הבעיה במסלול "רישוי עצמי" - חלק מהרשויות מתנגדות, האדריכלים חוששים
המועצה הארצית לתכנון ובניה החליטה לאחרונה שאדריכלים יוכלו לחתום על בקשות להיתרי בנייה, מה שהוביל את חברות הבניה לערוך בשבועות האחרונים ישיבות מיוחדות שמטרתן אחת: לבחון את ההשפעה של המהלך על הענף ולחסוך מיליונים דרך קיצור הביורוקרטיה.
ההחלטה החדשה מאפשרת לחברות להימנע מהתנהלות מול ועדת ההיתרים. זהו "מסלול עוקף" שבאמצעותו אפשר להגיש בקשה להיתר ולעלות על הקרקע תוך זמן קצר יותר. המשמעות עבור הקבלנים היא פשוטה: היא לוקחים אדריכל צמוד ומנוסה, והוא מגיש את הבקשה בצורה מהירה ופשוטה, בועט במנגנוני הסרבול ושולח את היזם למצוא קבלנים איכותיים במקום להתעסק עם טופסולוגיה.
לשיטה הזאת, שבה אדריכל מגיש את הבקשה, קוראים "רישוי עצמי". אבל יש לה גם תנאים: רק אדריכל בעל ניסיון של 5 שנים והיקף מינימלי של פרוייקטים שביצע, יוכל לחתום על היתר.
כיום, כאשר רוצים להוציא היתר בהתאם לתכנית, פונים לרשות הרישוי. מי שיושב ב"וועדה" הזאת הם שניים - ראש העירייה ומהנדס מטעמה. בפועל, כשאתה שולח בקשה להיתר, גם אם מדובר בתוספת בניה, הדבר כרוך בביורוקרטיה. אתה מעביר לרשות המקומית את הבקשה, הם (הבודקת מטעם אגף ההנדסה) מחזירה לך אותה בטענה ש"חסר טופס", אתה משלים כעבור מספר ימים, זה עולה שוב לוועדה, שוב היא מדווחת על חוסרים - וכך חולפים חודשים רבים. אדריכל יוכל למנוע את ה"קצר בתקשורת" הזה באמצעות תיקון שייקח כמה דקות, מבלי להמתין לתשובה.
- בכירי ענף הנדל"ן: "הפעילו את החלטת השיקום - עכשיו"
- האם אדריכלים באמת יצליחו לקצר תהליכים? ומה המשמעות למחירי הדירות?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
כך למשל, בחודש האחרון חתם אדריכל פרטי על שני היתרי בנייה ראשונים בתל מונד ובכך קיצר את הזמנים עבור הלקוחות שלו בחודשים ספורים לפחות. זה, כמובן, לא חוסך לקבלנים רק זמן, אלא הרבה מאוד כסף. תחשבו כמה משמעויות יש לקיצור התהליך משנתיים עד חמש שנים, לחצי שנה או שנה למשל - עלויות מימון והכנסות בצד אחד וגם פחות כאבי ראש לחברות מהצד השני. נכון, זה יעלה להם כסף (וכפי שתראו בהמשך, גם מאות אלפי שקלים כהפרשה לביטוח), אבל מה זה לעומת החיסכון בזמן?
"הרשויות רוצות 'לטרלל' את כולם". תימור (מאי כהן)
חשוב לציין - מצד שני, על האדריכלים חלה אחריות רבה. הם חתומים על ההיתר, אם תהיה טעות, או שמישהו ינסה לעקוף את הנהלים, הוא לוקח סיכון גבוה. בעבר ניסתה המדינה להעביר את הכוח לאדריכלים, ומשום מה מספר ההיתרים שנחתמו היה אפסי. לכן, האדריכל יבטח את עצמו, על חשבון היזם. כל טעות - תיפול על הביטוח. בשביל זה, הם יצטרכו לשלם פרמיה גבוהה מאוד - כלומר, עלות הביטוח תהיה מאות אלפי שקלים. בסוף, אדריכל לא יכול לקחת על עצמו סיכון כזה.
- מחירי הדירות בירושלים בשיא כל הזמנים - הכיצד?
- 378 דירות חדשות בר"ג: תוכנית ההתחדשות יוצאת לדרך
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- אבי שמחון: מחירי הדירות בדרך לירידה של 10%
יש כאן כוכבית נוספת: חשוב לציין כי הנושא יחול לרוב רק על מבני מגורים בני 2 קומות, או עד 10 קומות בתוספת אישורי מכוני הבקרה. בנוסף, לא כל העיריות חייבות לנהוג כך. השיקול האם לאפשר לאדריכלים לקדם את ההיתר נתון להחלטה הבלעדית של הרשות ולכן זה לא יחול בכל עיר. בדקנו. בתל אביב, גבעתיים, נתניה, הרצליה וגבעת שמואל הודיעו מראש שלא יצטרפו למהלך. לעומתם, בקריית אונו וירושלים כן יאמצו אותו. אבל החשש האמיתי, כמובן - הוא האחריות העצומה של האדריכלים, שלא כולם ששים לטפל בתהליך, במיוחד כשהם יודעים שהם יהיו חשופים לסיכון מקצועי.
