הביטוח לברר את אחריותה. עם זאת, לעתים היד של חברת הביטוח על הדק הטענות האלו, היא קלה ביותר ואין לראות בטענת חברת הביטוח כתורה מסיני.

 

3. שיתוף פעולה עם המבטח

על המבוטח מוטלת החובה לשתף פעולה עם המבטח או נציגיו (שמאי, חוקר) בכל הקשור לבירור נסיבות התביעה, איסוף מידע, מסמכים וכו'. היעדר שיתוף פעולה ללא הצדקה עלול לגרום לאבדן חלק מתגמולי הביטוח, כך לפי עו"ד ורשה, שמבהיר שיחד עם חובה זו, יש להתייחס בכובד ראש לכל מגע עם נציג מטעמה של חברת הביטוח: "אין לחתום על "כתב קבלה וסילוק" אלא אם אכן הסכום המוצע מהווה את מלוא גובה הנזק או כאשר תביעתך סוכמה איתך בפשרה. ובכלל - בכל דרישה לחתום על מסמך כלשהו, יש להקפיד כי תוכנו מובן לחלוטין ולא להסתמך על האינטואיציה, כל ספק קל שבקלים מצריך סיוע של איש מקצוע".

4. לתבוע את הגורם שאחראי לנזק

לחברת הביטוח נתונה הזכות לתבוע את הגורם לקרות השריפה, ולדברי עו"ד יעקובוביץ' המבוטח יכול, בתיאום עם המבטחת, לעשות שימוש בדו"ח לצורך תביעת הנזקים שנגרמו לו מהשריפה ובכלל זה, ההשתתפות העצמית ששולמה למבטחת, פיצוי בגין עוגמת הנפש וכו'.

 

5. גם אם אין כיסוי ביטוחי – ניתן לתבוע

"ישנם לא מעט בעלי דירות ועסקים אשר אינם מבוטחים בביטוח תכולה. אם נגרמה שריפה שגרמה לנזקי רכוש, רשאי בעליו לתבוע את הגורם האחראי לקרותו. העובדה שאין חברת ביטוח המבטחת את הרכוש אינה שוללת את האפשרות להגיש תביעה נזיקית כנגד הגורם האחראי", מסביר עו"ד יעקובוביץ'. "יש לזמן שמאי פרטי שיסתייע באנשי מקצוע לצורך גיבוש הדו"ח וקביעת הגורם שאחראי לשריפה. דו"ח השמאי יצורף לכתב התביעה ויכלול גם את עלות שכ"ט ששולמה לשמאי ולשאר אנשי המקצוע".

קיראו עוד ב"בארץ"

 

בעניין אותו שמאי פרטי, מומלץ בכל אופן לשכור שירותיו אם הנזק גדול, פעולה שתבטיח כי אומדן הנזק יעשה באופן אובייקטיבי לחלוטין כי הוא לא יהיה שליח של שום חברת ביטוח. כמו כן, לדברי עו"ד ורשה, מרבית הפוליסות מתירות כ-6 חודשים (ולעיתים יותר) להגשת הוכחת הרכישה שנדרשת כדי לקבל מהמבטחת את ההפרש שבין הסכום שנתקבל (כמשומש) לבין סכום הרכישה, ולכן יש להקפיד שהרכישה תתבצע במסגרת הזמן שנקוב בפוליסה, או לסכם את הארכה מראש ובכתב. "בנוסף, ערכו של הפיצוי לפריט מוגבל בהתאם להערכת השמאי כרשום בדו"ח. אם קיימות השגות לכך, יש לדאוג להביא זאת לידיעת הסוכן. המבטחת לא תשלם מעבר למצוין בדו"ח. ניתן בהחלט לערער על קביעת השמאי".

6. קבלת תגמולי ביטוח

מרגע שהוגשו המסמכים, זכותו של המבוטח לקבל את תגמולי הביטוח בתוך 30 יום, אחריהם הוא זכאי להפרשי הצמדה וריבית, מסביר עו"ד ורשה. "אם התקבלו צ'ק או העברה בנקאית, יש לחתום על כתב קבלה וסילוק רק כשברור שבזה תם מהלך התביעה וכל התשלומים הרצויים נתקבלו".

7. תאמו את משך שיקום הנזק

הליך שיקום הנזק לאחר שריפה עשוי להתמשך מעבר למצופה ולגרום לסבל רב, קל וחומר אם מדובר בבית עסק. משכך, מסביר עו"ד יעקובוביץ', רצוי שהמבוטח ייקבע בתיאום עם השמאי מטעם המבטחת את פרק הזמן שבו יימשך מהלך השיקום. מבוטחים שפוליסת הביטוח שלהם כוללת פרק של "אובדן רווחים", יכולים להיות רגועים יחסית שכן קיומו של כיסוי זה גורם למבטחת להאיץ ככל שניתן את מהלך השיקום.

