מכולה יצוא יבוא ספינה
צילום: Getty images Israel

הבעיה החדשה של תעשיית הספנות העולמית - יותר מדי מכולות

סוחרים וסוכני הובלות אומרים כי הירידה בביקוש הצרכני העולמי אינה סימן לכך שהכלכלה העולמית מתנרמלת לאחר עומס צרכנות מטורף שהיה לאחר הסגרים, אלא ירידה בתיאבון הצריכה; הדבר מצביע על סימנים נוספים של ירידה בביקוש העולמי והאטה כלכלית צפויה
דור עצמון | (6)

בעוד שהיה מחסור במכולות בשיאה של המגיפה, הכלכלה העולמית מתמודדת כעת עם הבעיה ההפוכה: יותר מדי מכולות. בנוסף לירידה בתעריפי ההובלה, הנתונים מראים כי מחסני המכולות - המשמשים לאכלס מכולות לאחר פריקתן - מתמלאים כעת או שכבר מלאים. הדבר מצביע על סימנים נוספים של ירידה בביקוש העולמי והאטה כלכלית צפויה.

סוחרים וסוכני הובלה אומרים כי הירידה בביקוש הצרכני העולמי אינה סימן לכך שהכלכלה העולמית מתנרמלת לאחר עומס צרכנות מטורף שהיה לאחר הסגרים, אלא ירידה בתיאבון הצריכה. "פשוט אין מספיק מקום למחסן כדי להכיל את כל המכולות", אמר מנכ"ל פלטפורמת הלוגיסטיקה המקוונת של Container xChange, כריסטיאן רולופס. "עם שחרור נוסף של מלאי מכולות לשוק, למשל מסילוק ציי חכירה, יתווסף לחץ על המחסנים בחודשים הקרובים".

סילוק לקוחות חדשים

מנכ"ל מחסן המכולות האיטלקי Sogese, אנדריאה מונטי, אמר ל-Container xChange שהמחסנים שלו מלאים. "כל מה שנכנס ויוצא ממנו, למשל, המחסן שלנו במילאנו די תקוע. ונפח המכולות במחסנים גדל עד כדי כך שאנחנו מבטלים כמה בקשות להסכמי שירות מחסנים. אנחנו במצב שבו אנחנו לא יכולים לקבל לקוחות חדשים למקומות מסוימים". מונטי אמר ל-Container xChange שעונת השיא של משלוחי הסחורות - בזמן חג המולד - "טכנית לא התרחשה השנה". הקמעונאים זהירים לגבי רמת המלאי הגבוהה שיש להם בהישג יד, אמר מונטי. "יש מספיק מלאי אצל קמעונאים. מה שקרה עכשיו הוא שהמטען שוב מגיע בזמן, ומכאן שתראה האטה בהזמנות חדשות ככל שחברות מסתגלות לזמני אספקה ​​יעילים יותר במשלוח הובלה ימית".

כדי להילחם במחסנים מלאים שעולים על גדותיהם, נמלים כמו נמל יוסטון החלו לגבות עמלות עבור מכולות ריקות שיושבות במסופים במשך יותר משבעה ימים. הרבה מהזמן המכולות בתוך המחסנים ריקות ולעיתים קרובות נשארות במשך שבועות רצופים. המספר העצום של מכולות על ספינות או בנמלים, אצמצם את שטח המחסנים, מה שרק מחמיר את משבר שרשרת האספקה ​​המתמשך מכיוון שהוא משפיע על מיצוב ותנועת המכולות מחדש.

עם זאת, הצרכנים יכולים לצפות מהקמעונאים להציע הנחות כדי לפנות את המלאי. מדד המכולות העולמי האחרון של Drewry Composite World - אמת מידה מרכזית למחירי מכולות - ירד שוב ל-2,773 דולר למכולה של 40 רגל, נמוך ב-73% משיעור השיא בספטמבר אשתקד.

ההפלגות בוטלו

הפלגות ריקות או מבוטלות גם הן במגמת עלייה במה שבדרך כלל קורה הפוך, במיוחד שתקופת ההוצאות הגדולה ביותר של השנה מתקרבת. הפלגה ריקה מתרחשת כאשר חברת ספנות נאלצת לדלג על נמל או חלק שלם של לוח הזמנים שלה כתוצאה משינויים בביקוש ובקיבולת.

בניתוח ההפלגות המבוטלות האחרון שלן, אמר ה-Drewry כי בין סוף נובמבר לתחילת דצמבר, 14% מההפלגות בוטלו בנתיבי שילוח מכולות מרכזיים. בשבוע שעבר, קבוצת הספנות הגדולה, מארסק A.P. MOELLER-MAERSK A/S , הזהירה במהלך תוצאות הרבעון השלישי שלה כי תעריפי ההובלה הגיעו לשיא על רקע הפחתת העומס בשרשרת האספקה ​​והירידה בביקוש. החברה אמרה למשקיעים לצפות לרווחים נמוכים יותר של תחום הספנות באוקיינוסים.

