המניות של AT&T ו-Verizon נפלו - אמזון נערכת לכניסה לשוק התקשורת; אולי הנפילה היתה מוקדמת
מניות הטלקום נפלו ביום שישי בעקבות דיווח של בלומברג לפיו אמזון AMAZON מנהלת שיחות עם ספקים אלחוטיים - בהם השירות האלחוטי של Dish Networks שהולך ונבנה - תוך שהיא שוקלת להציע שירות למנויי אמזון פריים תמורת 10 דולר או אפילו בחינם. אם אכן זה יקרה מדובר יהיה בבשורה עבור הרבה צרכנים, מה שמעורר פחד עבור משקיעי טלקום. עם זאת, יש ספקות משמעותיים לגבי ההיתכנות של תוכנית כזו.
אמזון, מטוויטר
אמזון, וריזון VERIZON ו-T-Mobile T-MOBILE הכחישו ביום שישי שמשהו קורה. ההצהרה של T-Mobile בנושא מרחיקה לכת כשאמרה ש"אמזון אמרו לנו שאין להם תוכניות להוסיף שירות אלחוטי". זה תומך את ההצהרה של אמזון עצמה, שאמרה כי "אין לנו תוכניות להוסיף אלחוטי בשלב זה". אנליסטים בוול סטריט סקפטיים שיש משהו שקורה בפועל. האנליסטים של מופט-נתנסון (MoffettNathanson) קרייג מופט ומייקל מורטון כתבו בהערת מחקר שפורסמה ביום שישי כי מאוד לא סביר שאמזון תתחיל איזושהי עסקה של שירותי סלולר משלה. (מופט סוקר את תחום הטלקום ומורטון סוקר את מניות אינטרנט).
דבר אחד, מופט ומורטון מציינים שבעוד שאמזון יכולה לגרום לזה לקרות, העלות לחברה של אספקת קו בודד תהיה כ-240 דולר בשנה - מעל לעלות השנתית של חברות באמזון פריים, שעומדת כיום על 139 דולר. וזה רק עבור מנוי אחד - העלויות יגדלו בהתאם ככל שהמשפחות גדולות יותר. סוגיה נוספת, הם מוסיפים, היא שאמזון תהיה כפופה לפתע לרגולציה של ה-FCC. הם מציינים שהמידע על הלקוחות מוסדר יותר בתקשורת מאשר בתעשיות אחרות, מה שמוסיף סיכון נוסף לדאגות הרגולטוריות הקיימות של אמזון. "אפילו סיכון מינימלי כזה יהיה דיל ברייקר לדעתנו", הם כותבים.
- אקוסטאר מזנקת 77% בזכות עסקה עם AT&T - מה צפוי בהמשך?
- דוחות טובים ל-AT&T; המניה עולה בניגוד למגמה בשוק
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
מנקודת המבט של חברות הטלקום, האנליסטים גם שופכים מים קרים על כל עסקה פוטנציאלית. לגבי Dish Network DISH NETWORK , כותבים מופט ומורטון, "אין כמעט סיכוי... שאמזון תרשה לעצמה להיות שפן ניסיונות ברשת האלחוטית של דיש". בראיון לאתר Barron's, מופט ציין כי ל-Dish יש רק כיסוי חלקי - החברה השיקה שירות ב-120 ערים עד כה, אך לא במקומות כמו ניו יורק, שיקגו, לוס אנג'לס, וושינגטון או סן פרנסיסקו. כדי לכסות את חלקי המדינה שהיא לא יכולה להגיע אליה, ל-Dish יש הסכמי מפיצים גם עם AT&T AT&T INC וגם עם T-Mobile. מופט אומר שההסכם של T-Mobile עם Dish כנראה לא מאפשר לה למכור גישה לצד שלישי - כמו אמזון - בדומה להסכם עם AT&T. "ללא היכולת למכור מחדש את שירותי AT&T או T-Mobile, דיש פשוט לא שותפה אמינה", כותבים מופט ומורטון. "לא רק שהכיסוי שלהם אינו מספיק כדי להוות הצעה בת קיימא, אלא שהם מעולם לא הפעילו רשת אלחוטית בעבר, שלא לדבר על MVNO בקנה מידה גדול (MVNO הוא ספק שאין לו רשת אלא מוכר מחדש שירות מספקים אחרים)".
