קוקה קולה
צילום: Taras Chernus, Unsplash
דוחות

קוקה קולה עקפה את הציפיות וזה לא הודות לקולה

החברה רשמה לרבעון השני רווח למניה של 84 סנט על הכנסות של 12.4 מיליארד דולר. האנליסטים ציפו לרווח למניה של 81 סנט על הכנסות של 11.8 מיליארד דולר
אדיר בן עמי | (1)

ענקית המשקאות קוקה קולה COCA COLA דיווחה על תוצאותיה לרבעון השני ועקפה את הציפיות של וול-סטריט למרות החולשה בביקושים בקרב הצרכנים האמריקאים. מותגי הפרימיום של החברה בקטגוריות כמו חלב ומיצים עזרו. החברה רשמה ברבעון רווח למניה של 84 סנט על הכנסות של 12.4 מיליארד דולר. האנליסטים ציפו לרווח למניה של 81 סנט על הכנסות של 11.8 מיליארד דולר.

השורה העליונה והתחתונה של חברת השתייה המתוקה עלו ב-3.3% ו-7.7% בהתאמה לעומת השנה שעברה. "אנו מרוצים מהתוצאות שלנו לרבעון השני, שסיפקו צמיחה איתנה בשורה העליונה וברווח התפעולי בנוף המשתנה ללא הרף", אמר המנכ"ל ג'יימס קווינסי.

בנטרול ההשפעה של מט"ח ושינויים מבניים כמו רכישות ומכירה, הצמיחה האורגנית בהכנסות עמדה על 15%. קוקה קולה צופה כעת כי הרווח לשנה כולה יצמח בין 5% ל-6% לעומת שנה קודם לכן, בהשוואה לתחזיות קודמות ל-4% עד 5%. הצמיחה האורגנית צפויה לעמוד על 9%-10%, לעומת הצפי הקודם לעלייה של 8%-9%. 

 

הצרכנים לא ממהרים לבזבז

החברה ראתה גידול בנפח המארזים שלה בכל אזור מלבד צפון אמריקה, שם היא ירדה ב-1% לעומת השנה הקודמת, כאשר המחיר הממוצע של המוצרים עלה ב-11%. קווינסי הוסיף לאחר פרסום הדוחות כי למרות שהצרכנים יחסית "עמידים" בדרך כלל, כן הייתה חולשה במכירות משקאות למסעדות, כאשר הצרכנים מעדיפים לרכוש ארוחות הכוללות שתייה במחיר ולא לרכוש בנפרד.

הצרכנים העדיפו לאכול פחות מזון מהיר בתקופה האחרונה, שכן המחירים הגבוהים יותר הכבידו על התקציב שלהם. זה פגע במכירות של קוקה קולה. רשתות כמו מקדונדל'ס ובורגר קינג פרסמו ארוחות ב-5 דולר בניסיון לפתות את הצרכנים לחזור ולקנות וזה עבד, אבל פגע בחברות כמו קוקה קולה.

עם זאת, צרכנים בעלי הכנסה גבוהה יותר המשיכו לרכוש את מוצרי הפרימיום של החברה, מה שקיזז את ההשפעה השלילית של האינפלציה. תמהיל המחירים של קוקה קולה בצפון אמריקה ראה עלייה של 11%, כאשר רק מחצית מהעלייה הגיע מעליית המחירים בשוק והמחצית השנייה נבעה מגידול במכירות של מוצרי הפרימיום היקרים יותר כמו חלב ומותגי המיצים השונים.

הפספוס של פפסיקו

מוקם יותר החודש דיווחה היריבה הראשית של קוקה קולה, פפסיקו PEPSICO INC , על הכנסות נמוכות מהצפוי לרבעון השני, שהגיעו בקושי מעל ההכנסות של השנה שעברה. התוצאות נבעו חלקית מחולשה בעסקי החטיפים והמשקאות של החברה בצפון אמריקה. בשני המגזרים נרשמה ירידה של 4% ו-3% בהתאמה בהיקף המכירות לעומת השנה שעברה.

הצרכנים הרבה יותר מודעים למחיר היום ומחפשים יותר ערך, אמר אז מנכ"ל פפסיקו, רמון לגוארטה. החברה הודיעה כי תשקיע יותר על מנת לעורר צמיחה, כולל הצעות ערך נוספות עבור חלק ממוצרי החטיפים שלה, כמו גם הגדלת הוצאות הפרסום והשיווק.

