הבעיה במסלול "רישוי עצמי" - חלק מהרשויות מתנגדות, האדריכלים חוששים
המועצה הארצית לתכנון ובניה החליטה לאחרונה שאדריכלים יוכלו לחתום על בקשות להיתרי בנייה, מה שהוביל את חברות הבניה לערוך בשבועות האחרונים ישיבות מיוחדות שמטרתן אחת: לבחון את ההשפעה של המהלך על הענף ולחסוך מיליונים דרך קיצור הביורוקרטיה.
ההחלטה החדשה מאפשרת לחברות להימנע מהתנהלות מול ועדת ההיתרים. זהו "מסלול עוקף" שבאמצעותו אפשר להגיש בקשה להיתר ולעלות על הקרקע תוך זמן קצר יותר. המשמעות עבור הקבלנים היא פשוטה: היא לוקחים אדריכל צמוד ומנוסה, והוא מגיש את הבקשה בצורה מהירה ופשוטה, בועט במנגנוני הסרבול ושולח את היזם למצוא קבלנים איכותיים במקום להתעסק עם טופסולוגיה.
לשיטה הזאת, שבה אדריכל מגיש את הבקשה, קוראים "רישוי עצמי". אבל יש לה גם תנאים: רק אדריכל בעל ניסיון של 5 שנים והיקף מינימלי של פרוייקטים שביצע, יוכל לחתום על היתר.
כיום, כאשר רוצים להוציא היתר בהתאם לתכנית, פונים לרשות הרישוי. מי שיושב ב"וועדה" הזאת הם שניים - ראש העירייה ומהנדס מטעמה. בפועל, כשאתה שולח בקשה להיתר, גם אם מדובר בתוספת בניה, הדבר כרוך בביורוקרטיה. אתה מעביר לרשות המקומית את הבקשה, הם (הבודקת מטעם אגף ההנדסה) מחזירה לך אותה בטענה ש"חסר טופס", אתה משלים כעבור מספר ימים, זה עולה שוב לוועדה, שוב היא מדווחת על חוסרים - וכך חולפים חודשים רבים. אדריכל יוכל למנוע את ה"קצר בתקשורת" הזה באמצעות תיקון שייקח כמה דקות, מבלי להמתין לתשובה.
- בכירי ענף הנדל"ן: "הפעילו את החלטת השיקום - עכשיו"
- האם אדריכלים באמת יצליחו לקצר תהליכים? ומה המשמעות למחירי הדירות?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
כך למשל, בחודש האחרון חתם אדריכל פרטי על שני היתרי בנייה ראשונים בתל מונד ובכך קיצר את הזמנים עבור הלקוחות שלו בחודשים ספורים לפחות. זה, כמובן, לא חוסך לקבלנים רק זמן, אלא הרבה מאוד כסף. תחשבו כמה משמעויות יש לקיצור התהליך משנתיים עד חמש שנים, לחצי שנה או שנה למשל - עלויות מימון והכנסות בצד אחד וגם פחות כאבי ראש לחברות מהצד השני. נכון, זה יעלה להם כסף (וכפי שתראו בהמשך, גם מאות אלפי שקלים כהפרשה לביטוח), אבל מה זה לעומת החיסכון בזמן?
"הרשויות רוצות 'לטרלל' את כולם". תימור (מאי כהן)
חשוב לציין - מצד שני, על האדריכלים חלה אחריות רבה. הם חתומים על ההיתר, אם תהיה טעות, או שמישהו ינסה לעקוף את הנהלים, הוא לוקח סיכון גבוה. בעבר ניסתה המדינה להעביר את הכוח לאדריכלים, ומשום מה מספר ההיתרים שנחתמו היה אפסי. לכן, האדריכל יבטח את עצמו, על חשבון היזם. כל טעות - תיפול על הביטוח. בשביל זה, הם יצטרכו לשלם פרמיה גבוהה מאוד - כלומר, עלות הביטוח תהיה מאות אלפי שקלים. בסוף, אדריכל לא יכול לקחת על עצמו סיכון כזה.
- המשבר מחריף: 20% ירידה במכירת דירות חדשות - ההיצע מספיק לשנתיים ו-7 חודשים
- שיכון ובינוי נבחרה לפרויקט פינוי‑בינוי בנווה עופר
- תוכן שיווקי צברתם הון? מה נכון לעשות איתו?
