המגמות העיקריות בימים אלו בקרנות - לאן זורם הכסף?

סיון ליימן, מנכ"ל כנען ייעוץ השקעות, בודק ומנתח מגמות בתעשיית קרנות הנאמנות בשנת 2011 ומתחילת שנת 2012 ומצביע על שינוי מגמה בתעשייה
סיון ליימן |

לאחר המכה הקשה שספגה תעשיית קרנות הנאמנות בשנת 2011, בה נחתך היקף הנכסים בתעשייה ביותר מ-9%, הגיעה שנת 2012 שבינתיים מחייכת לתעשיית הקרנות. המגמה החיובית בשוקי המניות ואג"ח בארץ ובעולם, לא פסחה על תעשיית הקרנות שהגדילה את נכסיה מתחילת השנה במעל ל-5 מיליארד שקל להיקף כולל של 147.5 מיליארד שקל כיום - גידול נאה בשיעור של 3.7% מתחילת השנה.

מעניין לבחון את המגמות העיקריות בתעשייה מתחילת שנת 2012:

קרנות כספיות . המשבר בשווקים בשנת 2011 הוביל את המשקיעים למכור מניות ואג"ח קונצרניות ולרכוש קרנות כספיות הנתפשות בתקופות משבר כ"חוף מבטחים". כך גייסו הקרנות הכספיות סכום עתק של כ-16 מיליארד שקל בשנה שעברה. הרגיעה בשווקים מתחילת 2012 גרמה למשקיעים למכור קרנות כספיות בהיקף לא מבוטל של 1.7 מיליארד שקלים. אולם בפועל החלה מגמת פדיונות בקרנות אלו חודשיים קודם לכן - מאז נובמבר 2011 - כך שבמהלך חמשת החודשים האחרונים נפדה מהקרנות הכספיות סכום של 4.7 מיליארד שקל.

קרנות אג"ח חברות . השווקים נהנים מרגיעה (גם אם זמנית), משבר החובות באירופה, התאוששות הכלכלה האמריקנית והריבית במשק להיות נמוכה. בדיוק עכשיו זה אך טבעי לחזות ביציאת המשקיעים מן ה"בונקר" (קרנות כספיות וקרנות אג"ח ממשלתית), ולראותם מגדילים את מרכיב הסיכון בתיק ההשקעות ע"י רכישת קרנות אג"ח קונצרניות. כך, לאחר פדיונות ענק של 16.5 מיליארד שקל בשנת 2011, מציגות קרנות אלו גיוס של 1.9 מיליארד שקל מתחילת השנה.

קרנות נאמנות מנייתיות בארץ . לאור הנתונים הכלכליים הטובים בארץ ובעולם היינו מצפים לעליות שערים נאות במדדי המניות המובילים בארץ בדומה למתרחש במדדי מניות מובילים בעולם, אך בפועל מציגים מדדי המניות המובילים המקומיים תשואת חסר גדולה מול מקביליהם מעבר לים.

אכן, אין כל פלא היות ושוק המניות המקומי סובל מרגולציה קשה והעלאת מס על הבורסה, ובל נשכח את החשש המתמיד מפני מלחמה עם אירן, את חוסר העניין בקרב המשקיעים הזרים וכן את הסטת הכספים של משקיעים מוסדיים ופרטיים מהבורסה המקומית לבורסות העולם (בעיקר לארה"ב ושווקים מתעוררים). בשל כל אלה אנו רואים מתחילת השנה פדיונות קלים בקרנות המשקיעות במניות בארץ.

קרנות נאמנות מנייתיות בחו"ל . העלייה בשוקי המניות בחו"ל במקביל לאווירת אי-הודאות בשוק המניות המקומי, הובילו להמשך המגמה של השנהים האחרונות של הסטת כספים מישראל לחו"ל. כך ניתן לראות גיוס משמעותי של חצי מיליארד שקל בקרנות מניות חו"ל מתחילת 2012. מגמה זו בולטת במיוחד לאור הפדיונות בקרנות מניות בארץ מתחילת השנה.

