דובאי - לא הכל נוצץ; התושבים זועמים על שחיקת שכר, עליית מחירי הדירות ובעיות תחבורה
דובאי גדלה מ-3.3 מיליון תושבים ב-2020 ל-3.85 מיליון - הרוב הגדול: 87% הם עובדים זרים; הבעיות של דובאי
דובאי, האמירות הצומחת ביותר באיחוד האמירויות הערביות, רושמת בשנים האחרונות גידול מסיבי באוכלוסייה, פריחה כלכלית, ועסקאות נדל"ן שוברות שיאים. אך עם ההצלחה מגיעים גם אתגרים שהופכים את החיים של התושבים והעובדים הזרים למורכבים יותר שוחקים את שכרם, מקשים על התנועה באמירות ומעלים את מחירי הדירות ושכר הדירה.
מאז 2020, האוכלוסייה גדלה בחצי מיליון איש איש והגיעה לכ-3.85 מיליון תושבים, מתוכם כ-87% הם עובדים זרים. התחזיות צופות גידול נוסף, עם יעד אוכלוסייה של 5.8 מיליון איש עד 2040 – זינוק של 50% בתוך 15 שנים. בעוד שהצמיחה באוכלוסייה נתפסת כהצלחה כלכלית כי בסופו של דבר הכוח המניע של הכלכלה הוא "ידיים עובדות", היא גם גוררת איתה לחצים עצומים על שוק הדיור, יוקר המחיה, רמות השכר והתשתיות.
מחירי הנדל"ן ממריאים – התושבים נדחקים החוצה
תחום הנדל"ן הוא אחד המניעים המרכזיים לצמיחתה של דובאי, במיוחד מאז שהאמירות החלה לאפשר לזרים לרכוש נכסים בשנת 2002. לאחר משברים כלכליים כמו קריסת שוק הדיור ב-2008 והתייצבות מחירים אחרי משבר הקורונה, מחירי הדירות חזרו לנסוק. מחירי השכירות רשמו עלייה ממוצעת של 16% בשנה החולפת, ובאזורים מסוימים אף זינקו ב-20% או יותר. המחיר הממוצע למ"ר נמצא בשיא של כל הזמנים. בהתאמה גם מחירי הדירות עלו בשיעור גבוה והמחירים בשיא.
בעוד שעבור עשירי העולם מדובר בהזדמנות לרכוש דירות יוקרה במגדלים נוצצים, עבור עובדים זרים ובני המעמד הבינוני מדובר במגמה שמקשה על חייהם. התוצאה: רבים נאלצים לעזוב את מרכז העיר ולחפש דיור זול יותר באזורים פרבריים או אפילו באמירויות השכנות כמו שארג’ה וראס אל-ח’יימה, שם מחירי השכירות נמוכים משמעותית.
- 8 הבדיקות שאתם חייבים לבצע לפני רכישה של נכס נדל"ן בדובאי
- לאור "ליקויים מקצועיים" אלביט ותע"א הוצאו מהתערוכה האווירית בדובאי
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
עומסי תחבורה בלתי נסבלים – גם כבישים בני 12 נתיבים לא עוזרים
הגידול החד באוכלוסייה גרם לפקקי ענק ברחבי דובאי, למרות ההשקעות האדירות בתשתיות. הכבישים המרכזיים, ובמיוחד כביש שייח' זאיד – העורק התחבורתי הראשי של העיר, הפכו לעמוסים במיוחד בשעות השיא. מחקרים מצביעים על כך ש80% מהעובדים מגיעים לעבודה ברכב פרטי, מה שתורם לפקקי הענק. בנוסף, רשות התחבורה של דובאי דיווחה כי מספר כלי הרכב הרשומים בעיר זינק ב-10% בשנתיים האחרונות – פי שניים מהממוצע העולמי. נראה כי למרות פרויקטי תשתית מתקדמים כמו הרחבת המטרו והשקעה בגשרים חדשים, דובאי מתקשה לעמוד בקצב הגידול של תושביה.
שחיקת המשכורות – שוק העבודה הופך צפוף יותר
לצד העלייה ביוקר המחיה, שוק העבודה של דובאי חווה תחרות גוברת, שמובילה לשחיקת השכר. למרות שהביקוש לכוח אדם נותר גבוה, ההיצע העצום של עובדים זרים מיומנים מאפשר למעסיקים להימנע מהעלאת שכר משמעותית. למעשה, רמות השכר בדובאי נותרו יציבות ואף נשחקו בענפים מסוימים, מה שמקשה על עובדים רבים לשמור על רמת החיים שאליה הורגלו.
