נשיא הפד של מיניאפוליס: "העלאות הריבית עדיין על השולחן"
הפדרל ריזרב מוכן להשאיר את הריבית ברמה הנוכחית כל עוד יידרש על מנת להוריד את האינפלציה ליעד השנתי של 2%, אמר נשיא הפד של מיניאפוליס, ניל קשקרי. והוא אף מזהיר, כי הפד עשוי להעלות את הריבית במידה וצמיחת המחירים תאיץ מחדש.
"נשאלתי פעם רבות מתי אנו מורידים את העלאת הריבית מהשולחן", אמר קשקרי בברקליס. "אני לא חושב שמישהו הוריד אותם אי פעם באופן רשמי מהשולחן". זה לא אומר שהעלאת הריבית היא וודאית, אבל לפי קשקרי ריבית גבוהה לזמן ארוך יותר היא ככל הנראה התרחיש הסביר ביותר. האינפלציה תצטרך לחזור ולעלות על מנת שהפד יגביר את המאמצים. "אם נופתע מהנתונים הנכנסים, אז נעשה מה שאנחנו צריכים לעשות על מנת להוריד את האינפלציה ליעד ה-2%".
זוהי תחזית שונה בהחלט מזו של בנקים מרכזיים בכלכלות מפותחות אחרות. גוש האירו חווה צמיחה כלכלית איטית יותר ואינפלציה נמוכה יותר מאשר ארה"ב בשנת 2024 ולפי הערכות הבנק המרכזי האירופי יוריד את הריבית ברבע נקודת אחוז בפגישתו הבאה שתערך ב-6 ביוני.
הפגישה הבאה של הפדרל ריזרב תתקיים ב-11-12 ביוני והחוזים העתידיים על הריבית מתמחרים סבירות של פחות מ-1% לכך שהריבית תזוז מטווח ה-5.25%-5.5%.
קשקרי משמש כנשיא הפד של מיניאפוליס מאז 2016 ויהפוך לחבר מצביע ב-FOMC ב-2026. קשקרי הצביע על הנפילה באינפלציה בסוף 2023 ועל התעוררותה בתחילת השנה כהצדקה לגישת ה"נחכה ונראה" של הפד בכל הנוגע לשינוי הריבית.
- כצפוי: הריבית בארה״ב ירדה ב-0.25%; הפד׳ יעצור את צמצום המאזן בדצמבר
- הפד הוריד ריבית והשווקים מזנקים – אילו אתגרים מחכים בהמשך
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
השינוי במדד המחירים ההוצאה לצריכה פרטית עמד בממוצע על 2.3% ממאי ועד אוקטובר 2023, לאחר שהגיע לשיא של 5.6% בתחילת 2022. האינפלציה היורדת יחד עם האבטלה הנמוכה והצמיחה החזקה המפתיעה בתוצר המקומי הגולמי ב-2023, יצרה מצב בו האינפלציה יורדת בעוד הכלכלה נשארת חזקה. כתוצאה מכך, החוזים על הריבית החלו לתמחר הורדת ריבית של עד 1.5 נקודות אחוז ב-2024.
"זה היה נראה כאילו סיימנו", אמר קשקרי. "אם המגמה הזו במחצית השנייה של השנה שעברה הייתה נמשכת, היינו משיגים את הנחיתה הרכה כביכול. זו הייתה יכולה להיות תוצאה מופלאה שמעולם לא השוגה בתולדות המדיניות המוניטרית". לצערו של קשקרי, לא היה לפד כל כך הרבה מזל. בששת החודשים האחרונים השינוי במדד ה-PCE עמד על ממוצע של 3.2% והחוזים צופים הורדות ריבית פחות משמעותיות השנה, עם סיכוי להורדה של קצת יותר מרבע נקודת אחוז ב-2024.
קשקרי סבור כי רמת הריבית הנוכחית של הפד היא מגבילה מספיק על מנת להכביד על האינפלציה, אך הוא צופה כי יקח יותר זמן מכפי שרבים ציפו להגיע ליעד ה-2% של הבנק המרכזי. "בהתחשב באינפלציה שראינו, אנחנו צריכים פשוט לעצור כאן, לקחת את הזמן ולחכות ליותר נתונים לפני שנקבע מתי יהיה נכון להוריד את הריבית", אמר.
- שיעור מאילון מאסק: איך לדרוש טריליון דולר ולקבל את זה
- איבדו עשרות אחוזים: הביטקוין נפל - וחברות אוצר הקריפטו צנחו
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- הונאה של 2 מיליארד דולר - עונש של 11 אלף שנות מאסר - ומוות...
פרוטוקול הפד
הפרוטוקול של החלטת הריבית האחרונה של הפדרל ריזרב פורסם לפי כשבוע והפיל את המדדים. בנוגע לתחזית המדיניות המוניטרית, פקידי הפד ציינו כי הם מרגישים בנוח להשאיר את הריבית בטווח של 5.25%-5.5% לזמן ארוך יותר, עד שהאינפלציה תראה סימנים כי היא חוזרת ליעד ה-2% על בסיס בר קיימא. הפקידים ציינו את קריאות האינפלציה "המאכזבות" ברבעון הראשון והראו חששות כי האינדיקטורים מצביעים על מומנטום כלכלי חזק.
