מאות פועלים זרים מהודו צפויים לנחות בשישי; אלפים בחודש הבא
ענף הנדל"ן היה משותק בתחילת המלחמה. ככל שחלף הזמן, חלק מהאתרים חזרו לפעול במתכונת מצומצמת, אחרים הצליחו לפעול במתכונת כמעט מלאה - אבל דבר אחד משותף לכולם: אף חברה קבלנים עדיין לא קיבלה עובדים זרים בכמויות גדולות והפועלים הפלסטינים שנותרו באיו"ש לא יכולים להיכנס לארץ, משום שאין להם תעודת זהות כחולה.
מיוני עובדים זרים בחו"ל (צילום מסך: סרטון התאחדות הקבלנים)
התוצאה ידועה: עשרות אלפי פועלים חסרים בשוק, מה שגרר את התאחדות הקבלנים להמריא למדינות באסיה כדי לנסות ולייבא פועלים לארץ תוך אישור מזורז. לביזפורטל נודע כי משלחת מיוחדת של פועלים יגיעו בקרוב מאוד מהודו. ליתר דיוק - מחרתיים.
המשלחת הראשונה תצא לדרך ביום רביעי ואמורה לנחות בארץ בשישי. היא תמנה אלפי פועלים בודדים (הערכה: כ-1,000-1,200) ועד סוף פברואר, כך מעריכים הקבלנים, המספר יצמח ל-10,000, כשיתר הפועלים יגיעו מסרי לנקה ואוזבקיסטן. תחילת התהליך לא תהיה פשוטה - הם יצטרכו לעבור מסלול של בדיקות וחיסונים, ימצאו להם מגורים זמניים ותהליך הקליטה והחפיפה ייקח מספר שבועות. מצד אחד, זהו נתון מעט מעודד שיכול לאושש את שוק הבנייה. מצד שני, הקבלנים טוענים כי "קרה בעבר שעשינו בדיקות מקיפות וגילינו שחלק אינם כשירים לעבודה. נקלוט אותם, נעשה את הבדיקות ורק אז יהיה אפשר לברך על המוגמר".
- בכירי ענף הנדל"ן: "הפעילו את החלטת השיקום - עכשיו"
- הקבלנים דורשים פטור מאחראיות - והציבור ישלם?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
ההערכה היא שכניסת אותם פועלים תוביל לסיום מוקדם של חלק מהפרויקטים, אחרי שחלקם שלח מכתבים לדיירים לגבי צפי עיכוב במסירה בשל המלחמה. יחד עם זאת, ראוי לציין כי מלחמה היא אינו "אירוע כוח עליון" ומשפטנים טוענים כי מדובר באירוע "שעל הקלן היה לצפות אותו מראש".
בסוף השבוע דיווחנו כאן על החששות של הקבלנים בעקבות המצב - לטענתם, הליך הקליטה יהיה ארוך ולא כל העובדים מיומנים לעבוד באופן מיידי, מה שעשוי ליצור עיכוב ביחס לתכנון המקורי.
- 4.mylk 24/01/2024 18:01הגב לתגובה זולא לא משקיעים ודואגים ליצור צוותים ישראלים מתוגמלים.(לפי תפוקה).באתרים לא עם אחרים שעלולים לגרום לחשש.ואז אולי נרוויח יותר.
- משה 25/01/2024 20:17הגב לתגובה זוהעסבקת ישראלים תקפיץ את מחירי הדירות, בגלל ההגדלה המשמעותית של הוצאות כוח האדם
- 3.אבי 23/01/2024 15:34הגב לתגובה זופועל פלסטיני הולך לישון בסיף היום בשכם או ברמאלה. איפה הם ילכו לישון ? בתל אביב? ומי משלם להם שכר דירה ? במדינ. הצפופה הזו אין. לזה הרבה סיכויים. משום שגם הם יכילים להביא איתם הרבה מאוד פשע
- 2.אאאאא 23/01/2024 10:46הגב לתגובה זומביאים צרה צרורה למדינה מי שלא מכיר הודים לא יודע איזה אנשים הם
- 1.תשמרו אותם "קצר" לאורך הדרך. בהצלחה. (ל"ת)לקבלנים 22/01/2024 18:50הגב לתגובה זו
משכנתא (גרוק)ירידה קלה בריבית המשכנתאות; מזרחי טפחות שוב עם ריבית גבוהה
בפיקדונות הריבית ירדה, במשכנתאות ובהלוואות היא יורדת, אבל בפחות. "התמסורת" של השוק עובדת לטובת הבנקים. כשהם בצד המשלם אז הורדת הריבית תהיה משמעותית, כשהם בצד המקבל היא תהיה צנועה. אבל הנתונים מלמדים על מגמה. ריבית המשכנתא בדרך לרדת, גם בשל הורדת ריבית בנק ישראל שצפויה בסוף החודש וגם כי מחירי אגרות החוב כבר ירדו דרמטית והן משמשים למקורות למימון המשכנתאות.
למעשה, בשלושה חודשים ירדה ריבית המשכנתא בכ-0.3% בחודש ספטמבר הריבית ירדה ב-0.05%, ועל פי ההערכות היא ירדה כ-0.1%-0.15% באוקטובר.
בראש הטבלה של הריביות היקרות ממשיך לעמוד מזרחי טפחות, עם ריבית ממוצעת של 5.25%, בעוד הבינלאומי שומר על המקום שלו כזול במערכת עם 5.03% בלבד,אם כי להבינלאומי דרך בנק אוצר החייל יש פעילות משכנתאות מול משרד הביטחון בתנאים טובים ופעילות זו מורידה את הריבית הממוצעת לכולם.