- משכירי דירות שמעלימים מס - המפקחים של מס הכנסה בדרך אליכם
יש כאן כוכבית נוספת: חשוב לציין כי הנושא יחול לרוב רק על מבני מגורים בני 2 קומות, או עד 10 קומות בתוספת אישורי מכוני הבקרה. בנוסף, לא כל העיריות חייבות לנהוג כך. השיקול האם לאפשר לאדריכלים לקדם את ההיתר נתון להחלטה הבלעדית של הרשות ולכן זה לא יחול בכל עיר. בדקנו. בתל אביב, גבעתיים, נתניה, הרצליה וגבעת שמואל הודיעו מראש שלא יצטרפו למהלך. לעומתם, בקריית אונו וירושלים כן יאמצו אותו. אבל החשש האמיתי, כמובן - הוא האחריות העצומה של האדריכלים, שלא כולם ששים לטפל בתהליך, במיוחד כשהם יודעים שהם יהיו חשופים לסיכון מקצועי.
ל"ביזפורטל" נודע כי לאחרונה, במסגרת שיחות עם מנהל התכנון, עלתה אפשרות להוריד את האחריות הזאת מהרשויות. כלומר, לא לאפשר להן לבחור. זה כמובן יוריד את הכוח מהן - וזה לא יהיה קל.
"אין גוף יותר חזק מראש עיר, הפכו אותו לשריף בגלל היעדר משילות. היום, ראשי הערים יותר חזקים מכל גוף אחר", אומר האדריכל רוני תימור. "לא משנה שמדינת ישראל רוצה פינוי בינוי או התחדשות עירונית. אם ראש עיר מחליט שהוא לא רוצה שיבנו אצלו - לא יבנו. אין תמריצים, זה לא מקל וגזר. יש פה 15 ערים, מפורום ה-15, שעושים מה שבא להם. הם מצאו דרך לעקוף כל חוק אפשרי. הם קוראים לזה מדיניות. יש להם רישיון להרוג על ידי יצירת מדיניות. פעם כדי לייצר תכנית היית כותב תב"ע, מקבל בקרה מהוועדה המחוזית ומתקדם. אבל הם מצאו פתרון אחר. מדיניות היא לא חוק ולא ניתן להתנגד, אי אפשר לבקש עליה הקלות. לא משנה מה אמרה הוועדה המחוזית. בשם הדבר הזה, הם עושים כרצונם. למה אני אומר את זה? כי הוציאו חוק של רישוי עצמי, וחלק מתנגדות בתוקף".
אתה מופתע?
"הרשויות יודעות שהן יאבדו את הכוח שלהן ורוצות 'לטרלל' את כולם. אתה יודע למה הן לא רוצות להוציא היתרים? כי יהיו להן יותר מדי תושבים, צריך לייצר בתי ספר, שירותים לתושב. למה? הם רוצים להיבחר לכהונה נוספת, בלי כאב ראש. יש היום 83 רשויות במדינת ישראל, אתה באמת חושב שצריך כל כך הרבה? תראה את עיריית גבעתיים שמתנגדת - יש לה זכות קיום בתור עיר? לא לה, ולא לרמת גן".
בשורה התחתונה, אתה תימנע מלייצג יזמים?
"החברה שלנו, תימור-שוורץ אדריכלים, קיבלה החלטה שהיא רוצה לקבל רישיון לאדריכל רישוי, אנחנו נלך עם כל פרויייקט, כמובן - במחירים במתאימים וביטוח ספציפי".
למה שהיזם ישלם את זה?
"כי זה כמה מאות אלפי שקלים ובדיקה שערכנו מגלה שאין יזם שלא מוכן, אתה יודע מה זה להוציא היתר בחצי שנה? גבעתיים, שיאנית העיכובים, מוציאה לך היתר ב-7 שנים, רמת גן בחמש".
"רישוי עצמי" יוריד את המחירים?
"כל שר אוצר מחליט שסיים שיעור ראשון בכלכלה, יכול להבין שהכל קשור להיצע וביקוש. כשיש 10 דירות בשוק, הן יעלו 100 מיליון שקל. שיש 100 אלף דירות, הן יעלו הרבה פחות. לא יצטרכו לעשות מחיר מטרה, ממציאים פה תכניות ותרגילים ושיטות לעבוד עלינו. הפתרון הוא נורא פשוט - רוצים להוריד את האינפלציה והמחירים? תעלו את כמות הדירות. ענף הבניה מהווה 25% מהתל"ג, אם נשחרר פי 5 דירות, המחירים יירדו, כל המשק יקבל 'בוסט' מטורף. בגלל זה הם רוצים להעביר את הכוח לאדריכלים. כל עוד הממשל עסוק באיך לא להיכנס לכלא וברפורמה, אי אפשר לטפל באמת במחירי הדיור".
אבל יש כאן עוד קושי - רק מגורים נמוכים ייכללו בתכנית. מחר, תוציא רישיון - אבל לא יתנו לך לבקש היתר למגדל.