קובעי המדיניות סבורים כי יקח זמן רב יותר מהצפוי עד שיתקבל הביטחון כי האינפלציה נעה לכיוון יעד ה-2%. יותר מזה, מספר חברים בוועדה אמרו כי הם פתוחים לאפשרות להעלות את הריבית ולהחמיר את המדיניות במידה ולא תהיה התקדמות באינפלציה או יהיו סיכונים לעלייה.
למרות שמדד המחירים לצרכן לחודש אפריל הראה סימנים של האטה ופקידים בפד בירכו על כך, הם מיהרו להבהיר כי הם עדיין רוצים לראות נתונים נוספים על מנת לקבוע את מסלול האינפלציה. חברי הפד ציינו גם כי הסיכונים להשגת יעדי התעסוקה המקסימלית ויציבות המחירים "התאזנו במהלך השנה האחרונה". עם זאת, הם ממשיכים להישאר "קשובים מאוד" לסיכונים הכרוכים באינפלציה גבוהה יותר, כמו גם לחוסר הוודאות בתחזית הכלכלית.
- 4.ברבור שחור (ל"ת)קונסטנטינוס 29/05/2024 08:46הגב לתגובה זו
- 3.שטויות התהליך עוד לא הסתיים והדרך עוד ארוכה ומפותלת (ל"ת)קשקש 29/05/2024 05:02הגב לתגובה זו
- 2.רק מזכיר שלפני שהעלו את הריבית אמרו 7 פעמים שלא יעלו (ל"ת)אניי 28/05/2024 23:14הגב לתגובה זו
- 1.יעלה ריבית = האצת החובות של ארה"ב !!! (ל"ת)דן 28/05/2024 22:17הגב לתגובה זו
- מה? 29/05/2024 01:04הגב לתגובה זוהאצת חובות? האם נוכח חוב מטורף כזה, האצה שלו כבר משנה משהו?
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”
הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי".
לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית.
הדיון מסתכל אחורה
הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב".
שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה.
תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות”
יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.”
- שינוי חד בחוקי ההגירה וההתאזרחות בגרמניה
- גרמניה חותמת על הסכם הגנה נגד רחפנים עם סטארט-אפ מקומי
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית
הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות.
בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”.
אילון מאסק ב"הופעה" לבעלי המניות (X)שיעור מאילון מאסק: איך לדרוש טריליון דולר ולקבל את זה
בעלי המניות של טסלה אישרו למאסק חבילת תמריצים חדשה בהיקף עצום של 400 מיליון מניות, שמחזירה את חלקו בחברה ל־25%. מאחורי המספרים הבלתי נתפסים מסתתרת אסטרטגיית משא ומתן מבריקה וגם לא מעט אגו
לאחרונה החליטו בעלי המניות של טסלה Tesla -3.68% להעניק לאילון מאסק חבילת תמריצים חדשה הכוללת 400 מיליון מניות נוספות. זה מצטרף ל־380 מיליון מניות שכבר ברשותו. המספרים כמעט בלתי נתפסים, אבל מאחוריהם מסתתר שיעור מעניין על ניהול משא ומתן וגם על הגבול הדק שבין ביטחון עצמי לחוצפה.
מאסק ביקש דבר אחד: להחזיר את חלקו בחברה ל־25%. הוא לא נימק מדוע, לא הציג טיעונים ולא ניסה לשכנע. הוא פשוט אמר שזה מה שהוא רוצה וקיבל את מבוקשו. החבילה הקודמת שלו, מ־2018, הייתה שווה אז כמה מיליארדי דולרים והיום מוערכת בכ־120 מיליארד. לכך מתווספת חבילת התמריצים מ־2012, ששווייה כיום כ־34 מיליארד דולר. במילים אחרות, עוד לפני העסקה החדשה, מאסק נהנה משכר ממוצע של כ־12 מיליארד דולר בשנה. לא בדיוק “עבודה בחינם”.
הפעם, החוזה כולל תנאי שאפתני במיוחד: מאסק צריך להוביל את טסלה לרווח תפעולי של 400 מיליארד דולר במהלך שנה אחת. לשם השוואה, טסלה צפויה להרוויח השנה כ־13 מיליארד דולר. כדי לעמוד ביעד, הוא צריך להגדיל את הרווחים פי שלושים.
האסטרטגיה היא לב הסיפור
הסכומים הם לא לב הסיפור, אלא האסטרטגיה. ג’ו־אלן פוזנר, פרופסורית לניהול באוניברסיטת סנטה קלרה, הסבירה שמאסק השתמש בעקרון “העיגון”. טכניקה שבה המספר הראשון שמועלה במשא ומתן קובע את המסגרת לכל המספרים הבאים. אם ההצעה הראשונה גבוהה מדי, שאר ההצעות יסתובבו סביבה. מאסק לא התחיל נמוך ולא בנה את הדרישות בהדרגה, הוא פתח בגדול, בטריליון דולר, מה שגרם לכל סכום אחר להיראות סביר בהשוואה.
- מילד שקט שסובל מבריונות ל"מלך העולם" וזה לא טראמפ
- הדרך לטריליון דולר: האם אילון מאסק יגיע ליעד?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
פוזנר הסבירה שזו בדיוק הסיבה שכדאי להיות הראשון שמגיש הצעה במשא ומתן. אם מועמד לעבודה מצהיר שהוא שווה חצי מיליון דולר בשנה, גם אם המעסיק חשב להציע 150 אלף, השכר הסופי יהיה קרוב בהרבה להצעה הגבוהה.
