אסיה ירדה לאחר נתוני סחר חלשים בסין; ההאנג סנג איבד 0.5%

הניקיי ירד ב-0.4%. היצוא מסין עלה ב-4.9% לעומת צפי ל-8.5%, היבוא עלה רק 0.3% לעומת צפי לעלייה של 11%. האבטלה באוסטרליה ירדה ל-4.9%
יעל גרונטמן |

המסחר בבורסות אסיה שהתאפיין מוקדם יותר במגמה מעורבת, הסתיים בנטייה לירידות לאחר שפורסמו נתוני הסחר של סין לחודש אפריל והצביעו על האטה משמעותית על רקע הירידה בביקושים העולמיים ובעיקר באירופה. באוסטרליה לעומת זאת הפתיעו לטובה נתוני התעסוקה כאשר דווח כי רמת האבטלה ביבשת ירדה במפתיע באפריל ל-4.9%.

מדד הניקי היפני איבד 0.4%, ההאנג סנג ירד ב-0.5%, בורסת שנחאי סגרה בעלייה זניחה של 0.07% והמדד המוביל באוסטרליה סגר ללא שינוי משמעותי.

נתוני הסחר של סין לחודש אפריל היו נמוכים באופן משמעותי מהציפיות בשוק. היצוא מסין עלה ב-4.9% ביחס לשנה שעברה, בעוד שהיבוא אל סין עלה רק 0.3%, כך עולה מהנתונים הרשמיים שפורסמו הבוקר בסין. על פי סקר מוקדם שערכו סוכנויות הידיעות המובילות "רויטרס" ו"דאו ג'ונס", הכלכלנים ציפו לעלייה של 10%-11% ביבוא אל סין ולעלייה של 8.5% ביצוא ממנה.

העודף המסחרי של סין התרחב באפריל ל-18.4 מיליארד דולר לעומת 5.4 מיליארד דולר במארס.

מגזר האנרגיה בסין הגיב בירידות לאחר שמחירו של הנפט ירד בוול סטריט זה היום השישי ברציפות. מניית CNOOC איבדה 3.9% ופטרוצ'יינה איבדה כ-2.8%.

חברת התעופה הלאומית של סינגפור הודיעה במפתיע על מעבר להפסד.

קרן ההשקעות הריבונית של סין, CIC הודיעה כי היא מפסיקה את השקעותיה באגרות חוב של ממשלות אירופה, אך ציינה כי תמשיך לבחון השקעות אטרקטיביות אחרות ביבשת.

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
עליות בבורסה (גרוק)עליות בבורסה (גרוק)

"קנו מניות סיניות" - ההמלצה של ג'יי פי מורגן

בנק ההשקעות המוביל בעולם בעד מניות סיניות - "הפוטנציאל גובר על הסיכונים"; ומה חושבים אנליסטים אחרים וגם - למה הפנטגון רוצה להגדיר את BYD , עליבאבא ובאידו כחברות ביטחוניות שעוזרות לצבא סין?

רן קידר |

בנק ההשקעות ג'יי.פי. מורגן שינה את תחזיתו לשוק המניות הסיני והעלה את ההמלצה ל"תשואת יתר" (Overweight). האסטרטגים של הבנק, בראשם רג'יב בטרה, סבורים כי הסיכוי לעליות חדות ב-2026 עולה בהרבה על הסיכון לירידות משמעותיות. הסיבות המרכזיות: אימוץ מואץ של בינה מלאכותית, חבילות תמריצים לעידוד צריכה פנימית ורפורמות עמוקות בממשל התאגידי. "סין כבר ויתרה על רוב היתרון היחסי שהיה לה בתחילת 2025 – דווקא עכשיו זו נקודת כניסה אטרקטיבית במיוחד", נכתב בדוח המעודכן.

התזמון של ההמלצה מעניין במיוחד. מדד MSCI סין אמנם עלה בכ-33% מתחילת השנה, אבל ברבעון האחרון הוא דווקא ירד ב-6.2%, בעוד מדד אסיה-פסיפיק הרחב (ללא יפן) עלה ב-1.3%. במילים אחרות - השוק הסיני נמצא כרגע במומנטום חיובי כללי, אבל עדיין רחוק מהשיאים של 2021, והמכפילים שלו נשארו סבירים (12-14 פעמים הרווחים הצפויים). רמות החשיפה של משקיעים זרים ומוסדיים עדיין נמוכות יחסית – כלומר יש הרבה "כסף חכם" שעדיין לא נכנס.