ל"ביזפורטל" נודע כי לאחרונה, במסגרת שיחות עם מנהל התכנון, עלתה אפשרות להוריד את האחריות הזאת מהרשויות. כלומר, לא לאפשר להן לבחור. זה כמובן יוריד את הכוח מהן - וזה לא יהיה קל.
"אין גוף יותר חזק מראש עיר, הפכו אותו לשריף בגלל היעדר משילות. היום, ראשי הערים יותר חזקים מכל גוף אחר", אומר האדריכל רוני תימור. "לא משנה שמדינת ישראל רוצה פינוי בינוי או התחדשות עירונית. אם ראש עיר מחליט שהוא לא רוצה שיבנו אצלו - לא יבנו. אין תמריצים, זה לא מקל וגזר. יש פה 15 ערים, מפורום ה-15, שעושים מה שבא להם. הם מצאו דרך לעקוף כל חוק אפשרי. הם קוראים לזה מדיניות. יש להם רישיון להרוג על ידי יצירת מדיניות. פעם כדי לייצר תכנית היית כותב תב"ע, מקבל בקרה מהוועדה המחוזית ומתקדם. אבל הם מצאו פתרון אחר. מדיניות היא לא חוק ולא ניתן להתנגד, אי אפשר לבקש עליה הקלות. לא משנה מה אמרה הוועדה המחוזית. בשם הדבר הזה, הם עושים כרצונם. למה אני אומר את זה? כי הוציאו חוק של רישוי עצמי, וחלק מתנגדות בתוקף".
אתה מופתע?
"הרשויות יודעות שהן יאבדו את הכוח שלהן ורוצות 'לטרלל' את כולם. אתה יודע למה הן לא רוצות להוציא היתרים? כי יהיו להן יותר מדי תושבים, צריך לייצר בתי ספר, שירותים לתושב. למה? הם רוצים להיבחר לכהונה נוספת, בלי כאב ראש. יש היום 83 רשויות במדינת ישראל, אתה באמת חושב שצריך כל כך הרבה? תראה את עיריית גבעתיים שמתנגדת - יש לה זכות קיום בתור עיר? לא לה, ולא לרמת גן".
בשורה התחתונה, אתה תימנע מלייצג יזמים?
"החברה שלנו, תימור-שוורץ אדריכלים, קיבלה החלטה שהיא רוצה לקבל רישיון לאדריכל רישוי, אנחנו נלך עם כל פרויייקט, כמובן - במחירים במתאימים וביטוח ספציפי".
למה שהיזם ישלם את זה?
"כי זה כמה מאות אלפי שקלים ובדיקה שערכנו מגלה שאין יזם שלא מוכן, אתה יודע מה זה להוציא היתר בחצי שנה? גבעתיים, שיאנית העיכובים, מוציאה לך היתר ב-7 שנים, רמת גן בחמש".
"רישוי עצמי" יוריד את המחירים?
"כל שר אוצר מחליט שסיים שיעור ראשון בכלכלה, יכול להבין שהכל קשור להיצע וביקוש. כשיש 10 דירות בשוק, הן יעלו 100 מיליון שקל. שיש 100 אלף דירות, הן יעלו הרבה פחות. לא יצטרכו לעשות מחיר מטרה, ממציאים פה תכניות ותרגילים ושיטות לעבוד עלינו. הפתרון הוא נורא פשוט - רוצים להוריד את האינפלציה והמחירים? תעלו את כמות הדירות. ענף הבניה מהווה 25% מהתל"ג, אם נשחרר פי 5 דירות, המחירים יירדו, כל המשק יקבל 'בוסט' מטורף. בגלל זה הם רוצים להעביר את הכוח לאדריכלים. כל עוד הממשל עסוק באיך לא להיכנס לכלא וברפורמה, אי אפשר לטפל באמת במחירי הדיור".
אבל יש כאן עוד קושי - רק מגורים נמוכים ייכללו בתכנית. מחר, תוציא רישיון - אבל לא יתנו לך לבקש היתר למגדל.
