מהי כדאיות ההשקעה בביטוח ישיר אג"ח ט'

סיון ליימן, מנכ"ל כנען ייעוץ השקעות, סוקר את חברת ביטוח ישיר ובודק את כדאיות ההשקעה באגרת-החוב מסדרה ט'
סיון ליימן | (11)

ביטוח ישיר השקעות פיננסיות בע"מ פועלת באמצעות חברות מוחזקות בתחום הביטוח, הנדל"ן המניב והפיננסים. החברה הינה חברת בת של צור שמיר אחזקות בע"מ המחזיקה בכ-59% מהון המניות של החברה. ביטוח ישיר נסחרת בבורסה בת"א במדד ת"א יתר 50 ושוויה נאמד ב-478 מיליון שקל.

פעילות הקבוצה בעסקי הביטוח נעשית באמצעות איי.די.איי חברה לביטוח בע"מ ("ישיר ביטוח") ואפיונה העיקרי של ישיר ביטוח הינו בכך ששיווק מוצרי הביטוח שלה נעשה באמצעות ערוצי שיווק ישירים עם לקוחותיה הקיימים והפוטנציאליים, ללא פעילות ישירה של סוכני ביטוח מול הלקוחות. פעילות החברה בעסקי ביטוח כוללים את תחומי הפעילות הבאים:

- עסקי ביטוח כללי ועסקי ביטוח חיים ובריאות.

- אשראי צרכני באמצעות חברת הבת מימון ישיר. הפעילות העיקרית של החברה הינה מתן הלוואות למימון רכישת כלי רכב ואשראי המגובה ברובו בשעבוד רכב.

- שירותים פיננסיים באמצעות מיטב בית השקעות בע"מ שהינה חברה כלולה בשיעור של 28.56%. הפעילות בתחום השירותים הפיננסיים כוללת ניהול תיקים, ניהול קופות גמל, ניהול קרנות נאמנות, הנפקת וניהול תעודות סל ועוד.

- פעילות נדל"ן המתבצעת באמצעות אדגר השקעות ופיתוח בע"מ כאשר ביטוח ישיר מחזיקה 56.74% ממניות אדגר. אדגר פועלת בתחום ההשקעה בנכסים מניבים בישראל ובחו"ל, בעיקר בתחום המשרדים.

הכנסות החברה בתשעת החודשים הראשונים של 2011 הסתכמו ב-1.1 מיליארד שקל לעומת 1.108 מיליארד שקל בתקופה המקבילה של שנת 2010 - קיטון של 0.7%. הקיטון נבע מעיקרו מירידה משמעותית מהכנסות מהשקעות כתוצאה מחולשה בשוק ההון. מנגד, נרשם גידול של כ-7% בפרמיות שהרוויחה החברה במגזר הביטוח, וכן נרשם גידול משמעותי בהכנסות מאשראי צרכני ומעליית ערך נדל"ן להשקעה.

הרווח הכולל של החברה בתשעת החודשים הראשונים של 2011 הסתכם בכ-53 מיליון שקל לעומת רווח כולל של כ-72 מיליון שקל בתקופה המקבילה אשתקד - ירידה של כ-26%. הירידה ברווח הכולל מול התקופה המקבילה אשתקד, נבע מצימצום הרווחים במגזרי הפעילות של החברה, למעט במגזר ביטוח חיים וחיסכון לטווח ארוך. נתון שמיתן מעט את הירידה ברווח הכולל הינו רווח מפעילות מופסקת לאור השלמת המיזוג עם מיטב.

ההון העצמי של החברה במאזן המאוחד הסתכם ביום 30.9.2011 בכ-639 מיליון שקל לעומת כ-615 מיליון שקל בסוף שנת 2010. הגידול בהון החברה בתקופת הדוח נובע בעיקרו מרווח של החברה בניכוי דיבידנד ששילמה החברה לבעלי המניות, וכן מגידול בעודפים שנבע מרכישת מניות מבעלי זכויות שאינן מקנות שליטה בחברה מאוחדת.