קרנות אג"ח חו"ל . לצד הגיוסים בקרנות המשקיעות במניות בחו"ל אנו רואים שהציבור הישראלי גילה את קרנות אג"ח חו"ל. קרנות אלה, אשר היו מחוץ לרדאר של המשקיע המקומי עד לתחילת השנה, רשמו מתחילת השנה גיוסים נאים כחלק מפיזור תיק ההשקעות של המשקיעים.

סיכום ומסקנות . המגמה החיובית בשווקים בעולם והריבית הנמוכה השוררת במשק מעודדות את המשקיעים לצאת מן הקרנות הכספיות וקרנות אג"ח ממשלתיות ולרכוש מניות ואג"ח קונצרניות. מתחילת השנה אנו שומעים התגברות קולות להגדיל חשיפה לאג"ח ומניות בעולם על חשבון השקעה בשוק המקומי. הציבור נענה לקריאות אלו ולכן אנו רואים גידול בהשקעה במניות ואג"ח בחו"ל לעומת קיטון בהשקעה במניות בארץ. מגמה זו של הגדלת מרכיב ההשקעות בחו"ל הינה חיובית וצפויה להימשך, הן לאור אי הוודאות השוררת בשוק המקומי והן לצורך הפחתת הסיכון בתיק ההשקעות .

הכותב, סיון ליימן, הינו יועץ השקעות פרטי ומנכ"ל כנען ייעוץ השקעות

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
התרסקות מטוס (צילום מסך)התרסקות מטוס (צילום מסך)

בטיחות או נוחות - איך בוחרים את המושב המושלם בטיסה?

איפה הכי מסוכן לשבת במטוס, איפה הכי נוח לשבת במטוס? ככה תדעו לבחור את המקומות המתאימים לכם 

עופר הבר |

הצ׳ק אין למטוס אל על בואינג 737-800 ברגע האחרון, לא איפשר לי לבחור את המושב הבטוח שרציתי. עליתי ברגשות מעורבים לטיסת אל על LY290 לוונציה בדרכי לטרק בהרי הדולומיטים. ישבתי בשורה הרביעית בקדמת המטוס ולא יכולתי שלא להיזכר בטיסת ALOHA Airlines 243 בשנת 1988, גם היא במטוס בואינג 737-200. טיסת אלוהה איירליינס 243 זכורה כטיסה שהשאירה צמרמורת ופחד בקרב 95 נוסעי הטיסה, כשבגובה 24,000 רגל, נשמעו רעשי שבר וקריעה וחלקו הקדמי העליון של המטוס נתלש מעליו בחלקיק שניה מעל שורות 1-5 ורוח בעוצמה של הוריקן פרצה לחלל המטוס.

הנוסעים החגורים ראו לעיניהם המבועתות את אחת הדיילות נשאבת לחלל האוויר. הנוסעים שישבו תחת הגג הפעור לרווחה, בהיעדר גישה למסכות החמצן, סבלו מהיפוקסיה, מצב שבו יש חוסר באספקת חמצן לרקמות בגוף, מצב המסכן חיים. רעש הרוח היה חזק כל כך שהטייסים התקשו לדבר ביניהם והדיילים התקשו בגלל הרוח להגיע לתא הטייס בכדי לראות אם הטייסים נותרו בחיים. שני הטייסים התקשו להטיס את המטוס הקרוע אך הצליחו בתושייתם להנחיתו בשלום והנוסעים ניצלו. זה היה מטוס הנוסעים עם הנזק הכי גדול בגוף המטוס שהצליח לנחות בשלום.

מאז, הלקחים נלמדו. השבר שהיה "שבר התעייפות" עקב מחזורי הפרשי הלחץ בהמראה ונחיתה נלמד, התכן והתחזוקה שופרו, ובכל זאת, כשישבתי בשורה 4 במטוס 737 ידעתי שיש מקומות בטוחים יותר לשבת בהם.



המושבים הבטוחים יותר


היו מספר ניסויים לבחינת עמידות ריסוק מטוס מטוסים לבחינת מיקום המושב המועדף. הניסוי המפורסם ביותר שבדק בטיחות מושבי הנוסעים במטוס בואינג נערך על ידי הערוץ הבריטי Channel 4 יחד עם Discovery Channel בשנת 2012, תחת השם  Live Crash Test.