- 3.פגיעה בחפרים ש מקושרים ל ראשי ועדת הבניה (ל"ת)YL 08/08/2023 20:03הגב לתגובה זו
- 2.במדינת הלכה ....אין צורך ברישוי ...צריך רק סוס ו..עגלה (ל"ת)ניב חיון 08/08/2023 19:16הגב לתגובה זו
- 1.ממה יתפרנסו " המקדמים " מתווכים בין היזם למקבלי החלטות? (ל"ת)לילי 08/08/2023 18:37הגב לתגובה זו
נדל"ן בישראל. קרדיט: רשתות חברתיותבנק ישראל מפרסם הקלות ללוקחי משכנתאות
לאור עלייה בבקשות של משקי בית לאשראי נוסף לדיור, מעבר למשכנתא הראשונה, בנק ישראל מהדק את אופן החישוב של יכולת ההחזר של משקי הבית; בו בזמן, הבנק מעדכן את אופן החישוב של שווי הנכס, בעיקר בהקשרי "מחיר מטרה" ו-"מחיר למשתכן" וכן הגדלת שיעור המימון לדירות זולות
בנק ישראל הודיע היום על שורה של צעדים רגולטוריים בשוק האשראי לדיור, לאור מגמת עלייה בנטילת תוספות אשראי לדיור, ובפרט בסמוך ללקיחת משכנתא ראשונה . בבנק ישראל מדגישים כי הצעדים נועדו לשקף בצורה מדויקת יותר את יכולת ההחזר של הלווים, לצמצם סיכוני מינוף עודף, ובו בעת לשמר הקלות שנועדו לאפשר מענה לצרכים פיננסיים שוטפים ועתידיים של משקי הבית. על רגל אחת, ההקלות האלו יאפשר לקחת "הלוואות לכל מטרה" מגובות בדירות כסוג של תוספת למשכנתא. יש הגבלות, אבל אם שיעור המימון לא יגיע ל-70%, אתם יכולים לקחת 200 אלף שקל נוספים. כמו כן, ערך הדירות במחיר למשתכן-דירה בהנחה יחושבו לפי שווי שמאי ולא לפי מחיר העסקה. זה היה כך עד מחיר של 1.8 מיליון שקל (הגבלת מחיר) כעת זה יהיה בלי הגבלה זו, המשמעות: אפשרות לקחת בדירה בהנחה יותר משכנתא.
הלוואה לכל מטרה היא הלוואה נכונה - היא בריבית טובה וצריך לנצל אותה לפני הלוואות אחרות. אבל יש כאן בעקיפין שחרור של רסן וכספים שיזרמו לשוק - לדירות ובכלל.
עדכון מגבלת כושר ההחזר
כאמור, משקי בית רבים לוקחים הלוואות נוספות לדיור, לעיתים במקביל או בסמוך למשכנתא הקיימת, כשהבטוחה היא אותו
הנכס. מצב זה מגדיל את החוב הכולל של משקי הבית ועלול לפגוע ביכולתם להתמודד עם שינויים בסביבת הריבית, בהכנסות או בהוצאות בלתי צפויות. לאור זאת, הוחלט לבצע הבהרה רגולטורית מהותית באופן חישוב מגבלת שיעור ההחזר מההכנסה (PTI).
בהתאם להחלטה, בעת נטילת הלוואה נוספת לדיור המובטחת בשעבוד אותו נכס, יחויבו התאגידים הבנקאיים לבחון את ההחזר החודשי בגין כלל ההלוואות הקיימות והחדשות יחד, ולא רק את ההלוואה המבוקשת. כלומר, סך התשלומים החודשיים על כל האשראי לדיור המובטח בנכס יילקח בחשבון לצורך חישוב יכולת ההחזר של משק הבית. בבנק ישראל מציינים כי צעד זה נועד לחזק את ניהול הסיכונים, לשפר את שקיפות המידע לגבי רמת המינוף האמיתית של הלווים, ולמנוע מצב שבו יכולת ההחזר נבחנת באופן חלקי בלבד.
- היום שבו התחיל לפעול הבנק המרכזי של המדינה ומה קרה היום לפני 32 שנה
- ד"ר איתמר כספי ימונה למנהל האגף המוניטרי בבנק ישראל
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
עדכון חישוב שווי הנכס של דירות במחיר מופחת
במקביל, הפיקוח על הבנקים הודיע על עדכון תקרת שווי הנכס לצורך חישוב שיעור המימון (LTV) בהלוואות לרכישת דירה במחיר מופחת. התקרה, שעמדה עד כה על 1.8 מיליון שקל, תעודכן ל-2.1 מיליון שקל, וזאת בהתאמה לעליית מדד המחירים לצרכן מאז נקבעה. עדכון זה נועד לשמר את ההקלה שניתנה לרוכשי דירות במסגרת תוכניות ממשלתיות כגון “מחיר מטרה” ו”מחיר למשתכן”, ולאפשר להם להמשיך ולהסתמך על הערכת שמאי לצורך חישוב שווי הנכס, גם בסביבה של מחירי דיור גבוהים יותר.
