כשזה מגיע לשבבים - סין זקוקה יותר לטיוואן, לא ההפך
סין עצרה חלק מהמסחר עם טיוואן החודש לאחר נסיעתה השנויה במחלוקת של יו"ר בית הנבחרים של ארה"ב, ננסי פלוסי, לטייוואן. יש לציין שאיסורי המסחר לא כללו באלקטרוניקה. טייוואן כידוע היא ״הבית״ של יותר מ-90% מיכולת הייצור של השבבים המתקדמים ביותר בעולם.
המסלול של פלוסי כלל ביקור עם טייוואן סמי TAIWAN SEMICOND MNFCG CO , יצרנית השבבים הגדולה ובמצב זה, גם החשובה בעולם. מוצריה הם חלק בלתי נפרד מכל המוצרים, החל ממוצרי צריכה ועד למטוסים צבאיים. בניגוד למה שההגיון אומר, רק 10% מההכנסות של טיוואן סמי מגיעות מסין, לפי החברה. יותר ממחצית מהכנסותיה מגיעות מארצות הברית.
הסטטוס קוו הוא שחברות השבבים האלה לא תלויות בסין, כמו שסין תלויה בהן", אמר פטריק צ'ן, ראש מחלקת המחקר של CLSA בטייוואן. "אני חושב שהאתגרים האמיתיים של יצרניות השבבים נובעים מהביקוש הגדול, ולא ממה שקורה מבחינה גיאופוליטית".
בהמשך לאמירות אלו, בשבועות האחרונים יצרניות השבבים האמריקאיות מיקרון ו-אנבידיה הזהירו מפני ירידה בביקוש למוצרים אשר השבבים של השתיים נמצאים בתוכם, לדוגמא, גיימינג ומחשוב נייד.
- וושינגטון דורשת מטייוואן לייצר בארה"ב 50% מהשבבים
- דיווחים: סין מאיצה את ההכנות לקראת כיבוש טייוואן
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
הטיול של פלוסי בטייוואן הגיע למרות אזהרות מסין, הרואה באי טיוואן, באופן דמוקרטי, חלק משטחה, ללא זכות לנהל יחסי חוץ באופן עצמאי. ארה"ב מכירה בסין כממשלה החוקית היחידה של סין, תוך שמירה על יחסים לא רשמיים עם טייוואן.
בנוסף לכמה איסורי סחר, סין הגבירה את התרגילים הצבאיים ברחבי האי טייוואן, מה שמעלה חששות לגבי הסיכון לגישה גלובלית לשבבים. אנליסטים הדגישו כי שבבים מתוצרת טייוואן, במיוחד של TSMC, חשובים מדי לעולם וגם לסין.
"אם מסתכלים על נהגים אוטונומיים, תשתיות הענן, כלי הרכב החשמליים, הדור הבא של המתקנים התעשייתיים, כולם, דורשים שבבים שמיוצרים ב-TSMC על רקע היותה הספקית הגדולה בעולם לשבבים", אמר מהדי חוסייני, אנליסט טכנולוגי בסוסקהאנה. "אם, חלילה, טיוואן סמי קונדקטור לא תוכל לספק שבבים עקב פלישה של סין, אני חושב שהכלכלה העולמית תאט יותר ותפגע יותר ממה שהקורונה עשתה לכלכלה, אמר.
- פורשה מתרסקת: הפסד של כמעט מיליארד אירו ברבעון
- איך אנתרופיק עוקפת את OpenAI בדרך לרווחיות
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- 10 הצבאות העשירים בעולם ואיפה ממוקם צה"ל?
בסין, ייצור השבבים עדיין מאחור, זאת למרות שסין הגבירה את מאמצי בניית מפעלי השבבים שלה בשנים האחרונות, עם מדיניות תומכת ובכל זאת, לקח ל-SMIC, חברת השבבים הסינית 15 שנים להגיע למקום שבו הייתה טיוואן סמי לפני 10 שנים, אמר חוסייני.
כמובן שגם ארה"ב לא רוצה להישאר מאחור וגם היא מנסה לחזק את הגישה שלה לטכנולוגיה הקריטית של מוליכים למחצה. ובכך, נשיא ארה"ב ג'ו ביידן חתם החודש על חוק השבבים והמדע, המציע סובסידיות ליצרני שבבים לייצור בארה"ב.
