איירבאס 380 (X)איירבאס 380 (X)

המטוס הכי גדול בעולם הפך לכאב ראש יקר: ה-A380 במשבר

עשרות תקלות, אלפי שעות תחזוקה ועלויות שמתנפחות כל הזמן - מה העתיד של המטוס הגדול בעולם? 

רן קידר | (1)
נושאים בכתבה איירבאס תקלות

עשרים שנה אחרי שטס לראשונה, ה-A380 של איירבוס עדיין המטוס הכי גדול בעולם מבחינת כמות נוסעים. כשהמטוס הוצג בשנות ה-2000, הוא היה לכך שאירופה יכולה להתחרות עם בואינג האמריקנית בליגת העל של התעופה האזרחית. המטוס הדו-קומתי המרשים, שיכול להכיל עד 853 נוסעים לעומת בואינג 747 שהכיל רק 400, היה אמור לחולל מהפכה בטיסות למרחקים ארוכים.

אבל במקום להיות מקור לגאווה, הוא הפך לבעיה יקרה עבור חברות התעופה. משבר שרשרת האספקה העולמית, בעיות טכניות חוזרות והנחיות בטיחות רבות, הופכים את התפעול למסובך ויקר מהצפוי. הפרויקט שעלה לאיירבוס יותר מ-25 מיליארד דולר והגיע לשוק עם עיכוב של שנים, מתגלה כעת כמעמסה כבדה על המפעילים.

המטוס נבנה כאשר התחזיות היו שהביקוש לטיסות ימשיך לגדול בקווים עמוסים בין שדות תעופה מרכזיים. אבל השוק התפתח לכיוון אחר, חברות התעופה העדיפו מטוסים קטנים יותר ויעילים יותר בדלק שיכולים לטוס ישירות בין יעדים בינוניים, במקום לרכז את כל התנועה בשדות תעופה ענקיים.


מתחילת 2020 סוכנות הבטיחות של האיחוד האירופי הוציאה 95 הנחיות בטיחות עבור ה-A380. זה יותר מכפול ממה שבואינג קיבלה על המטוסים הגדולים שלה באותה תקופה. כל הנחיה כזו מחייבת בדיקות מיוחדות, החלפת חלקים או שינויים תפעוליים - דבר שעולה כסף גדול ויכול לעכב מטוס במשך ימים.

הבעיות המתגלות מגוונות ומטרידות: סדקים באטמים קריטיים שיכולים לגרום לאובדן לחץ בתא, תקלות במשאבות דלק שמובילות לחוסר איזון במטוס, קריסת ציר בגלגלי נחיתה שעלולה לגרום לתאונה בנחיתה, ונזילות במגלשות חירום שמסכנות פינוי בזמן אמת.

חלק מהבעיות נגרמו בגלל שמטוסי A380 רבים עמדו במדבריות בזמן הקורונה כששדות התעופה נסגרו והביקוש לטיסות קרס. החום הקיצוני והלחות גרמו נזק לרכיבים אלקטרוניים רגישים, למערכות הידראוליות ולחומרי איטום. כשהמטוסים חזרו לשירות, התגלו בעיות שלא היו קיימות קודם.

בניגוד לבואינג 747 הוותיק, שצבר עשרות שנות ניסיון תפעולי, המטוס האירופי עדיין "לומד" להתמודד עם הזדקנות, מזג אוויר קיצוני ושימוש אינטנסיבי. הרגולטורים, שנכוו מאוד מהתרסקויות מטוסי בואינג MAX, מתייחסים לכל תקלה ברצינות מרבית. הם מעדיפים להיות זהירים מדי מאשר להסתכן בחיי אדם. התוצאה היא שחברות התעופה מתמודדות עם גל של הנחיות והגבלות שמכביד על התפעול.

קיראו עוד ב"גלובל"

אין תחליף למטוס

אז למה חברות כמו קוואנטס, אמירייטס ובריטיש איירווייס לא מוותרות על המטוס הבעייתי? התשובה פשוטה: אין להן ברירה אמיתית. איירבוס הפסיקה את ייצור המטוס ב-2019 אחרי שמכרה רק 251 יחידות - הרבה פחות מהתחזיות המקוריות. המתחרה המיועדת, בואינג 777X, מתעכבת בשנים בגלל בעיות הסמכה ובעיות בפיתוח. גם ה-A350 החדש של איירבוס, שנחשב לחלופה חלקית, מגיע באיטיות בגלל בעיות ייצור.

