עיר תחתית: נפתחה הדרך התת קרקעית בשרונה בת"א - צפו בתמונות

המקטע שנפתח מאפשר כניסה לחניון קריית הממשלה ול-10 חניונים שיכללו כ-10 אלף מקומות חניה
לירן סהר | (5)

היום (ב') נפתח לתנועה החלק הראשון של מנהרת אריה לובה אליאב מתחת למתחם שרונה בדרום הקרייה, תל אביב. מדובר במקטע שהכניסה אליו היא לכיוון מערב על קפלן, והיציאה היא לכיוון מזרח על אותו רחוב.

מקטע זה מאפשר כניסה לחניון קריית הממשלה, דבר אשר יקל על מצוקת החניה של הבאים למתחם שרונה. הדרך תוביל לכ-10 חניונים של בנייני מגורים ומשרדים, המכילים כ-10,000 מקומות חנייה, מתוכם 30% מיועדים לשימוש הציבור.

1.2 מיליון מ"ר שטח בנוי ברוטו

פיתוח כל המתחם הינו פרי מיזם משותף של רשות מקרקעי ישראל ועיריית תל-אביב יפו. רשות מקרקעי ישראל תכננה את מתחם דרום הקרייה ושיווקה אותו ליזמים. למעשה פרויקט דרום הקריה משתרע על של כ- 190 דונם במרכז העיר תל אביב בין הרחובות קפלן, דרך בגין, חשמונאים/הארבעה ולאונרדו דה וינצ'י, וכולל בנייה של 500,000 מ"ר שטח עיקרי שהם כ- 1.2 מיליון מ"ר שטח בנוי ברוטו בשתי טבעות בניינים, אשר נשענים על פארק מרכזי בשטח של כ- 40 דונם.

בטבעת הפנימית מגדלי מגורים עם 648 יח"ד מעל מסחר ומשרדים, 20-30 קומות, סה"כ כ- 90,000 מ"ר שטחים עיקריים. בטבעת החיצונית מגדלי משרדים ומעל מסחר כ- 370,000 מ"ר שטחים עיקריים, ובית מלון בהיקף של 800 חדרים, כ- 40,000 מ"ר עד 40 קומות.

בפרויקט אין כבישים עיליים והגישה אל החניונים במבני היזמים נעשית דרך כביש תת קרקעי הדרך התת קרקעית הנפתחת היום והיא דרך ייחודית מסוגה בארץ.

הקטע הראשון

הקטע הראשון שנפתח לתנועה, עובר תחת שצ"פ (שטח ציבורי פתוח) ובוצע כולו על ידי רשות מקרקעי ישראל. שאר חלקי הדרך עוברים מתחת לבנייני המגורים והמשרדים והם יבוצעו על ידי היזמים, שיבנו את המעטפת ורשות מקרקעי ישראל תזווד את המקטעים הללו במערכות משוכללות. לפני כשבוע מסרה רשות מקרקעי ישראל המחלק הראשון של הדרך התת קרקעית לאחריותה וניהולה של עיריית תל אביב - יפו.

הדרך התת קרקעית בנויה כרחוב עירוני המכיל את כל המערכות הנדרשות לתפעולו. הדרך הינה באחריות עיריית תל-אביב ותופעל באמצעות חברת "אחוזות החוף". בסה"כ מתוכננות 7 כניסות ויציאות מהרחוב התת קרקעי אל הרחובות המקיפים. אורך הדרך כ-1.5 קילומטר, רוחבה כ- 12-15 מטר, וגובהה כ- 4.85 מטר.

הדרך מוקמת בשלבים על ידי היזמים הפרטיים המקימים את מגדלי רבי הקומות בשרונה. תכנון הדרך נעשה על ידי צוות המתכננים של התב"ע ונמסר כהנחיה ללא יכולת שינוי לכל יזם הרוכש מגרש במתחם. בסמיכות לדרך התת קרקעית הוקם מרכז בקרה ושליטה, אשר ירכז את הניהול, הבקרה, השליטה, ההפעלה, האחזקה והתפעול של הדרך התת קרקעית ושל השטחים הציבוריים העיליים בפרויקט. השלב הבא של הדרך צפוי להיפתח לציבור במארס 2015, ויכלול את המקטע הדרומי ובו הכניסות למגדלים הקיימים, מילניום, פלטינום והתיכון, יחד עם מגדלי גינדי החדשים.

