דובאי
צילום: pexels

דובאי - לא הכל נוצץ; התושבים זועמים על שחיקת שכר, עליית מחירי הדירות ובעיות תחבורה

דובאי גדלה מ-3.3 מיליון תושבים ב-2020 ל-3.85 מיליון - הרוב הגדול: 87% הם עובדים זרים; הבעיות של דובאי

עמית בר |
נושאים בכתבה דובאי

דובאי, האמירות הצומחת ביותר באיחוד האמירויות הערביות, רושמת בשנים האחרונות גידול מסיבי באוכלוסייה, פריחה כלכלית, ועסקאות נדל"ן שוברות שיאים. אך עם ההצלחה מגיעים גם אתגרים שהופכים את החיים של התושבים והעובדים הזרים למורכבים יותר שוחקים את שכרם, מקשים על התנועה באמירות ומעלים את מחירי הדירות ושכר הדירה.  


מאז 2020, האוכלוסייה גדלה בחצי מיליון איש איש והגיעה לכ-3.85 מיליון תושבים, מתוכם כ-87% הם עובדים זרים. התחזיות צופות גידול נוסף, עם יעד אוכלוסייה של 5.8 מיליון איש עד 2040 – זינוק של 50% בתוך 15 שנים. בעוד שהצמיחה באוכלוסייה נתפסת כהצלחה כלכלית כי בסופו של דבר הכוח המניע של הכלכלה הוא "ידיים עובדות", היא גם גוררת איתה לחצים עצומים על שוק הדיור, יוקר המחיה, רמות השכר והתשתיות.


מחירי הנדל"ן ממריאים – התושבים נדחקים החוצה

תחום הנדל"ן הוא אחד המניעים המרכזיים לצמיחתה של דובאי, במיוחד מאז שהאמירות החלה לאפשר לזרים לרכוש נכסים בשנת 2002. לאחר משברים כלכליים כמו קריסת שוק הדיור ב-2008 והתייצבות מחירים אחרי משבר הקורונה, מחירי הדירות חזרו לנסוק.  מחירי השכירות רשמו עלייה ממוצעת של 16% בשנה החולפת, ובאזורים מסוימים אף זינקו ב-20% או יותר. המחיר הממוצע למ"ר נמצא בשיא של כל הזמנים. בהתאמה גם מחירי הדירות עלו בשיעור גבוה והמחירים בשיא. 


בעוד שעבור עשירי העולם מדובר בהזדמנות לרכוש דירות יוקרה במגדלים נוצצים, עבור עובדים זרים ובני המעמד הבינוני מדובר במגמה שמקשה על חייהם. התוצאה: רבים נאלצים לעזוב את מרכז העיר ולחפש דיור זול יותר באזורים פרבריים או אפילו באמירויות השכנות כמו שארג’ה וראס אל-ח’יימה, שם מחירי השכירות נמוכים משמעותית.


עומסי תחבורה בלתי נסבלים – גם כבישים בני 12 נתיבים לא עוזרים

הגידול החד באוכלוסייה גרם לפקקי ענק ברחבי דובאי, למרות ההשקעות האדירות בתשתיות. הכבישים המרכזיים, ובמיוחד כביש שייח' זאיד – העורק התחבורתי הראשי של העיר, הפכו לעמוסים במיוחד בשעות השיא. מחקרים מצביעים על כך ש80% מהעובדים מגיעים לעבודה ברכב פרטי, מה שתורם לפקקי הענק. בנוסף, רשות התחבורה של דובאי דיווחה כי מספר כלי הרכב הרשומים בעיר זינק ב-10% בשנתיים האחרונות – פי שניים מהממוצע העולמי. נראה כי למרות פרויקטי תשתית מתקדמים כמו הרחבת המטרו והשקעה בגשרים חדשים, דובאי מתקשה לעמוד בקצב הגידול של תושביה.


