פדקס
צילום: istock

"הברומטר" של הכלכלה האמריקנית חוזרת לזנק - התחלנו סייקל חדש?

במהלך השנתיים האחרונות הפכה ענקית המשלוחים פדקס למאכזבת סדרתית במקביל להאטה בכלכלה האמריקנית. כעת המצב משתנה כאשר המניה מזנקת בעקבות דוחות טובים. הנתונים מהווים רמז נוסף שכלכלת ארה"ב החלה "סייקל שורי" חדש
עמית נעם טל | (10)

בשנים האחרונות מניית חברת השילוחים פדקס (סימול:FDX) הפכה ל"שק החבטות" של וול סטריט.  מניית החברה שמהווה "ברומטר" לכלכלה האמריקנית (באופן טבעי, פעילות המשלוחים גדלה ככל שהפעילות הכלכלית גדלה) קבעה שיא בתחילת 2018 והשלימה  במארס האחרון ירידה של קרוב ל-70% מאותו שיא.  הירידה במניית החברה לא התרחשה במקרה, כאשר החברה הפכה למאכזבת סדרתית בדוחות. במהלך דצמבר האחרון טען מנכ"ל החברה בעקבות עוד דוחות מאכזבים כי "זהו סיפור של 2 כלכלות: שוק המניות והכלכלה התעשייתית שלא צומחת". כמה חודשים לאחר אותו ציטוט הגיעה "הקורונה" והיוותה את הטריגר לכניסה של הכלכלה האמריקנית למיתון - מיתון בארה"ב בתחילת 2020 היה מתרחש עם וגם בלי הקורונה.  הדוחות בדצמבר האחרון של פדקס: הכלכלה האמריקנית האטה בכל השנתיים הקודמות כעת זה כבר נראה אחרת: מניית החברה מזנקת במסחר המוקדם ביותר מ-11% לאחר עליות של 4% במסחר אמש בעקבות דוחות טובים. החברה דיווחה על הכנסות של 17.4 מיליארד דולר ברבעון האחרון,  ירידה לעומת הכנסות של 17.8 מיליארד דולר בתקופה המקבילה אשתקד אך נתון הגבוה מהתחזיות המוקדמות בשוק שעמדו על הכנסות של  16.5 מיליארד דולר בלבד.  בשורה התחתונה, החברה רושמת הפסד של 334 מיליון דולר או 1.28 דולר למניה, לעומת הפסד של 1.97 מיליארד דולר או 7.56 דולר למניה בתקופה המקבילה אשתקד. בנתון המתואם רושמת החברה הפסד של 663 מיליון דולר, לעומת הפסד של 1.32 מיליארד דולר בתקופה המקבילה אשתקד.  לאחר רצף של אכזבות בדוחות החברה סוף סוף מצליחה להכות את התחזיות ומדובר בסימן נוסף להתחלה של סייקל חדש בכלכלה האמריקנית. כפי שציינו בשבוע שעבר בביזפורטל -"שוק דובי בשוקי המניות לא מתחיל במיתון הוא מסתיים במיתון"

רמז לבאות?

בשנה שעברה הצגנו בביזפורטל  את הגרף הבא - הקשר בין שינוי מחיר המניה של פדקס לבין סקר ה-ISM במגזר הייצור בארה"ב, שנחשב לסקר המקיף ביותר לפעילות הכלכלית בארה"ב. הסקר לחודש יוני צפוי להתפרסם היום לאחר הפתיחה. השינויים בפדקס רומזים על סיכוי טוב להפתעה היום בנתונים. 

תגובות לכתבה(10):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 8.
    אתה כותב שטויות של סייקל חדש??? אתה??? 01/07/2020 23:46
    הגב לתגובה זו
    אתה כותב שטויות של סייקל חדש??? אתה???
  • 7.
    חחחחחחחחח 01/07/2020 16:58
    הגב לתגובה זו
    כל העליות האלה הן ניפוח של ה-FED איזה "סייקל"?
  • חחחח כתבה מטופשת?? (ל"ת)
    אנונימי 01/07/2020 23:44
    הגב לתגובה זו
  • 6.
    משה 01/07/2020 16:55
    הגב לתגובה זו
    דרך פדקס זה כל הסיפור. גם חברות שילוח אחרות עשו הרבה כסף. בזמן שעסקים ומקומות עבודה היו סגורים.
  • 5.
    אנונימי 01/07/2020 16:52
    הגב לתגובה זו
    איזו כתבה מיותרת ולא מועילה ואף יכול להיות מטעה.
  • צודק בגדול. (ל"ת)
    אי לאנונימי 01/07/2020 18:24
    הגב לתגובה זו
  • 4.
    הפכת לגרינבר פי 3 ופי 6 מגורביץ. הזה אתה מפעם (ל"ת)
    וואלא נועם 01/07/2020 16:51
    הגב לתגובה זו
  • 3.
    המחירים שלהם עלו בלפחות 20 אחוז (ל"ת)
    יוני 01/07/2020 16:45
    הגב לתגובה זו
  • 2.
    שטויות 01/07/2020 16:41
    הגב לתגובה זו
    לא סייקל ולא נעליים
  • 1.
    זה רק אומר שאנשים פחות בקניונים ויותר קונים במשלוחים (ל"ת)
    אבגדהו 01/07/2020 16:41
    הגב לתגובה זו
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיותמוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות

"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"

מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”

רן קידר |

הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי". 

לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית. 

הדיון מסתכל אחורה 

הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב". 

שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה. 

תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות” 

יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.” 

המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית 

הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות. 

בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”. 

אילון מאסק ב"הופעה" לבעלי המניות (X)אילון מאסק ב"הופעה" לבעלי המניות (X)

שיעור מאילון מאסק: איך לדרוש טריליון דולר ולקבל את זה

בעלי המניות של טסלה אישרו למאסק חבילת תמריצים חדשה בהיקף עצום של 400 מיליון מניות, שמחזירה את חלקו בחברה ל־25%. מאחורי המספרים הבלתי נתפסים מסתתרת אסטרטגיית משא ומתן מבריקה וגם לא מעט אגו

אדיר בן עמי |
נושאים בכתבה אילון מאסק טסלה

לאחרונה החליטו בעלי המניות של טסלה Tesla -3.68%  להעניק לאילון מאסק חבילת תמריצים חדשה הכוללת 400 מיליון מניות נוספות. זה מצטרף ל־380 מיליון מניות שכבר ברשותו. המספרים כמעט בלתי נתפסים, אבל מאחוריהם מסתתר שיעור מעניין על ניהול משא ומתן וגם על הגבול הדק שבין ביטחון עצמי לחוצפה.


מאסק ביקש דבר אחד: להחזיר את חלקו בחברה ל־25%. הוא לא נימק מדוע, לא הציג טיעונים ולא ניסה לשכנע. הוא פשוט אמר שזה מה שהוא רוצה וקיבל את מבוקשו. החבילה הקודמת שלו, מ־2018, הייתה שווה אז כמה מיליארדי דולרים והיום מוערכת בכ־120 מיליארד. לכך מתווספת חבילת התמריצים מ־2012, ששווייה כיום כ־34 מיליארד דולר. במילים אחרות, עוד לפני העסקה החדשה, מאסק נהנה משכר ממוצע של כ־12 מיליארד דולר בשנה. לא בדיוק “עבודה בחינם”.


הפעם, החוזה כולל תנאי שאפתני במיוחד: מאסק צריך להוביל את טסלה לרווח תפעולי של 400 מיליארד דולר במהלך שנה אחת. לשם השוואה, טסלה צפויה להרוויח השנה כ־13 מיליארד דולר. כדי לעמוד ביעד, הוא צריך להגדיל את הרווחים פי שלושים.


האסטרטגיה היא לב הסיפור

הסכומים הם לא לב הסיפור, אלא האסטרטגיה. ג’ו־אלן פוזנר, פרופסורית לניהול באוניברסיטת סנטה קלרה, הסבירה שמאסק השתמש בעקרון “העיגון”. טכניקה שבה המספר הראשון שמועלה במשא ומתן קובע את המסגרת לכל המספרים הבאים. אם ההצעה הראשונה גבוהה מדי, שאר ההצעות יסתובבו סביבה. מאסק לא התחיל נמוך ולא בנה את הדרישות בהדרגה, הוא פתח בגדול, בטריליון דולר, מה שגרם לכל סכום אחר להיראות סביר בהשוואה.


פוזנר הסבירה שזו בדיוק הסיבה שכדאי להיות הראשון שמגיש הצעה במשא ומתן. אם מועמד לעבודה מצהיר שהוא שווה חצי מיליון דולר בשנה, גם אם המעסיק חשב להציע 150 אלף, השכר הסופי יהיה קרוב בהרבה להצעה הגבוהה.