- 3.פגיעה בחפרים ש מקושרים ל ראשי ועדת הבניה (ל"ת)YL 08/08/2023 20:03הגב לתגובה זו
- 2.במדינת הלכה ....אין צורך ברישוי ...צריך רק סוס ו..עגלה (ל"ת)ניב חיון 08/08/2023 19:16הגב לתגובה זו
- 1.ממה יתפרנסו " המקדמים " מתווכים בין היזם למקבלי החלטות? (ל"ת)לילי 08/08/2023 18:37הגב לתגובה זו

רשות המסים לא קונה את המשחקים של הקבלנים - דורשת מע"מ על מבצעי 20/80
הקבלנים במשחק כפול - טוענים מול הלמ"ס שאין ירידת מחירים, אבל משלמים מע"מ לפי המחיר פחות ההנחה; רשות המסים: צריך לשלם על המחיר המלא; הנושא מתקרב לבית המשפט
הנה שאלת מיסוי בוערת. יזם מכר דירה ב-3 מיליון שקל - 600 אלף שקל עכשיו ו-2.4 מיליון שקל במסירה עוד שלוש שנים. הוא מגדיר את העסקה כעסקה של 2.7 מיליון שקל, כי זה הערך הנוכחי שלה. הוא בעצם סיפק הנחה של 300 אלף שקל לרוכש. הוא משלם לרשות המס מע"מ לפי המחיר של 2.7 מיליארד שקל. רשות המס טוענת - גם על המרכיב של הכנסות המימון יש לך תשלום מע"מ - שלם על כל ה-3 מיליון שקל.
זאת דרמה גדולה מכיוון שהקבלן-יזם בעצם סיפק הנחה שירה מהמחיר ועכשיו יש לו סוג של קנס נוסף - מע"מ על גובה ההנחה המימונית. יש הצדקה בפעילות של רשות המסים, כשמבחינת הקבלן המחיר הוא המחיר הנקוב (לפני ההנחה שאותה הוא לא חושף), בשוק זה המחיר, ומעבר לכך - בעסקאות כאלו הקבלן הופך לסוג של מממן-חברת מימון שזה העסק שלו ולכן לכאורה חייב במע"מ.
מדובר על מספרים גדולים בהינתן שנמכרו כך קרוב ל-30 אלף דירות, ונראה שיש כאן מחלוקת שתגיע יחסית מהר לבית המשפט.
חברת אפגד הגישה בקשה לייצוגית בהיקף של 800 מיליון שקל נגד רשות המסים: אפגד טוענת לאפליה כלפי יזמים שמציעים מבצעי מימון של 80/20 ו־90/10. לטענת החברה נגבה ממנה מע"מ שלא כדין. לגישתה, הרשות מחייבת יזמים במס עסקאות גם בגין רכיב המימון הגלום בעסקאות תשלומים נדחים מבצעים נפוצים בענף המכירה של דירות קבלן, דוגמת 10/90 או 20/80, אלא שמדובר בהוצאה מימונית של הרוכש, ולא בהכנסה ליזם, ולכן לא ניתן לראות ברכיב זה חלק ממחיר העסקה לצורכי מע"מ. ל
אפגד מציינת כי לפי גישת רשות המסים עצמה, כאשר מדובר ב"הלוואת קבלן", הלוואה שהרוכש נוטל ישירות מהבנק והמימון מגובה על ידי היזם, רכיב המימון אינו מחויב במע"מ. לעומת זאת, כאשר היזם מציע מבצע תשלומים מובנה שבו הוא עצמו מממן את הדחייה, אזי רכיב הריבית נכלל במחיר העסקה החייב.
- "מבצעי ה-80/20 עיוותו את מחירי הדירות"; ומי אחראי על ויסות מחירי הדירות?
- היקף המשכנתאות: עלייה בפיגורי ההחזרים - הציבור ממחזר יותר ומתקשה לעמוד בתשלומים
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
החברה טוענת כי אין הצדקה מהותית לאבחנה זו, היות שבשני המקרים מדובר בעסקה זהה מבחינת תכליתה הכלכלית: מכירת דירה עם רכיב מימון הניתן לצורך השלמת העסקה. לטענת החברה, מדובר באפליה בין יזמים שפועלים בשיטות שונות – אך מבצעים עסקאות דומות במהותן.