האתגרים של קוקה קולה

למרות שעליית האינפלציה גרמה לעליית ההוצאות של קוקה קולה בשנתיים האחרונות, החברה הצליחה לגלגל את רוב העלויות הללו לצרכנים מבלי לאבד יותר מדי עסקים. עם זאת, ככל שהאינפלציה תמשיך להתמתן, התמחור הגבוה יותר עשוי לפגוע לה בצמיחה. אם הצרכנים ישתו פחות משקאות מוגזים, ההכנסות החברה עלולות לצמוח לאט יותר ואף לרדת ברבעונים הקרובים.

קיראו עוד ב"גלובל"

התחזקות הדולר גם היא עשויה להוות בעיה עבור ענקית המשקאות, המייצרת שני שליש מהכנסותיה בחו"ל. למרות שהחברה משתמשת בתוכניות לגידור על מנת לקזז חלק מהשפעת המטבע, ההנהלה עדיין צופה השפעה של בין 5% ל-6% על הרווח הנקי לשנת 2024.

נראה כי לטווח הארוך, המשקיעים יותר מודאגים משוק התרופות להשמנת יתר שממשיך להתפתח ולהציג ביקושים חזקים, כאשר תרופות כמו אוזמפיק, גורמות למשתמשים לאבד את התאבון לחטיפים ומשקאות ממותקים.

תגובות לכתבה(1):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 1.
    הכל בגלל ישראל והחרדים ששותים קוקה קולהעם סוכר (ל"ת)
    23/07/2024 22:12
    הגב לתגובה זו
רפי עמית קמטק
צילום: רענן טל

המניה שתזנק מחר ב-5% למרות דילול המשקיעים

רן קידר |
נושאים בכתבה קמטק

שבוע אחרי ש נובה 0.96%  גייסה אג"ח להמרה בקופון אפס (ריבית אפס), גייסה קמטק 4.99%  425 מיליון דולר בקופון אפס. שתי החברות הן שחקניות בשוק השבבים, כשקמטק מפתחת מערכות לבדיקת תהליכי הייצור בשבבים. השאלה הראשונה שאמורה לעלות היא - איך אפשר לגייס אג"ח בריבית אפס? והתשובה היא שמדובר באג"ח להמרה למניות. אג"ח שיש לה סוכרייה - אפשרות להפוך למניה. המשקיעים מוותרים על ריבית ומקבלים אפשרות המרה למניות. זה יכול להיות משתלם להם כי יש להם אפסייד (אם כי פחות ממניה) ומצד שני - יש להם דאונסייד: רצפה כי האג"ח תיאורטית לא יכולה ליפול (להבדיל ממחיר המניה), אלא אם החברה נכנסת למצוקה תזרימית ופיננסית, וזה לא המצב. 

ומעבר לרצפה, יש להם אפסייד. אם המניה תעלה - ותעקוף את פרמיית ההמרה, הם ירוויחו. במקרה של קמטק, המניה נסחרה בכ-84 דולר (לפני העלייה בשישי) והמחיר שמבטאות האג"ח להמרה הוא כ-109 דולר. כלומר, מי שקונה את האג"ח רוכש בפרמיה של קרוב ל-30%. אם המניה תצנח, המשקיע עדיין מקבל את קרן האג"ח בסוף התקופה, אבל אם המניה נניח תעלה נניח פי 2 לאורך תקופת חיי האג"ח (עד שנת 2030) הוא מרוויח כ-65%, כי המניה סגרה את הפרמיה של ה-30% והוסיפה משם עוד 65%. עלייה מעבר למחיר ההמרה הופכת את האג"ח למניה - ההתנהגות זהה.

יש כאן סוכרייה גדולה, מול חיסרון של ויתור על הריבית, אבל משקיעים רבים אוהבים ומעדיפים השקעה כזו. לכן, לרוב, הנפקה של אג"ח להמרה, נחשבת לסוג של דילול ומפילה את המניה. זה מה שקרה לנובה. היא נפלה ב-10% ביום ההנפקה. הסברנו שזו יכולה להיות הזדמנות כי מדובר בירידה טכנית, אך אין דבר כזה בטוח, יש סיכון. המניה תיקנה מאז ועלתה ב-12%. 

אולי זו הסיבה שהשוק לא הפיל את קמטק אתמול. הדילול לא השפיע על המניה. אולי זו ההערכה שיהיה תיקון לאחר הירידה, ועדיין זה לא מסביר עלייה של 3.5% שתוביל מחר בבורסה בת"א לעלייה של 5%. 

אין לנו הסבר מוצק. גורמים שהיו מעורבים בהנפקה מסבירים שהביקושים היו גבוהים והחברה עשתה רושם חזק בשיחות עם הגופים הרוכשים. אולי "מעז יצא מתוק". אולי השיחות עם השוק, יצרו עניין שתורגם לביקושים למניה. כנראה גם לא היו כאלו שעשו החלפה - במקרים רבים, יש גופים מוסדיים שמחליטים למכור את המניה ולקנות אג"ח להמרה במקום, הפעם כנראה זה היה בשוליים.