בינתיים הביקוש לטיסות חזר לרמות של לפני הקורונה, במיוחד בקווים יוקרתיים בין אירופה לאסיה ובין המזרח התיכון לאוסטרליה. בקווים האלה ה-A380 עדיין מביא רווחיות טובה למרות הבעיות התפעוליות, בזכות כמות הנוסעים הגדולה ומחלקות העסקים המרווחות.

חברות התעופה מוצאות את עצמן במלכוד: הן תלויות במטוס שיקר להפעיל ומסובך לתחזק, אבל אין להן תחליף זמין. חוץ מזה, מכירת המטוסים היא גם לא אופציה ריאלית - השוק למטוסים משומשים מסוג זה כמעט לא קיים, ומי שקונה דורש הנחות עמוקות.

התוצאה מורגשת כבר בשטח. מטוס של קוואנטס נתקע בסינגפור בגלל תקלה במשאבת דלק שדרשה החלפת חלק מיוחד שהובא מאירופה. הנוסעים ישנו בבתי מלון יממה וחצי, והחברה שילמה מאות אלפי דולרים בפיצויים. מטוס אחר נפגע כשגשר עלייה פגע במנוע בסידני - תיקון שעלה מיליוני דולרים ועיכב את המטוס חודשיים.

בריטיש איירווייס שלחה מטוס לתחזוקה מיוחדת בפיליפינים כי שם עלות העבודה זולה יותר. הבעיה: המטוס שהה שם יותר מ-100 ימים כי חלקי החילוף לא הגיעו בזמן, והטכנאים המקומיים לא היו מיומנים מספיק בטכנולוגיות המתקדמות של המטוס.

לפי נתוני חברת התחזוקה של לופטהנזה שהיא החברה המובילה בעולם בתחזוקת מטוסים, בדיקה מקיפה של A380 דורשת עד 60,000 שעות עבודה - פי שלושה ממטוס בואינג 777 דומה בגודלו. חלקי חילוף מסוימים התייקרו ב-40% בשנתיים האחרונות, והזמינות שלהם ירדה משמעותית כי מספר הספקים קטן.

חברות נאלצות לבטל טיסות בקווים רווחיים או להחליף את ה-A380 במטוסים קטנים יותר שדורשים תדירות גבוהה יותר. יש גם השפעה על מוטיבציה של הצוותים - טייסים ודיילים מתלוננים על כמות התקלות הטכניות והעיכובים החוזרים. בקהילות תעופה מקצועיות ברשת כבר יש כינויים לא סימפטיים למטוס, וחלק מחברות התעופה שוקלות להעביר טייסים ודיילים לצי מטוסים אחר כדי לשמור על המוטיבציה.

למרות הכל, יש גם נקודות אור. אמירייטס, שמפעילה 118 מטוסי A380 - הצי הגדול ביותר בעולם, מתכננת להמשיך איתם עד לפחות 2035. החברה השקיעה מיליארדי דולרים בהתאמת התשתיות למטוס, ובנתה את כל האסטרטגיה שלה סביבו. היא אפילו משתמשת בחלק מהמטוסים כמחסן חלקי חילוף נע - פתרון יצירתי שחוסך עלויות אחסון.

קוואנטס ובריטיש איירווייס עושות שדרוגים פנימיים יקרים למושבים ולמערכות הבידור כדי להאריך את חיי המטוס ולהצדיק את עלויות התפעול הגבוהות. הרעיון: להפוך את החוויה לכל כך יוקרתית שהנוסעים יהיו מוכנים לשלם יותר.

איירבוס טוענת שרמת האמינות של המטוס עומדת על 99.2% בשנה האחרונה - נתון מכובד למטוס מורכב כזה. אבל החברה מודה שהמורכבות הטכנולוגית והחדשנות באו על חשבון הפשטות התפעולית. הספקים נאלצים לעבוד בצמוד לחברות התעופה, לתת הכשרות מתמשכות ולשמור מלאי חלקים יקרים במיוחד.

