טלקום איטליה
צילום: אתר החברה, TIM

איך שגלגל מסתובב: החברה שרצתה לקנות את אפל מתמודדת עם חובות עתק

חברת התקשורת טלקום איטליה, שהייתה בעבר אחת מחברות הטלקומוניקציה הגדולות בעולם ואף הגישה הצעה לרכישת אפל לפני 25 שנה, מתמודדת עם צניחה בהכנסות וחובות תופחים שהביאו אותה להחלטה על מכירת עסקי הליבה שלה
איתן גרסטנפלד | (2)

חברת התקשורת טלקום איטליה (Telecom Italia SpA), מי שבעבר הייתה מונופול ממשלתי בתחום הטלקומוניקציה, ואף ניסתה לרכוש את ענקית הטכנולוגיה האמריקאית אפל לפני חצי יובל, מצויה כעת בפני חובות כבדים, ובניסיון נואש תנסה למכור את השליטה ברשת הקווית שלה.

בשבועות האחרונים החלו להופיע דיווחים באיטליה לפיהם ספקית שירותי התקשורת הגדולה במדינה בדרך למכור את עסקי הרשת הקווית שלה לקרן ההשקעות האמריקאית KKR, לפי סכום של כ-23 מיליארד אירו. זאת במטרה להגבר על החובות הקשים אליהם נכנסה בשנים האחרונות. אלא שעל אף הנכונות ההדדית של שני הצדדים, יש מי שינסו לעכב את הוצאת העסקה לפועל. בעלת המניות הגדולה בחברה, חברת אחזקות התקשורת הצרפתית Vivendi, מאיימת להביא לביטול העסקה. להערכתם, נכסי החברה שווים כ-31 מיליארד אירו, נמוך בהרבה מהסכום ברכישה.

עבר מפוער הווה פחות

אך בין כך ובין כך, הסכומים הללו מתגמדים לנוכח העובדה שמדובר בחברה בעלת היסטוריה ומעמד ענפים. לפני שני עשורים, החברה דורגה כחברת הטלפונים השישית בגודלה בעולם במכירות, והוערכה בשווי כולל של כ-90 מיליארד אירו, החזיק במניות בעשרות קבוצות טכנולוגיה ברחבי העולם והעסיקה יותר מ-120,000 עובדים. אי אז, היא גם ניסתה לרכוש חברת טכנולוגיה אמריקאית צומחת בשם אפל, תמורת 5 מיליארד דולר בלבד.

בשנת 1998, מרקו לנדי, בכיר באפל לשעבר, קבע פגישה עם חברת הטכנולוגיה האמריקאית, עבור המעסיק החדש שלו, טלקום איטליה. היו"ר ג'אן מריו רוסינילו, שיגר צוות להיפגש עם ג'ובס במטה אפל בקופרטינו, שבקליפורניה. הקבוצה האיטלקית הגיעה מוכנה עם הצעה לרכישת אפל, היום החברה היקרה ביותר בעולם, תמורת 5 מיליארד דולר בלבד. אלא שג'ובס העדיף לדחות את ההצעה של האיטלקים בטענה שכבר חתם על עסקה עם חברה אחרת.

במובנים רבים, הנסיעה של בכירי החברה לקליפורניה היוותה קו פרשת המים עבור ספקית התקשורת האיטלקית. שנה בלבד לאחר מכן, החברה נקנתה על ידי קבוצת יזמים איטלקיים בראשות רוברטו קולנינו, כיום מנכ"ל יצרנית הקטנועים פיאג'ו (Piaggio), במה שהיתה ההשתלטות הגדולה ביותר באירופה. המשקיעים שילמו כ-50 מיליארד אירו עבור החברה, כאשר לפחות מחצית מהסכום ממומן באמצעות חוב. במה שהותיר את טלקום איטליה, בצד בזמן שהיריבות האירופיות יצאו לסבב אינטנסיבי של מיזוגים בתוך התעשייה. בשנים שחלפו מאז, וביתר שאת בעשור האחרון סבלה החברה מירידה מתמדת במכירות וברווחים, בזמן שהחוב שלה רק עלה ותפח.

לצורך השוואה את שנת 2022 סיימה החברה עם הכנסות של כ-16 מיליארד אירו בלבד, לעומת כ-26 מיליארד יורו בשנת 2012. בשורה התחתונה, הרווח המתואם צנח ל-5.9 מיליארד יורו, לעומת כ-11 מיליארד יורו, 10 שנים קודם לכן. אחת הסיבות לירידה הדרמטית נעוצה בעובדה שכבעלת מונופול ממשלתי לשעבר, טלקום איטליה נאלצה להתמודד עם עלויות עבודה והשקעות גבוהות, כדי לשמור על תשתיות הרשת שלה מעודכנות.

