דובאי - לא הכל נוצץ; התושבים זועמים על שחיקת שכר, עליית מחירי הדירות ובעיות תחבורה
דובאי גדלה מ-3.3 מיליון תושבים ב-2020 ל-3.85 מיליון - הרוב הגדול: 87% הם עובדים זרים; הבעיות של דובאי
דובאי, האמירות הצומחת ביותר באיחוד האמירויות הערביות, רושמת בשנים האחרונות גידול מסיבי באוכלוסייה, פריחה כלכלית, ועסקאות נדל"ן שוברות שיאים. אך עם ההצלחה מגיעים גם אתגרים שהופכים את החיים של התושבים והעובדים הזרים למורכבים יותר שוחקים את שכרם, מקשים על התנועה באמירות ומעלים את מחירי הדירות ושכר הדירה.
מאז 2020, האוכלוסייה גדלה בחצי מיליון איש איש והגיעה לכ-3.85 מיליון תושבים, מתוכם כ-87% הם עובדים זרים. התחזיות צופות גידול נוסף, עם יעד אוכלוסייה של 5.8 מיליון איש עד 2040 – זינוק של 50% בתוך 15 שנים. בעוד שהצמיחה באוכלוסייה נתפסת כהצלחה כלכלית כי בסופו של דבר הכוח המניע של הכלכלה הוא "ידיים עובדות", היא גם גוררת איתה לחצים עצומים על שוק הדיור, יוקר המחיה, רמות השכר והתשתיות.
מחירי הנדל"ן ממריאים – התושבים נדחקים החוצה
תחום הנדל"ן הוא אחד המניעים המרכזיים לצמיחתה של דובאי, במיוחד מאז שהאמירות החלה לאפשר לזרים לרכוש נכסים בשנת 2002. לאחר משברים כלכליים כמו קריסת שוק הדיור ב-2008 והתייצבות מחירים אחרי משבר הקורונה, מחירי הדירות חזרו לנסוק. מחירי השכירות רשמו עלייה ממוצעת של 16% בשנה החולפת, ובאזורים מסוימים אף זינקו ב-20% או יותר. המחיר הממוצע למ"ר נמצא בשיא של כל הזמנים. בהתאמה גם מחירי הדירות עלו בשיעור גבוה והמחירים בשיא.
בעוד שעבור עשירי העולם מדובר בהזדמנות לרכוש דירות יוקרה במגדלים נוצצים, עבור עובדים זרים ובני המעמד הבינוני מדובר במגמה שמקשה על חייהם. התוצאה: רבים נאלצים לעזוב את מרכז העיר ולחפש דיור זול יותר באזורים פרבריים או אפילו באמירויות השכנות כמו שארג’ה וראס אל-ח’יימה, שם מחירי השכירות נמוכים משמעותית.
- החברה מדובאי שמזנקת פי 3 בוול סטריט
- 8 הבדיקות שאתם חייבים לבצע לפני רכישה של נכס נדל"ן בדובאי
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
עומסי תחבורה בלתי נסבלים – גם כבישים בני 12 נתיבים לא עוזרים
הגידול החד באוכלוסייה גרם לפקקי ענק ברחבי דובאי, למרות ההשקעות האדירות בתשתיות. הכבישים המרכזיים, ובמיוחד כביש שייח' זאיד – העורק התחבורתי הראשי של העיר, הפכו לעמוסים במיוחד בשעות השיא. מחקרים מצביעים על כך ש80% מהעובדים מגיעים לעבודה ברכב פרטי, מה שתורם לפקקי הענק. בנוסף, רשות התחבורה של דובאי דיווחה כי מספר כלי הרכב הרשומים בעיר זינק ב-10% בשנתיים האחרונות – פי שניים מהממוצע העולמי. נראה כי למרות פרויקטי תשתית מתקדמים כמו הרחבת המטרו והשקעה בגשרים חדשים, דובאי מתקשה לעמוד בקצב הגידול של תושביה.
