איך שגלגל מסתובב: החברה שרצתה לקנות את אפל מתמודדת עם חובות עתק
חברת התקשורת טלקום איטליה (Telecom Italia SpA), מי שבעבר הייתה מונופול ממשלתי בתחום הטלקומוניקציה, ואף ניסתה לרכוש את ענקית הטכנולוגיה האמריקאית אפל לפני חצי יובל, מצויה כעת בפני חובות כבדים, ובניסיון נואש תנסה למכור את השליטה ברשת הקווית שלה.
בשבועות האחרונים החלו להופיע דיווחים באיטליה לפיהם ספקית שירותי התקשורת הגדולה במדינה בדרך למכור את עסקי הרשת הקווית שלה לקרן ההשקעות האמריקאית KKR, לפי סכום של כ-23 מיליארד אירו. זאת במטרה להגבר על החובות הקשים אליהם נכנסה בשנים האחרונות. אלא שעל אף הנכונות ההדדית של שני הצדדים, יש מי שינסו לעכב את הוצאת העסקה לפועל. בעלת המניות הגדולה בחברה, חברת אחזקות התקשורת הצרפתית Vivendi, מאיימת להביא לביטול העסקה. להערכתם, נכסי החברה שווים כ-31 מיליארד אירו, נמוך בהרבה מהסכום ברכישה.
עבר מפוער הווה פחות
אך בין כך ובין כך, הסכומים הללו מתגמדים לנוכח העובדה שמדובר בחברה בעלת היסטוריה ומעמד ענפים. לפני שני עשורים, החברה דורגה כחברת הטלפונים השישית בגודלה בעולם במכירות, והוערכה בשווי כולל של כ-90 מיליארד אירו, החזיק במניות בעשרות קבוצות טכנולוגיה ברחבי העולם והעסיקה יותר מ-120,000 עובדים. אי אז, היא גם ניסתה לרכוש חברת טכנולוגיה אמריקאית צומחת בשם אפל, תמורת 5 מיליארד דולר בלבד.
בשנת 1998, מרקו לנדי, בכיר באפל לשעבר, קבע פגישה עם חברת הטכנולוגיה האמריקאית, עבור המעסיק החדש שלו, טלקום איטליה. היו"ר ג'אן מריו רוסינילו, שיגר צוות להיפגש עם ג'ובס במטה אפל בקופרטינו, שבקליפורניה. הקבוצה האיטלקית הגיעה מוכנה עם הצעה לרכישת אפל, היום החברה היקרה ביותר בעולם, תמורת 5 מיליארד דולר בלבד. אלא שג'ובס העדיף לדחות את ההצעה של האיטלקים בטענה שכבר חתם על עסקה עם חברה אחרת.
- למה עשירים מכל העולם עוברים לאיטליה?
- אקונרג'י סוגרת מימון של 58 מיליון אירו לפרויקטים סולאריים באיטליה
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
במובנים רבים, הנסיעה של בכירי החברה לקליפורניה היוותה קו פרשת המים עבור ספקית התקשורת האיטלקית. שנה בלבד לאחר מכן, החברה נקנתה על ידי קבוצת יזמים איטלקיים בראשות רוברטו קולנינו, כיום מנכ"ל יצרנית הקטנועים פיאג'ו (Piaggio), במה שהיתה ההשתלטות הגדולה ביותר באירופה. המשקיעים שילמו כ-50 מיליארד אירו עבור החברה, כאשר לפחות מחצית מהסכום ממומן באמצעות חוב. במה שהותיר את טלקום איטליה, בצד בזמן שהיריבות האירופיות יצאו לסבב אינטנסיבי של מיזוגים בתוך התעשייה. בשנים שחלפו מאז, וביתר שאת בעשור האחרון סבלה החברה מירידה מתמדת במכירות וברווחים, בזמן שהחוב שלה רק עלה ותפח.
לצורך השוואה את שנת 2022 סיימה החברה עם הכנסות של כ-16 מיליארד אירו בלבד, לעומת כ-26 מיליארד יורו בשנת 2012. בשורה התחתונה, הרווח המתואם צנח ל-5.9 מיליארד יורו, לעומת כ-11 מיליארד יורו, 10 שנים קודם לכן. אחת הסיבות לירידה הדרמטית נעוצה בעובדה שכבעלת מונופול ממשלתי לשעבר, טלקום איטליה נאלצה להתמודד עם עלויות עבודה והשקעות גבוהות, כדי לשמור על תשתיות הרשת שלה מעודכנות.
אך מעל לכל, שורשי הקריסה נעוצים בסביבת התקשורת המקומית במדינת הדגל, איטליה, אחד משווקי הטלקום התחרותיים בעולם. מחירים המנויים החודשיים לשירותי תקשורת על בסיס סיבים קוויים, נעים בין 20 ל-25 אירו, כרבע ממה שרוב הצרכנים בארה"ב משלמים. תחרות זו רק הלכה התחממה בשנים האחרונות עם כניסתם של שחקנים חדשים בהובלת חברת Iliad SA הצרפתית, שנכנסה לשוק הסלולר האיטלקי ב-2018. מה שהותיר את הותיר את החברה המסורתית, עם חובות עתק וצורך מיידי למכור את הפעילות המשמעותית ביותר.
- איבדו עשרות אחוזים: הביטקוין נפל - וחברות אוצר הקריפטו צנחו
- המשקיעים בוול-סטריט נערכים לתקופה תנודתית במיוחד
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- הונאה של 2 מיליארד דולר - עונש של 11 אלף שנות מאסר - ומוות...
