דובאי
צילום: pexels

דובאי - לא הכל נוצץ; התושבים זועמים על שחיקת שכר, עליית מחירי הדירות ובעיות תחבורה

דובאי גדלה מ-3.3 מיליון תושבים ב-2020 ל-3.85 מיליון - הרוב הגדול: 87% הם עובדים זרים; הבעיות של דובאי

עמית בר |
נושאים בכתבה דובאי

דובאי, האמירות הצומחת ביותר באיחוד האמירויות הערביות, רושמת בשנים האחרונות גידול מסיבי באוכלוסייה, פריחה כלכלית, ועסקאות נדל"ן שוברות שיאים. אך עם ההצלחה מגיעים גם אתגרים שהופכים את החיים של התושבים והעובדים הזרים למורכבים יותר שוחקים את שכרם, מקשים על התנועה באמירות ומעלים את מחירי הדירות ושכר הדירה.  


מאז 2020, האוכלוסייה גדלה בחצי מיליון איש איש והגיעה לכ-3.85 מיליון תושבים, מתוכם כ-87% הם עובדים זרים. התחזיות צופות גידול נוסף, עם יעד אוכלוסייה של 5.8 מיליון איש עד 2040 – זינוק של 50% בתוך 15 שנים. בעוד שהצמיחה באוכלוסייה נתפסת כהצלחה כלכלית כי בסופו של דבר הכוח המניע של הכלכלה הוא "ידיים עובדות", היא גם גוררת איתה לחצים עצומים על שוק הדיור, יוקר המחיה, רמות השכר והתשתיות.


מחירי הנדל"ן ממריאים – התושבים נדחקים החוצה

תחום הנדל"ן הוא אחד המניעים המרכזיים לצמיחתה של דובאי, במיוחד מאז שהאמירות החלה לאפשר לזרים לרכוש נכסים בשנת 2002. לאחר משברים כלכליים כמו קריסת שוק הדיור ב-2008 והתייצבות מחירים אחרי משבר הקורונה, מחירי הדירות חזרו לנסוק.  מחירי השכירות רשמו עלייה ממוצעת של 16% בשנה החולפת, ובאזורים מסוימים אף זינקו ב-20% או יותר. המחיר הממוצע למ"ר נמצא בשיא של כל הזמנים. בהתאמה גם מחירי הדירות עלו בשיעור גבוה והמחירים בשיא. 


בעוד שעבור עשירי העולם מדובר בהזדמנות לרכוש דירות יוקרה במגדלים נוצצים, עבור עובדים זרים ובני המעמד הבינוני מדובר במגמה שמקשה על חייהם. התוצאה: רבים נאלצים לעזוב את מרכז העיר ולחפש דיור זול יותר באזורים פרבריים או אפילו באמירויות השכנות כמו שארג’ה וראס אל-ח’יימה, שם מחירי השכירות נמוכים משמעותית.


עומסי תחבורה בלתי נסבלים – גם כבישים בני 12 נתיבים לא עוזרים

הגידול החד באוכלוסייה גרם לפקקי ענק ברחבי דובאי, למרות ההשקעות האדירות בתשתיות. הכבישים המרכזיים, ובמיוחד כביש שייח' זאיד – העורק התחבורתי הראשי של העיר, הפכו לעמוסים במיוחד בשעות השיא. מחקרים מצביעים על כך ש80% מהעובדים מגיעים לעבודה ברכב פרטי, מה שתורם לפקקי הענק. בנוסף, רשות התחבורה של דובאי דיווחה כי מספר כלי הרכב הרשומים בעיר זינק ב-10% בשנתיים האחרונות – פי שניים מהממוצע העולמי. נראה כי למרות פרויקטי תשתית מתקדמים כמו הרחבת המטרו והשקעה בגשרים חדשים, דובאי מתקשה לעמוד בקצב הגידול של תושביה.


שחיקת המשכורות – שוק העבודה הופך צפוף יותר

לצד העלייה ביוקר המחיה, שוק העבודה של דובאי חווה תחרות גוברת, שמובילה לשחיקת השכר. למרות שהביקוש לכוח אדם נותר גבוה, ההיצע העצום של עובדים זרים מיומנים מאפשר למעסיקים להימנע מהעלאת שכר משמעותית. למעשה, רמות השכר בדובאי נותרו יציבות ואף נשחקו בענפים מסוימים, מה שמקשה על עובדים רבים לשמור על רמת החיים שאליה הורגלו.


כל זה מביא את תושבי דובאי לתסכול. הבעת ביקורת פומבית אינה מקובלת באמירויות, אבל לאחרונה החלו להישמע יותר קולות המביעים תסכול וקושי מהמצב הכלכלי הנוכחי. ברשתות החברתיות כותבים על כך שדובאי חיה על סטרואידים וחייבים לפתור את הבעיות העמוקות - תחבורה, יוקר מחייה לפני שצומחים באוכלוסייה.