מכיוון שוריזוון ו-T-Mobile הכחישו משא ומתן שכזה, ושת"פ עם Dish נראה מאוד לא סביר, זה משאיר רק את AT&T, ומופט ומורטון רואים סיכוי קטן שזה יקרה. "AT&T חכמה מספיק כדי להבין איזה רעיון נורא זה יהיה לתת לאמזון להיכנס להם לתחום, לדעתנו", הם כותבים. שני האנליסטים גם טוענים שתוכנית Prime Wireless לא תעזור לאמזון להגדיל את עסקי המנויים שלה. הם מציינים כי פריים כבר חתם על כ-80% ממשקי הבית בארה"ב וכי שיעורי הנטישה של פריים כבר "נמוכים במיוחד". מופט ומורטון מסכמים: "אנחנו סקפטיים שבעלי התפקידים יהיו מוכנים לסגור עסקה עם אמזון. אנחנו סקפטיים שאמזון באמת תרצה. אנחנו סקפטיים שאמזון תהיה מוכנה לעשות עסקים עם Dish Network. אנחנו סקפטיים לגבי... ובכן, הכל".
אגם קומו, איטליה. קרדיט: רשתות חברתיותלמה עשירים מכל העולם עוברים לאיטליה?
מיסוי נוח, נדל"ן תוסס ואיכות חיים, איטליה קפצה למקום השלישי בעולם ביעדים מועדפים להגירת הון, עם צפי לקליטת קרוב ל-4,000 מיליונרים בשנה הקרובה
איטליה הפכה בשנים האחרונות ליעד מועדף עבור מיליונרים ובעלי הון, לא רק בזכות הנופים, ההיסטוריה או הקולינריה, אלא בעיקר בשל שילוב בין מדיניות מס נוחה, שוק נדל"ן תוסס וסביבה כלכלית פתוחה להשקעות. התוצאה היא מגמה ברורה של מעבר של עשירים מרחבי העולם למדינה, עם הערכות שמדובר בקרוב ל-4,000 אנשים בעלי עושר גדול שייקלטו באיטליה בשנה הקרובה, ויביאו עמם כ-20-25 מיליארד דולר בהון פרטי.
מיקומה של איטליה בדירוג העולמי של יעדים מועדפים להגירת הון השתנה באופן ניכר, ממקום 11 בשנת 2023 למקום שלישי ב-2025. היא עקפה מדינות כמו סינגפור, שווייץ ואוסטרליה, והפכה ליעד מרכזי עבור קהלים אמידים שמחפשים אלטרנטיבה למיסוי נוקשה במדינות המוצא שלהם. אחד הגורמים המרכזיים לשינוי הוא מס שטוח, מודל לפיו נדרש תשלום שנתי קבוע על הכנסות מחו"ל, ללא קשר להיקפן. בשלב הראשון עמד הסכום על 100 אלף יורו לשנה, אך לאחר ביקורת ציבורית הוכפל ל-200 אלף, ועדיין נשאר אטרקטיבי ביחס לחלופות.
ההטבה במס מיועדת לתושבים חדשים בלבד ואינה מתייחסת לרווחים מחוץ לאיטליה, בעוד שההכנסות מקומיות ממוסות לפי מדרגות רגילות. המשמעות היא שמי שמעתיק את כתובת המס שלו לאיטליה, משלם מס אחיד ומשתלם גם אם יש לו הכנסות של עשרות מיליוני יורו בשנה. ככל שמדינות אחרות מגבירות את המיסוי על עשירים, למשל בצרפת עם מס עושר או בבריטניה עם ביטול משטר המיסוי החדש, איטליה מצטיירת כמדינה עם מיסוי מאוד נמוך והופכת לאטרקטיבית לאמידים. אגב, זה במקביל לכך שהיא מפתה גם אנשים ממעמדות שונים לבוא להתגורר באזורים עם שיעור ילודה נמוך כמו חבל טוסקנה שבו יש כפרים שלמים זנוחים עם הגירה שלילית. איטליה מציעה במקומות לא מעטים דירה-בית חינם ואפילו מענק של 20 אלף דולר פלוס לתושבים זרים כדי לבוא להתגורר באזורים האלו.
ובכל מקרה, מחירי הדירות-בתים נמוכים מאוד באזורים האלו - מאות אלפי שקלים בודדים.
השקעה בנדל"ן באיטליה
למרות שהחוק אינו מחייב השקעה ישירה במדינה כתנאי למס, בפועל רבים מהמהגרים האמידים כן משקיעים: בנדל"ן, בעסקים, בתיירות ובתחומים יצירתיים. במקביל, איטליה קידמה תמריצים נוספים להשקעה, כמו תוכניות Industria 4.0 ו-Transition 5.0, שמעניקות זיכויי מס לעסקים בתחומי תשתיות ירוקות, דיגיטציה וחדשנות.