נכון לסוף הרבעון השלישי של שנת 2011 מסתכמות היתרות הנזילות (תיק ני"ע סחיר, מזומנים ופיקדונות) סולו של החברה בכ-80 מיליון שקל לעומת סכום של כ-152 מיליון שקל בדצמבר 2010. הקיטון ביתרות הנזילות הינו תוצאה של רכישה עצמית של מניות אדגר ואג"ח סדרה ט' ע"י החברה. במקביל אף ישנו חוב סולו לחברה של כ-486 מיליון שקל למחזיקי אג"ח סדרה ט'. לעומת זאת, החברה בעלת גמישות פיננסית גבוהה שכן לחברה סולו אין חובות לבנקים, וביכולתה לגייס הון באמצעות שעבוד נכסים של חברות הבנות. כתוצאה מכך, צפויה החברה לעמוד בהתחייבות למחזיקי אג"ח באמצעות היתרות הנזילות שלה ורווחי החברה.

ביטוח ישיר אג"ח ט': במארס 2010 פנתה החברה למשקיעים והציעה להם לרכוש אג"ח מסדרה ט בהיקף כולל של 370 מיליון שקל. אג"ח מסדרה ט' צמודות למדד ועומדות לפירעון (קרן) בארבעה תשלומים שנתיים שווים בין השנים 2014-2017. הריבית וההצמדה בגין אג"ח אלו תשולם מנובמבר 2010 ועד מאי 2017 כולל, פעמיים בשנה בחודשים מאי ונובמבר. שיעור הריבית השנתית שנקבעה במכרז הינו 5.75% צמוד למדד.

להלן הנתונים העיקריים לגבי סידרה ט':

תשואה לפדיון ברוטו גבוהה מעט משיעור הריבית שנקבע בהנפקה דבר המעיד על אמון המשקיעים ביכולת ההחזר של החברה. בשוק ההון הישראלי מדובר על סדרה גדולה יחסית. מח"מ הסדרה קצר-בינוני ובהחלט נוח להשקעה.

בטחונות והתניות פיננסיות:

- קיים שעבוד ראשון בדרגה על כ-34% ממניות ישיר איי.די.איי. כמו כן קיים שיעבוד שלילי על 50.01% ממניות ישיר איי.די.איי.

- החברה מתחייבת שהונה העצמי לא יפחת מ-350 מיליון שקל (כאמור, נכון לתאריך 30.9.2011 יש לחברה הון עצמי בסך 638 מיליון שקל).

- היחס בין ההון העצמי סולו של החברה לבין סך המאזן סולו של החברה לא יפחת מ-45%.

- החוב הפיננסי נטו של החברה לא יעלה על 50%-70% משווי הבטוחה ( 85.31% ממניות ישיר איי.די.איי) - נכון לתאריך 31.9.11 מהווה החוב 44% בלבד משווי הבטוחה

מרווח מממשלתי במח"מ דומה: המרווח משקף את העובדה שמצד אחד אגרות החוב אינן מדורגות ומצד שני הן מגובות בביטחונות טובים.

חברת ביטוח ישיר השקעות פיננסיות הינה חברת החזקות הפועלת בארבעה מגזרי פעילות שונים (ביטוח, אשראי צרכני, שירותים פיננסיים ונדל"ן). פיזור הפעילות על-פני מספר מגזרים עזר לחברה להציג רווח בשלושת הרבעונים הראשונים של 2011 על אף המשבר הכלכלי בעולם. לחברה נזילות וגמישות פיננסית גבוהה ולפיכך לא צפויה לה בעיה כלשהי לעמוד בהחזר החוב למחזיקי אג"ח מסדרה ט'. בנוסף לכך קיימים בטחונות איכותיים למחזיקי אג"ח. בשקלול כל הנתונים שפורטו לעיל אני מוצא את אג"ח מסדרה ט' של ביטוח ישיר מעניינות וראויות להשקעה.

הכותב, סיון ליימן, הינו יועץ השקעות פרטי ומנכ"ל כנען ייעוץ השקעות

* אין לראות באמור לעיל משום המלצה לביצוע פעולות ו/או ייעוץ השקעות ו/או שיווק השקעות ו/או ייעוץ מכל סוג שהוא. המידע המוצג הינו לידיעה בלבד ואינו מהווה תחליף לייעוץ המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם. כל העושה במידע הנ"ל שימוש כלשהו - עושה זאת על דעתו בלבד ועל אחריותו הבלעדית. החברה ו/או הכותבים מחזיקים ו/או עלולים להחזיק חלק מן הניירות המוזכרים לעיל.