קיראו עוד ב"נדל"ן"

תגובות לכתבה(5):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 5.
    כניסה לכיוון מערב ויציאה לכיוון מזרח? לא יכל להיות (ל"ת)
    מר ציפן 01/12/2014 16:36
    הגב לתגובה זו
  • 4.
    עבודה בעיניים 01/12/2014 14:41
    הגב לתגובה זו
    הפטוצ'ני במתח, העגבניות בחזרות והקופה בעדכון מחירים.
  • 3.
    אבי 01/12/2014 13:19
    הגב לתגובה זו
    אבל לשרונה מתחם של עשרים יש 10000 אלף מקומות חניה ! ראש עיר צובע לנו את המדרכות שלנו הכול באדום לבן ! שגם אם מישהוא יבוא לקנות יקבל דוח 500 שקלים ןלא יגיע יותר לשוק ! הוא רק מעוניין במתחמים של עשרים ןלמחוק את עמך !!!! פשוט בןשה שאתם עושים להם פרסומת חיינם !!! תעשו השווה בין המחרים שם וכאן ! ורמת השרות והמסעדות בתקווה !! מספיק ללקק לעשרים כול הזמן ! רדו לעם !
  • 2.
    ישראל 01/12/2014 13:00
    הגב לתגובה זו
    להקים מגדלים. רק מקמרקעי ישראל יכולה לזלזל כך בפוטנציאל של אדמה כה מרכזית בלב תל אביב, גוש דן ומדינת ישראל. להשאיר רבע מהמתחם תוך שימורו היה די והותר. המקום מרכזי אסטרטגי מדי כפארק ירוק.
  • 1.
    דוד 01/12/2014 12:51
    הגב לתגובה זו
    היא צריכה לשמור על אדמות המדינה ולסלק כל פולש, שפלש בלי היתר, בניגוד לחוק התכנון והבניה.מדובר בפלישה נרחבת בכל אזורי הארץ כולל הנגב והגליל.היא נכשלה כישלון מהדהד.צריך לפרקה ולבנות רשות חדשה.במקום למלא את תפקידה, היא עוטפת אותנו בקורי צבע על מנת לענג אותנו וטשטש את מחדליה באי שמירה על אדמות המדינה.
פרויקט דירות
צילום: שלומי יוסף
ניתוח

לזה הקבלנים לא ציפו - מבול של ביטולי עסקאות בפתח

הרוכשים במבצעים של 80/20, 90/10 מגלים שהעסקה שהם עשו כבר לא טובה - גל של ביטולים צפוי השנה ומה יציעו הקבלנים לרוכשים כדי שהעסקה לא תבוטל?

רן קידר |

זוכרים את מבצעי 90/10? מבצעים מפתים מאוד לרכישת דירה שניתנו בשלוש השנים האחרונות. ה-90/10 היה חלק ממשפחה של מבצעים כשה-80/20 היה הדומיננטי בהם. במבצעים האלו קיבלתם מתנה ענקית - הקבלן אמר לכם, הדירה תהיה מוכנה בערך עוד 2-3 שנים, אבל אתם משלמים רק 20% עכשיו ובמסירה את היתר. "מה, אתה רציני?",  "כן, הכל בשבילכם". 

רבבות דירות נמכרו במבצעים כאלו ואז הגיע בנק ישראל וסיים את החגיגה. הוא ביקש יותר ביטחונות מהבנקים שמממנים עסקאות במבצעי הנחה מימונית. יותר ביטחונות לבנקים זה יותר ריבית ללווים. הרי ברור שאם בנק מרתק יותר הון להלוואה הוא יגלגל את זה על הלווים. במילים אחרות, בנק ישראל פגע בעצם ברוכשי דירות כי הריבית שלהם עלתה, אבל הוא בהחלט הפחית דרמטית את העסקאות האלו. 

הרוכשים בינתיים מחכים. הם שילמו 10%, 20% מערך הדירה, אבל זה לא מסתכם בכך - הם סיפקו לקבלן עסקת קנייה, הקבלן הלך עם העסקה לבנק וקיבל מימון. המימון הזה חליפי למימון  אחר שהקבלן מקבל מהבנק, רק שהוא מימון טוב יותר - כי המימון הזה הוא בעצם משכנתא של הרוכש שהקבלן אחראי לשלמה עד המסירה. כלומר, הרוכש בפועל לקח משכנתא שהקבלן אחראי עליה. זה נראה לכם עניין טכני בלבד, אבל הכל טוב ויפה כל עוד הרוכשים באמת רוצים ויכולים לקנות את הדירה. כשהם מתחרטים ולא רוצים לממש את "האופציה" הזו - מתחילות בעיות.