אגם קומו, איטליה. קרדיט: רשתות חברתיותלמה עשירים מכל העולם עוברים לאיטליה?
מיסוי נוח, נדל"ן תוסס ואיכות חיים, איטליה קפצה למקום השלישי בעולם ביעדים מועדפים להגירת הון, עם צפי לקליטת קרוב ל-4,000 מיליונרים בשנה הקרובה
איטליה הפכה בשנים האחרונות ליעד מועדף עבור מיליונרים ובעלי הון, לא רק בזכות הנופים, ההיסטוריה או הקולינריה, אלא בעיקר בשל שילוב בין מדיניות מס נוחה, שוק נדל"ן תוסס וסביבה כלכלית פתוחה להשקעות. התוצאה היא מגמה ברורה של מעבר של עשירים מרחבי העולם למדינה, עם הערכות שמדובר בקרוב ל-4,000 אנשים בעלי עושר גדול שייקלטו באיטליה בשנה הקרובה, ויביאו עמם כ-20-25 מיליארד דולר בהון פרטי.
מיקומה של איטליה בדירוג העולמי של יעדים מועדפים להגירת הון השתנה באופן ניכר, ממקום 11 בשנת 2023 למקום שלישי ב-2025. היא עקפה מדינות כמו סינגפור, שווייץ ואוסטרליה, והפכה ליעד מרכזי עבור קהלים אמידים שמחפשים אלטרנטיבה למיסוי נוקשה במדינות המוצא שלהם. אחד הגורמים המרכזיים לשינוי הוא מס שטוח, מודל לפיו נדרש תשלום שנתי קבוע על הכנסות מחו"ל, ללא קשר להיקפן. בשלב הראשון עמד הסכום על 100 אלף יורו לשנה, אך לאחר ביקורת ציבורית הוכפל ל-200 אלף, ועדיין נשאר אטרקטיבי ביחס לחלופות.
ההטבה במס מיועדת לתושבים חדשים בלבד ואינה מתייחסת לרווחים מחוץ לאיטליה, בעוד שההכנסות מקומיות ממוסות לפי מדרגות רגילות. המשמעות היא שמי שמעתיק את כתובת המס שלו לאיטליה, משלם מס אחיד ומשתלם גם אם יש לו הכנסות של עשרות מיליוני יורו בשנה. ככל שמדינות אחרות מגבירות את המיסוי על עשירים, למשל בצרפת עם מס עושר או בבריטניה עם ביטול משטר המיסוי החדש, איטליה מצטיירת כמדינה עם מיסוי מאוד נמוך והופכת לאטרקטיבית לאמידים. אגב, זה במקביל לכך שהיא מפתה גם אנשים ממעמדות שונים לבוא להתגורר באזורים עם שיעור ילודה נמוך כמו חבל טוסקנה שבו יש כפרים שלמים זנוחים עם הגירה שלילית. איטליה מציעה במקומות לא מעטים דירה-בית חינם ואפילו מענק של 20 אלף דולר פלוס לתושבים זרים כדי לבוא להתגורר באזורים האלו.
ובכל מקרה, מחירי הדירות-בתים נמוכים מאוד באזורים האלו - מאות אלפי שקלים בודדים.
השקעה בנדל"ן באיטליה
למרות שהחוק אינו מחייב השקעה ישירה במדינה כתנאי למס, בפועל רבים מהמהגרים האמידים כן משקיעים: בנדל"ן, בעסקים, בתיירות ובתחומים יצירתיים. במקביל, איטליה קידמה תמריצים נוספים להשקעה, כמו תוכניות Industria 4.0 ו-Transition 5.0, שמעניקות זיכויי מס לעסקים בתחומי תשתיות ירוקות, דיגיטציה וחדשנות.
- אקונרג'י סוגרת מימון של 58 מיליון אירו לפרויקטים סולאריים באיטליה
- אלומיי מוכרת חצי מהפורטפוליו באיטליה לכלל תמורת 210 מיליון שקל
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
המוקדים המרכזיים להגירה ולהשקעות הם אזורים עם כמו טוסקנה, הריביירה האיטלקית, אגם קומו והעיר מילאנו. מחירי הנדל"ן במילאנו זינקו קרוב ל-50% מאז 2017, בעוד שבערים גדולות אחרות באיטליה העלייה הייתה מתונה יותר. גם באזור אגם קומו מדווחים על עלייה מתמשכת במחירים.
