טסלה
צילום: טוויטר

טסלה צריכה רכב זול ובהקדם - למה הרובוטקסי הוא לא התשובה עכשיו

בוול-סטריט סבורים כי טכנולוגיית הנהיגה האוטונומית של טסלה עדיין רחוקה מנהיגה אוטונומית אמיתית ולכן ההתרגשות מהרובוטקסי היא דבר מסוכן
אדיר בן עמי | (4)

התוכניות של מובילת הרכבים החשמליים לרובוטקסי אומנם דחפו את המניה למעלה לאחרונה, אבל בוול-סטריט סבורים כי זה לא המוצר שטסלה TESLA INC צריכה עכשיו. היא צריכה את המודל 2 וכמה שיותר מהר.

מנכ"ל טסלה אילון מאסק צייץ ב-X לפני כשבוע והודיע כי החברה תחשוף את הרובוטקסי ב-8 באוגוסט. ההודעה בעצם סימנה למשקיעים כי החברה מאמינה שטכנולוגית הנהיגה האוטונומית שלה משתפרת והעלתה שאלות איך הרובוטקסי יכול להשפיע על טסלה ועל הרווחים שלה. 

בעוד הפרויקט הזה מרגש את המשקיעים, בוול-סטריט דווקא סבורים שהמיקוד של טסלה צריך להיות במקום אחר. "זו תקופה קריטית עבור מאסק לנווט בהצלחה את טסלה בסערת הביקושים", כתב האנליסט דן איבס מוודבוש. החברה מסרה 387,000 רכבים ברבעון הראשון, ירידה של כמעט 9% משנה לשנה. הצמיחה בשוק הרכבים החשמליים בעולם הואטה לכ-10% משנה לשנה ברבעון הראשון של 2024, לעומת צמיחה של 35% ברבעון הרביעי של 2024.

מודל 2 של החברה מהווה, לפחות בעיניי האנליסטים, חלק מרכזי בצמיחה העתידית של טסלה. מחיר של מתחת ל-30,000 דולר לרכב צפוי להניע את הביקוש ברחבי העולם ,להרחיב משמעותי את שוק היעד של טסלה ואת הציע המוצרים שלה שבעיניי רבים נחשב למיושן. הרובוטקסי לא צפוי לספק את הסחורה לפחות לא בטווח הקרוב. עד 60% מהצמיחה החזויה של איבס עבור טסלה במהלך השנים הקרובות מגיעה ממודל 2, ככה שככל שהמכוניות תגיע לכביש יותר מהר כך יהיה יותר טוב.

יצרנית הרכבים החשמליים תדווח על תוצאותיה לרבעון הראשון ב-23 באפריל ובוול-סטריט מצפים לרווח למניה של 53 סנט. בוולס פארגו צופים כי טסלה תפספס את הציפיות ותדווח על רווח למניה של 40 סנט. "למרות נתוני מסירות גרועים וספקות לגבי מודל 2, טסלה ירדה החודש רק 2%", כתבו האנליסטים. החדשות בנוגע לרובוטקסי דחפו את המניה, אבל בוולס פארגו דווקא רואים בהייפ הזה דבר מסוכן, היות והגרסה הנוכחית של הנהיגה האוטונומית של טסלה אינה קרובה עדיין לנהיגה אוטונומית אמיתית.

 

התחזיות יורדות

התחזיות בוול-סטריט לשנת 2025 ירדו ב-45% בשנה האחרונה, כאשר לאחר פרסום נתוני המסירות של טסלה החלו חלק מהאנליסטים לתקן מטה את התחזיות שלהם. אנליסט ג'יי פי מורגן, ריאן ברינקמן, הוריד לאחרונה את אומדן הרווח שלו ל-2025 ל-3.35 דולר למניה מ-4.25 דולר לאחר הפספוס במסירות לרבעון הראשון.

במהלך החודשים האחרונים התמודדה החברה עם שורה של אתגרים, ובניהם ההתקפות של החות'ים על ספינות בים האדום, אשר שיבשו את אספקת הרכיבים לחברה והשעו זמנית את הייצור במפעל שלה בגרמניה במהלך חודש ינואר. חודשיים לאחר מכן, פעילי איכות הסביבה הציתו תשתית ליד אותו מפעל, מה שפגע פעם נוספת בייצור. בסין, התמודדה החברה עם תחרות מחירים מצד המתחרות המקומיות, שפגעה לה עוד בביקושים.