אך מעל לכל, שורשי הקריסה נעוצים בסביבת התקשורת המקומית במדינת הדגל, איטליה, אחד משווקי הטלקום התחרותיים בעולם. מחירים המנויים החודשיים לשירותי תקשורת על בסיס סיבים קוויים, נעים בין 20 ל-25 אירו, כרבע ממה שרוב הצרכנים בארה"ב משלמים. תחרות זו רק הלכה התחממה בשנים האחרונות עם כניסתם של שחקנים חדשים בהובלת חברת Iliad SA הצרפתית, שנכנסה לשוק הסלולר האיטלקי ב-2018. מה שהותיר את הותיר את החברה המסורתית, עם חובות עתק וצורך מיידי למכור את הפעילות המשמעותית ביותר.

קיראו עוד ב"גלובל"

עתיד לוט בערפל

ההחלטה של החברה להתקדם עם קרן ההשקעות האמריקאית, משמעותה וויתור על השקעה מצדו של בנק ההשקעות הממשלתי CDP. מה שעשוי למשוך תשומת לב מצד הממשל בראשות ראש הממשלה, ג'ורג'יה מלוני, אשר תרצה לשמור על מידה של פיקוח על הרשת. מה שעשוי להיעשות באמצעות קרן התשתיות האיטלקית F2i SGR, אשר בין בעלי המניות בה גם גופים ציבוריים. עלפי הדיווחים, הקרן כבר החלה בשיחות עם KKR לגבי אחזקת מניות מיעוט ברשת.

ברקע, הממשלה האיטלקית מחזיקה בזכות להטיל וטו על עסקאות הכוללות נכסים אסטרטגיים. הרצון של הממשלה לשמור על 40,000 עובדי החברה משמעותו למעשה שכל הצעה ללא גיבוי מצידה תעמוד בפני מכשולים משמעותיים. לכך מצטרפת ההתנגדות החזקה של בעלת המניות הגדולה של החברה, Vivendi. כמשקיעה הגדולה ביותר לחברה הצרפתית מגוון אפשרויות, למנוע או לעכב את העסקה.

תגובות לכתבה(2):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 1.
    לרון 18/07/2023 11:20
    הגב לתגובה זו
    שחברות תיקשורת ככלל בעייתיות להשקעה
  • המגיב 18/07/2023 11:34
    הגב לתגובה זו
    החברה - סופה לקרוס. בדיוק בשביל זה קנו אותה. קנו את החברה, תוך השחברה מממנת את עלות הקניה שלה עצמה, בעות הקונים מושכים כספים, בכל מיני תוענות כמו "דמי ניהול" וכדומה. לא ברור איך מהלך כזה הוא חוקי.
טיוטה. קרדיט: רשתות חברתיותטיוטה. קרדיט: רשתות חברתיות

טויוטה: ירידה במכירות אחרי 11 חודשים של עליות, הלחץ מסין מתגבר

ירידה שנתית ראשונה במכירות מאז תחילת השנה, האטה בייצור וזהירות גוברת מצד ההנהלה; השוק הסיני מאבד מומנטום ואילו גם אירופה ואסיה 

רן קידר |
נושאים בכתבה טויוטה

ענקית הרכב, טויוטה מוטור, סיימה את חודש נובמבר 2025 עם נתונים שמסמנים תפנית שלילית לאחר כמעט שנה של צמיחה רציפה. יצרנית הרכב היפנית דיווחה על ירידה של 1.9% במכירות הגלובליות המאוחדות, הכוללות גם את דייהטסו והינו (Hino), לרמה של 965,919 כלי רכב. מדובר בירידה השנתית הראשונה של החברה זה 11 חודשים, נתון שמדגיש את התגברות הלחצים בענף הרכב העולמי ואת השפעתה המכרעת של סין על התוצאות.

ההאטה במכירות לוותה גם בירידה חדה יותר בצד ההיצע: הייצור העולמי של הקבוצה ירד ב-3.4% לעומת נובמבר אשתקד והסתכם ב-934,001 כלי רכב. הפער בין הירידה במכירות לירידה בייצור משקף גישה זהירה יותר מצד טויוטה, שמעדיפה להתאים את קצב הייצור לסביבה של ביקושים מתמתנים ואי-ודאות רגולטורית וכלכלית.

