נשיא סין שי גינגפינג
צילום: Palacio do Planalto

פעילותה של סין בטאיוואן עשויה לחזור אליה כמו בומרנג

יו"ר בית הנבחרים האמריקאי, ננסי פלוסי, מבקרת בטאיוואן והסינים זועמים; עצירת הייבוא מטאיוואן לסין עשוי לערער את כלכלתה של המדינה המאוכלסת ביותר בעולם שעדיין מתמודדת עם גלי קורונה וצמצום פעילות המפעלים

דור עצמון | (2)

הביקור של ננסי פלוסי, יו"ר בית הנבחרים האמריקאי, בטאיוואן היה צפוי לכל חרף העובדה שעד הרגע האחרון הוא לא הופיע בלו"ז שתוכנן. מספר 3 בהיררכיה האמריקאית לא נענתה לבקשות הבית הלבן להימנע מביקור במדינה עליה טוענת סין לריבונות, אבל פלוסי כהרגלה עושה את מה שהיא חושבת שנכון – ואין מי שיעצור מבעדה.

הסינים התחרפנו, הרי לא יתכן שהמערב יכתיב למזרח את סדר היום ויקבע כאן עובדות בשטח. פלוסי הגדירה את ביקורה ככזה שנועד "לשמור על הדמוקרטיה כאן בטייוואן וברחבי העולם חזקה כשיריון". שי ג'ינפינג, נשיא סין, רואה במדינה שהתבדלה כשטח סין לכל דבר ועניין ושעליה לחזור לשליטתה הבלעדית.

לפני שהסינים פותחים במלחמת עולם שלישית, הם נקטו במספר צעדי מחאה ובראשם הפרת המרחב הימי והאווירי של טאיוואן באמצעות ספינות ומטוסי קרב, הכרזה על תרגילים ימיים באש חיה מסביב לאי וכן עצירת יבוא המזון מטאיוואן. עם זאת, הצעדים הסינים הם בבחינת חוט השערה בהשפעתם על כלכלת טאיוואן ומדובר אפוא בלא יותר מצעד סמלי.

על מנת שסין תערער את כלכלת האי הסורר עליה לקטוע את שרשרת האספקה של המוליכים למחצה והרכיבים האלקטרוניים האחרים המשמשים כתורמים הגדולים ביותר של היבוא בסכום המוערך בכ-189 מיליארד דולר בשנה שעברה.

שי ג'ינפינג לא יכול להסתכן בערעור היציבות של כלכלתו, שבה פעילות המפעלים מצטמצמת לאור המשך התפרצות הקורונה והטלת סגרים בערים רבות במדינה. מדובר אם כן בתזכורת לכך שטייוואן יושבת בליבה של שרשרת אספקה ​​מורכבת שלא צפויה להתפרק בקרוב.

עבור AMD ADVANCED MICRO DEVICES , שוק המחשבים האישיים המדרדר מעורר דאגה גדולה יותר מהגיאופוליטיקה כרגע, כפי שניתן לראות בתחזית החלשה לרבעון השלישי. סין היוותה רבע ממכירות הקבוצה בשנה שעברה, בעוד שלקוואלקום QUALCOMM INC -0.64%  מהווה שני שליש. AMD עולה לפחות על האויב הוותיק שלה - אינטל INTEL CORPORATION - בשבבי השרתים. צ'יפזילה, שעדיין מתהפכת מהאזהרה משבוע שעבר, עדיין יכולה להפיק תועלת מהמתיחות הטאיוואנית המתמשכת, שכן לנכסי הייצור שלה יש ערך אסטרטגי משמעותי לארה"ב.

החשש ממלחמה בין טאיוואן לסין, גם אם כעת זה לא נראה באופק, צריך להיות משוקלל על ידי המשקיעים. גם אם הסיכוי נראה נמוך, יש להתייחס אליו, כי התוצאה שלו קשה וההשלכות יהיו כה מאוד משמעותיות לכלכלה. רוב השבבים המתקדמים הנדרשים למערכות הגנה צבאיות ולשירותי מחשוב ארגוניים מיוצרים בטאיוואן. טאיוואן אחראית ליותר מ-90% מייצור השבבים המתקדמים.

קיראו עוד ב"גלובל"

רוב הייצור הוא במפעלי טאיוואן סמיקונדקטורס שנוסדה ב-1987 שמוכרת בקצב העולה על 60 מיליארד דולר בשנה. היא חברת השבבים הגדולה בעולם וחזקה במיוחד בשבבים המתקדמים לרבות ייצור השבבים למעבדים העיקריים בתוך האייפונים של אפל (AAPL), שבבי סמארטפונים המשמשים את קוואלקום (QCOM) ומעבדי מחשב למכשירי מיקרו מתקדמים (AMD).