המנועים שג'יי.פי. מורגן רואה קדימה חזקים מאוד:

הרחבה: האם סין חוזרת להיות הזדמנות השקעה מובילה?

טסלה  X (טסלה)טסלה X (טסלה)

טסלה מכחישה ניתוק מספקים סיניים למרות לחצים גיאופוליטיים

אחרי דיווחים על ניתוק מספקים סינים, החברה מכחישה ומדגישה כי בחירת ספקים נקבעת לפי איכות ועלות, אף שבארה״ב היא פועלת להחליף רכיבים מסין בתוך שנה–שנתיים


אדיר בן עמי |
נושאים בכתבה טסלה אילון מאסק

הדיון סביב התלות של תעשיית הרכב האמריקאית ביצרנים סינים עלה מדרגה השבוע, לאחר שבטסלה Tesla 1.71%  ניסו להבהיר כי אינם מתכוונים לנתק קשרים עם ספקים מסין. ההבהרה הגיעה בעקבות פרסומים בארה״ב שטענו כי החברה בוחנת הפחתה בשימוש ברכיבים סיניים במכוניות שהיא מייצרת בארה״ב.

גרייס טאו, סגנית נשיא בטסלה סין, כתבה ברשת וייבו כי מדינת המוצא של ספק איננה מהווה קריטריון לפסילה. לדבריה, החברה מפעילה כלפי ספקים באירופה, בארה״ב ובסין את אותם סטנדרטים של איכות, עלות ויכולת אספקה. הדברים נועדו להגיב לידיעה של הוול סטריט ג׳ורנל, שלפיה טסלה מתכוונת להפסיק להשתמש בחלקים סיניים בקווי הייצור בארה״ב.


לפי אותו דיווח של הג׳ורנל, טסלה החלה לדרוש מספקיה להימנע משימוש ברכיבים שמיוצרים בסין בכלי הרכב שהיא מייצרת בארה״ב, בעקבות ההשפעה ההולכת וגוברת של המתיחות הגיאופוליטית בין וושינגטון לבייג׳ינג. לפי גורמים המעורים בנושא, ההחלטה התקבלה כבר בתחילת השנה, ובחברה פועלים באופן מדורג להחליף רכיבים סיניים בחלקים שמקורם במדינות אחרות. בנוסף, לדברי אותם גורמים, חלק מהאספקה כבר עבר למקורות חלופיים, וטסלה מתכוונת להשלים את המעבר עבור יתר החלקים במהלך השנה או השנתיים הקרובות. 


מרחב התמרון מוגבל

הבחינה מחדש של שרשרות האספקה בענף הרכב הפכה לנפוצה בשנים האחרונות, על רקע ההחרפה כאמור ביחסים בין וושינגטון לבייג׳ינג. יצרניות אמריקאיות מחפשות דרכים להפחית חשיפה לספקים סינים, אך בפועל מרחב התמרון מוגבל: סין מחזיקה בתשתית ייצור רחבה ובעליונות בחומרי גלם, ברכיבים אלקטרוניים ובשלבי ייצור מרכזיים, מה שמקשה על מעבר מהיר למקורות חלופיים.


לפי דיווחי עיתונות בארה״ב, טסלה אכן בוחנת בשנים האחרונות הפחתה של רכיבים שמיוצרים בסין עבור מפעליה בארה״ב. המהלך הואץ בתקופת הקורונה, ובמיוחד לאחר שהממשל האמריקאי הקודם הטיל מכסים כבדים על יבוא מסין. מנגד, במפעלי החברה בסין אין שינוי מהותי בשיתוף הפעולה עם יצרנים מקומיים. המפעל בשנגחאי נותר מרכז הייצור הגדול ביותר של טסלה בעולם ומשמש גם אתר יצוא מרכזי לשווקים ברחבי אסיה ואירופה. פעילות זו הפכה את הספקים הסינים לשותפים עמוקים במערך הייצור הגלובלי של החברה, גם אם בארה״ב נשקלות התאמות נקודתיות.