למה בעצם? כי המשכנתא על שמם. כי יש קנסות שהם צריכים לשלם מעבר לתשלום של 10% ו-20%. הכל תלוי בהסכם הספציפי של הרוכשים מול הקבלן, אבל לרוב זה לא ניתוק ברגע. ולמה שיהיה ניתוק והם ירצו לבטל את העסקה? שימו לב למצב הבא: מי שרכש לפני שנתיים ושילם 20%, פתאום מגלה שהוא לא קיבל בכלל הנחה בהינתן ירידת המחירים של קרוב ל-10% בשטח בשנה האחרונה. בתל אביב הירידות חזקות ביותר, בכל הארץ (כמעט) בין 5% ל-10%. ירושלים חריגה בעלייה.

ואז מתקבל הדבר הבא - ההנחה בעסקה ה-80/20 שהיא בעצם מלאכותית מוערכת ב-6%-7%. במקום לשלם 80% מערך הדירה באופן ליניארי על פני שנתיים, אתה כרוכש מקבל גרייס של שנה. מימונית זה לשלם 80% בסוף במקום ממוצע--מח"מ של קצת יותר משנה. כלומר קיבלתם גרייס של שנה על 80% בהלוואת-משכנתא בריבית של 5.5%. מדובר על הטבה של 4.4%. אם הדירה היא למסירה בעוד 3 שנים ההטבה היא 6.6%. 

רז אברהם. קרדיט: רון כהןרז אברהם. קרדיט: רון כהן
מחירי הדירות

ירידת מחירי הדירות: עודף מלאים, שוק תנודתי ומבצעי הייאוש של היזמים

רז אברהם, משפטן ושמאי מקרקעין, על המחירים שלא תמיד יורדים במספרים, אבל השווי הכלכלי כבר נשחק דרך הטבות המימון, ולמה הירידות ימשכו

רז אברהם |
נושאים בכתבה מחירי הדירות

שוק הדיור הישראלי עבר בשנתיים האחרונות שינוי משמעותי: יותר תנודתיות והרבה יותר יצירתיות שיווקית מצד יזמים. מי שמחפש תשובה פשוטה (עולה/יורד) מפספס את הסיפור. מי שמנסה להבין מה באמת קורה למחיר - לא צריך להסתכל על המספרים, אלא על מה שמנסים להסתיר מאחוריהם.

עודף מלאי חדש: כשההיצע נהיה שחקן פעיל

עפ״י נתוני הלמ״ס בסוף אוקטובר 2025 נותרו למכירה כ־83,580 דירות חדשות, עם 29.2 חודשי היצע. כלומר בקצב המכירות הנוכחי יידרשו מעל שנתיים עד לסיום מכירת המלאי הקיים. כבר כאן עולה מצוקת היזמים על פני השטח: כשיש כל כך הרבה דירות על המדף, הקבלן חייב למכור כדי לפתור לעצמו בעיות מימון, תזרים וודאות.

ועוד נתון שמחדד איפה הלחץ יושב: כ-32% מהמלאי שנותר למכירה נמצא במחוז תל אביב (26,570 דירות) וכ-25% במחוז המרכז (20,750 דירות). כלומר: עודף המלאי מתרכז באזורי ביקוש - בדיוק המקומות שבהם הקונים הכי רגישים למחיר, לריבית ולתחושת הסיכון.

בשלושת החודשים אוגוסט- אוקטובר 2025 נמכרו כ-19,870 דירות (חדשות + יד שנייה, ירידה של 9.8% לעומת שלושת החודשים הקודמים). מתוך זה, 40.2% דירות חדשות (כ-7,990), ומתוכן כ־35.6% מהדירות החדשות שנמכרו היו במסגרת סבסוד ממשלתי.

זה אומר משהו לא נעים לקבלנים אבל אמיתי: כשחלק גדול מהפעילות נשען על מסלולים מסובסדים, השוק החופשי מאותת שהוא מתקשה לייצר ביקוש במחירים שהיזמים רוצים - והפער הזה הוא הדלק למבצעים.