תגובות לכתבה(11):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 5.
    שמעון 29/02/2012 13:16
    הגב לתגובה זו
    אחרים בעולם אז אולי זה הזמן דווקא לקנות מניות בארץ? מה דעתך?
  • סיון ליימן 29/02/2012 14:11
    הגב לתגובה זו
    יש הרבה סיבות לתשואת החסר של ת" א 25 מול מדדי המניות בעולם ( האיום האירני, הגדלת שיעור המס על רווחים בבורסה, רגולציה, הסטת כספים של ישראלים ממניות בארץ למניות בחו" ל ועוד).לדעתי, מגמה זו של תשואת חסר של השוק הישראלי מול מדדי מניות בעולם צפויה להישאר איתנו בהמשך השנה ולכן לא כדאי כעת להגדיל חשיפה למניות בישראל
  • 4.
    ברונסון 28/02/2012 20:45
    הגב לתגובה זו
    אמור לתת בעוד שלושה שבועות, 23 אג' כאשר נסחר היום ב- 41 אג' בלבד. האם לדעתך יש סכנה לביצוע התשלום בפועל?
  • סיון ליימן 29/02/2012 09:46
    הגב לתגובה זו
    אינני מכיר את אג" ח ולכן אינני יכול לענות.
  • 3.
    אש 28/02/2012 18:45
    הגב לתגובה זו
    ביטוח ישיר מחזיקה באדגר 62.69% נא לעדכן
  • 2.
    tenten 28/02/2012 18:18
    הגב לתגובה זו
    מדוע היא לא מדורגת? ומה לגבי השקעה שלה במיזם ביטוח בברזיל? מה מידת הסיכון?
  • סיון ליימן 28/02/2012 20:43
    הגב לתגובה זו
    ההשקעה של החברה במיזם הביטוח בברזיל קורמת עור וגידים והמיזם צפוילהתחיל במהלך שנת 2012. היקף ההשקעה הכולל בפרוייקט מוערך בכ-400 מיליון ריאל ברזילאי( כ-820 מיליון ש" ח). לפרטים נוספים אודות הפרוייקט קרא בדוחות הרבעון השלישי של שנת 2011 בסעיף 3.1. מידת הסיכון אינה ידועה כעת. אינני יודע מדוע החברה אינה מדורגת אך לדעתי לא מדובר בפרט מהותי.
  • tenten 29/02/2012 14:07
    תודה על התייחסותך, מדוע אין חשיבות לאי דירוג של חברה.?, הרי זה מהווה איזה שהוא אינדקציה, חברה יכולה לקבוע שלא רוצים שידרגו אותה?
  • 1.
    מדוע לא המלצת ב אוקטובר 2011 (ל"ת)
    טימינג - זה המשחק 28/02/2012 12:34
    הגב לתגובה זו
  • סיון ליימן 28/02/2012 15:20
    הגב לתגובה זו
    המלצתי על ביטוח ישיר אג" ח ט במרץ 2011 וובינואר 2012.
בינה מלאכותית גנרי AI generic בינה מלאכותית גנרי AI generic

אתר או אפליקציה? ייתכן שהממשק הבא של הגופים הפיננסיים לא יכלול מסך

עומר מילויצקי, יועץ חדשנות ואסטרטגיה דיגיטלית לארגונים על המהלך הבא: אחרי המעבר מהסניף לאפליקציה ואחרי המעבר מהמסך לשיחה: כיצד הבינה המלאכותית תשנה את הדרך שבה ננהל כסף?

עומר מילויצקי |
נושאים בכתבה AI השקעות

עולם הפיננסים אוהב לחשוב במונחים של מסכים. במשך יותר מעשרים שנה בנקים, חברות אשראי ובתי השקעות מדדו את ההצלחה הדיגיטלית שלהם לפי כמה הלקוח משתמש באתר, כמה פעולות הוא מבצע באפליקציה וכיצד הכלים הדיגיטליים חוסכים מהלקוחות להגיע לסניף. אבל ברקע מתבשל שינוי עמוק יותר: אם בינה מלאכותית שמחוברת לדאטה בזמן אמת יודעת להסביר מסלולים, להשוות עמלות, להמליץ על מוצרים ולבצע עסקאות ישירות דרך הצ'אט, עולה השאלה האם בעולם כזה בכלל נצטרך אפליקציות עמוסות מסכים ותפריטים, או שהממשק הפיננסי הבא יהיה משהו אחר לגמרי. 