קיראו עוד ב"גלובל"

טסלה מסרה כ-20 אלף פחות רכבים ברבעון האחרון לעומת לפני כשנה ומתחת לתחזיות הפסימיות ביותר בוול-סטריט, מה שגרם לאנליסטים להוריד את התחזיות לצמיחה שנתית ממוצעת במכירות וברווחים של כ-15% בשנה בין 2023 ל-2026. לפני מספר חודשים השיעור עמד על 25%.

"למה לשלם פי 43 על משהו שלא גדל?" אמר גארי בלאק, מייסד שותף של Future Fund Active, ובעל מניות של טסלה. בלאק הוסיף כי עבור משקיעי צמיחה, ירידה בקצב הצמיחה היא קריטית כמעט כמו הערכת השווי שלה.  זה לא אומר שטסלה תעבור להיסחר כמו מניית ערך. המכירות של החברה עדיין צפויות להכפיל את עצמן בחמש השנים הקרובות. במהלך התקופה הזו, מכירות של יצרניות רכבים מסורתיות כמו טויטה ופורד צפויות לעלות ב-20% ו-10% בהתאמה. עם זאת, זה כן אומר שהמשקיעים צריכים להתכונן ללחצים שיופעלו על השווי של טסלה.

החברה נסחרת כעת לפי שווי של 547 מיליארד דולר, זאת לאחר שמניית החברה איבדה 31% מתחילת השנה ו-5% בשנה האחרונה כולה. 

תגובות לכתבה(4):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 4.
    שחר 13/04/2024 20:51
    הגב לתגובה זו
    למעשה, ככל הידוע לי, באחוזים עיקריים מכל התאונות, מעורבים נהגים מקצועיים (משאיות ואוטובוסים), לכן החלפתם בבינה מלאכותית, עשוייה לתרום גם כלכלית להפחתת עלויות מיותרות וגם בטיחותית בהפחתת תאונות
  • 3.
    ארון 13/04/2024 18:06
    הגב לתגובה זו
    כמו כן:פייזר+אפל.
  • 2.
    איתמר 13/04/2024 10:21
    הגב לתגובה זו
    אני לא רואה מצב שטסלה לא שולטת בשוק הרכבים החשמליים. אם זה עוד שנה או עוד חמש שנים, טסלה תהיה יצרן הרכב הגדול בעולם, בעיקר בזכות הנהיגה האוטונומית.
  • 1.
    קשקש 12/04/2024 21:09
    הגב לתגובה זו
    אילון מאסק מכיר את השוק יותר טוב מכולם ובפער ובדרך כלל הוא מקדים את כולם והוא לא הולך להתחרות עם הסינים על רכבים זולים
סטארפייטרס ספייססטארפייטרס ספייס

המניה שהונפקה, זינקה כמעט 400% ונופלת היום ב-60%

ההנפקה הצנועה, היצע מניות מוגבל והיעדר הכנסות הפכו את סטארפייטרס לאחת המניות התנודתיות בשוק ומציבים סימני שאלה סביב השווי שנקבע לה בתוך ימים ספורים

אדיר בן עמי |
נושאים בכתבה חלל

חברת החלל האמריקאית סטארפייטרס ספייס (FJET) נכנסה בשבוע שעבר לשווקים הציבוריים בהנפקה ראשונית צנועה יחסית, אך בתוך ימים ספורים הפכה לאחת המניות התנודתיות ביותר בבורסות בארה״ב. ההנפקה, שגייסה כ־40 מיליון דולר, הציבה את החברה במרכז תשומת הלב, בעיקר בשל תנודות חדות במחיר המניה ובמחזורי מסחר גבוהים במיוחד.


סטארפייטרס החלה להיסחר בחמישי שעבר בבורסת NYSE American במחיר של 3.59 דולר למניה. כבר ביום המסחר הראשון זינקה המניה עד לרמה של 8.5 דולר, כאשר נרשמו תנודות חדות לשני הכיוונים וביום שני נרשם זינוק חריג של כ־371%, שהקפיץ את מחיר המניה לשיא של 31.5 דולר, לפני שמגמת המסחר התהפכה היום (שלישי), כאשר המניה נופלת בכמעט 60% למחיר של פחות מ-14 דולר.