שחיקת המשכורות – שוק העבודה הופך צפוף יותר

לצד העלייה ביוקר המחיה, שוק העבודה של דובאי חווה תחרות גוברת, שמובילה לשחיקת השכר. למרות שהביקוש לכוח אדם נותר גבוה, ההיצע העצום של עובדים זרים מיומנים מאפשר למעסיקים להימנע מהעלאת שכר משמעותית. למעשה, רמות השכר בדובאי נותרו יציבות ואף נשחקו בענפים מסוימים, מה שמקשה על עובדים רבים לשמור על רמת החיים שאליה הורגלו.


כל זה מביא את תושבי דובאי לתסכול. הבעת ביקורת פומבית אינה מקובלת באמירויות, אבל לאחרונה החלו להישמע יותר קולות המביעים תסכול וקושי מהמצב הכלכלי הנוכחי. ברשתות החברתיות כותבים על כך שדובאי חיה על סטרואידים וחייבים לפתור את הבעיות העמוקות - תחבורה, יוקר מחייה לפני שצומחים באוכלוסייה.

קיראו עוד ב"גלובל"

הרשויות דובאי מחפשות פתרונות - הם החלו בהרחבת הרחבת המטרו של דובאי – קו הרכבת האוטונומי הארוך בעולם יורחב בהשקעה של 5 מיליארד דולר. הם החלו ליישם כבישי אגרה, מסלולים לאופניים והם מתכננים את פרויקט המונית המעופפת שאמור להיות מושק בעוד כשנתיים וחצי. זזה אמור להיות פרויקט מוביל בעולם ומבחן בעצם לתחום המוניות המעופפות. עם זאת, לא ברור עדיין התמחור הכלכלי והאם באמת זה יהיה שירות שיכלול גם את התושבים הזרים ובני המקום שאינם מהשכבות העליונות.  

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
שורט (דאי אי)שורט (דאי אי)
הטור של גרינברג

השורטיסטים מחכים לשוק בסיבוב

אם אפילו אנבידיה לא הצליחה לאושש את השוק, ייתכן שהוא בשל לתיקון. אם זה אכן קורה, מי שיובילו אותו יהיו כנראה מקצועני המכירות בחסר, שבניגוד למה שרבים חושבים, פעילותם חשובה כי היא מחזירה לשוק את השפיות. הבעיה היא שלצד אלה, פועלים גם אין סוף סחרני יום שעושים גם הם שורטים אבל ללא כל אסטרטגיה מאחוריהם, והם כן פוגעים בשוק. וגם: ההזדמנות שנמצאת בריסקיפייד



שלמה גרינברג |


עד לפרסום דוחות אנבידיה בסוף המסחר של יום ד' השבוע, וול סטריט עברה שבוע שנראה כאילו היא מתקרבת לצוק ואליבא דתקשורת נראה שהיא די בטוחה שיש משבר אמיתי. המניות ירדו בכל מקום, בארה"ב, ביפן, בדרום קוריאה וגם באירופה. מדדי ה-S&P, הדאו ג'ונס והנאסד"ק אותתו על מה שעשוי להיות רצף ההפסדים הארוך ביותר מאז אוגוסט.

בגיי'.פי מורגן אמרו כי "השוק סובל מצרבת קולקטיבית שמקורה באנבידיה שהפכה למבחן הלחץ הלא רשמי לכלל המסחר בבינה מלאכותית, ומגזר הטכנולוגיה מתחיל לפתע למצמץ בחוזקה. הסחר שבעבר הרגיש בלתי ניתן לעצירה מרגיש עכשיו בפאניקה".

הפד לא הרגיע אף אחד, מבול של נתונים כלכליים מאוחרים, כולל דוח התעסוקה של ספטמבר שעדיין חסר, צפוי סוף סוף להתפרסם, וכל רמז לבעיות עלול להחליש את הטיעון להורדת ריבית שצפו המומחים בדצמבר. היו"ר ג'רום פאוול כבר הטיל ספק בהורדת הריבית באומרו שהורדה רחוקה מלהיות מובטחת, ונשיאת הפד של בוסטון, סוזן קולינס, חזרה על אזהרה זו. שוב גבר החשש שמניות בינה מלאכותית, כמו אנבידיה, מוערכות יתר על המידה וכי נוצרה בועת השקעות. ואומנם, גם אחרי פרסום הדוחות שהיו כידוע טובים מהתחזיות, השוק שפתח בעליות, נסגר בירידות חדות.

