בלי ה-'BIG 5' הנאסד"ק היה מאבד השנה 25%
סוף השנה מתקרב ומדד הנאסד"ק שובר שוב ושוב את שיאי כל הזמנים. מתחילת השנה עלה המדד הטכנולוגיה האמריקאי ב-26% לרמה של 16,341 נקודות.
מדובר כמובן בשיא מדהים, כאשר כבר בתחילת השנה המדד היה בשיא כל הזמנים, ולאחר הזינוק מהתחתית שרשם בקורונה - רבים בשוק כבר מעריכים כי מדובר בשוק בועתי. כך מצביעים גם מדדי הקייפ של חתן פרס נובל רוברט שילר, וגם המדד המיוחס לוורן באפט.
בועה או לא, תחליטו אתם. אבל כדאי לשים לב לנתון חשוב אחד: אם אתם משקיעים במדד הנאסד"ק אתם כבר לא משקיעים במדד, אלא ב-5-6 מניות בסך הכל, שהחלק היחסי שלהן מתוך מדד הנאסד"ק רק הולך ועולה. לפני שנה חמש הגדולות היוו כבר 50% מהמדד - ומאז זה רק המשיך לעלות.
היום ב-19:00 שיעור ראשון בקורס ללימודי שוק ההון, המרצה: אבישי עובדיה (הקורס יימשך 8 שיעורים והוא ללא עלות). להרשמה לחצו כאן
למעשה, הסיבה לעליות השנה של מדד הנאסד"ק הן אלה: אפל APPLE עלתה מתחילת השנה ב-30%, מיקרוספט MICROSOFT ב-52%, אמזון AMAZON ב-10%, גוגל GOOGLE ב-64% וטסלה TESLA INC עם 20%, והיא כבר החברה החמישית בגודלה בארצות הברית.
- הנאסד״ק עלה ב-1%; צ׳ק-אפ זינקה ב-190%, טבע נפלה ב-5%
- ממניות לטוקנים: נאסד"ק רוצה לשכתב את וול סטריט
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
אם תוסיפו את פייסבוק FACEBOOK השישית עם עליה של 20% ואנבידיה NVIDIA COR השביעית עם תשואה מדהימה של 144% מתחילת השנה - תקבלו שאלה הן הסיבות לעליית המדד.
מה יקרה בלעדיהן? תראו את הגרף הבא:
למעשה, בלי 5 הגדולות (כלומר, גם כאשר פייסבוק ואנבידיה נמצאות יחד עם 95 המניות האחרות) מדד הנאסד"ק בכלל היה מאבד השנה מערכו כ-25%. כן, קראתם נכון - הנאסד"ק לא היה עולה אלא בכלל צונח.
- פורשה מתרסקת: הפסד של כמעט מיליארד אירו ברבעון
- איך אנתרופיק עוקפת את OpenAI בדרך לרווחיות
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- 10 הצבאות העשירים בעולם ואיפה ממוקם צה"ל?
נתון מדהים, שמראה בעיקר כי נכון להיום השקעה במדד הנאסד"ק לא מהווה פיזור סיכון למשקיעים. האם זה רע? לא בהכרח, משקיעי מומנטום יגידו שתמיד כדאי להצטרף למניות המנצחות, אלה שעולות. משקיעים פונדמנטליסטיים יגידו לכם שעדיף לקנות מניות כשהן בשפל, לא כשהן בשיא.
- 6.VOO 09/12/2021 08:52הגב לתגובה זולדוגמה VOO תעודה שעוקבת אחר sp500
- 5.רמי נאור 08/12/2021 19:04הגב לתגובה זוכאו ממש לא נכון. RYT ETF על מדד הטכנולוגיה שהוא Equal Weight עלה מתחילת השנה 26%, בערך כמו הנסדק
- 4.ברק 08/12/2021 17:27הגב לתגובה זוהיא שהחמש הגדולות לוקחות את הרווחים שלהן וקונות את המניות של עצמן. זה אומר שאם לא יהיו רווחים לא יהיו עליות. הבעיה העוד יותר גדולה שהחברות נכנסו לחובות לעשות זאת ועכשיו כשהריבית תעלה יהיה קשה להן לעשות זאת.
- 3.תמיר 08/12/2021 16:45הגב לתגובה זואני מתייחס לסוגריים בכתבה, בכל מקרה רוב קרנות המחקות עוקבות אחרי 100 ולא על המדד כולו, ככה שהגרף לא בדיוק מייצג.
- 2.אלכס 08/12/2021 15:54הגב לתגובה זוהאם המחירים של 5 הגדולות לא מופרך. אין לי מושג .אבל המכפילים.לא בטוח שכדור הארץ ישרוד את המכפיל הגדול כ300 שנה.עובדים עלינו .לא נורא .5 המופלאים היה סרט אגדי.