סטארפייטרס מציגה את עצמה כחברה שמחזיקה ומפעילה את צי המטוסים העל־קוליים המסחריים הגדול בעולם. פעילותה מתבצעת ממרכז החלל קנדי בפלורידה, והיא מפעילה שבעה מטוסי F-104 סטארפייטר, דגם שיצא משירות בנאס"א כבר באמצע שנות ה־70.


שלוש שנים בלי הכנסות

החברה לא רשמה הכנסות בשלוש השנים האחרונות, ובשנת 2024 דיווחה על הפסד של 7.9 מיליון דולר. נתונים אלו ממקמים אותה כחברה בשלב מוקדם מאוד, שעדיין לא הוכיחה מודל עסקי יציב. מבנה המאזן של סטארפייטרס מסבך את המצב עוד יותר. לחברה הון עצמי שלילי, כך שההתחייבויות עולות על הנכסים. כתוצאה מכך, יחס מחיר להון של החברה עומד על מינוס כ־160, נתון חריג במיוחד בענף תעופה וביטחון, שבו היחס המקובל נע סביב 2.5–3.7.


גורם נוסף שמסביר את התנודות החריפות הוא היקף המניות הזמין למסחר. מתוך כ־21.7 מיליון מניות קיימות, רק כ־11.1 מיליון הוצעו לציבור בהנפקה. היצע מצומצם של מניות סחירות יוצר תנאים שבהם גם עסקאות בהיקף לא גדול גורמות לתנודות מחיר חדות.


וול סטריט שור (גרוק)וול סטריט שור (גרוק)
סקירה

וול-סטריט ננעלה בעליות מתונות; נייקי קפצה ב-5%, מיקרון עלתה ב-4%

צוות גלובל |
נושאים בכתבה טסלה

המסחר בוול סטריט ננעל בעליות מתונות. המגמה החיובית מציבה את השווקים האמריקאיים בכניסה לחופשת חג המולד באווירה אופטימית יחסית, גם על רקע מחזורי מסחר קטנים ופעילות חלקית הצפויה בימים הקרובים.

מדד דאו ג’ונס הוביל את העליות עם התחזקות של 0.6%, והתקרב אף הוא לרמות שיא חדשות. מדד S&P 500 הוסיף כ־0.3%, בעוד שמדד נאסד”ק, שבו משקל גבוה למניות טכנולוגיה, רשם עלייה מתונה יותר של 0.2%. המסחר התקיים במתכונת מקוצרת לקראת חג המולד, כאשר ביום חמישי לא יתקיים מסחר כלל.

המשך העליות מגיע למרות נתוני מאקרו חזקים יחסית, שמיתנו את הציפיות להורדות ריבית מהירות מצד הפדרל ריזרב. נתון התמ”ג לרבעון השלישי הצביע על קצב צמיחה שנתי של 4.3%, גבוה מהתחזיות, בעיקר בזכות צריכה פרטית חזקה. בעקבות זאת ירדו ההסתברויות להורדת ריבית כבר בינואר, אם כי השוק עדיין מתמחר שתי הורדות ריבית עד סוף השנה הבאה.

נתונים נוספים סיפקו תמונה מעורבת של הכלכלה האמריקאית. מספר דורשי האבטלה החדשים ירד זה השבוע השני ברציפות, נתון המעיד על שוק עבודה יציב, אך במקביל נמשכת היחלשות במדדי אמון הצרכנים. התמונה הכוללת מצביעה על כלכלה שממשיכה לצמוח, אך בקצב שעלול להקשות על הבנק המרכזי להקל במדיניות המוניטרית.

בשווקים אחרים נרשמה תנודתיות חדה יותר. מחירי הזהב והכסף טיפסו לשיאים חדשים, לפני שהתמתנו, בעוד שמחיר הנפט התייצב לאחר עליות בימים האחרונים. במניות בלטה אינטל בירידה מתונה, לאחר דיווחים כי אנבידיה עצרה ניסוי בתהליך ייצור מתקדם של החברה. בסך הכול, השווקים מסיימים את התקופה שלפני החג במגמה חיובית, אך עם רגישות גבוהה לנתוני מאקרו ולציפיות הריבית לשנה הקרובה.