המגמות העיקריות בימים אלו בקרנות - לאן זורם הכסף?
לאחר המכה הקשה שספגה תעשיית קרנות הנאמנות בשנת 2011, בה נחתך היקף הנכסים בתעשייה ביותר מ-9%, הגיעה שנת 2012 שבינתיים מחייכת לתעשיית הקרנות. המגמה החיובית בשוקי המניות ואג"ח בארץ ובעולם, לא פסחה על תעשיית הקרנות שהגדילה את נכסיה מתחילת השנה במעל ל-5 מיליארד שקל להיקף כולל של 147.5 מיליארד שקל כיום - גידול נאה בשיעור של 3.7% מתחילת השנה.
מעניין לבחון את המגמות העיקריות בתעשייה מתחילת שנת 2012:
קרנות כספיות . המשבר בשווקים בשנת 2011 הוביל את המשקיעים למכור מניות ואג"ח קונצרניות ולרכוש קרנות כספיות הנתפשות בתקופות משבר כ"חוף מבטחים". כך גייסו הקרנות הכספיות סכום עתק של כ-16 מיליארד שקל בשנה שעברה. הרגיעה בשווקים מתחילת 2012 גרמה למשקיעים למכור קרנות כספיות בהיקף לא מבוטל של 1.7 מיליארד שקלים. אולם בפועל החלה מגמת פדיונות בקרנות אלו חודשיים קודם לכן - מאז נובמבר 2011 - כך שבמהלך חמשת החודשים האחרונים נפדה מהקרנות הכספיות סכום של 4.7 מיליארד שקל.
קרנות אג"ח חברות . השווקים נהנים מרגיעה (גם אם זמנית), משבר החובות באירופה, התאוששות הכלכלה האמריקנית והריבית במשק להיות נמוכה. בדיוק עכשיו זה אך טבעי לחזות ביציאת המשקיעים מן ה"בונקר" (קרנות כספיות וקרנות אג"ח ממשלתית), ולראותם מגדילים את מרכיב הסיכון בתיק ההשקעות ע"י רכישת קרנות אג"ח קונצרניות. כך, לאחר פדיונות ענק של 16.5 מיליארד שקל בשנת 2011, מציגות קרנות אלו גיוס של 1.9 מיליארד שקל מתחילת השנה.
קרנות נאמנות מנייתיות בארץ . לאור הנתונים הכלכליים הטובים בארץ ובעולם היינו מצפים לעליות שערים נאות במדדי המניות המובילים בארץ בדומה למתרחש במדדי מניות מובילים בעולם, אך בפועל מציגים מדדי המניות המובילים המקומיים תשואת חסר גדולה מול מקביליהם מעבר לים.
אכן, אין כל פלא היות ושוק המניות המקומי סובל מרגולציה קשה והעלאת מס על הבורסה, ובל נשכח את החשש המתמיד מפני מלחמה עם אירן, את חוסר העניין בקרב המשקיעים הזרים וכן את הסטת הכספים של משקיעים מוסדיים ופרטיים מהבורסה המקומית לבורסות העולם (בעיקר לארה"ב ושווקים מתעוררים). בשל כל אלה אנו רואים מתחילת השנה פדיונות קלים בקרנות המשקיעות במניות בארץ.
קרנות נאמנות מנייתיות בחו"ל . העלייה בשוקי המניות בחו"ל במקביל לאווירת אי-הודאות בשוק המניות המקומי, הובילו להמשך המגמה של השנהים האחרונות של הסטת כספים מישראל לחו"ל. כך ניתן לראות גיוס משמעותי של חצי מיליארד שקל בקרנות מניות חו"ל מתחילת 2012. מגמה זו בולטת במיוחד לאור הפדיונות בקרנות מניות בארץ מתחילת השנה.
קרנות אג"ח חו"ל . לצד הגיוסים בקרנות המשקיעות במניות בחו"ל אנו רואים שהציבור הישראלי גילה את קרנות אג"ח חו"ל. קרנות אלה, אשר היו מחוץ לרדאר של המשקיע המקומי עד לתחילת השנה, רשמו מתחילת השנה גיוסים נאים כחלק מפיזור תיק ההשקעות של המשקיעים.