קיראו עוד ב"גלובל"

כמעט 60% מ-200 המשלחים, הסוחרים וסוכני ההובלה שאיתם שוחחה Container xChange בסקר בחודש שעבר, אמרו שהם מתמודדים עם סיכונים גיאופוליטיים, כלכליים ופוליטיים שהטילו לחצים כלפי מטה על הצריכה ועל הביקוש למכולות. "אנחנו כבר יודעים שהשוק דובי בביקוש הצרכנים בגלל גורמים רבים כמו פחדי מיתון וסיכונים אינפלציוניים", אמרה דוברת Container xChange. "אז כמובן, יש שקע משמעותי בביקוש הצרכני, שמוביל לאחר מכן לירידה בביקוש למטענים, ולפיכך, לירידה בביקוש למכולות בעולם".

תגובות לכתבה(6):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 5.
    דוד יוהונתן 13/11/2022 10:29
    הגב לתגובה זו
    למי בתחום זה משעשע עד בזבוז זמן
  • 4.
    לרון 12/11/2022 10:20
    הגב לתגובה זו
    רצו למכור חביות "הביתה"למשקיעים,כעת שינסו למכור מכולות "הביתה",פלא שצים יורדת אחרי עלייתה בקורונה?
  • 3.
    מעניין מאוד (ל"ת)
    נגה 12/11/2022 09:01
    הגב לתגובה זו
  • 2.
    ברק 12/11/2022 03:12
    הגב לתגובה זו
    ממצב של מחסור במכולות יזמים ראו הזדמנות וייצרו יותר מידי ועכשיו יש עודפים. עכשיו חברות יפשטו את הרגל כי יקר להחזיק מכולות ריקות ועוד איזו שנה שנתיים אחרי המיתון שוב יהיה מחסור ואז שוב עודף... המגיפה חרפנה את הכלכלה העולמית, לוקח שנים למחזורים האלו להיפתר ולחברות ללמוד שצריך לתכנן את הדברים האלה יותר בזהירות.
  • 1.
    משה 11/11/2022 22:42
    הגב לתגובה זו
    מה שמעלה את החשד שחלק מהיבואנים "טמאעים"
  • לימור 11/11/2022 23:01
    הגב לתגובה זו
    היטל חוזר איזון/ חוסר בציוד מכולות המטורף שהיה ואולי המחירים ירדו עוד
פארוק פתיח אוזר (רשתות)פארוק פתיח אוזר (רשתות)

הונאה של 2 מיליארד דולר - עונש של 11 אלף שנות מאסר - ומוות בכלא הטורקי

מנכ"ל פלטפורמת הקריפטו שקרסה נמצא מת בכלא בטורקיה. ההערכות שזו התאבדות; ומנגד, בארה"ב: טראמפ מספק חנינה למלך זירות הקריפטו

רן קידר |
נושאים בכתבה הונאה

פארוק פתיח אוזר, שהורשע בהונאה ונידון ליותר מ‑11 אלף שנות מאסר, נמצא מת בכלא בטורקיה. הנסיבות עדיין נחקרות, ההערכה הרווחת היא שהוא התאבד. פארוק פתיח אוזר יזם ועד מאחרי הקריסה של פלטפורמת הקריפטו, Thodex שהפכה לאחת מההונאות הגדולות בעולם הקריפטו. ההונאה מוערכת במעל 2 מיליארד דולר. 

Thodex נוסדה בשנת 2017 והציגה עצמה כפלטפורמה חדשנית למסחר במטבעות דיגיטליים. אוזר, שעזב את לימודיו בגיל תיכון, הצליח למשוך מאות אלפי משתמשים טורקים שהשתמשו בזירה לצורכי השקעה, מסחר והמרת מטבעות\ עמד בראש הפלטפורמה שהיתה בעצם סוג של פרמידה. 

באפריל 2021, הפעילות הופסקה באופן פתאומי. אוזר נמלט מהמדינה לאלבניה והותיר את המשתמשים  בלי כיסוי לנכסים שלהם.  בהתחלה התביעה העריכה כי מדובר בהונאה של עשרות מיליוני דולרים אך מהר מאוד הבינו שמדובר  בהונאה של מעל 2 מיליארד דולר.

הרשעה תקדימית

בשנת 2022, לאחר הסגרה מאלבניה, הועמד אוזר לדין יחד עם בני משפחתו ומקורבים נוספים. ב‑2023, בית המשפט הטורקי גזר עליו עונש דרמטי: 11,196 שנות מאסר - עונש סימבולי שמשקף את החומרה שהרשויות מייחסות לעבירות מסוג זה.

