ספינה של מארסק
צילום: unsplash

המשך הירידה במחירי השילוח לא מבשר טובות לחוששים ממיתון כלכלי

בעוד שלארגון הסחר העולמי היו תחזיות כי היקף הסחר יעלה השנה, אי הוודאות סביב התחזית גדלה עקב הסכסוך המתמשך באוקראינה, סגרי הקורונה בסין, עליית הלחצים האינפלציוניים, והמדיניות המוניטרית הצפויה להתהדק מצד הבנקים המרכזיים
דור עצמון | (2)

תעריפי השילוחים הימיים ממשיכים את מגמת הירידה ככל שנפח הסחר העולמי מואט בעקבות ירידת הביקוש לסחורות, כך עולה מהנתונים העדכניים של ארגון S&P Global Market Intelligence.

בעוד שתעריפי ההובלה ירדו גם בגלל מציאת פתרונות לשיבושים בשרשרת האספקה​​במהלך מגפת הקורונה, חלק ניכר מההאטה בביקוש למכולות ולספינות נבע מתנועת מטענים דלילה יותר. "רמת הגודש בנמלים, שפחתה בצורה ניכרת בעקבות הירידה בשילוחי המטענים, היא אחת הסיבות העיקריות לירידה משמעותית בתעריפי ההובלה", ציין הארגון. "בהתבסס על ציפייה לנפח סחר חלש יותר, אנחנו לא צופים שוב עומס גבוה במיוחד ברבעונים הקרובים".

תעריפי ההובלה של מכולות ומטענים - או כלי שיט המובילים חומרי גלם וסחורות בתפזורת - ירדו במהלך שלושת החודשים האחרונים, לאחר שברבעון השני הגיעו לשיא ברבעון השני. "בשל העונתיות של השוק, תעריפי ההובלה מגיעים בדרך כלל לשיא ברבעון השלישי; עם זאת, על פי התחזית האחרונה של שוק ההובלה של הארגון, הרבעון השני יישאר כנראה השיא של 2022", נמסר.

המודלים של תחזית שיעורי ההובלה של החברה חזו גם שמדד מחירי השילוחים הימיים צפוי לרדת בכ-20% עד 30% לשנה לפני שנראה התאוששות קלה ב-2024. הדבר מדגיש את הסיכויים הגוברים למיתון עולמי, כאשר הביקוש של הצרכנים דועך על רקע עליית יוקר המחיה והאינפלציה.

"קיפאון בצמיחה בסחר העולמי הינו סימן מרכזי לשפל עולמי", הדגיש לאחרונה ברומטר הסחורות האחרון של ארגון הסחר העולמי, מדד המספק מידע בזמן אמת על מסלול הסחר. דו"ח הברומטר שפורסם באוגוסט הראה שנפח הסחר העולמי ירד. הצמיחה משנה לשנה ברבעון הראשון של השנה הואטה ל-3.2%, ירידה מ-5.7% ברבעון האחרון של 2021.

בעוד שלארגון הסחר העולמי היו תחזיות כי היקף הסחר יעלה השנה, אי הוודאות סביב התחזית גדלה עקב הסכסוך המתמשך באוקראינה, סגרי הקורונה בסין, עליית הלחצים האינפלציוניים, והמדיניות המוניטרית הצפויה להתהדק מצד הבנקים המרכזיים. כתוצאה מכך, כל שינוי במדיניות סגרי הקורונה בסין או הסכמי הפסקת האש במלחמת רוסיה-אוקראינה עלולים להעלות שוב את תעריפי ההובלה היבשים, ומנגד, כל האטה נוספת בביקוש לסחורות ולצריכה תגרום להורדת התעריפים. בנימה חיובית, התקלות שאירעו בשרשרת האספקה ​​העולמית ממשיכים לדעוך ולהתכווץ למרות שהיסטורית הם עדיין ברמות גבוהות.