מתיחות ו-או עימות צבאי בטאיוואן עלולים להקפיא את כל ייצור השבבים של טאיוואן ויהיו לו השפעות הרסניות לאורך שרשרת האספקה הטכנולוגית עבור רבבות חברות ועבור כל הצרכנים בעולם. זו תהיה מכה גדולה לכלכלה העולמית.

תגובות לכתבה(2):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 1.
    אתה טועה 04/08/2022 08:17
    הגב לתגובה זו
    ולא נראה שכלכלת רוסיה קורסת...
  • היא לא קורסת היא פשוט מתכווצת בעשרות אחוזים ונעלמת (ל"ת)
    אפגני נוקם 07/08/2022 13:38
    הגב לתגובה זו
אגם קומו, איטליה. קרדיט: רשתות חברתיותאגם קומו, איטליה. קרדיט: רשתות חברתיות

למה עשירים מכל העולם עוברים לאיטליה?

מיסוי נוח, נדל"ן תוסס ואיכות חיים, איטליה קפצה למקום השלישי בעולם ביעדים מועדפים להגירת הון, עם צפי לקליטת קרוב ל-4,000 מיליונרים בשנה הקרובה

מנדי הניג |
נושאים בכתבה איטליה

איטליה הפכה בשנים האחרונות ליעד מועדף עבור מיליונרים ובעלי הון, לא רק בזכות הנופים, ההיסטוריה או הקולינריה, אלא בעיקר בשל שילוב בין מדיניות מס נוחה, שוק נדל"ן תוסס וסביבה כלכלית פתוחה להשקעות. התוצאה היא מגמה ברורה של מעבר של עשירים מרחבי העולם למדינה, עם הערכות שמדובר בקרוב ל-4,000 אנשים בעלי עושר גדול שייקלטו באיטליה בשנה הקרובה, ויביאו עמם כ-20-25 מיליארד דולר בהון פרטי.

מיקומה של איטליה בדירוג העולמי של יעדים מועדפים להגירת הון השתנה באופן ניכר, ממקום 11 בשנת 2023 למקום שלישי ב-2025. היא עקפה מדינות כמו סינגפור, שווייץ ואוסטרליה, והפכה ליעד מרכזי עבור קהלים אמידים שמחפשים אלטרנטיבה למיסוי נוקשה במדינות המוצא שלהם. אחד הגורמים המרכזיים לשינוי הוא מס שטוח,  מודל לפיו נדרש תשלום שנתי קבוע על הכנסות מחו"ל, ללא קשר להיקפן. בשלב הראשון עמד הסכום על 100 אלף יורו לשנה, אך לאחר ביקורת ציבורית הוכפל ל-200 אלף, ועדיין נשאר אטרקטיבי ביחס לחלופות.

ההטבה במס מיועדת לתושבים חדשים בלבד ואינה מתייחסת לרווחים מחוץ לאיטליה, בעוד שההכנסות מקומיות ממוסות לפי מדרגות רגילות. המשמעות היא שמי שמעתיק את כתובת המס שלו לאיטליה, משלם מס אחיד ומשתלם גם אם יש לו הכנסות של עשרות מיליוני יורו בשנה. ככל שמדינות אחרות מגבירות את המיסוי על עשירים, למשל בצרפת עם מס עושר או בבריטניה עם ביטול משטר המיסוי החדש, איטליה מצטיירת כמדינה עם מיסוי מאוד נמוך והופכת לאטרקטיבית לאמידים. אגב, זה במקביל לכך שהיא מפתה גם אנשים ממעמדות שונים לבוא להתגורר באזורים עם שיעור ילודה נמוך כמו חבל טוסקנה שבו יש כפרים שלמים זנוחים עם הגירה שלילית. איטליה מציעה במקומות לא מעטים דירה-בית חינם ואפילו מענק של 20 אלף דולר פלוס לתושבים זרים כדי לבוא להתגורר באזורים האלו. 

ובכל מקרה, מחירי הדירות-בתים נמוכים מאוד באזורים האלו - מאות אלפי שקלים בודדים. 


השקעה בנדל"ן באיטליה

למרות שהחוק אינו מחייב השקעה ישירה במדינה כתנאי למס, בפועל רבים מהמהגרים האמידים כן משקיעים: בנדל"ן, בעסקים, בתיירות ובתחומים יצירתיים. במקביל, איטליה קידמה תמריצים נוספים להשקעה, כמו תוכניות Industria 4.0 ו-Transition 5.0, שמעניקות זיכויי מס לעסקים בתחומי תשתיות ירוקות, דיגיטציה וחדשנות.