עם רק 130 מטוסים בשירות פעיל ברחבי העולם - צי קטן יחסית לסטנדרטים של התעופה המסחרית, לא ברור אם המטוס יחזיק מעמד בעשורים הקרובים. הכלכלה לא עובדת לטובתו, והטכנולוגיה מתקדמת לכיוונים אחרים.


תגובות לכתבה(1):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 1.
    אנונימי 29/07/2025 08:34
    הגב לתגובה זו
    ניתן לסכם זאת כך כאשר תכננו ובנו את הA380 אזי חשבו על הנוסע . עכשיו מתכננים ובונים ומתחשבים בדלק בצימצום הוצאות החברה ובקוסאות סרדינים כלומר יותר נוסעים דחוסים אשר משלמים מכספם הטוב ונענשים בטיסה מענה . בהצלחה .
איצטדיון NEOM. קרדיט: רשתות חברתיותאיצטדיון NEOM. קרדיט: רשתות חברתיות

סעודיה חושפת את אצטדיון NEOM: מתקן הספורט התלוי הראשון בעולם

האצטדיון העתידני NEOM Stadium יתנשא לגובה של 350 מטר בלב עיר הענק האנכית "דה ליין", ויארח משחקים במסגרת מונדיאל 2034; המתקן יופעל כולו באנרגיה מתחדשת ויציע חוויית צפייה אווירית חסרת תקדים

רן קידר |
נושאים בכתבה סעודיה

סעודיה מציגה את אחד ממיזמי הספורט והאדריכלות הנועזים בעולם: NEOM Stadium, האצטדיון התלוי הראשון בהיסטוריה, שייבנה בגובה של כ-350 מטר מעל מדבר טאבוק ויהיה חלק מהעיר האנכית העתידנית The Line שבפרויקט הענק NEOM. האצטדיון, שיכלול כ-46 אלף מושבים ויפעל כולו באמצעות אנרגיה מתחדשת, צפוי להיחנך ב-2032 ולהיות אחד ממוקדי מונדיאל 2034, שבו תארח סעודיה משחקים עד לשלב רבע הגמר.

האצטדיון ייבנה כחלק ממערך אורבני אינטגרטיבי הכולל מערכות תחבורה אוטונומיות ומעליות מהירות, ויאפשר גישה ישירה למתחם האירוח והפנאי של העיר. המבנה יתוכנן כך שיאפשר צפייה פנורמית ייחודית בנוף המדברי והימי של אזור טאבוק, תוך עמידה בסטנדרטים סביבתיים מחמירים. לאחר סיום גביע העולם יהפוך האתר למרכז קבוע לאירועי ספורט, הופעות וירידים טכנולוגיים, חלק מחזון NEOM לעיר חכמה ופעילה לאורך כל השנה.


              הדמייה של "איצטדיון השמיים". קרדיט: רשתות חברתיות

הפרויקט הוא חלק מתוכנית רחבת היקף של סעודיה להקמת 11 מתקני ספורט חדשים לקראת המונדיאל, בהם אצטדיון המלך סלמן בריאד שיכלול 92,000 מושבים ויארח את משחק הפתיחה והגמר. פרויקטים נוספים יוקמו בג’דה, אל-חובאר ואבה, כולם בעיצוב חדשני ועם תשתיות מתקדמות לתחבורה, אנרגיה ותחזוקה חכמה.

הקונספט של The Line, עיר אנכית, ברוחב 200 מטר בלבד, אבל באורך 170 ק"מ ובגובה 500 מטר, נועד לבטל את הצורך בכבישים וברכבים פרטיים, ולרכז חיים עירוניים אנכיים סביב מערכות תחבורה ירוקות וממוחשבות. לפי התכנון, שלב הפיתוח הראשון של העיר (5 ק"מ מתוך 170) צפוי להסתיים עד 2030, כאשר האצטדיון יהווה אחד מעוגני הפיתוח המרכזיים של המיזם.