תגובות לכתבה(2):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 2.
    יעקב 09/09/2022 10:08
    הגב לתגובה זו
    שורט על צים עדב22 רווי ענק לונג דאקס כברה3 או 4 אחוז ללא היום מניות גרמניות. עולות 3 ימים לונג אס אנד דפי 4 ימי עליות לונג נסדק 4 ימי עליות מניות גוגל פייסבוק עלו יפה ויעלו
  • 1.
    העיקר שימחקו את הטיפשים השורטיזם (ל"ת)
    מוטי 09/09/2022 10:06
    הגב לתגובה זו
פארוק פתיח אוזר (רשתות)פארוק פתיח אוזר (רשתות)

הונאה של 2 מיליארד דולר - עונש של 11 אלף שנות מאסר - ומוות בכלא הטורקי

מנכ"ל פלטפורמת הקריפטו שקרסה נמצא מת בכלא בטורקיה. ההערכות שזו התאבדות; ומנגד, בארה"ב: טראמפ מספק חנינה למלך זירות הקריפטו

רן קידר |
נושאים בכתבה הונאה

פארוק פתיח אוזר, שהורשע בהונאה ונידון ליותר מ‑11 אלף שנות מאסר, נמצא מת בכלא בטורקיה. הנסיבות עדיין נחקרות, ההערכה הרווחת היא שהוא התאבד. פארוק פתיח אוזר יזם ועד מאחרי הקריסה של פלטפורמת הקריפטו, Thodex שהפכה לאחת מההונאות הגדולות בעולם הקריפטו. ההונאה מוערכת במעל 2 מיליארד דולר. 

Thodex נוסדה בשנת 2017 והציגה עצמה כפלטפורמה חדשנית למסחר במטבעות דיגיטליים. אוזר, שעזב את לימודיו בגיל תיכון, הצליח למשוך מאות אלפי משתמשים טורקים שהשתמשו בזירה לצורכי השקעה, מסחר והמרת מטבעות\ עמד בראש הפלטפורמה שהיתה בעצם סוג של פרמידה. 

באפריל 2021, הפעילות הופסקה באופן פתאומי. אוזר נמלט מהמדינה לאלבניה והותיר את המשתמשים  בלי כיסוי לנכסים שלהם.  בהתחלה התביעה העריכה כי מדובר בהונאה של עשרות מיליוני דולרים אך מהר מאוד הבינו שמדובר  בהונאה של מעל 2 מיליארד דולר.

הרשעה תקדימית

בשנת 2022, לאחר הסגרה מאלבניה, הועמד אוזר לדין יחד עם בני משפחתו ומקורבים נוספים. ב‑2023, בית המשפט הטורקי גזר עליו עונש דרמטי: 11,196 שנות מאסר - עונש סימבולי שמשקף את החומרה שהרשויות מייחסות לעבירות מסוג זה.

הקריסה של Thodex והיקף הנזק שגרמה עוררו דיון נרחב בטורקיה ובעולם לגבי הצורך בפיקוח רגולטורי הדוק יותר על תחום הקריפטו. במדינה שבה שיעור האינפלציה גבוה, מטבע הקריפטו נתפס בעיני רבים כחלופה להשקעה, מה שהגביר את החשיפה לסיכונים משמעותיים והוביל להצלחה גדולה של הפלטפורמה הזו לצד פלטפורמות אחרות. חשוב להבין כי פלטפורמות אלו יכולות להיות לא מפוקחות, ולספק נתונים שקריים לחלוטין. דמיינו שתאם רוכשים מטבעות קריפטו תחת פלטפורמה לא מפוקחת. אתם רואים את המטבעות בחשבון הפלטפורמה - אבל אף אחד לא מתחייב שמה שאתם רואים באמת נמצא שם. זה לא בנק שמפוקח באופן שוטף וידוע שהכסף קיים. כאן, אפשר לייצר תמונת שווא של נכסי קריפטו למרות שהמנהלים יכולים משוך את הכסף לחשבונם הפרטי. 