הקריסה של Thodex והיקף הנזק שגרמה עוררו דיון נרחב בטורקיה ובעולם לגבי הצורך בפיקוח רגולטורי הדוק יותר על תחום הקריפטו. במדינה שבה שיעור האינפלציה גבוה, מטבע הקריפטו נתפס בעיני רבים כחלופה להשקעה, מה שהגביר את החשיפה לסיכונים משמעותיים והוביל להצלחה גדולה של הפלטפורמה הזו לצד פלטפורמות אחרות. חשוב להבין כי פלטפורמות אלו יכולות להיות לא מפוקחות, ולספק נתונים שקריים לחלוטין. דמיינו שתאם רוכשים מטבעות קריפטו תחת פלטפורמה לא מפוקחת. אתם רואים את המטבעות בחשבון הפלטפורמה - אבל אף אחד לא מתחייב שמה שאתם רואים באמת נמצא שם. זה לא בנק שמפוקח באופן שוטף וידוע שהכסף קיים. כאן, אפשר לייצר תמונת שווא של נכסי קריפטו למרות שהמנהלים יכולים משוך את הכסף לחשבונם הפרטי. 

דיוויד קוסטמן מנכל אאוטבריין
צילום: נועם גלאי
דוחות

הרווח נעלם: טידס מתקשה להתייצב אחרי המיזוג עם אאוטבריין

הכנסות החברה המאוחדת קפצו ב-42% ל-318.8 מיליון דולר, אך נרשם הפסד נקי של 19.7 מיליון דולר. ההנהלה מבטיחה צעדים לשיפור הרווחיות, בזמן שתחום הטלוויזיה המחוברת ממשיך לצמוח



אדיר בן עמי |
נושאים בכתבה אאוטבריין

חברת הפרסום הדיגיטלי טידס הולדינג Teads Holding -45.93%  פרסמה דוח רבעוני מעורב. ההכנסות זינקו ב-42% והגיעו ל-318.8 מיליון דולר, אך במקביל נרשם הפסד נקי של 19.7 מיליון דולר, לעומת רווח של 6.7 מיליון דולר בתקופה המקבילה אשתקד.הנתונים משקפים את המורכבות של המיזוג שהחברה עדיין מנסה לעכל והמניה צונחת ב-48%. אמש דיווחה גם טאבולה, שלעומת זאת זינקה ב-8% בתגובה לדוחות.


המיזוג יצא לפועל בפברואר השנה, כשאאוטבריין הישראלית רכשה את טידס הצרפתית בעסקה של כמיליארד דולר. מדובר היה במהלך שנועד לשלב בין תחומי ההתמחות של שתי החברות: אאוטבריין, המתמקדת בהמלצות תוכן, וטידס, שפועלת בתחום הפרסום בווידאו ובטלוויזיה. במסגרת העסקה שילמה אאוטבריין 725 מיליון דולר במזומן, 25 מיליון בתשלום נדחה, וחלק נוסף במניות ובמניות המירות. עבור אאוטבריין, העסקה הייתה הזדמנות אסטרטגית. אלטיס, החברה האם של הוט והבעלים של טידס, נאלצה למכור נכסים בשל חובות של כ-60 מיליארד דולר. טידס, שתכננה הנפקה ב-2021 לפי שווי של 3 מיליארד דולר אך נסוגה ממנה, נמכרה לבסוף בשווי נמוך בהרבה. נזכיר כי אלטיס רכשה את טידס ב-2017 תמורת 307 מיליון דולר בלבד.


אף שהמיזוג אמור היה ליצור חברה חזקה ומגוונת יותר, המציאות מורכבת. מנכ"ל החברה המאוחדת, דיוויד קוסטמן, הודה כי הרבעון הנוכחי לא עמד בציפיות. לדבריו, החברה נוקטת צעדים ממוקדים לשיפור הרווחיות ולהאצת הצמיחה, תוך דגש על יצירת תזרים מזומנים חיובי. בנוסף, מונה מנהל חדש למחלקת המכירות בעקבות שינוי מבני שבוצע לאחר המיזוג.


המספרים

הרווח הגולמי עלה ב-116% ל-105.7 מיליון דולר, ושיעור הרווח הגולמי גדל מ-21.8% ל-33.2% - בעיקר בזכות הפעילות של טידס, המאופיינת במרווחים גבוהים יותר. עם זאת, ההפסד הנקי כולל 3.7 מיליון דולר הקשורים לעלויות רכישה ואינטגרציה, ועוד 0.7 מיליון דולר כתוצאה מארגון מחדש. המדד המרכזי מבחינת החברה הוא הרווח הגולמי בניכוי עלויות רכישת תנועה (Ex-TAC gross profit). כאן נרשם שיפור משמעותי: 130.5 מיליון דולר לעומת 59.7 מיליון דולר בשנה שעברה - עלייה של בדרך 119%.


ה-EBITDA המתואם עמד על 19.2 מיליון דולר לעומת 11.5 מיליון ברבעון המקביל, עלייה של 66%. עם זאת, תזרים המזומנים ממשיך להוות אתגר: החברה השתמשה ב-23.7 מיליון דולר בפעילות התפעולית שלה, לעומת תזרים חיובי של 13.7 מיליון דולר אשתקד. גם תזרים המזומנים החופשי המתואם נותר שלילי, בגובה 24 מיליון דולר.