עתיד לוט בערפל
ההחלטה של החברה להתקדם עם קרן ההשקעות האמריקאית, משמעותה וויתור על השקעה מצדו של בנק ההשקעות הממשלתי CDP. מה שעשוי למשוך תשומת לב מצד הממשל בראשות ראש הממשלה, ג'ורג'יה מלוני, אשר תרצה לשמור על מידה של פיקוח על הרשת. מה שעשוי להיעשות באמצעות קרן התשתיות האיטלקית F2i SGR, אשר בין בעלי המניות בה גם גופים ציבוריים. עלפי הדיווחים, הקרן כבר החלה בשיחות עם KKR לגבי אחזקת מניות מיעוט ברשת.
ברקע, הממשלה האיטלקית מחזיקה בזכות להטיל וטו על עסקאות הכוללות נכסים אסטרטגיים. הרצון של הממשלה לשמור על 40,000 עובדי החברה משמעותו למעשה שכל הצעה ללא גיבוי מצידה תעמוד בפני מכשולים משמעותיים. לכך מצטרפת ההתנגדות החזקה של בעלת המניות הגדולה של החברה, Vivendi. כמשקיעה הגדולה ביותר לחברה הצרפתית מגוון אפשרויות, למנוע או לעכב את העסקה.
- 1.לרון 18/07/2023 11:20הגב לתגובה זושחברות תיקשורת ככלל בעייתיות להשקעה
- המגיב 18/07/2023 11:34הגב לתגובה זוהחברה - סופה לקרוס. בדיוק בשביל זה קנו אותה. קנו את החברה, תוך השחברה מממנת את עלות הקניה שלה עצמה, בעות הקונים מושכים כספים, בכל מיני תוענות כמו "דמי ניהול" וכדומה. לא ברור איך מהלך כזה הוא חוקי.
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”
הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי".
לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית.
הדיון מסתכל אחורה
הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב".
שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה.
תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות”
יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.”
- שינוי חד בחוקי ההגירה וההתאזרחות בגרמניה
- גרמניה חותמת על הסכם הגנה נגד רחפנים עם סטארט-אפ מקומי
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית
הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות.
בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”.
ג'יימי דימון, מנכ"ל JPMorgan. קרדיט: רשתות חברתיותמנכ"ל ג'יי פי מורגן: "אני לא קורא הודעות טקסט בעבודה, אין לי התראות בכלל"
מנכ"ל ג'יי פי מורגן, ג'יימי דימון, חושף את סוד הריכוז שלו בעבודה, מזהיר מפני הסחות דיגיטליות וממשיך לתקוף את תרבות העבודה: "כשאני בפגישות, אני מרוכז רק באנשים שמולי"
מנכ"ל בנק ג'יי פי מורגן צ'ייס, ג’יימי דיימון, אחד מהמנהלים המשפיעים בעולם הפיננסים, גילה כי הוא כמעט ואינו משתמש בטלפון הנייד שלו בזמן העבודה, ובעצם לא קורא הודעות טקסט כלל במהלך היום. “אין לי התראות,” אמר דיימון “אם תשלחו לי הודעת טקסט במהלך היום, כנראה שלא אקרא אותה".
לדבריו, יש רק חריג אחד לכלל: ילדיו. "ההתראות היחידות שאני מקבל הן מהילדים שלי. זהו. כשאחד מהם שולח לי הודעה, אני רואה את זה". דיימון, בן 69, סיפר כי הוא אינו נושא את הטלפון עמו לפגישות כדי לשמור על ריכוז מלא. “כשאני הולך ברחבי הבניין או מגיע לפגישות, אני לא מחזיק את הטלפון עליי. הוא נשאר במשרד. לפני הפגישות אני קורא את מה שצריך לקרוא, וברגע שאני שם, אני מרוכז ב-100% באנשים שמולי ובמה שהם אומרים. אני לא מוסח ואני לא חושב על דברים אחרים".
עבור אחד המנהלים העמוסים בעולם, מדובר
בגישה חריגה, כמעט אנטי מודרנית, אך לדברי דיימון, זו הדרך היחידה לשמור על איכות קבלת החלטות בסביבה רוויית הסחות דעת. "המוח לא בנוי לעבור כל כמה דקות בין הודעות, מיילים, שיחות ודיונים", אמר בעבר.
"סגור את הדבר הארור הזה"
דיימון, שעומד בראש הבנק הגדול ביותר בארה״ב ובין המשפיעים בעולם העסקים הגלובלי, ידוע כאדם שמקפיד על משמעת עבודה קלאסית ונוקשה. באוקטובר, בכנס שנאם בו, הוא לא חסך במילים נגד השימוש בטלפונים ובאייפדים בזמן ישיבות: "אם אתה יושב מולי עם אייפד ונראה שאתה קורא מיילים או מקבל התראות, אני אגיד לך לסגור את הדבר הארור הזה", אמר לקול צחוק מהקהל.
- אלוני חץ: רכישת אחזקות ג'יי פי מורגן בקאר - הושלמה
- ג'יימי דיימון: "המשבר בבנקאות לא הסתיים"
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
לטענתו, שימוש במכשירים בזמן פגישה הוא חוסר כבוד ובזבוז זמן. "פגישה צריכה להיות עם מטרה ברורה", הסביר, "ואם אתה עסוק במיילים או בוואטסאפ, זה סימן שמשהו בתרבות העבודה שלך לא עובד". גישה זו עומדת בניגוד חריף לרוח התקופה, שבה סמארטפונים, הודעות מיידיות ועדכונים מתפרצים הפכו לחלק בלתי נפרד מהעבודה.