שחיקת המשכורות – שוק העבודה הופך צפוף יותר
לצד העלייה ביוקר המחיה, שוק העבודה של דובאי חווה תחרות גוברת, שמובילה לשחיקת השכר. למרות שהביקוש לכוח אדם נותר גבוה, ההיצע העצום של עובדים זרים מיומנים מאפשר למעסיקים להימנע מהעלאת שכר משמעותית. למעשה, רמות השכר בדובאי נותרו יציבות ואף נשחקו בענפים מסוימים, מה שמקשה על עובדים רבים לשמור על רמת החיים שאליה הורגלו.
כל זה מביא את תושבי דובאי לתסכול. הבעת ביקורת פומבית אינה מקובלת באמירויות, אבל לאחרונה החלו להישמע יותר קולות המביעים תסכול וקושי מהמצב הכלכלי הנוכחי. ברשתות החברתיות כותבים על כך שדובאי חיה על סטרואידים וחייבים לפתור את הבעיות העמוקות - תחבורה, יוקר מחייה לפני שצומחים באוכלוסייה.
- עשירי הטכנולוגיה צברו 2.5 טריליון דולר ב-2025: מאסק מוביל ומה קרה לביל גייטס?
- פתיחה מעורבת בוול-סטריט; סנדיסק עולה ב-3.5%, הזהב ממשיך לשבור שיאים
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- "הזדמנות קיצונית באנבידיה" -בברנשטיין מצפים לזינוק של 54%...
הרשויות דובאי מחפשות פתרונות - הם החלו בהרחבת הרחבת המטרו של דובאי – קו הרכבת האוטונומי הארוך בעולם יורחב בהשקעה של 5 מיליארד דולר. הם החלו ליישם כבישי אגרה, מסלולים לאופניים והם מתכננים את פרויקט המונית המעופפת שאמור להיות מושק בעוד כשנתיים וחצי. זזה אמור להיות פרויקט מוביל בעולם ומבחן בעצם לתחום המוניות המעופפות. עם זאת, לא ברור עדיין התמחור הכלכלי והאם באמת זה יהיה שירות שיכלול גם את התושבים הזרים ובני המקום שאינם מהשכבות העליונות.
טיוטה. קרדיט: רשתות חברתיותטויוטה: ירידה במכירות אחרי 11 חודשים של עליות, הלחץ מסין מתגבר
ירידה שנתית ראשונה במכירות מאז תחילת השנה, האטה בייצור וזהירות גוברת מצד ההנהלה; השוק הסיני מאבד מומנטום ואילו גם אירופה ואסיה
ענקית הרכב, טויוטה מוטור, סיימה את חודש נובמבר 2025 עם נתונים שמסמנים תפנית שלילית לאחר כמעט שנה של צמיחה רציפה. יצרנית הרכב היפנית דיווחה על ירידה של 1.9% במכירות הגלובליות המאוחדות, הכוללות גם את דייהטסו והינו (Hino), לרמה של 965,919 כלי רכב. מדובר בירידה השנתית הראשונה של החברה זה 11 חודשים, נתון שמדגיש את התגברות הלחצים בענף הרכב העולמי ואת השפעתה המכרעת של סין על התוצאות.
ההאטה במכירות לוותה גם בירידה חדה יותר בצד ההיצע: הייצור העולמי של הקבוצה ירד ב-3.4% לעומת נובמבר אשתקד והסתכם ב-934,001 כלי רכב. הפער בין הירידה במכירות לירידה בייצור משקף גישה זהירה יותר מצד טויוטה, שמעדיפה להתאים את קצב הייצור לסביבה של ביקושים מתמתנים ואי-ודאות רגולטורית וכלכלית.
הגורם הסיני
עיקר הפגיעה נרשמה, שוב, בשוק הסיני. מכירות טויוטה בסין צנחו ב-12.1%
לעומת השנה שעברה והסתכמו ב-154,465 כלי רכב. בחברה ציינו כמה גורמים מצטברים שהובילו לירידה: הפסקת תוכניות סובסידיה לרכב חשמלי ולרכב חסכוני בדלק באזורים נרחבים, דחיית החלטות רכישה מצד לקוחות על רקע חוסר ודאות סביב מדיניות ממשלתית חדשה, וכן תהליכי מעבר בין דגמים,
כולל שינויים בדגמי מפתח כמו ה-RAV4.