- . 08/12/2021 17:57הגב לתגובה זוהכתבה שלך טובה ...אבל עד למשפט ..הנאסדאק לא רק שלא היה עולה ...היה צונח...כתבתי בכתבה שכנה ש 90 אחוז ממשקיע וגופי עולם מופסדים בכל פרק זמן שהוא...בסיכומו של יום בעיקר בזמן הארוך כמו שאתה וחבריך ממליצים. צא ולמד שקרוב ל 90 אחוז מכל חברות העולם שהיו אי פעם בכל בורסות עולם כבר לא איתנו...התאפסו ואף הרבה יותר גרוע..שקלל זאת בסך הכל ותבין את התובנה...
- 1.משיקע ותיק 08/12/2021 15:48הגב לתגובה זועדיין היו קוראים לו ספינת המדבר?
אגם קומו, איטליה. קרדיט: רשתות חברתיותלמה עשירים מכל העולם עוברים לאיטליה?
מיסוי נוח, נדל"ן תוסס ואיכות חיים, איטליה קפצה למקום השלישי בעולם ביעדים מועדפים להגירת הון, עם צפי לקליטת קרוב ל-4,000 מיליונרים בשנה הקרובה
איטליה הפכה בשנים האחרונות ליעד מועדף עבור מיליונרים ובעלי הון, לא רק בזכות הנופים, ההיסטוריה או הקולינריה, אלא בעיקר בשל שילוב בין מדיניות מס נוחה, שוק נדל"ן תוסס וסביבה כלכלית פתוחה להשקעות. התוצאה היא מגמה ברורה של מעבר של עשירים מרחבי העולם למדינה, עם הערכות שמדובר בקרוב ל-4,000 אנשים בעלי עושר גדול שייקלטו באיטליה בשנה הקרובה, ויביאו עמם כ-20-25 מיליארד דולר בהון פרטי.
מיקומה של איטליה בדירוג העולמי של יעדים מועדפים להגירת הון השתנה באופן ניכר, ממקום 11 בשנת 2023 למקום שלישי ב-2025. היא עקפה מדינות כמו סינגפור, שווייץ ואוסטרליה, והפכה ליעד מרכזי עבור קהלים אמידים שמחפשים אלטרנטיבה למיסוי נוקשה במדינות המוצא שלהם. אחד הגורמים המרכזיים לשינוי הוא מס שטוח, מודל לפיו נדרש תשלום שנתי קבוע על הכנסות מחו"ל, ללא קשר להיקפן. בשלב הראשון עמד הסכום על 100 אלף יורו לשנה, אך לאחר ביקורת ציבורית הוכפל ל-200 אלף, ועדיין נשאר אטרקטיבי ביחס לחלופות.
ההטבה במס מיועדת לתושבים חדשים בלבד ואינה מתייחסת לרווחים מחוץ לאיטליה, בעוד שההכנסות מקומיות ממוסות לפי מדרגות רגילות. המשמעות היא שמי שמעתיק את כתובת המס שלו לאיטליה, משלם מס אחיד ומשתלם גם אם יש לו הכנסות של עשרות מיליוני יורו בשנה. ככל שמדינות אחרות מגבירות את המיסוי על עשירים, למשל בצרפת עם מס עושר או בבריטניה עם ביטול משטר המיסוי החדש, איטליה מצטיירת כמדינה עם מיסוי מאוד נמוך והופכת לאטרקטיבית לאמידים. אגב, זה במקביל לכך שהיא מפתה גם אנשים ממעמדות שונים לבוא להתגורר באזורים עם שיעור ילודה נמוך כמו חבל טוסקנה שבו יש כפרים שלמים זנוחים עם הגירה שלילית. איטליה מציעה במקומות לא מעטים דירה-בית חינם ואפילו מענק של 20 אלף דולר פלוס לתושבים זרים כדי לבוא להתגורר באזורים האלו.
ובכל מקרה, מחירי הדירות-בתים נמוכים מאוד באזורים האלו - מאות אלפי שקלים בודדים.
השקעה בנדל"ן באיטליה
למרות שהחוק אינו מחייב השקעה ישירה במדינה כתנאי למס, בפועל רבים מהמהגרים האמידים כן משקיעים: בנדל"ן, בעסקים, בתיירות ובתחומים יצירתיים. במקביל, איטליה קידמה תמריצים נוספים להשקעה, כמו תוכניות Industria 4.0 ו-Transition 5.0, שמעניקות זיכויי מס לעסקים בתחומי תשתיות ירוקות, דיגיטציה וחדשנות.