לאומי מציג ריבית של 5.21%, הפועלים 5.19%, ודיסקונט 5.14%. מרכנתיל עומד על 5.20%, ואילו בנק ירושלים ממשיך להיות חריג עם 7.55%, ואף הציג עלייה מאוגוסט והוא גבוה משמעותית מהממוצע הארצי. הנתונים האלה מראים השוק עכשיו עדיין בקיפאון כשהבנקים לוקחים צעד אחורה וממתינים שהנגיד יקח את היוזמה הבנקים מחכים לראות אם הנגיד אכן יכריז על הורדת ריבית ב־24 לחודש, ורק אז יחליטו אם להמשיך להוריד מחירים או לשמור על הסטטוס קוו. אנחנו עדיין רואים תחרות קשה בין הבנקים אבל היא לא מקבלת ביטוי בריביות אלא בעיקר בתנאים מיחזורים והקלות בעמלות.
המגמה בשלושת החודשים האחרונים
בחודש יולי נרשם המפנה הראשון אחרי תקופה ארוכה של ריביות גבוהות. התחרות בין הבנקים התחממה, תשואות האג"ח הממשלתיות ירדו, והציפיות להפחתת ריבית בנק ישראל הלכו והתגברו. הבנקים החלו להוריד מחירים, לעיתים בצורה אגרסיבית, כדי למשוך לקוחות חדשים ולמחזר הלוואות קיימות. הריבית הממוצעת ירדה אז בכמעט 0.2% - ל־5.28%, אחרי חודשים של קיפאון.
- עלייה בפיגורי המשכנתאות - האם זה אות אזהרה למשק?
- משכנתאות ב-8.9 מיליארד שקל בספטמבר - למרות הירידה במכירות דירות - הכיצד?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
הירידה הזו באה אחרי חודש יוני, שבו נרשמו ריביות שיא של השנים האחרונות 5.44% בכלל המערכת, רמה שנחשבה אז כמעט חסרת תקדים. הבנקים שמרו אז על תמחור גבוה במיוחד, הציבור התקשה לעמוד בהחזרים,
והמערכת כולה פעלה תחת תנאי אשראי נוקשים בהרבה.

חברות התשתיות עומדות להסתער - מכרזי ענק של 65 מיליארד שקל על המטרו
הפרויקט שאמור לשנות את פני התחבורה בגוש דן: כל הפרטים על מכרז המטרו הגדול בישראל
מכרז ענק בהיקף של 65 מיליארד שקל יוצא לדרך כחלק מפרויקט המטרו. הפרויקט שעליו מדווח מתמקד בשלב א' של רשת המטרו באזור מטרופולין גוש דן, מערכת שנועדה להוות נדבך משמעותי במערכת התחבורה הציבורית במרכז הארץ. הרשת כוללת שלושה קווים תת-קרקעיים, קו M1, קו M2 וקו M3, אשר בתכנון יהיו באורך כולל של כ-150 ק"מ ויכללו כ-109 תחנות.
הרשת מיועדת לשרת כ-24 רשויות מקומיות באזור גוש דן והסביבה, במטרה להפוך את התחבורה הציבורית למתחרה אמיתית של הרכב הפרטי. הפרויקט נחשב לעצום בהיקפו עם עלות כוללת מוערכת של מעל ל-150 מיליארד שקלים. השלב הנוכחי כולל הקמה של כ-78 ק"מ של מנהרות כפולות ו-59 תחנות תת-קרקעיות, במסגרת מיזם בהיקף של כ-65 מיליארד שקלים. מדובר בבוננזה ענקית לחברות התשתיות שלמעשה הצמיחה שלהן בהכנסות כמעט מובטחת.
חברת נת"ע פתחה הליך מיון מוקדם עבור חבילות העבודה הראשונות במיזם. במסגרת זו ייבחרו הקבוצות והחברות שיוזמנו להתמודד במכרזים הבאים. הצעד הזה מאפשר סינון ראשוני של שחקנים לפי קריטריונים כמו ניסיון בהקמת מנהרות ומתחמי תחנות, יכולת כלכלית, ניהול סיכונים ועמידה בדרישות בטיחות ותשתית.
השקעות ענק בתשתיות
במקביל, כבר פורסמו מכרזים בהיקפים של מיליארדי שקלים, כולל מכרז שיפוץ של כ-27,000 דירות הנמצאות בקרבת תוואי המטרו כדי למזער את ההפרעה לתושבים. הוועדה המנהלת של הפרויקט אישרה ביוני 2022 את פרסום המכרז לניהול ותכנון הקווים.
- מס המטרו יוצא לדרך - בעלי נכסים שקרובים לרכבת יממנו חלק ממנה
- הפקיעו את הקרקע – ועכשיו גם את הפיצוי?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
מדובר באתגר הנדסי אדיר של הקמת מאות קילומטרים של תשתית תת-קרקעית בתוך סביבת מטרופולין פעילה וצפופה. חפירת המנהרות הכפולות משלבת טכנולוגיות קידוח מתקדמות, חפירות שטח פתוח ותיאום מורכב עם מערכות קיימות של מים, ביוב, חשמל ותקשורת. התחנות התת-קרקעיות החדשניות תפעלנה כמרחבי תחבורה המקשרים לתחבורה הציבורית הקיימת, כולל אוטובוסים, רכבת קלה ורכבת ישראל, תוך חיבור למרכזי מגורים ותעסוקה.