פורשה מקאן. צילום יצרןפורשה מתרסקת: הפסד של כמעט מיליארד אירו ברבעון
השקעות ענק במכוניות חשמליות שלא מצאו קונים, ירידה חדה במכירות בסין ומכסים בארה"ב הפכו את רווחי פורשה להפסדים היסטוריים. החברה מתכננת פיטורים נרחבים ושיקום ארוך טווח
פורשה עושה היסטוריה, אבל לא מהסוג שהיא רצתה. החברה שנחשבה למכונת כסף של קבוצת פולקסווגן דיווחה השבוע על הפסד תפעולי של כמעט מיליארד יורו ברבעון השלישי. זה קורה בפעם הראשונה מאז שהחברה הונפקה בבורסה ב-2022, ומסמן נקודת מפנה בהיסטוריה המפוארת של יצרנית מכוניות הספורט.
המספרים מעידים על קריסה: הפסד תפעולי של 967 מיליון יורו לעומת רווח של 974 מיליון יורו באותו רבעון אשתקד. כלומר, היפוך מוחלט של כמעט שני מיליארד יורו תוך שנה אחת. מדובר בפגיעה יסודית במודל העסקי שהפך את פורשה לאחת החברות הרווחיות בענף הרכב העולמי. בתשעת החודשים הראשונים של 2025 הרוויחה פורשה 40 מיליון יורו בלבד, לעומת ארבעה מיליארד יורו בתקופה המקבילה ב־2024 - ירידה של 99% ברווח הנקי. קשה למצוא תקדים לחברה בסדר גודל כזה שמאבדת כמעט את כל רווחיותה בפרק זמן כה קצר.
אסטרטגיה שנכשלה
הסיבה העיקרית לנפילה היא האסטרטגיה שנכשלה. פורשה השקיעה סכומי עתק במעבר לרכב חשמלי, אך שוק הלקוחות שלה בחר בכיוון אחר. במקום להתלהב ממכוניות חשמליות, הצרכנים המשיכו להעדיף את מנועי הבנזין הקלאסיים, המזוהים עם הצליל, העוצמה והחווייה המזוהה עם המותג. בחודש שעבר הודיעה החברה על ביטול מוחלט של פרויקט רכב השטח החשמלי החדש, תוך רישום הפסד של 1.8 מיליארד יורו. במקביל, היא חזרה להשקיע בפיתוח דגמי בנזין והיבריד, מהלך שמשקף הודאה פומבית בכישלון האסטרטגיה החשמלית שבה הושקעו שנים של פיתוח ומיליארדי אירו.
סמנכ״ל הכספים, יוכן ברקנר, ניסה להציג את המהלך כחלק מתהליך ארגוני מתוכנן, וטען כי החברה מקריבה רווחים קצרי טווח לטובת חיזוק עתידי. אלא שבפועל קשה לראות בכך מהלך מתוכנן, יותר ניסיון מאוחר לתקן החלטה שגויה.
- ענף הרכב-גירסת המעושרים, רכבים מעל 1 מיליון שח
- שוק היוקרה - 4,000 כלי רכב ב-500 אש"ח ומעלה
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
בעיה משמעותית נוספת היא סין, השוק שנחשב למנוע הצמיחה של פורשה בעשור האחרון. המכירות במדינה ירדו ב־26% מתחילת השנה, ירידה שמעידה על שינוי עמוק בהעדפות הצרכנים הסינים. פורשה, שבעבר הייתה סמל סטטוס מבוקש, מתקשה כעת לשמר את מעמדה מול מותגים מקומיים חדשים שמציעים חדשנות דומה במחיר נמוך בהרבה. גם בארצות הברית מצטברות בעיות. מכסים גבוהים שהוטלו במסגרת מדיניות סחר חדשה העלו משמעותית את עלות היבוא, ופורשה, שאין לה מפעל ייצור מקומי, סופגת את מלוא הפגיעה. ההשלכה הישירה היא הוצאות של מאות מיליוני יורו בשנה ופגיעה חדה ברווחיות.