המהפיכה הראשונה

כדי להבין את המהפכה הבאה, צריך לחזור קודם למהפכה הראשונה. בשנות האלפיים התחילו הבנקים להנגיש ללקוחות אתרי אינטרנט אישיים, שתחילה העניקו ערך בסיסי: צפייה ביתרות, בדיקת תנועות ומעקב אחר החיובים בכרטיס האשראי. מהר מאוד נוספו גם פעולות בשירות עצמי, כגון העברות, הוראות קבע, תשלומי חשבונות, וביצוע פיקדונות. פתאום פעולות שהיו מחייבות תור בסניף וחתימה על טופס עברו למסך הבית במחשב. עבור הבנק זו הייתה הזדמנות לייעל ולחסוך בכוח אדם, ועבור הלקוחות זו הייתה תחושת שליטה חדשה ובעיקר נוחה בכסף שלהם.

השלב הבא היה הרבה יותר משמעותי מבחינת התנהגות הלקוחות: עידן האפליקציות. עם מהפכת הסמארטפונים, הבנקים הבינו שהאתר הוא רק תחנה בדרך, והחלו להשיק אפליקציות ייעודיות שהביאו את החשבון לכף היד. מעבר לגישה 24 שעות ביממה, נכנסו יכולות מתקדמות יותר כמו זיהוי ביומטרי, התראות בזמן אמת, סריקת צ׳קים, חתימה דיגיטלית ותהליכים מקוצרים שהעלימו כל חיכוך מיותר בתהליך. אם האתר שימש בעיקר כמערכת מידע, האפליקציה הייתה כבר מערכת חיה ונושמת לניהול הפיננסים האישיים.

התוצאה הייתה אימוץ מסיבי כמעט בכל העולם. לפי נתונים עדכניים, כ־2.17 מיליארד בני אדם ברחבי העולם משתמשים כיום בשירותי בנקאות במובייל, ועל פי הערכות כ־65 אחוז מבעלי הסמארטפונים משתמשים בבנקאות מובייל לפחות פעם בחודש. בארצות הברית כ־72 אחוז מהבגירים משתמשים באפליקציות בנקאות, ובאירופה מדינות מובילות כמו נורווגיה, דנמרק ושוודיה כבר חצו את רף 80 האחוזים. סקרים שנערכו בשנים האחרונות מראים כי עבור חלק גדול מהלקוחות, האפליקציה היא כבר ערוץ הבנקאות העיקרי: כ־55 אחוז מהלקוחות בארצות הברית מציינים את האפליקציה כדרך המועדפת לניהול החשבון שלהם, לעומת כ־22 אחוז בלבד שמעדיפים את האתר במחשב.

במקביל, גם הצד השני של המאזניים השתנה. כאשר אפליקציה מאפשרת לבצע היום כ־80 אחוז מהפעולות היומיומיות, תפקיד הסניף המסורתי עבר טרנספורמציה. הסניף הפיזי הפך בהדרגה למקום שמשרת בעיקר לקוחות פחות דיגיטליים, או כאלה שזקוקים לליווי אנושי בתהליכים מורכבים כמו משכנתה, אשראי עסקי או טיפול בבעיות חריגות. במילים פשוטות, המהפכה הדיגיטלית בעולם הפיננסי, שהתחילו והובילו האתרים והאפליקציות כבר עשתה את שלה: רוב האינטראקציות הבנקאיות עברו לערוצים דיגיטליים בדגש על המובייל. הדיגיטל כבר ניצח, אבל השאלה הבוערת עם כניסת טכנולוגיות ה-AI היא: איך ייראה הדור הבא של הניהול הפיננסי הדיגיטלי?

בינה מלאכותית גנרי AI generic בינה מלאכותית גנרי AI generic

אתר או אפליקציה? ייתכן שהממשק הבא של הגופים הפיננסיים לא יכלול מסך

עומר מילויצקי, יועץ חדשנות ואסטרטגיה דיגיטלית לארגונים על המהלך הבא: אחרי המעבר מהסניף לאפליקציה ואחרי המעבר מהמסך לשיחה: כיצד הבינה המלאכותית תשנה את הדרך שבה ננהל כסף?