- אקונרג'י סוגרת מימון של 58 מיליון אירו לפרויקטים סולאריים באיטליה
- אלומיי מוכרת חצי מהפורטפוליו באיטליה לכלל תמורת 210 מיליון שקל
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
המוקדים המרכזיים להגירה ולהשקעות הם אזורים עם כמו טוסקנה, הריביירה האיטלקית, אגם קומו והעיר מילאנו. מחירי הנדל"ן במילאנו זינקו קרוב ל-50% מאז 2017, בעוד שבערים גדולות אחרות באיטליה העלייה הייתה מתונה יותר. גם באזור אגם קומו מדווחים על עלייה מתמשכת במחירים.
פורשה מקאן. צילום יצרןפורשה מתרסקת: הפסד של כמעט מיליארד אירו ברבעון
השקעות ענק במכוניות חשמליות שלא מצאו קונים, ירידה חדה במכירות בסין ומכסים בארה"ב הפכו את רווחי פורשה להפסדים היסטוריים. החברה מתכננת פיטורים נרחבים ושיקום ארוך טווח
פורשה עושה היסטוריה, אבל לא מהסוג שהיא רצתה. החברה שנחשבה למכונת כסף של קבוצת פולקסווגן דיווחה השבוע על הפסד תפעולי של כמעט מיליארד יורו ברבעון השלישי. זה קורה בפעם הראשונה מאז שהחברה הונפקה בבורסה ב-2022, ומסמן נקודת מפנה בהיסטוריה המפוארת של יצרנית מכוניות הספורט.
המספרים מעידים על קריסה: הפסד תפעולי של 967 מיליון יורו לעומת רווח של 974 מיליון יורו באותו רבעון אשתקד. כלומר, היפוך מוחלט של כמעט שני מיליארד יורו תוך שנה אחת. מדובר בפגיעה יסודית במודל העסקי שהפך את פורשה לאחת החברות הרווחיות בענף הרכב העולמי. בתשעת החודשים הראשונים של 2025 הרוויחה פורשה 40 מיליון יורו בלבד, לעומת ארבעה מיליארד יורו בתקופה המקבילה ב־2024 - ירידה של 99% ברווח הנקי. קשה למצוא תקדים לחברה בסדר גודל כזה שמאבדת כמעט את כל רווחיותה בפרק זמן כה קצר.
אסטרטגיה שנכשלה
הסיבה העיקרית לנפילה היא האסטרטגיה שנכשלה. פורשה השקיעה סכומי עתק במעבר לרכב חשמלי, אך שוק הלקוחות שלה בחר בכיוון אחר. במקום להתלהב ממכוניות חשמליות, הצרכנים המשיכו להעדיף את מנועי הבנזין הקלאסיים, המזוהים עם הצליל, העוצמה והחווייה המזוהה עם המותג. בחודש שעבר הודיעה החברה על ביטול מוחלט של פרויקט רכב השטח החשמלי החדש, תוך רישום הפסד של 1.8 מיליארד יורו. במקביל, היא חזרה להשקיע בפיתוח דגמי בנזין והיבריד, מהלך שמשקף הודאה פומבית בכישלון האסטרטגיה החשמלית שבה הושקעו שנים של פיתוח ומיליארדי אירו.
סמנכ״ל הכספים, יוכן ברקנר, ניסה להציג את המהלך כחלק מתהליך ארגוני מתוכנן, וטען כי החברה מקריבה רווחים קצרי טווח לטובת חיזוק עתידי. אלא שבפועל קשה לראות בכך מהלך מתוכנן, יותר ניסיון מאוחר לתקן החלטה שגויה.
- ענף הרכב-גירסת המעושרים, רכבים מעל 1 מיליון שח
- שוק היוקרה - 4,000 כלי רכב ב-500 אש"ח ומעלה
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
בעיה משמעותית נוספת היא סין, השוק שנחשב למנוע הצמיחה של פורשה בעשור האחרון. המכירות במדינה ירדו ב־26% מתחילת השנה, ירידה שמעידה על שינוי עמוק בהעדפות הצרכנים הסינים. פורשה, שבעבר הייתה סמל סטטוס מבוקש, מתקשה כעת לשמר את מעמדה מול מותגים מקומיים חדשים שמציעים חדשנות דומה במחיר נמוך בהרבה. גם בארצות הברית מצטברות בעיות. מכסים גבוהים שהוטלו במסגרת מדיניות סחר חדשה העלו משמעותית את עלות היבוא, ופורשה, שאין לה מפעל ייצור מקומי, סופגת את מלוא הפגיעה. ההשלכה הישירה היא הוצאות של מאות מיליוני יורו בשנה ופגיעה חדה ברווחיות.