קיראו עוד ב"גלובל"

הרשויות דובאי מחפשות פתרונות - הם החלו בהרחבת הרחבת המטרו של דובאי – קו הרכבת האוטונומי הארוך בעולם יורחב בהשקעה של 5 מיליארד דולר. הם החלו ליישם כבישי אגרה, מסלולים לאופניים והם מתכננים את פרויקט המונית המעופפת שאמור להיות מושק בעוד כשנתיים וחצי. זזה אמור להיות פרויקט מוביל בעולם ומבחן בעצם לתחום המוניות המעופפות. עם זאת, לא ברור עדיין התמחור הכלכלי והאם באמת זה יהיה שירות שיכלול גם את התושבים הזרים ובני המקום שאינם מהשכבות העליונות.  

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
אנבידיה והמתחרות. קרדיט: נעשה עם AIאנבידיה והמתחרות. קרדיט: נעשה עם AI

"הזדמנות קיצונית באנבידיה" -בברנשטיין מצפים לזינוק של 54% במניה

למרות שליטה כמעט מוחלטת בשוק השבבים שמיועדים ל-AI, שמובילה לצמיחה חריגה בהכנסות, מניית אנבידיה נסחרת בדיסקאונט היסטורי מול מדד השבבים; פער התמחור מעורר עניין מחודש במניה בקרב משקיעים

רן קידר |
נושאים בכתבה אנבידיה

מניית אנבידיה NVIDIA Corp. 3.93%   נסחרת כיום בדיסקאונט של 13% ביחס למדד השבבים של פילדלפיה, ה-SOXX iShares PHLX SOX Semiconductor Sector Index , שכולל 30 חברות מובילות בתעשייה כמו אינטל, AMD ו-TSMC. המדד עצמו רשם עלייה של 35% בששת החודשים האחרונים, בעוד אנבידיה עלתה רק ב-25%, מה שיצר פער תמחור נדיר. נתון זה ממקם את אנבידיה באחוזון הראשון של התמחור היחסי בעשור האחרון, כשהיו רק 13 ימי מסחר בהם הייתה זולה יותר מול המדד. השווי הנוכחי של אנבידיה עומד על כ-4.4 טריליון דולר, והיא מהווה כ-7% ממדד ה-S&P 500.

התמחור המוחלט גם הוא נמוך יחסית: מכפיל רווחים צפוי של 25, שמציב אותה באחוזון ה-11 בעשור האחרון. עבור חברה עם צמיחה שנתית ממוצעת של 60% בהכנסות בשלוש השנים האחרונות, בעיקר ממכירות מאיצי AI כמו סדרת Blackwell, מדובר ברמה אטרקטיבית. במהלך 2025, שלטה אנבידיה ב-88% משוק המאיצים הגרפיים, עם משלוחים של 6 מיליון יחידות Blackwell עד אוקטובר, תוך ביקוש גובר מענקיות כמו אמזון, גוגל ומטא. ההכנסות ממרכזי נתונים הגיעו ל-30 מיליארד דולר ברבעון השלישי של 2025, עלייה של 112% משנה קודמת.

היסטורית, רכישות במכפיל מתחת ל-25 הניבו תשואה ממוצעת של 150% בשנה אחת, ללא מקרים של הפסד. ברנשטיין קובעים מחיר יעד של 275 דולר, ממחיר נוכחי של 179 דולר, מה שמשקף פוטנציאל עלייה של 54%. הפער נובע מחששות בשוק סביב השקעות AI אדירות, שעמדו ב-2025 על 200 מיליארד דולר ברחבי העולם, אך אנבידיה נהנית מיתרון טכנולוגי, עם פלטפורמת CUDA שמחזקת מעמד מונופוליסטי.

במהלך 2025, הרחיבה אנבידיה את הפעילות, והשקיעה 2 מיליארד דולר בסינופסיס, חברת תוכנה לעיצוב שבבים, כדי להאיץ פיתוח AI. היא השיקה את משפחת Nemotron 3, מודלים פתוחים: Nano עם 30 מיליארד פרמטרים ומסגרת MoE שמגבירה תפוקה פי 4; Super עם 100 מיליארד פרמטרים; ו-Ultra עם 500 מיליארד, זמינים בפלטפורמות כמו Hugging Face ו-AWS. המודלים תומכים במערכות מרובות סוכנים, עם חלון הקשר של מיליון טוקנים, ומשמשים למשימות כמו דיבוג תוכנה ותכנון אסטרטגי.