הגורם הסיני 

עיקר הפגיעה נרשמה, שוב, בשוק הסיני. מכירות טויוטה בסין צנחו ב-12.1% לעומת השנה שעברה והסתכמו ב-154,465 כלי רכב. בחברה ציינו כמה גורמים מצטברים שהובילו לירידה: הפסקת תוכניות סובסידיה לרכב חשמלי ולרכב חסכוני בדלק באזורים נרחבים, דחיית החלטות רכישה מצד לקוחות על רקע חוסר ודאות סביב מדיניות ממשלתית חדשה, וכן תהליכי מעבר בין דגמים, כולל שינויים בדגמי מפתח כמו ה-RAV4.

הנתונים מסין ממחישים עד כמה השוק, שהיה מנוע צמיחה מרכזי עבור יצרניות רכב זרות, הפך לגורם סיכון. מעבר לתחרות הגוברת מצד יצרנים מקומיים, הפחתת התמיכה הממשלתית והסביבה הפוליטית המורכבת מקשים על שמירת היקפי המכירות. עבור טויוטה, שמחזיקה נוכחות רחבה במדינה, מדובר באתגר אסטרטגי ארוך טווח.

מגמה מעורבת בשאר העולם

בזמן שסין הכבידה, השוק היפני סיפק נקודת אור מתונה. המכירות ביפן עלו ב-1.5% והגיעו ל-177,130 כלי רכב, הודות לביקוש מקומי יציב יחסית. עם זאת, מחוץ ליפן נרשמה ירידה של 2.6% במכירות, לרמה של 788,789 יחידות, נתון שממחיש כי ההאטה אינה מוגבלת לסין בלבד.

אסיסי נשיא מצרים
צילום: מצרים

מצרים מפחיתה ריבית בפעם החמישית השנה: האינפלציה בירידה

האינפלציה במצרים 12.3%, הריבית על הלוואות כ-20%

משה כסיף |
נושאים בכתבה ריבית מצרים

הבנק המרכזי של מצרים הודיע על הפחתת ריבית חמישית בשנת 2025, לאחר שהאינפלציה הפתיעה כלפי מטה ואפשרה למעשה מדיניות מוניטרית מקלה יותר. הריבית על פיקדונות ירדה ב-100 נקודות בסיס לרמה של 18%, והריבית על הלוואות ירדה באותו שיעור ל-21%.

המהלך, של הבנק המרכזי שיצר הפתעה בקרב חלק מהכלכלנים, משקף את ניסיונה של קהיר לאזן בין הורדת עלויות המימון של המדינה והמערכת הבנקאית לבין שמירה על יציבות מחירים. למרות שהאינפלציה עדיין נמצאת ברמה דו-ספרתית, ההאטה האחרונה בקצב עליית המחירים מאפשרת לבנק המרכזי להמשיך בהדרגתיות במסלול ההורדות.

אינפלציה נמוכה מהצפוי

הגורם המרכזי שהביא להורדת הריבית הנוספת הוא ירידת האינפלציה הכללית ל-12.3% בנובמבר, נתון מפתיע לנוכח קיצוץ בסובסידיות הדלק שנעשה כחלק מרפורמות בתמיכת קרן המטבע. הבנק המרכזי ציין כי עדיין קיים לחץ מתמשך באינפלציה שאינה מזון, כמו עלויות שירותים וסחורות שאינן בסיסיות, וכן מתיחות גיאופוליטית עולמית כגורמי סיכון. המסר הוא שהקיצוץ מהווה התאמה זהירה לנתונים ולא שינוי מהותי במדיניות.

נזכיר כי בתחילת 2024, מצרים העלתה את הריבית לשיא והפחיתה את ערך המטבע בכ-40%. צעדים אלו היו חלק מתיקון רחב שנועד לייצב את שוק המטבע, לצמצם עיוותים ולאפשר כניסת מימון חיצוני. במקביל, מצרים קיבלה חבילת תמיכה גלובלית בהיקף של כ-57 מיליארד דולר כדי להתמודד עם לחצים חריפים כמו מחסור במטבע זר ותשלומי ריבית כבדים על התקציב. כל שינוי בריבית נבחן גם דרך הפריזמה של שירות החוב: ריבית גבוהה מדי מכבידה על המדינה, אך ריבית נמוכה מדי עלולה לפגוע ביכולת למשוך הון זר.

המטרה: אטרקטיביות למשקיעים זרים

מאז תחילת 2025, מצרים מבצעת הורדה הדרגתית בריבית תוך שמירה על פער מספיק גדול כדי להישאר אטרקטיבית למשקיעים זרים באפיקי חוב מקומיים. זהו איזון מורכב: הורדת הריבית מקלה על התקציב ועל פעילות עסקית, אך אם היא מהירה מדי, עלולה להתחדש לחץ על המטבע ועל האינפלציה.