 

8. קבל החזר מלא עבור ההוצאות

המבוטח זכאי לקבל החזר כספי עבור כל הוצאה שהוציא לצורך הקטנת הנזק, ולא משנה אם אלו חרגו מגבולות האחריות של חברת הביטוח הנקובות בפוליסה, ועו"ד יעקובוביץ' מפנה לחוק חוזה הביטוח, סעיף 61. יש לזכור כי אין זה משנה אם בסופו של דבר, הפעולות לא הצליחו להקטין את הנזק, וחברת הביטוח כאמור, תחויב להשיב את הכספים למבוטח.

  

9. צילום פותר מחלוקת

מחלוקות בקשר לגובה הנזק יכולות להיפתר באמצעות הצגת תמונות ממקום האירוע שיכולות לבסס את טענותיו של המבוטח. "עם זאת, אין להסתפק בצילום קונקרטי של הפריט שניזוק, כי אם לצלם את חללי הדירה או העסק שניזוקו כך שתתקבל תמונה המשקפת באופן מהימן את זירת האירוע", מבהיר עו"ד יעקובוביץ'. "מעבר לכך, מומלץ להשאיר את הפריטים שניזוקו עד בואו של השמאי או לחלופין, לצלמם, לשמור את העתקי התמונות, ולהעבירן לחברת הביטוח".

 

10. שריפה ללא ביטוח? יש מה לעשות

תגובות לכתבה(2):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 2.
    גיא 25/11/2016 09:00
    הגב לתגובה זו
    איך זה משפיע על התשואה?
  • 1.
    עד שתראו גרוש ממני-יעבור יובל וגם אז... (ל"ת)
    הראל 24/11/2016 16:56
    הגב לתגובה זו
שי אהרונוביץ, רשות המסים (עמית אלפונטה)שי אהרונוביץ, רשות המסים (עמית אלפונטה)

המענק לעובדים ייכנס כבר מחר: רשות המסים מקדימה את הפעימה השנייה

כ-201 אלף זכאים יקבלו כ-410 מיליון שקל ישירות לחשבון הבנק, חודש מוקדם מהמתוכנן, כדי להקל על משפחות לפני החגים. ניתן עדיין להגיש בקשות למענק עבור 2023 באתר רשות המסים

צלי אהרון |


רשות המסים מודיעה על הקדמת הפעימה השנייה של מענק עבודה לשנת 2024. אשר תוקדם ותשולם כבר מחר, 18 בספטמבר, במקום באמצע אוקטובר כנהוג מדי שנה. במסגרת ההקדמה יועברו לחשבונות הבנק של הזכאים כ-410 מיליון שקל, שיחולקו לכ־201 אלף עובדים ועובדות. מדובר על סכום ממוצע של כ-2,000 שקל לזכאי. המהלך נועד להקל על משפחות וזכאים נוספים לקראת תקופת החגים, שבה נרשמות הוצאות חריגות.

מענק עבודה, המוכר גם כ"מס הכנסה שלילי" - נועד לחזק עובדים בעלי שכר נמוך ולעודד יציאה לתעסוקה. המענק משולם בארבע פעימות שנתיות, והקדמת התשלום הנוכחי מאפשרת לזכאים לקבל את הכסף מוקדם מהמתוכנן ולהיערך טוב יותר מבחינה כלכלית. מי שטרם הגיש בקשה עבור שנת 2024 עדיין יכול לעשות זאת באופן מקוון באתר רשות המסים, והכספים יועברו לו בהתאם לאישורי הזכאות בפעימות הבאות. 

בנוסף, ניתן עד סוף השנה להגיש גם בקשות רטרואקטיביות עבור שנת 2023 - הזדמנות עבור מי שפספס את ההגשה במועד. בין הזכאים ניתן למנות שכירים ועצמאים בני 21 ומעלה שהם הורים, וכן בני 55 ומעלה גם ללא ילדים, בהתאם לרמות ההכנסה שנקבעו במדריך המענק. החל מהשנה מתווספת גם הטבה ייחודית להורים לפעוטות. כמו כן, נשים שכירות בנות 60 ומעלה (ילידות 1960 ואילך) יכולות לבקש מקדמה על חשבון מענק 2025, בכפוף לעמידה בקריטריונים.

רשות המסים מזכירה לזכאים לוודא כי פרטי חשבון הבנק שלהם מעודכנים כדי למנוע עיכובים בהעברה.

יגדיל את הצריכה הפרטית

הקדמת התשלום משתלבת בתוך מגמה רחבה יותר של צעדי מדיניות כלכלית שנועדו לתמוך במשקי הבית, במיוחד על רקע יוקר המחיה. כמו כן, הזרמת כ-410 מיליון שקל למחזור הכספי דווקא בסמוך לחגים צפויה להגדיל את הצריכה הפרטית בתקופה שממילא מתאפיינת בהוצאות גבוהות, ובכך לתרום גם לפעילות הכלכלית במשק.

המענק מופנה בעיקר לאוכלוסיות שעובדות אך מתקשות לסגור את החודש, הורים צעירים, משפחות חד-הוריות וותיקים בגיל העבודה המאוחר. הקדמת התשלום מאפשרת להם להיכנס לתקופת החגים עם פחות דאגות כלכליות, ולנסות לעזור לרווחה בסיסית לילדים ולמשפחה. כמובן שלא מדובר על סכום גדול בהינתן שהסכום הוא לאורך זמן רב - אבל עדיין, מדובר על סכום שבהחלט יכול לעזור.