דיוויד קוסטמן מנכל אאוטבריין
צילום: נועם גלאי
דוחות

הרווח נעלם: טידס מתקשה להתייצב אחרי המיזוג עם אאוטבריין

הכנסות החברה המאוחדת קפצו ב-42% ל-318.8 מיליון דולר, אך נרשם הפסד נקי של 19.7 מיליון דולר. ההנהלה מבטיחה צעדים לשיפור הרווחיות, בזמן שתחום הטלוויזיה המחוברת ממשיך לצמוח



אדיר בן עמי |
נושאים בכתבה אאוטבריין

חברת הפרסום הדיגיטלי טידס הולדינג Teads Holding -45.93%  פרסמה דוח רבעוני מעורב. ההכנסות זינקו ב-42% והגיעו ל-318.8 מיליון דולר, אך במקביל נרשם הפסד נקי של 19.7 מיליון דולר, לעומת רווח של 6.7 מיליון דולר בתקופה המקבילה אשתקד.הנתונים משקפים את המורכבות של המיזוג שהחברה עדיין מנסה לעכל והמניה צונחת ב-48%. אמש דיווחה גם טאבולה, שלעומת זאת זינקה ב-8% בתגובה לדוחות.


המיזוג יצא לפועל בפברואר השנה, כשאאוטבריין הישראלית רכשה את טידס הצרפתית בעסקה של כמיליארד דולר. מדובר היה במהלך שנועד לשלב בין תחומי ההתמחות של שתי החברות: אאוטבריין, המתמקדת בהמלצות תוכן, וטידס, שפועלת בתחום הפרסום בווידאו ובטלוויזיה. במסגרת העסקה שילמה אאוטבריין 725 מיליון דולר במזומן, 25 מיליון בתשלום נדחה, וחלק נוסף במניות ובמניות המירות. עבור אאוטבריין, העסקה הייתה הזדמנות אסטרטגית. אלטיס, החברה האם של הוט והבעלים של טידס, נאלצה למכור נכסים בשל חובות של כ-60 מיליארד דולר. טידס, שתכננה הנפקה ב-2021 לפי שווי של 3 מיליארד דולר אך נסוגה ממנה, נמכרה לבסוף בשווי נמוך בהרבה. נזכיר כי אלטיס רכשה את טידס ב-2017 תמורת 307 מיליון דולר בלבד.


אף שהמיזוג אמור היה ליצור חברה חזקה ומגוונת יותר, המציאות מורכבת. מנכ"ל החברה המאוחדת, דיוויד קוסטמן, הודה כי הרבעון הנוכחי לא עמד בציפיות. לדבריו, החברה נוקטת צעדים ממוקדים לשיפור הרווחיות ולהאצת הצמיחה, תוך דגש על יצירת תזרים מזומנים חיובי. בנוסף, מונה מנהל חדש למחלקת המכירות בעקבות שינוי מבני שבוצע לאחר המיזוג.


המספרים

הרווח הגולמי עלה ב-116% ל-105.7 מיליון דולר, ושיעור הרווח הגולמי גדל מ-21.8% ל-33.2% - בעיקר בזכות הפעילות של טידס, המאופיינת במרווחים גבוהים יותר. עם זאת, ההפסד הנקי כולל 3.7 מיליון דולר הקשורים לעלויות רכישה ואינטגרציה, ועוד 0.7 מיליון דולר כתוצאה מארגון מחדש. המדד המרכזי מבחינת החברה הוא הרווח הגולמי בניכוי עלויות רכישת תנועה (Ex-TAC gross profit). כאן נרשם שיפור משמעותי: 130.5 מיליון דולר לעומת 59.7 מיליון דולר בשנה שעברה - עלייה של בדרך 119%.


ה-EBITDA המתואם עמד על 19.2 מיליון דולר לעומת 11.5 מיליון ברבעון המקביל, עלייה של 66%. עם זאת, תזרים המזומנים ממשיך להוות אתגר: החברה השתמשה ב-23.7 מיליון דולר בפעילות התפעולית שלה, לעומת תזרים חיובי של 13.7 מיליון דולר אשתקד. גם תזרים המזומנים החופשי המתואם נותר שלילי, בגובה 24 מיליון דולר.