בנימין נתניהומחירי הדירות בת"א בצניחה - על ההמשך ועל הפיל שבחדר
מה הקשר בין מחירי הדירות לראש הממשלה, בנימין נתניהו; על המחירים בת"א ובשאר הארץ, על ההשפעה של ת"א על מקומות אחרים, על הסיבות לירידה במחירים ומתי תדעו שמתקרבת עצירה בירידת המחירים?
מחירי הדירות בת"א חזרו 3 שנים אחורה. מדד מחירי הדירות בעיר הגדולה צנח כמעט 6% מהשיא, קצב שנתי של כ-9%. כך עולה מנתוני הלמ"ס. בפועל, הירידה חדה יותר משתי סיבות עיקריות - הראשונה היא שהלמ"ס לא מודדת מחיר כלכלי, אלא מחיר שהקבלן מספק למדגם. אלא שהמחיר הכלכלי, הכולל הנחות מימוניות ומבצעים נמוך דרמטית מ"מחיר המחירון". השנייה - הנתונים של הלמ"ס מתפרסמים בעיכוב של חודשיים וחצי. אתמול עם פרסום המדד קיבלנו נתונים לחודשים ספטמבר-אוקטובר, "ממוצע" של 1 באוקטובר (לפני חודשיים וחצי). אין שום סיבה בעולם שהגוף הכי חשוב במדינה בניתוח ואספקת נתונים כלכליים לקובעי מדיניות לצורך קבלת החלטות, יהיה כל כך לא מעודכן ועם תהליכים ארכאיים. היכולת לדעת בכל רגע נתון, אולי בעיכוב קטן, את מחירי הדירות היא קלה ופשוטה ואתם רואים אותה כאן ובאתרים אחרים - עסקאות שוטפות עדכניות, לוחות מודעות, שיחות עם מוכרים וקונים ועוד. אם עיתונאים יכולים, בטוח שבלמ"ס יכולים.
צניחה במחירי הדירות בת"א
בכל מקרה, שתי הסיבות האלו גורמות לכך שהמידע חלקי. מחירי הדירות על פי הלמ"ס ירדו בספטמבר-אוקטובר ב-0.5% ובת"א ב-1.1%, ובמצטבר ירדו כבר 8 חודשים רצופים בשיעור של מעל 3% בכל הארץ ו-5.8% בתל אביב. הערכה מעודכנת יותר היא שהמחירים בכל הארץ ירדו בכ-7%, ובתל אביב מעל 10%. זו לא ירידה , זו כבר צניחה חופשית.
צריך להזכיר שת"א היא העוגן של המחירים. כולם מתיישרים אליה. אם בתל אביב עולה דירה ב-4 מיליון, אז דירה דומה תעלה בגבעתיים 80% ממנה ברמת גן 70% ובפתח תקווה 60%. לא מדע מדויק, אבל הכוונה שהיא השוק שאליו מתיישרים. ולכן, הטענה של קבלנים ואינטרסנטים שונים שהירידות יהיו רק בת"א ולא יגלשו למקומות אחרים אינה נכונה. ברגע שנקודת הייחוס משתנה, הכל משתנה, מי פחות מי יותר וכמובן שיש גם גורמים ספציפיים שמשפיעים על כל אזור. האזורים החרדיים לא קשורים לשאר המקומות. הביקושים שם גדולים וחזקים והמחירים עולים.
בירושלים יש תופעה הפוכה לתל אביב - עלייה עשירה שמעלה את המחירים. בת"א, הפיל שבחדר הוא הירידה. בוועידת ביזפורטל, דיברו על ההגירה נטו, ועל פי הדוברים מדובר על 40 אלף איש מאזור המרכז שעזבו השנה את הארץ. מדובר על 10-15 אלף דירות שלא צריכים אותם, היצע הדירות בעצם גדל. זה אחד ההסברים החשובים לירידה במחירי הדירות. אבל זה גם מעלה שאלות לגבי ההמשך.
- מחירי הדירות בירושלים בשיא כל הזמנים - הכיצד?
- עד כמה הריבית משפיעה על מחירי הדירות? הקשר שכולם מאמינים בו ולרוב לא קיים
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
אם אנשים יעזבו - המחירים ירדו. צריך להסתכל לאמת בעיניים, בלי קשר לדעה הפוליטית שלכם. אנחנו בשנת בחירות, בחירות בפתח והגירה יכולה להתעצם על רקע השסע החברתי. מעבר לכך, אנשים לא מעטים נותנים כעת "צ'אנס" לבחירות. אם המצב יישאר ובנימין נתניהו יישאר בשלטון, הם עלולים לעזוב. קשה לכתוב על הנושא הזה בלי פוליטיקה, אבל באמת במבחן הקר - בחירת נתניהו, תוביל כנראה להגירה נוסת מת"א. זה הפיל הגדול שבחדר, וזה גורם לאנשים כבר עכשיו לשקול את צעדיהם.