בנוסף, שיתוף הפעולה עם ממשלת ארה"ב במשימת Genesis (פרויקט לאומי את השימוש בבינה מלאכותית למטרות מדעיות) כולל השקעות ב-AI לתחומי אנרגיה, מחקר מדעי וביטחון. אנבידיה מספקת פלטפורמות כמו Apollo למזג אוויר וסימולציות, ומפתחת AI למפעלים, רובוטיקה ותאומים דיגיטליים. ב-CES 2025, חשפה מעבדת בדיקת DRIVE AI לרכבים אוטונומיים, שעברה כבר אבני דרך משמעותיות בבטיחות. בסין, אושרו מכירות H200, מה שמגדיל הכנסות פוטנציאליות ב-10%.

ג'אנג ג'יאנז'ונג, מנכ"ל ומייסד מור ת'רדס. קרדיט: רשתות חברתיותג'אנג ג'יאנז'ונג, מנכ"ל ומייסד מור ת'רדס. קרדיט: רשתות חברתיות

המתחרה של אנבידיה חושפת שבבי AI חדשים והפער בין סין לארה"ב מצטמצם

הסטארט־אפ הסיני של יוצא אנבידיה, שמבקש לנתק את סין מאנבידיה, עם שבבי AI, ארכיטקטורה חדשה וזינוק של מאות אחוזים

רן קידר |

חברת השבבים הסינית Moore Threads Technology, שהוקמה על ידי בכיר לשעבר באנבידיה NVIDIA Corp. 3.93%   , חשפה אתמול דור חדש של שבבי בינה מלאכותית שמטרתם לצמצם את התלות של מפתחי AI בסין בחומרה אמריקאית. ההכרזה התקיימה בכנס המפתחים הראשון של החברה בבייג'ינג, זמן קצר לאחר הנפקה מוצלחת בשנגחאי שבה זינקה המניה ב-425%, מה שהפך אותה לאחת ההנפקות הבולטות בשוק השבבים הסיני ב-2025 עם גיוס של 8 מיליארד יואן (כ-1.13 מיליארד דולר) ושווי שוק של מאות מיליארדי יואן.

את ההכרזה הוביל המנכ"ל והמייסד, ג'אנג ג'יאנז'ונג, שעבד 14 שנים באנבידיה לפני שהקים את Moore Threads ב-2020. ג'אנג הציג את ארכיטקטורת Huagang החדשה, שמגדילה את צפיפות החישוב ב-50% ומשפרת את היעילות האנרגטית פי 10 בהשוואה לדורות קודמים, עם תמיכה בפורמטים מתקדמים כמו FP4 עד FP64 ופורמטים ייחודיים כגון MTFP4 ו-MTFP6. 

השבבים מבוססי הארכיטקטורה הזו כוללים את Huashan, המיועד לאימון והרצת מודלים גדולים, עם ביצועים שמתקרבים לאלה של שבבי Blackwell של אנבידיה ומתעלים על Hopper במדדים מסוימים, כמו קיבולת זיכרון גבוהה יותר, ואת Lushan, המיועד לגיימינג עם שיפור של פי 15 בביצועי משחקי AAA, פי 50 בביצועי Ray Tracing ותמיכה מלאה ב-DirectX 12 Ultimate. Huashan תומך בחיבור של למעלה מ-100,000 שבבים באשכולות מחשוב, כולל עד 1,024 שבבים לצומת אחת, עם רוחב פס חיבור של עד 1,314 GB/s, מה שמאפשר בניית מרכזי נתונים בקנה מידה שמתחרה במערכות של אנבידיה כמו DGX H100 שמכילות 8 שבבים עם 700 וואט צריכה לשבב.

המעבר של Moore Threads מגיימינג ל-AI משקף את הדרישה הסינית לפתרונות מקומיים על רקע מגבלות ייצוא אמריקאיות מחמירות. החברה התחילה עם שבבים כמו MTT S80 ו-S4000, שתמכו במשחקים ברזולוציה 4K עם 60 פריימים לשנייה, אך עברה להתמקד במאיצי AI מאז 2022. השוק הסיני ל-AI צומח ב-33% בשנה, עם ערך צפוי של 170 מיליארד דולר ב-2025, והשקעות של עשרות מיליארדי דולר בתעשייה מקומית. 

חברות כמו Huawei עם סדרת Ascend שמספקת 2.5 פטהפלופס בחישוב FP16, Cambricon ו-MetaX רושמות צמיחה מהירה. Moore Threads טוענת שה-Huashan מציע קיבולת זיכרון גבוהה יותר מ-Blackwell, עם תמיכה באימון מודלים של 70 מיליארד פרמטרים ומעלה, ויעילות אנרגטית של 300 וואט לשבב בודד, מה שמפחית עלויות תפעול במרכזי נתונים סיניים שצורכים כיום מיליארדי קילוואט-שעה.