- אקונרג'י סוגרת מימון של 58 מיליון אירו לפרויקטים סולאריים באיטליה
- אלומיי מוכרת חצי מהפורטפוליו באיטליה לכלל תמורת 210 מיליון שקל
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
המוקדים המרכזיים להגירה ולהשקעות הם אזורים עם כמו טוסקנה, הריביירה האיטלקית, אגם קומו והעיר מילאנו. מחירי הנדל"ן במילאנו זינקו קרוב ל-50% מאז 2017, בעוד שבערים גדולות אחרות באיטליה העלייה הייתה מתונה יותר. גם באזור אגם קומו מדווחים על עלייה מתמשכת במחירים.
פורשה מקאן. צילום יצרןפורשה מתרסקת: הפסד של כמעט מיליארד אירו ברבעון
השקעות ענק במכוניות חשמליות שלא מצאו קונים, ירידה חדה במכירות בסין ומכסים בארה"ב הפכו את רווחי פורשה להפסדים היסטוריים. החברה מתכננת פיטורים נרחבים ושיקום ארוך טווח
פורשה עושה היסטוריה, אבל לא מהסוג שהיא רצתה. החברה שנחשבה למכונת כסף של קבוצת פולקסווגן דיווחה השבוע על הפסד תפעולי של כמעט מיליארד יורו ברבעון השלישי. זה קורה בפעם הראשונה מאז שהחברה הונפקה בבורסה ב-2022, ומסמן נקודת מפנה בהיסטוריה המפוארת של יצרנית מכוניות הספורט.
המספרים מעידים על קריסה: הפסד תפעולי של 967 מיליון יורו לעומת רווח של 974 מיליון יורו באותו רבעון אשתקד. כלומר, היפוך מוחלט של כמעט שני מיליארד יורו תוך שנה אחת. מדובר בפגיעה יסודית במודל העסקי שהפך את פורשה לאחת החברות הרווחיות בענף הרכב העולמי. בתשעת החודשים הראשונים של 2025 הרוויחה פורשה 40 מיליון יורו בלבד, לעומת ארבעה מיליארד יורו בתקופה המקבילה ב־2024 - ירידה של 99% ברווח הנקי. קשה למצוא תקדים לחברה בסדר גודל כזה שמאבדת כמעט את כל רווחיותה בפרק זמן כה קצר.
אסטרטגיה שנכשלה
הסיבה העיקרית לנפילה היא האסטרטגיה שנכשלה. פורשה השקיעה סכומי עתק במעבר לרכב חשמלי, אך שוק הלקוחות שלה בחר בכיוון אחר. במקום להתלהב ממכוניות חשמליות, הצרכנים המשיכו להעדיף את מנועי הבנזין הקלאסיים, המזוהים עם הצליל, העוצמה והחווייה המזוהה עם המותג. בחודש שעבר הודיעה החברה על ביטול מוחלט של פרויקט רכב השטח החשמלי החדש, תוך רישום הפסד של 1.8 מיליארד יורו. במקביל, היא חזרה להשקיע בפיתוח דגמי בנזין והיבריד, מהלך שמשקף הודאה פומבית בכישלון האסטרטגיה החשמלית שבה הושקעו שנים של פיתוח ומיליארדי אירו.
סמנכ״ל הכספים, יוכן ברקנר, ניסה להציג את המהלך כחלק מתהליך ארגוני מתוכנן, וטען כי החברה מקריבה רווחים קצרי טווח לטובת חיזוק עתידי. אלא שבפועל קשה לראות בכך מהלך מתוכנן, יותר ניסיון מאוחר לתקן החלטה שגויה.
- ענף הרכב-גירסת המעושרים, רכבים מעל 1 מיליון שח
- שוק היוקרה - 4,000 כלי רכב ב-500 אש"ח ומעלה
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
בעיה משמעותית נוספת היא סין, השוק שנחשב למנוע הצמיחה של פורשה בעשור האחרון. המכירות במדינה ירדו ב־26% מתחילת השנה, ירידה שמעידה על שינוי עמוק בהעדפות הצרכנים הסינים. פורשה, שבעבר הייתה סמל סטטוס מבוקש, מתקשה כעת לשמר את מעמדה מול מותגים מקומיים חדשים שמציעים חדשנות דומה במחיר נמוך בהרבה. גם בארצות הברית מצטברות בעיות. מכסים גבוהים שהוטלו במסגרת מדיניות סחר חדשה העלו משמעותית את עלות היבוא, ופורשה, שאין לה מפעל ייצור מקומי, סופגת את מלוא הפגיעה. ההשלכה הישירה היא הוצאות של מאות מיליוני יורו בשנה ופגיעה חדה ברווחיות.
