רכבים
צילום: ISTOCK

שבועים אחרי ההכרזה על פשיטת רגל: הרץ מזנקת ב-105%

ההודעה אמש של אמריקן איירליינס על צפי להגדלת הפעילות באופן משמעותי כבר בחודש הבא משפיעה לא רק על סקטור התעופה. המשקיעים מהמרים כעת על התאוששות מהירה גם בחברות השכרת הרכבים
עמית נעם טל | (3)
נושאים בכתבה אוויס הרץ

במקביל לעליות החדות במיוחד היום בשוקי המניות, מניית חברת השכרת הרכבים הרץ גלובל הולדינגס (סימול:HTZ) מצליחה להדהים את המשקיעים עם זינוק של יותר מ-105%, כשבועיים בלבד לאחר שהחברה הודיעה על פשיטת רגל.

לקראת סוף מאי פנתה החברה לבית המשפט בדלאוור לפי סעיף 11 (הגנה מפני נושים), מה שמאפשר לחברה להמשיך לפעול בזמן שהיא בוחנת כיצד תוכל לשלם לנושים ולשנות את מצבה הפיננסי. לפי המסמכים שהגישה לבית המשפט, יש ברשותה נכסים בהיקף של 25.8 מיליארד דולר וחובות בהיקף של 24.4 מיליארד דולר.

תעשיית הרכב ובפרט תעשיית השכרת הרכבים נפגעו בצורה אנושה מהתפרצות נגיף הקורונה. הרץ נגפעה משמעותי יותר מהחברות המתחרות בשל העובדה כי חלק מהמודל העסקי שלה כולל בעלות על חלק גדול מהצי שלה - בניגוד  לרכישתו באמצעות הסכמים של קניה מחדש ע"י היצרניות. כאשר החל המשבר, הרץ החלה למכור במהירות את צי הרכבים שלה, אך נפגעה במקביל מהירידה החדה במחיר.

עם זאת, היומיים האחרונים מהווים נק' אור עבור החברה. ההודעה אמש של חברת התעופה אמריקן איירליינס על הצפי לחזרה לפעילות משמעותית כבר בחודש הבא (לכתבה המלאה), מעודדות במיוחד את המשקיעים לחזרה לפעילות מהירה גם בסקטור השכרת הרכבים. האם מדובר בסיכון מחושב?

גרף מניית החברה בחודשים האחרונים

תגובות לכתבה(3):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 2.
    עינב 02/07/2021 09:16
    הגב לתגובה זו
    קודם מראים על נפילות של חמישים אחוזבמניה ובסוף הכתבה כותבים שהיא עלתה במאה אחוז
  • 1.
    פראיירים לא מתים, הם רק מתחלפים... (ל"ת)
    שלום חנוך 07/06/2020 09:15
    הגב לתגובה זו
  • יאיר 13/05/2021 08:57
    הגב לתגובה זו
    אשמח לשמוע למה אתה חושב כך כי אני חושב שהם לפני זינוק מטורף.
אינטל 18A (X)אינטל 18A (X)

אנבידיה מתחרטת - לא רוצה את אינטל כשותפה בתהליך הייצור

מניית אינטל יורדת על רקע הערכות ששיתוף הפעולה בין השתיים בתהליך הייצור יופסק

מנדי הניג |
נושאים בכתבה אינטל אנבידיה

מה גרם לאנבידיה לעצור את השת"פ בתהליך הייצור עם אינטל? אין הודעה רשמית, אבל בתקשורת האמריקאית מדווחים כי אנבידיה עצרה את התקדמות התוכניות לשימוש בתהליך היצור 18A של אינטל. מניית אינטל יורדת מעל 3% בעקבות הדיווח. החשש שתהליך הייצור הזה לא מצליח להתרומם. נזכיר שלאינטל יש בעיה קשה בגיוס לקוחות משמעותיים, והבעיה הזו למרות השקעת הממשל, אנבידיה וגופים נוספים לא נפתרה. 

הדיווחים האלו מגיעים בזמן רגיש לאינטל, שמנסה לשכנע את השוק כי תוכנית המפעלים שלה, הכוללת ייצור שבבים ללקוחות חיצוניים, מתחילה להפוך מסיפור השקעות יקר לסיפור הכנסות. אבל זה יהיה תהליך ארוך. אינטל מפסידה בתחום הייצור כמה מיליארדים בשנה וזה לא צפוי  להשתפר דרמטית בשנה הקרובה. 

מה באמת קרה עם אנבידיה ו-18A?