עומר מילויצקי |
נושאים בכתבה AI השקעות

עולם הפיננסים אוהב לחשוב במונחים של מסכים. במשך יותר מעשרים שנה בנקים, חברות אשראי ובתי השקעות מדדו את ההצלחה הדיגיטלית שלהם לפי כמה הלקוח משתמש באתר, כמה פעולות הוא מבצע באפליקציה וכיצד הכלים הדיגיטליים חוסכים מהלקוחות להגיע לסניף. אבל ברקע מתבשל שינוי עמוק יותר: אם בינה מלאכותית שמחוברת לדאטה בזמן אמת יודעת להסביר מסלולים, להשוות עמלות, להמליץ על מוצרים ולבצע עסקאות ישירות דרך הצ'אט, עולה השאלה האם בעולם כזה בכלל נצטרך אפליקציות עמוסות מסכים ותפריטים, או שהממשק הפיננסי הבא יהיה משהו אחר לגמרי. 

המהפיכה הראשונה

כדי להבין את המהפכה הבאה, צריך לחזור קודם למהפכה הראשונה. בשנות האלפיים התחילו הבנקים להנגיש ללקוחות אתרי אינטרנט אישיים, שתחילה העניקו ערך בסיסי: צפייה ביתרות, בדיקת תנועות ומעקב אחר החיובים בכרטיס האשראי. מהר מאוד נוספו גם פעולות בשירות עצמי, כגון העברות, הוראות קבע, תשלומי חשבונות, וביצוע פיקדונות. פתאום פעולות שהיו מחייבות תור בסניף וחתימה על טופס עברו למסך הבית במחשב. עבור הבנק זו הייתה הזדמנות לייעל ולחסוך בכוח אדם, ועבור הלקוחות זו הייתה תחושת שליטה חדשה ובעיקר נוחה בכסף שלהם.

השלב הבא היה הרבה יותר משמעותי מבחינת התנהגות הלקוחות: עידן האפליקציות. עם מהפכת הסמארטפונים, הבנקים הבינו שהאתר הוא רק תחנה בדרך, והחלו להשיק אפליקציות ייעודיות שהביאו את החשבון לכף היד. מעבר לגישה 24 שעות ביממה, נכנסו יכולות מתקדמות יותר כמו זיהוי ביומטרי, התראות בזמן אמת, סריקת צ׳קים, חתימה דיגיטלית ותהליכים מקוצרים שהעלימו כל חיכוך מיותר בתהליך. אם האתר שימש בעיקר כמערכת מידע, האפליקציה הייתה כבר מערכת חיה ונושמת לניהול הפיננסים האישיים.

התוצאה הייתה אימוץ מסיבי כמעט בכל העולם. לפי נתונים עדכניים, כ־2.17 מיליארד בני אדם ברחבי העולם משתמשים כיום בשירותי בנקאות במובייל, ועל פי הערכות כ־65 אחוז מבעלי הסמארטפונים משתמשים בבנקאות מובייל לפחות פעם בחודש. בארצות הברית כ־72 אחוז מהבגירים משתמשים באפליקציות בנקאות, ובאירופה מדינות מובילות כמו נורווגיה, דנמרק ושוודיה כבר חצו את רף 80 האחוזים. סקרים שנערכו בשנים האחרונות מראים כי עבור חלק גדול מהלקוחות, האפליקציה היא כבר ערוץ הבנקאות העיקרי: כ־55 אחוז מהלקוחות בארצות הברית מציינים את האפליקציה כדרך המועדפת לניהול החשבון שלהם, לעומת כ־22 אחוז בלבד שמעדיפים את האתר במחשב.

במקביל, גם הצד השני של המאזניים השתנה. כאשר אפליקציה מאפשרת לבצע היום כ־80 אחוז מהפעולות היומיומיות, תפקיד הסניף המסורתי עבר טרנספורמציה. הסניף הפיזי הפך בהדרגה למקום שמשרת בעיקר לקוחות פחות דיגיטליים, או כאלה שזקוקים לליווי אנושי בתהליכים מורכבים כמו משכנתה, אשראי עסקי או טיפול בבעיות חריגות. במילים פשוטות, המהפכה הדיגיטלית בעולם הפיננסי, שהתחילו והובילו האתרים והאפליקציות כבר עשתה את שלה: רוב האינטראקציות הבנקאיות עברו לערוצים דיגיטליים בדגש על המובייל. הדיגיטל כבר ניצח, אבל השאלה הבוערת עם כניסת טכנולוגיות ה-AI היא: איך ייראה הדור הבא של הניהול הפיננסי הדיגיטלי?