המוקדים המרכזיים להגירה ולהשקעות הם אזורים עם כמו טוסקנה, הריביירה האיטלקית, אגם קומו והעיר מילאנו. מחירי הנדל"ן במילאנו זינקו קרוב ל-50% מאז 2017, בעוד שבערים גדולות אחרות באיטליה העלייה הייתה מתונה יותר. גם באזור אגם קומו מדווחים על עלייה מתמשכת במחירים.

פורשה מקאן. צילום יצרןפורשה מקאן. צילום יצרן

פורשה מתרסקת: הפסד של כמעט מיליארד אירו ברבעון

השקעות ענק במכוניות חשמליות שלא מצאו קונים, ירידה חדה במכירות בסין ומכסים בארה"ב הפכו את רווחי פורשה להפסדים היסטוריים. החברה מתכננת פיטורים נרחבים ושיקום ארוך טווח

אדיר בן עמי |
נושאים בכתבה פורשה

פורשה עושה היסטוריה, אבל לא מהסוג שהיא רצתה. החברה שנחשבה למכונת כסף של קבוצת פולקסווגן דיווחה השבוע על הפסד תפעולי של כמעט מיליארד יורו ברבעון השלישי. זה קורה בפעם הראשונה מאז שהחברה הונפקה בבורסה ב-2022, ומסמן נקודת מפנה בהיסטוריה המפוארת של יצרנית מכוניות הספורט.


המספרים מעידים על קריסה: הפסד תפעולי של 967 מיליון יורו לעומת רווח של 974 מיליון יורו באותו רבעון אשתקד. כלומר, היפוך מוחלט של כמעט שני מיליארד יורו תוך שנה אחת. מדובר בפגיעה יסודית במודל העסקי שהפך את פורשה לאחת החברות הרווחיות בענף הרכב העולמי. בתשעת החודשים הראשונים של 2025 הרוויחה פורשה 40 מיליון יורו בלבד, לעומת ארבעה מיליארד יורו בתקופה המקבילה ב־2024 - ירידה של 99% ברווח הנקי. קשה למצוא תקדים לחברה בסדר גודל כזה שמאבדת כמעט את כל רווחיותה בפרק זמן כה קצר.


אסטרטגיה שנכשלה

הסיבה העיקרית לנפילה היא האסטרטגיה שנכשלה. פורשה השקיעה סכומי עתק במעבר לרכב חשמלי, אך שוק הלקוחות שלה בחר בכיוון אחר. במקום להתלהב ממכוניות חשמליות, הצרכנים המשיכו להעדיף את מנועי הבנזין הקלאסיים, המזוהים עם הצליל, העוצמה והחווייה המזוהה עם המותג. בחודש שעבר הודיעה החברה על ביטול מוחלט של פרויקט רכב השטח החשמלי החדש, תוך רישום הפסד של 1.8 מיליארד יורו. במקביל, היא חזרה להשקיע בפיתוח דגמי בנזין והיבריד, מהלך שמשקף הודאה פומבית בכישלון האסטרטגיה החשמלית שבה הושקעו שנים של פיתוח ומיליארדי אירו.


סמנכ״ל הכספים, יוכן ברקנר, ניסה להציג את המהלך כחלק מתהליך ארגוני מתוכנן, וטען כי החברה מקריבה רווחים קצרי טווח לטובת חיזוק עתידי. אלא שבפועל קשה לראות בכך מהלך מתוכנן, יותר ניסיון מאוחר לתקן החלטה שגויה.


בעיה משמעותית נוספת היא סין, השוק שנחשב למנוע הצמיחה של פורשה בעשור האחרון. המכירות במדינה ירדו ב־26% מתחילת השנה, ירידה שמעידה על שינוי עמוק בהעדפות הצרכנים הסינים. פורשה, שבעבר הייתה סמל סטטוס מבוקש, מתקשה כעת לשמר את מעמדה מול מותגים מקומיים חדשים שמציעים חדשנות דומה במחיר נמוך בהרבה. גם בארצות הברית מצטברות בעיות. מכסים גבוהים שהוטלו במסגרת מדיניות סחר חדשה העלו משמעותית את עלות היבוא, ופורשה, שאין לה מפעל ייצור מקומי, סופגת את מלוא הפגיעה. ההשלכה הישירה היא הוצאות של מאות מיליוני יורו בשנה ופגיעה חדה ברווחיות.