כמו כן, הסיבה היא גם פרמיית ההמרה שרחוקה "מהכסף", אם כי אחרי העלייה במניה מדובר בפרמיית המרה שירדה ל-26%, זאת לא פרמייה גבוהה.  

בינה מלאכותית כספים; קרדיט: ChatGPT, רוי שיינמןבינה מלאכותית כספים; קרדיט: ChatGPT, רוי שיינמן

בנק ההשקעות רוטשילד: מהפיכת ה-AI כבר מגולמת בשוק

"האופטימיות סביב הבינה המלאכותית כבר מגולמת בשוויין הגבוה של מניות הטכנולוגיה" בחטיבת ניהול ההון של הבנק האירופי נוקטים בעמדה ספקנית בריאה ומציעים לא להתרחק לחלוטין מהמגזר החזק בשוק, אך גם לא להתמסר בצורה עיוורת לאופוריה

רן קידר |
נושאים בכתבה בינה מלאכותית

על רקע המהפכה הטכנולוגית שמניעה את שווקי ההון, כלכלני חטיבת ניהול העושר ב-Rothschild & Co טוענים כי "האופטימיות סביב בינה מלאכותית כבר מגולמת בשוויים הגבוהים של מניות הטכנולוגיה" בחטיבת ניהול ההון של הבנק האירופי נוקטים בעמדה ספקנית בריאה ומציעים לא להתרחק לחלוטין מהמגזר החזק בשוק, אך גם לא להתמסר בצורה עיוורת לאופוריה ומסבירים למרות ששוקי ההון נראים אופטימיים, יש לנקוט במשנה זהירות. 

החשש: ריכוז אדיר של כוח בידיים מעטות

הסקירה מתמקדת בראש ובראשונה בשבע המופלאות, אפל, אמזון, אלפבת', מיקרוסופט, טסלה, מטא ואנבידיה. החברות הללו הפכו בשנים האחרונות לגרעין כמעט מוחלט של מדדי המניות המרכזיים. ב-2025, עשר החברות הגדולות במדד S&P 500 מהוות כבר קרוב ל-40% מהמדד, ריכוזיות שרוטשילד מגדירים כ-"חסרת תקדים". להשוואה, בועת הדוט-קום בשנות התשעים התאפיינה במשקל של 25% בלבד בסקטור זה. 

במדד MSCI All Country World, רבע מהמדד כבר מורכב מאותן ענקיות. ריכוזיות זו מניעה עליות חזקות: לפי הסקירה, מרבית העליות במדד S&P 500 בתקופה האחרונה הן תוצאה ישירה של מדדי מניות הטכנולוגיה, ובייחוד של “המובילות הטכנולוגיות”. 

אנבידיה כסמל לפסיכולוגיית השוק 

אנבידיה, אחת מענקיות התחום, מוצגת בסקירה כתופעה מרכזית של התקופה. הביקוש לשבבים שלה, החיוניים לתעשיית הבינה המלאכותית ותשתיות הענן, הוביל את המניה לעליות יוצאות דופן בשנתיים האחרונות והפך אותה לאחת הגדולות בעולם בהיקפי השוק. ברוטשילד מדגישים שהתמחור הנוכחי של אנבידיה משקף כבר כעת ציפיות צמיחה אגרסיביות ביותר; כלומר, הרבה מההצלחה העתידית כבר מגולמת במחיר, ויש סיכון לאכזבה בטווח הבינוני, גם אם החברה תמשיך להציג רווחיות גבוהה מאוד. 

קונסולידציה או בועה? שוק דחוס, אבל לא בהכרח מסוכן 

הסקירה מבקשת להבחין: שוק מרוכז אינו סימן ודאי לבועה פיננסית. נכון, יחס התמחור CAPE (חלוקת מחיר המניה הנוכחי בממוצע הרווחים שלה לאורך 10 שנים, תוך התאמה לאינפלציה) של מדד S&P 500 עומד על 20% מעל הממוצע ההיסטורי, רמה שנראתה בעיקר לפני בועות. עם זאת הכלכלנים מדגישים כי מדובר בתקופה שונה מהעבר שכן החברות המובילות רווחיות, בעלות תזרימי מזומנים איתנים, שלא כמו בבועת הדוט קום שהתאפיינה בסטארטאפים הפסדיים. ועדיין, תמחור גבוה משקף פוטנציאל מוגבל לעליות חדות בטווח הקצר.