כל זה מביא את תושבי דובאי לתסכול. הבעת ביקורת פומבית אינה מקובלת באמירויות, אבל לאחרונה החלו להישמע יותר קולות המביעים תסכול וקושי מהמצב הכלכלי הנוכחי. ברשתות החברתיות כותבים על כך שדובאי חיה על סטרואידים וחייבים לפתור את הבעיות העמוקות - תחבורה, יוקר מחייה לפני שצומחים באוכלוסייה.
- טראמפ מפסיק את הסיוע לקולומביה: "פטרו הוא סוחר סמים"
- אתיופיה - השותפה האסטרטגית השקטה של ישראל
- תוכן שיווקי צברתם הון? מה נכון לעשות איתו?
- שער הדולר מזנק ב-1.1%, קמטק תזנק מחר במעל 12%
הרשויות דובאי מחפשות פתרונות - הם החלו בהרחבת הרחבת המטרו של דובאי – קו הרכבת האוטונומי הארוך בעולם יורחב בהשקעה של 5 מיליארד דולר. הם החלו ליישם כבישי אגרה, מסלולים לאופניים והם מתכננים את פרויקט המונית המעופפת שאמור להיות מושק בעוד כשנתיים וחצי. זזה אמור להיות פרויקט מוביל בעולם ומבחן בעצם לתחום המוניות המעופפות. עם זאת, לא ברור עדיין התמחור הכלכלי והאם באמת זה יהיה שירות שיכלול גם את התושבים הזרים ובני המקום שאינם מהשכבות העליונות.

צרפת סופגת הורדת דירוג חוב שלישית תוך 12 חודשים - כלכלה בהתפרקות
חוב של 112% מהתוצר. פרלמנט מפוצל ורפורמות קפואות; מה יהיה בהמשך?
צרפת ספגה מכה נוספת בדירוג האשראי שלה כשסוכנות הדירוג הבינלאומית S&P Global הורידה את הדירוג שלה מ-AA ל-AA-. זוהי הפעם השלישית תוך פחות משנה שצרפת מאבדת דירוג חוב , אחרי הורדות דומות של Moody's ו-Fitch בחודשים האחרונים.
ההשלכות של ההורדה עלולות להיות כבדות: גופים מוסדיים כמו קרנות פנסיה, בנקים מרכזיים וקרנות גידור, שמחויבים לפעול על פי כללי השקעה מחמירים, עלולים למכור כמויות משמעותיות של אגרות חוב ממשלתיות צרפתיות. פעולה כזו תגביר את הלחץ על שוק האג"ח, תעלה את עלויות החוב של הממשלה ותאיץ את גירעון החוב הלאומי שכבר חצה את רף ה-112% מהתוצר המקומי הגולמי.
שר האוצר הצרפתי רולאן לסקור הגיב להורדה בהצהרה חריפה במהלך כנס כלכלי בפריז, שם תיאר את המצב כ"ענן נוסף בשמיים שכבר היו מעוננים בכבדות". "זוהי קריאה להתעשת", אמר בפתח דבריו, "אין להתעלם מהסיכון הגובר. מדובר באיתות חד-משמעי שדורש רצינות יתרה מצד כולנו". לסקור, שמונה לתפקידו רק לפני חודשים ספורים בעקבות משבר פוליטי פנימי, הדגיש כי הממשלה והפרלמנט חייבים לשתף פעולה כדי לשכנע את סוכנויות הדירוג ואת המשקיעים הגלובליים שתקציב 2026 יהווה צעד אמיתי לקראת הפחתת הגירעון התקציבי. "אנחנו לא יכולים להרשות לעצמנו להתעלם מהסימנים האלה", הוסיף, "הם אינם רק ניירת, הם משפיעים על חיי היומיום של כל אזרח צרפתי".