את הכתבה של יום שישי הקודם התחלתי במשפט, "האם צריך תיקון? בהחלט" וניסיתי להסביר את הסיבות לכך שהוא  מאחר להגיע. ציינתי שכדי שתיקון יפרוץ צריך להופיע "זרז" שיגרום לו לפרוץ, משהו שיזכיר למשקיעים שהם פועלים בשיגעון. שכחתי, לצערי, לציין את השורטיסטים כאחד מהם ונראה שבסוף הם שיובילו את התיקון הנוכחי.

תיקון - כן, משבר אמיתי - לא

התיקון הנוכחי, שאני ורבים אחרים ממתינים לו מזה זמן, הכרחי, לבטח בתחום הטכנולוגי ויותר מזה בכל הקשור לתחומי הבינה המלאכותית, הקוונטים וכדומה. אבל ההשוואה למשברים נוסח 2000, 2008 ואפילו 1929 פשוט אינה במקומה.

סאנה טאקאיצ’י יפן (קרדיט רשתות חברתיות)סאנה טאקאיצ’י יפן (קרדיט רשתות חברתיות)

ראש ממשלת יפן מסרבת לסגת מהצהרות על טייוואן - המשבר מול סין מחריף

ראש ממשלת יפן, סאנאה טאקאיצ'י מבהירה שהתקפה על טייוואן הוא איום על יפן ויצדיק שימוש בכוח צבאי

רן קידר |

ראש ממשלת יפן, סאנאה טאקאיצ'י, דחתה את הדרישה הסינית לחזור בה מהצהרותיה על טייוואן, והבהירה כי אין כל שינוי בעמדתה הביטחונית של טוקיו בנוגע למצב של איום אזורי. בכך, העמיקה טאקאיצ'י את המשבר המדיני הראשון שלה מאז שנכנסה לתפקיד בחודש שעבר.(להרחבה: לראשונה מאז מלחמת העולם השנייה: איומים במתקפות ישירות בין סין ליפן)

במוקד המחלוקת, התבטאות של טאקאיצ'י, שבה הצהירה כי תרחיש צבאי במיצר טאיוואן עלול להיחשב כאיום ישיר על קיומה של יפן. אמירה זו נחשבת לקפיצת מדרגה בעמדה היפנית, והיא עוררה תגובה חריפה מצד בייג'ינג שכללה צעדי ענישה כלכליים.

בסין הכריזו כי יינקטו "אמצעים חמורים" אם יפן לא תחזור בה מהאמירה, ובינתיים הוקפאו אישורי ייבוא של פירות ים יפניים, הופסקה תיירות מאורגנת מסין ליפן, וכן נעצרו אישורים להפצת סרטים יפניים בשוק הסיני. עם זאת, בייג'ינג עדיין לא איימה בפגיעה בייצוא נדירים - מהלך בעל השלכות רחבות יותר על הכלכלה העולמית.

טאקאיצ'י מצדה נוקטת קו כפול: מצד אחד היא שומרת על ניסוח כללי וזהיר ("החלטות יתקבלו בהתאם לנסיבות"), אך מצד שני אינה מוכנה להתנצל או לחזור בה. במסיבת עיתונאים הבוקר, טרם צאתה לפסגת ה-G20 בדרום אפריקה, הדגישה כי העמדה הממשלתית נותרה עקבית.

המפגש הקודם בין טאקאיצ'י לנשיא סין שי ג'ינפינג נערך בפסגת APEC בקוריאה הדרומית, ובמהלכו סיכמו השניים על "קידום כולל של יחסים מועילים הדדית". כעת, מתברר כי הקרע סביב טאיוואן עלול להכתיב את הטון ביחסים הבילטרליים.