מה שישראלים יעשו בשביל הטבות: כ-10 אלף ישראלים דיווחו ב-2007 על מען כוזב

הסיבות מגוונות: הקלות במסים בפריפריה, קבלת תוי חניה ועוד. משרד הפנים מפרסם את הנתונים על מספר הישראלים שעשו ב-2007 "שימוש לרעה בשירותי משרד הפנים"
משה בנימין |

משרד הפנים מפרסם היום (ב'), כי מבדיקה שנערכה בימים האחרונים במנהל האוכלוסין עולה נתון מדאיג: מתוך כ-500 אלף תושבים ישראלים שהודיעו בשנת 2007 על שינוי מען, מעל 10,000 שינו מענם מספר פעמים - דבר המעלה חשש למתן מידע כוזב.

ממידע שהגיע למשרד הפנים עולה כי תושבים רבים מבקשים לאחרונה לשנות את כתובתם במרשם האוכלוסין על סמך מידע כוזב, מסיבות מגוונות: הקלות במסים בישובי הפריפריה, קו העימות וכן באילת, קבלת תו חניה בערים גדולות כגון תל-אביב, רישום למוסדות חינוך מועדפים, קבלת מענקים וסיוע לסטודנטים, קבלת זכויות כגון השתתפות במכרזי מנהל מקרקעי ישראל כ"בן ישוב" ועוד.

בנוסף לתופעה הרווחת בכל ימות השנה, התגלתה תופעה המוצאת ביטוי במהלך שנת בחירות, במסגרתה מבקשים תושבים לשנות מענם לישובים אחרים במטרה להשפיע על תוצאות הבחירות באותו ישוב, על אף שבפועל אינם מתגוררים בו.

ראש מנהל האוכלוסין, יעקב גנות, הודיע כי בעקבות קבלת הנתונים יוגבר הפיקוח על שינוי המען וירועננו הנהלים בנושא זה. בין הפעולות עליהן יושם דגש: היערכות מחשובית אשר תאפשר לעובדי המשרד קבלת התראות במקרים חריגים, גילוי רגישות יתר במקרים בהם מתבקשים מספר שינויי מען בתקופה קצרה ועוד.

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
מטוס. צילום: Jimmy Chan, Pexelsמטוס. צילום: Jimmy Chan, Pexels

מהפכת התעופה הירוקה: הסטארט-אפ השבדי שמאתגר את בואינג ואיירבוס

חברות תעופה, יצרניות מטוסים ואפילו גורמי ממשל החלו להשקיע מיליארדים בטכנולוגיות שיאפשרו טיסה נקייה, שקטה ויעילה יותר. במרכז הזירה - שתי הענקיות המסורתיות. אבל בצד מתחמם סטארט-אפ שיכול להיות הראשון שיפעיל מטוס חשמלי מסחרי לטיסות קצרות 


עופר הבר |
נושאים בכתבה בואינג איירבוס


כשהנשיא ביל קלינטון אמר בתחילת שנות ה־2000 כי "המאבק על האקלים יהיה מבחן המנהיגות של דורנו", הוא לא העלה בדעתו עד כמה דבריו ינבאו את העתיד של עולם התעופה. הוא לא יכול היה לחזות שעשרים שנה מאוחר יותר הקרב בין ענקיות התעופה יתפתח לזירה חדשה לחלוטין - המרוץ אחר תעופה ירוקה, שבו גם סטארט-אפ קטן משבדיה מנסה לחטוף חלק מהשוק עם טכנולוגיות מהפכניות. 

תעופה ירוקה אינה רק חזון סביבתי, היא הזדמנות כלכלית ואסטרטגית. בעולם שבו תחבורה בת־קיימא הופכת לדרישה רגולטורית ולא רק מוסרית, מדינות וחברות שלא יאיצו את ההסתגלות יישארו על הקרקע בעוד האחרים ממריאים קדימה.

הקרב המסורתי בין בואינג לאיירבוס על שליטה בשמיים הפך כיום למרוץ מורכב יותר שבו יעילות הדלק, הפחתת פליטות פחמן וחדשנות סביבתית הן השדות החדשים שעליהם נחרץ עתיד התעופה האזרחית.

בעולם שבו שינויי האקלים הפכו לאיום גלובלי, גם השמיים נדרשים לעבור מהפכה. תעשיית התעופה, שאחראית לכ־3% מפליטת הפחמן הדו־חמצני בעולם, ניצבת בעשור האחרון בראש סדר היום הסביבתי. חברות תעופה, יצרניות מטוסים ואפילו גורמי ממשל החלו להשקיע מיליארדים בטכנולוגיות שיאפשרו טיסה נקייה, שקטה ויעילה יותר.

דלקים חדשים - הלב של השינוי

המעבר לדלקי תעופה בני־קיימא (SAF - Sustainable Aviation Fuels) הוא המפתח המיידי ביותר להפחתת פליטות פחמן דו חמצני. דלקים אלה מופקים משמנים צמחיים, פסולת אורגנית או אפילו מימן ירוק, ומאפשרים ירידה של עד 80% בפליטות הפחמן לעומת דלק סילוני מסורתי. חברות כמו בואינג, איירבוס ורולס רויס כבר ביצעו טיסות ניסוי מוצלחות בדלק "ירוק", ומדינות באירופה אף החלו לחייב ערבוב שלו בדלקים המסחריים.