הורדת הדירוג של S&P אינה מפתיעה לחלוטין, אך היא מגיעה ברגע קריטי. סוכנות הדירוג ציינה בדוח שלה כי הסיבות העיקריות כוללות את הגירעון התקציבי הגבוה שמגיע ל-5.4% מהתוצר בשנת 2025, עלייה מתמשכת בחוב הציבורי והיעדר התקדמות משמעותית ברפורמות מבניות שהבטיחה הממשלה. בנוסף, S&P הזהירה מפני סיכונים פוליטיים גוברים, כולל חוסר יציבות בממשלה והתנגדות פרלמנטרית חריפה לרפורמות הכרחיות. "הממשלה הצרפתית נמצאת בפני אתגר כפול: כלכלי ופוליטי", נכתב בדוח, "והשילוב הזה עלול להחמיר את המצב אם לא יטופל במהירות ובנחישות".
- צרפת בסחרור: 3.35 טריליון יורו חוב וממשלה שלישית על סף קריסה
- מודי'ס הורידה את דירוג האשראי של צרפת – מה זה אומר?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
הדרך למשבר: איך הגענו לשלוש הורדות תוך שנה
כדי להבין את חומרת המצב הנוכחי, חשוב להסתכל אחורה על השנים האחרונות. צרפת נהנתה במשך שנים רבות מדירוג גבוה יחסית של AA מ-S&P ודומיו, שהעיד על יציבות כלכלית חזקה בתוך גוש האירו. אולם מאז משבר הקורונה ב-2020, המדינה שקעה בהוצאות עצומות על תמיכה כלכלית שכללה סובסידיות לעסקים, מענקי אבטלה מוגברים ותוכניות השקעה בתשתיות. החוב הלאומי זינק מ-98% מהתוצר ב-2019 ליותר מ-112% ב-2025. הגירעון התקציבי, שמוגבל על פי כללי האיחוד האירופי ל-3% בלבד, הוא 5% ומעלה.

טראמפ מפסיק את הסיוע לקולומביה: "פטרו הוא סוחר סמים"
פטרו דוגל ב"שלום" עם הקרטלים, והסמים מציפים את ארה"ב; טראמפ טוען שהתמיכה הכלכלית בארה"ב נובעת מהונאה של קולומביה
הנשיא דונלד טראמפ הודיע על הפסקת כל הסיוע האמריקאי לקולומביה, כולל תשלומים וסובסידיות, והאשים את נשיא המדינה גוסטאבו פטרו בכך שהוא "סוחר סמים" שמעודד ייצור סמים. ההודעה פורסמה ב-Truth Social והיא מגיעה על רקע ביקורת מתמשכת על מדיניותו של פטרו בנושא סחר הסמים.
טראמפ טען כי קולומביה מקבלת תמיכה כספית גדולה מארה"ב מבלי להפגין מאמץ משמעותי בהתמודדות עם הייצור, וכינה את הסיוע "הונאה ארוכת טווח של אמריקה". הוא הזהיר כי אם פטרו לא יפעל, ארה"ב תתערב בעצמה, "ולא בצורה נעימה".
ההחלטה מצטרפת לצעדים קודמים, כמו שלילת מעמדה של קולומביה כשותפה במאבק בסמים בחודש שעבר, שהשוותה אותה למדינות כמו ונצואלה ובוליביה. כעת, מדובר בהפסקה מלאה של הסיוע הכלכלי והצבאי, שמשפיעה על תקציבים שונים.
הסיוע האמריקאי לקולומביה, שהחל להתגבר משמעותית בתחילת שנות ה-2000 במסגרת תוכנית "פלן קולומביה", הגיע לכ-14 מיליארד דולר מאז 2000. בשנים האחרונות, הסכומים ירדו: כ-505.7 מיליון דולר בשנת הכספים 2024, וכ-210 מיליון דולר בשנת 2025, כולל 31 מיליון דולר לתמיכה חקלאית. חלק מהכספים שימשו למודרניזציה של כוחות הביטחון, נטרול מוקשים ולחימה בסחר סמים.
- טראמפ ג'וניור מגייס 260 מיליון דולר לספאק; ועל נכסי הקריפטו של המשפחה
- טראמפ מאותת על נסיגה במלחמת הסחר: "המכסים של 100% לא יישארו" - פסגה עם שי בעוד שבועיים
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
רקע היסטורי ליחסי ארה"ב-קולומביה
שיתוף הפעולה בין ארה"ב לקולומביה התחיל להתעצם בשנות ה-90, על רקע עלייה בסחר הסמים מהמדינה לארה"ב. תוכנית "פלן קולומביה", שהושקה ב-2000 בתקופת הנשיא ביל קלינטון והורחבה תחת ג'ורג' ו. בוש, התמקדה בהגברת היכולות הצבאיות והמשטרתיות של קולומביה.