סיכום ומסקנות . המגמה החיובית בשווקים בעולם והריבית הנמוכה השוררת במשק מעודדות את המשקיעים לצאת מן הקרנות הכספיות וקרנות אג"ח ממשלתיות ולרכוש מניות ואג"ח קונצרניות. מתחילת השנה אנו שומעים התגברות קולות להגדיל חשיפה לאג"ח ומניות בעולם על חשבון השקעה בשוק המקומי. הציבור נענה לקריאות אלו ולכן אנו רואים גידול בהשקעה במניות ואג"ח בחו"ל לעומת קיטון בהשקעה במניות בארץ. מגמה זו של הגדלת מרכיב ההשקעות בחו"ל הינה חיובית וצפויה להימשך, הן לאור אי הוודאות השוררת בשוק המקומי והן לצורך הפחתת הסיכון בתיק ההשקעות .
הכותב, סיון ליימן, הינו יועץ השקעות פרטי ומנכ"ל
מטוס. צילום: Jimmy Chan, Pexelsמהפכת התעופה הירוקה: הסטארט-אפ השבדי שמאתגר את בואינג ואיירבוס
חברות תעופה, יצרניות מטוסים ואפילו גורמי ממשל החלו להשקיע מיליארדים בטכנולוגיות שיאפשרו טיסה נקייה, שקטה ויעילה יותר. במרכז הזירה - שתי הענקיות המסורתיות. אבל בצד מתחמם סטארט-אפ שיכול להיות הראשון שיפעיל מטוס חשמלי מסחרי לטיסות קצרות
כשהנשיא ביל קלינטון אמר בתחילת שנות ה־2000 כי "המאבק על האקלים יהיה מבחן המנהיגות של דורנו", הוא לא העלה בדעתו עד כמה דבריו ינבאו את העתיד של עולם התעופה. הוא לא יכול היה לחזות שעשרים שנה מאוחר יותר הקרב בין ענקיות התעופה יתפתח לזירה חדשה לחלוטין - המרוץ אחר תעופה ירוקה, שבו גם סטארט-אפ קטן משבדיה מנסה לחטוף חלק מהשוק עם טכנולוגיות מהפכניות.
תעופה ירוקה אינה רק חזון סביבתי, היא הזדמנות כלכלית ואסטרטגית. בעולם שבו תחבורה בת־קיימא הופכת לדרישה רגולטורית ולא רק מוסרית, מדינות וחברות שלא יאיצו את ההסתגלות יישארו על הקרקע בעוד האחרים ממריאים קדימה.
הקרב המסורתי בין בואינג לאיירבוס על שליטה בשמיים הפך כיום למרוץ מורכב יותר שבו יעילות הדלק, הפחתת פליטות פחמן וחדשנות סביבתית הן השדות החדשים שעליהם נחרץ עתיד התעופה האזרחית.
בעולם שבו שינויי האקלים הפכו לאיום גלובלי, גם השמיים נדרשים לעבור מהפכה. תעשיית התעופה, שאחראית לכ־3% מפליטת הפחמן הדו־חמצני בעולם, ניצבת בעשור האחרון בראש סדר היום הסביבתי. חברות תעופה, יצרניות מטוסים ואפילו גורמי ממשל החלו להשקיע מיליארדים בטכנולוגיות שיאפשרו טיסה נקייה, שקטה ויעילה יותר.
- בואינג מפספסת את התחזיות ומציגה הפסדים לאור העיכוב בפרויקט 777X
- בואינג חוזרת למסלול? ה-FAA מאשרת הגדלת קצב הייצור של מטוסי ה-737 MAX
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
דלקים חדשים - הלב של השינוי
המעבר לדלקי תעופה בני־קיימא (SAF - Sustainable Aviation Fuels) הוא המפתח המיידי ביותר להפחתת פליטות פחמן דו חמצני. דלקים אלה מופקים משמנים צמחיים, פסולת אורגנית או אפילו מימן ירוק, ומאפשרים ירידה של עד 80% בפליטות הפחמן לעומת דלק סילוני מסורתי. חברות כמו בואינג, איירבוס ורולס רויס כבר ביצעו טיסות ניסוי מוצלחות בדלק "ירוק", ומדינות באירופה אף החלו לחייב ערבוב שלו בדלקים המסחריים.