.jpeg)
המשבר מחריף: 20% ירידה במכירת דירות חדשות - ההיצע מספיק לשנתיים ו-7 חודשים
בין מאי ליולי נמכרו 21,640 דירות צניחה של 19.6% לעומת התקופה המקבילה, כשהיצע הדירות הלא מכורות מזנק בשיעור 19% ועומד על 82,530 - מספיק ל-31.1 חודשים של ביקושים - גם בשוק הדירות היד שניה נרשמת ירידה אבל מתונה יותר - במציאות הזאת, נראה שגם הורדת ריבית לא תצליח להחזיר את השוק למסלול
אנחנו מסקרים את שוק הדיור כבר תקופה ארוכה, ובלא מעט מקרים הדגשנו כי המצב בשטח חמור אפילו יותר מזה שעולה מהנתונים הרשמיים של הלמ״ס. והטענה הזאת קיבלה תוקף גם בעונת הדוחות האחרונה, אז יזמיות הנדל״ן פרסמו נתונים על ירידה חדה במכירות ועל התכווצות משמעותית במספר החוזים החדשים שנחתמים. מנכ"ל משרד השיכון תומך בהערכת ביזפורטל: "הירידה במחירי הדירות גדולה יותר ממה שמפרסם הלמ"ס" המשמעות היא שהמגמות לא נשארות רק על הנייר, אלא באות לידי ביטוי ישיר בתזרים של החברות, ביכולת שלהן להניע פרויקטים חדשים וגם ובעיקר בביטחון של המשקיעים.
עכשיו גם נתוני הלמ״ס עצמם לחודשים מאי-יולי מציירים תמונה ברורה ומדאיגה: יש ביקושים נמוכים במיוחד, צניחה במכירת דירות חדשות ועלייה
מתונה בלבד בפעילות בשוק היד השנייה וגם זה רק אם נמדוד את יולי מול יולי. בסך הכול נמכרו בתקופה הזאת 21,640 דירות שזאת ירידה של 6% לעומת פברואר-אפריל השנה, ונפילה של כמעט 20% בהשוואה לאותה תקופה בשנה שעברה.
שוק הדירות - תמונת מצב
אם מעמיקים
בפילוח הנתונים רואים עד כמה המצב מחמיר מחודש לחודש. שוק הדירות החדשות בשפל היסטורי. 7,430 דירות בלבד נמכרו בשלושת החודשים ירידה של 15% לעומת הרבעון הקודם ויותר מ-36% ירידה לעומת מאי-יולי 2024. אם מסתכלים על חודש יולי לבד אז אפשר לראות שיפור נקודתי לעומת יוני,
אבל בהסתכלות שנתית מדובר בצניחה חדה של מעל 31%. מנגד, שיעור לא מבוטל 27.8% מהמכירות נעשה במסגרת תכניות ממשלתיות מסובסדות, מה שעוד יותר מדגיש את החולשה של השוק החופשי, כי אם לא היו את התכניות הממשלתיות המכירות היו צונחות אפילו יותר.
בשוק היד השנייה,
לעומת זאת, התמונה אמנם לא כזאת טובה אבל היא יותר מתונה. בסך הכול נמכרו 14,210 דירות ביד שנייה במאי-יולי שזה מבטא ירידה זניחה של עשירית האחוז לעומת שלושת החודשים שקדמו לה, וירידה של כ-7% בלבד מול התקופה המקבילה בשנה שעברה. גם כאן אם מודדים את יולי לבד אפשר
לראות עלייה משמעותית באופן יחסי בקצב העסקאות, מה שמעיד שהרוכשים נוטים לחפש פתרונות מיידיים ונגישים יותר, גם במחיר של לוותר על דירה חדשה מהקבלן.
- 3 מיליארד שקל בהשקעות ו-7.6 אלף דירות: הסכם הגג הראשון ביהודה ושומרון יוצא לדרך
- מ-1.5 ל-5 מ' שקל: הפערים שמפצלים את שוק הדירות ברחובות
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
במקביל, מלאי הדירות הלא־מכורות ממשיך לעלות ומגיע כבר ל-82,530 יחידות זינוק של כ-19% לעומת השנה שעברה.
מדובר בהיקף שמגלם 31 חודשי היצע בקצב המכירות הנוכחי, כלומר יותר משנתיים וחצי עד שניתן יהיה לספוג את המלאי הזה. המשמעות עבור היזמים היא לחץ הולך וגובר, והמשמעות עבור השוק כולו היא פוטנציאל לירידת מחירים, בעיקר כשביקושים חדשים מתקשים להתרומם בסביבת ריבית גבוהה
ובמצב של אי-ודאות כלכלית. צריכים להבין, שירידת ריבית של רבע אחוז לא תשנה את התמונה הזאת כזה מהר, היא אולי תזריק קצת אופטימיות בשוק אבל כדי לחסל בזה היצע של מלאים צריכים הורדות ריבית מאסיביות וגם מהירות שזה תרחיש שעדיין לא נמצא על השולחן.