הדיווח מציין שאנבידיה בחנה לאחרונה את האפשרות לייצר שבבים באמצעות תהליך היצור המתקדם 18A של אינטל, אך כעת לא ממשיכה קדימה. חשוב לציין שמדובר בשלב ניסיי ולא בחוזה מסחרי, אך העצירה מספיקה כדי להשפיע על המניה של אינטל ועל הערכות השוק, במיוחד לאחר שהשם אנבידיה בהקשר של 18A סיפק רוח גבית למניה בחודשים האחרונים.

עבור אינטל, בדיקה מצד שחקן גדול כמו אנבידיה היא סוג של חותמת איכות פוטנציאלית ליכולת להתחרות בשוק היצור המתקדם, שבו חברות כמו טאיוואן סמיקונדקטור וסמסונג שולטות כבר שנים. עצירת הבדיקה מעלה סימני שאלה בנוגע לקצב אימוץ, התאמה, ביצועים, זמינות ועלויות. משהו לא עובד טוב בתהליך הייצור הזה. 

תהליך 18A הוא חלק מרכזי בניסיון של אינטל לחזור לחזית הטכנולוגית בייצור שבבים ולהקים פעילות ייצור שבבים ללקוחות חיצוניים. יש פער בין בדיקת התאמה לבין התחייבות לייצור מסחרי בנפחים גדולים, כך שמלכתחילה הציפיות כנראה היו גבוהות מדי, אבל זה גם בגלל הלקוח - אנבידיה היא לקוח חלומות בגלל היקף היצור והדרישות הגבוהות, וצריך לזכור שלאנביידה יש אינטרס אחרי השת"פ במסגרתו גם השקיעה באינטל. העצירה של הפרויקט, הוא איתות ורמז לכך שהדרך של אינטל עוד ארוכה.


פורטוגל
צילום: יחצ

השקעה בחו"ל: חמישה יעדים אטרקטיביים לרכישת דירה – עד מיליון שקל

בדיקה מקיפה: חמישה יעדי השקעה אטרקטיביים באירופה והסביבה שעדיין אפשריים עם תקציב ישראלי ממוצע

ענת גלעד |
נושאים בכתבה דירה להשקעה

רכישת דירה בישראל הפכה לאתגר כלכלי עבור רבים, ולעיתים אף לחלום שהולך ומתרחק. וכאשר המחירים ממשיכים לנסוק, משקיעים רבים מחפשים אלטרנטיבות מעבר לים, במדינות שבהן סכום של כמיליון שקל (כ-230,000 יורו או 250,000 דולר נכון לדצמבר 2025) עדיין מאפשר רכישת נכס שלם ואף מניב.

בכתבה זו נסקור חמישה יעדים פופולריים בקרב משקיעים ישראלים: טביליסי (גאורגיה), אתונה (יוון), ליברפול (בריטניה), ליסבון (פורטוגל) וסופיה (בולגריה). נבחן את יתרונותיהם וחסרונותיהם, כולל נתוני מחירים, תשואות שכירות ממוצעות, שכר מקומי ואיכות החיים הכללית, כדי לספק תמונה מלאה עבור המשקיע הפוטנציאלי.

יוצאים לדרך: דרכון אירופי לא יזיק

לפני שנצלול לפרטי היעדים, חשוב להבין שבעלות על דרכון אירופי משנה את כללי המשחק. עבור ישראלים רבים המחזיקים בדרכון כזה (בעיקר פורטוגלי, רומני, פולני או גרמני), ההשקעה הופכת לפשוטה יותר מבחינה בירוקרטית ומיסויית. אזרחי האיחוד האירופי יכולים בדרך כלל לרכוש נכסים ללא הגבלות מיוחדות, ליהנות מחופש תנועה ומגורים, ולעיתים אף לזכות בהטבות מס מקומיות.

במדינות כמו יוון ופורטוגל, משקיעים ללא דרכון אירופי עשויים להיות זכאים לתוכניות "ויזת זהב",  המעניקות אישור שהייה בתמורה להשקעה בסכום מסוים - אך מי שמחזיק כבר בדרכון חוסך את התהליך המורכב הזה.

טביליסי, גאורגיה: עיר מתפתחת עם תשואות שיא

בירת גאורגיה הפכה בשנים האחרונות למוקד משיכה למשקיעים המחפשים הזדמנויות בשווקים מתפתחים. העיר העתיקה והיפה, עם המרחצאות הטרמליים והתרבות הים תיכונית-מזרח אירופית שובת הלב, מציעה שילוב של מחירים נמוכים ואפשרויות לתשואה גבוהה.