החזון האדריכלי נבנה בשיתוף משרדי העיצוב הבינלאומיים Gensler ו-Delugan Meissl , לצד חברות הנדסה כמו Mott MacDonald האחראית על התשתיות והקיימות. לפי מקורות רשמיים, הבנייה תחל בשנת 2027, כחלק מהאסטרטגיה המודולרית של NEOM המאפשרת הקמה בשלבים בני 800 מטר כל אחד.

וול סטריט שור (גרוק)וול סטריט שור (גרוק)
סקירה

אינטל וצ׳ק-פוינט קפצו ב-6%; הנאסד״ק עלה ב-0.8%

צוות גלובל |
נושאים בכתבה אנבידיה אינטל

שלושת המדדים העיקריים נסחרו בעליות שערים, כשהחברות הטכנולוגיות הגדולות הובילו את המגמה. מניות ענקיות הטכנולוגיה כמו מיקרוסופט, אפל ואנבידיה הגיעו לשיאים חדשים, בזכות הציפיות הגוברות שמגזר הבינה המלאכותית ימשיך להניע את הצמיחה ברווחים. מיקרוסופט חתמה על הסכם עם OpenAI שיאפשר לה להחזיק 27% מהחברה, בשווי של כ-135 מיליארד דולר. אפל, מצידה, חצתה את רף השווי של 4 טריליון דולר. אנבידיה קפצה ב-5% והתקרבה לשווי של 5 טריליון דולר.

בעוד שמרבית המניות ב-S&P 500 לקחו הפסקה לאחר עליות חזקות, מניות הטכנולוגיה הגדולות המשיכו לנסוק. השבוע צפויות חמשת החברות הגדולות בתחום הטכנולוגיה לדווח על תוצאות הרבעון. עיני המשקיעים ממוקדות בניסיון להבין אם ההשקעות הנרחבות במחשוב ובתשתיות יימשכו ויממשו את הציפיות לטווח הארוך. ההנחות אודות המשך הצמיחה בתחום הבינה המלאכותית נתמכות בעסקאות הרבות שנעשו לאחרונה בתחום זה. החברות הגדולות בשוק טכנולוגיית ה-AI חזרו שוב ושוב על הצהרות לפיהן התחום חי ונמצא בשיאו, והצמיחה צפויה להימשך כל עוד וול סטריט מתגמלת אותן על אסטרטגיה זו.

במקביל, הבנק הפדרלי פותח היום את ישיבת הריבית בת היומיים, כשמרבית הסוחרים מעריכים כי תתקבל החלטה על הורדת ריבית שנייה השנה. הסוחרים מצפים גם לרמזים מכיוונו של יו"ר הפד׳ ג'רום פאוול בנוגע להפחתה נוספת בדצמבר, על רקע סימני היחלשות בשוק העבודה. אף שהממשל האמריקאי מושבת בחלקו והנתונים הכלכליים זמנית חסרים, השוק בונה על כך שהבנק המרכזי יעדיף לתמוך בצמיחה.

ברקע לכל זה, האטת המתיחות בין וושינגטון לבייג’ינג ממשיכה להזין את הסנטימנט החיובי, כמו גם ההערכה שהפד ימשיך את מחזור הורדות ריבית. מחירי הסחורות, בהם הנפט והנחושת, מגיבים באופטימיות לאפשרות להסכם סחר מלא. מחירי הנפט ממשיכים לרדת, בהמשך למגמת ירידות רצופה של שלושה ימים, כשהשוק מעריך מחדש את השפעת הסנקציות שהטילה ארצות הברית על חברות הנפט הגדולות ברוסיה ואת האפשרות שאופ"ק+ תגדיל את התפוקה בחודש דצמבר. הברנט עומד כיום על 64.33 דולר לחבית, בעוד חוזי WTI ירדו לרמה של 60.64 דולר - הנפט ממשיך לרדת לאור כוונת אופ"ק+ להגדיל תפוקה והערכה מחודשת של הסנקציות על רוסיה


אנבידיה NVIDIA Corp. משקיעה מיליארד דולר בנוקיה - איך ענקית השבבים הפכה לקרן השקעות - ענקית השבבים בונה אקוסיסטם גלובלי של השקעות שיכולות לשנות את מאזן הכוחות בטכנולוגיה, תוך שהיא מחפשת שווקים חלופיים לאחר אובדן השוק הסיני.