פיטורים
צילום: copilot

גל הפיטורין מתגבר והולך ומגיע עד עובדי המדינה

אנחנו עדים לפיטורין במגזר הטק כבר מספר חודשים, ובכל זאת ההודעה של פייבר על חזרה לפורמט של סטארט-אפ ועל פיטורין של 250 עובדים היא דרמטית, ואליה מצטרפת הודעה של זיפריקרוטר, שסוגרת את מרכז המחקר והפיתוח שלה בישראל; בנוסף, גם המגזר הציבורי מתחיל להתערער, כשהחשב הכללי, יהלי רוטנברג, אותת על פיטורין צפויים של כ-20,000 עובדי מדינה (שליש מעובדי המטה)

רן קידר |
נושאים בכתבה פיטורים AI

לאחרונה, כמעט ולא היה יום שבו לא היתה כותרת אחת לפחות על פיטורין בחברה גדולה. רשימת השמות אינסופית וכוללת את אינטל (שנמצאת גם ככה במהלכי ייעול דרמטיים), מיקרוסופט, אמזון, גוגל, סיילספורס, והנה אתמול פייבר, חברה ציבורית שנסחרת בוול סטריט, הודיעה על מהלך דרמטי שבו היא מפטרת שליש מכח האדם, כ-250 עובדים, וחוזרת לפורמט של סטארטפ. לרוב, השוק אוהב לשמוע על הודעות פיטורין, שממוסגרות בשיח על ייעול ועל שינוי יעדים. אבל כשהחשב הכללי, יהלי רוטנברג, מדבר על כשליש מעובדי המטה של המדינה ש-"יוחלפו" על ידי הבינה המלאכותית, התופעה חורגת מגבולות המגזר הפרטי ובבירור היא קיימת בשוק העבודה כולו, והמגמה ברורה: פחות עובדים, יותר AI. 

אל החדשות על פייבר ועל העתיד התעסוקתי שלה בישראל הצטרפה הבוקר חברה נוספת, כש-ZipRecruiter הודיעה על סגירת מרכז המחקר והפיתוח שלה בישראל, בדרך לפיטורי כל עובדי הסניף המקומי, כ-65 במספר, ימים ספורים לפני החגים. 

מנכ"ל פייבר, מיכה קאופמן, הגדיר את המהלך כ-"איתחול כואב" והדגיש כי הפיטורים נוגעים לכל המחלקות, וכי ההחלטה היא אחת הקשות שקיבל עד כה. הסיבה המרכזית הוגדרה כך: טכנולוגיות AI כבר מסוגלות לבצע חלק גדול מהשירותים שבעבר שווקו בפלטפורמת הפרילנסרים של פייבר, ופוגעות ישירות במודל העסקי שלה קאופמן לא לבד, כמובן, ולצד ההצהרה שלו, ניתן לראות גם הצהרות עם טון אחר, כפי ששמענו לאחרונה ממנכ"ל סיילספורס, מארק בניוף, שהתגאה בפני משקיעים בכך שהחליף 4,000 עובדים בסוכני AI, וכך התייעל וצמצם את מחלקת התמיכה שלו מ-9,000 ל-5,000 בלבד. 

כמובן, שהגורם המרכזי הוא יכולותיה של הבינה המלאכותית וכמובן שהמגמה אינה ייחודית לישראל. בארה"ב פוטרו מאז תחילת השנה מעל 800 אלף עובדים, כשענפי הטכנולוגיה, הקמעונאות והייצור הם הנפגעים העיקריים. ענקיות כמו מיקרוסופט, אמזון, מטא ו־סיילספורס קיצצו אלפי משרות תוך כדי השקעה מסיבית במערכות AI. גם מגזרי שירות הלקוחות והפיננסים נפגעים, כאשר בנקים וחברות ביטוח מחליפים עובדים במערכות אוטומטיות. מגמות דומות ניכרות גם באוסטרליה ובאירופה, שם ממשלות מטמיעות מערכות AI לטיפול בפניות אזרחים ובניהול מערכות חירום.

הבשורה הדרמטית מגיעה לא רק מהמגזר העסקי אלא גם מהמגזר הציבורי. בארה"ב, הקמת ה-DOGE (המחלקה ליעילות ממשלתית) הובילה לירידה דרמטית במספר עובדי המדינה, בעיקר בתחומי מטה ושירות. בחודש מרץ 2025 לבדו הוכרזו פיטורים בהיקף של כ־275 אלף עובדים פדרליים. במנהל השירותים הממשלתיים (GSA) הוחל בצ’טבוט בשם GSAi שמבצע משימות עבור כ־1,500 עובדים, צעד שהוביל לצמצומים חדים במשרות מנהלתיות. במשרד לענייני ותיקים נרשמה תוכנית רחבה לקיצוץ כ-83 אלף משרות, שבסופו של דבר הוקטנה ל-30 אלף לאחר שילוב פרישות טבעיות והתפטרויות. וכך, הסקטור הציבורי האמריקאי גם הוא חלק מהמגמה של פיטורין והתייעלות.