הנתונים מסין ממחישים עד כמה השוק, שהיה מנוע צמיחה מרכזי עבור יצרניות רכב זרות, הפך לגורם סיכון. מעבר לתחרות הגוברת מצד יצרנים מקומיים, הפחתת התמיכה הממשלתית והסביבה הפוליטית המורכבת מקשים על שמירת היקפי המכירות.
עבור טויוטה, שמחזיקה נוכחות רחבה במדינה, מדובר באתגר אסטרטגי ארוך טווח.
- ענקית הרכב מכריזה על הפסד תפעולי ראשון מזה 70 שנה ומה קרה היום לפני 47 שנה
- טויוטה הגדולה חלשה ברכבים חשמליים - מה הסיבה?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
מגמה מעורבת בשאר העולם
בזמן שסין הכבידה, השוק היפני סיפק נקודת אור מתונה. המכירות ביפן עלו ב-1.5% והגיעו ל-177,130 כלי רכב, הודות לביקוש מקומי יציב יחסית. עם זאת,
מחוץ ליפן נרשמה ירידה של 2.6% במכירות, לרמה של 788,789 יחידות, נתון שממחיש כי ההאטה אינה מוגבלת לסין בלבד.
וול סטריט שור (גרוק)פתיחה מעורבת בוול-סטריט; סנדיסק עולה ב-3.5%, הזהב ממשיך לשבור שיאים
שלושת המדדים העיקריים פתחו ביציבות, עם חזרת המשקיעים מחופשת חג המולד ליום מסחר יחיד ודליל לפני סוף השבוע. הדאו יורד קלות בעוד ה-S&P 500 והנאסד״ק עולים קלות, כאשר מחזורי המסחר נותרו נמוכים על רקע היעדר טריגרים כלכליים משמעותיים.
המסחר הדליל מגיע לאחר שיום המסחר המקוצר של ערב חג המולד הסתיים בשיאים היסטוריים. מדדי S&P 500 ודאו ג’ונס רשמו רמות שיא חדשות, והשלימו חמישה ימי עליות רצופים. מגמה זו משתלבת ב”ראלי סנטה קלאוס” המסורתי, התקופה שבין סוף דצמבר לתחילת ינואר, הנחשבת לרוב חיובית עבור שוקי המניות.
במבט שנתי, השווקים מציגים ביצועים חזקים במיוחד. מדד S&P 500 עלה בכ-18% מתחילת השנה והוא בדרך לשנה שישית של תשואות דו-ספרתיות מתוך שבע השנים האחרונות. מדד נאסד״ק הוביל את העליות עם זינוק של יותר מ-20% בשנת 2025, זאת למרות תנודתיות חריפה במהלך השנה, כולל כניסה זמנית לטריטוריית שוק דובי לאחר הכרזת מכסי היבוא הרחבים של הנשיא טראמפ באפריל.
במקביל למניות, שוק הסחורות היקרות ממשיך להתחזק. חוזים עתידיים על זהב וכסף טיפסו לשיאים חדשים, על רקע מתיחות גיאופוליטית מתחדשת והיחלשות הדולר האמריקאי. מגמה זו מחזקת את מעמד המתכות היקרות כנכסי מקלט בתקופות של אי-ודאות גלובלית.
- טסלה תחת בדיקה: האם ידיות החירום במודל 3 מסוכנות בשעת משבר?
- אילון מאסק בדרך לטריליון דולר: השנה שקבעה רף חדש בצבירת הון
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
למרות העליות החדות בשווקים, המשקיעים מתמודדים עם ציפיות הולכות ומצטמצמות להפחתות ריבית מצד הפדרל ריזרב בשנה הקרובה. פחות מ-15% מהסוחרים מעריכים כי תתרחש הורדת ריבית כבר בחודש הבא, וההערכות לגבי חודש מרץ נותרות חלוקות. בשלב זה, היעדר נתוני מאקרו ופרסומי דוחות כספיים מסמן סיום שקט יחסית לשבוע המסחר המקוצר של תקופת החגים.
