דובאי - לא הכל נוצץ; התושבים זועמים על שחיקת שכר, עליית מחירי הדירות ובעיות תחבורה
דובאי גדלה מ-3.3 מיליון תושבים ב-2020 ל-3.85 מיליון - הרוב הגדול: 87% הם עובדים זרים; הבעיות של דובאי
דובאי, האמירות הצומחת ביותר באיחוד האמירויות הערביות, רושמת בשנים האחרונות גידול מסיבי באוכלוסייה, פריחה כלכלית, ועסקאות נדל"ן שוברות שיאים. אך עם ההצלחה מגיעים גם אתגרים שהופכים את החיים של התושבים והעובדים הזרים למורכבים יותר שוחקים את שכרם, מקשים על התנועה באמירות ומעלים את מחירי הדירות ושכר הדירה.
מאז 2020, האוכלוסייה גדלה בחצי מיליון איש איש והגיעה לכ-3.85 מיליון תושבים, מתוכם כ-87% הם עובדים זרים. התחזיות צופות גידול נוסף, עם יעד אוכלוסייה של 5.8 מיליון איש עד 2040 – זינוק של 50% בתוך 15 שנים. בעוד שהצמיחה באוכלוסייה נתפסת כהצלחה כלכלית כי בסופו של דבר הכוח המניע של הכלכלה הוא "ידיים עובדות", היא גם גוררת איתה לחצים עצומים על שוק הדיור, יוקר המחיה, רמות השכר והתשתיות.
מחירי הנדל"ן ממריאים – התושבים נדחקים החוצה
תחום הנדל"ן הוא אחד המניעים המרכזיים לצמיחתה של דובאי, במיוחד מאז שהאמירות החלה לאפשר לזרים לרכוש נכסים בשנת 2002. לאחר משברים כלכליים כמו קריסת שוק הדיור ב-2008 והתייצבות מחירים אחרי משבר הקורונה, מחירי הדירות חזרו לנסוק. מחירי השכירות רשמו עלייה ממוצעת של 16% בשנה החולפת, ובאזורים מסוימים אף זינקו ב-20% או יותר. המחיר הממוצע למ"ר נמצא בשיא של כל הזמנים. בהתאמה גם מחירי הדירות עלו בשיעור גבוה והמחירים בשיא.
בעוד שעבור עשירי העולם מדובר בהזדמנות לרכוש דירות יוקרה במגדלים נוצצים, עבור עובדים זרים ובני המעמד הבינוני מדובר במגמה שמקשה על חייהם. התוצאה: רבים נאלצים לעזוב את מרכז העיר ולחפש דיור זול יותר באזורים פרבריים או אפילו באמירויות השכנות כמו שארג’ה וראס אל-ח’יימה, שם מחירי השכירות נמוכים משמעותית.
- החברה מדובאי שמזנקת פי 3 בוול סטריט
- 8 הבדיקות שאתם חייבים לבצע לפני רכישה של נכס נדל"ן בדובאי
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
עומסי תחבורה בלתי נסבלים – גם כבישים בני 12 נתיבים לא עוזרים
הגידול החד באוכלוסייה גרם לפקקי ענק ברחבי דובאי, למרות ההשקעות האדירות בתשתיות. הכבישים המרכזיים, ובמיוחד כביש שייח' זאיד – העורק התחבורתי הראשי של העיר, הפכו לעמוסים במיוחד בשעות השיא. מחקרים מצביעים על כך ש80% מהעובדים מגיעים לעבודה ברכב פרטי, מה שתורם לפקקי הענק. בנוסף, רשות התחבורה של דובאי דיווחה כי מספר כלי הרכב הרשומים בעיר זינק ב-10% בשנתיים האחרונות – פי שניים מהממוצע העולמי. נראה כי למרות פרויקטי תשתית מתקדמים כמו הרחבת המטרו והשקעה בגשרים חדשים, דובאי מתקשה לעמוד בקצב הגידול של תושביה.
שחיקת המשכורות – שוק העבודה הופך צפוף יותר
לצד העלייה ביוקר המחיה, שוק העבודה של דובאי חווה תחרות גוברת, שמובילה לשחיקת השכר. למרות שהביקוש לכוח אדם נותר גבוה, ההיצע העצום של עובדים זרים מיומנים מאפשר למעסיקים להימנע מהעלאת שכר משמעותית. למעשה, רמות השכר בדובאי נותרו יציבות ואף נשחקו בענפים מסוימים, מה שמקשה על עובדים רבים לשמור על רמת החיים שאליה הורגלו.
כל זה מביא את תושבי דובאי לתסכול. הבעת ביקורת פומבית אינה מקובלת באמירויות, אבל לאחרונה החלו להישמע יותר קולות המביעים תסכול וקושי מהמצב הכלכלי הנוכחי. ברשתות החברתיות כותבים על כך שדובאי חיה על סטרואידים וחייבים לפתור את הבעיות העמוקות - תחבורה, יוקר מחייה לפני שצומחים באוכלוסייה.
- רשימת הסנקציות של סין על חברות אמריקאיות והמשמעות למניות הביטחוניות
- מי אנשי השנה שלי בוול סטריט?
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- המניה שהונפקה, זינקה כמעט 400% ונופלת היום ב-60%
הרשויות דובאי מחפשות פתרונות - הם החלו בהרחבת הרחבת המטרו של דובאי – קו הרכבת האוטונומי הארוך בעולם יורחב בהשקעה של 5 מיליארד דולר. הם החלו ליישם כבישי אגרה, מסלולים לאופניים והם מתכננים את פרויקט המונית המעופפת שאמור להיות מושק בעוד כשנתיים וחצי. זזה אמור להיות פרויקט מוביל בעולם ומבחן בעצם לתחום המוניות המעופפות. עם זאת, לא ברור עדיין התמחור הכלכלי והאם באמת זה יהיה שירות שיכלול גם את התושבים הזרים ובני המקום שאינם מהשכבות העליונות.
.jpg)
שיא של יותר מעשור: הנחושת מזנקת ומובילה את הראלי העולמי במתכות
שיבושי היצע, ציפיות להרחבה כלכלית בסין, היחלשות הדולר וחששות ממכסים בארה״ב דוחפים את מחירי הנחושת לשיאים היסטוריים ולעלייה שנתית של מעל 40%
שוק המתכות העולמי מסיים את השנה בעליות שערים, כאשר הנחושת נמצאת במוקד לאחר שקבעה שיאי מחיר חדשים במספר בורסות מרכזיות. המתכת התעשייתית, הנחשבת סמן למצב הכלכלה העולמית, חצתה לראשונה את רף 12 אלף הדולר לטון וממשיכה להיסחר ברמות גבוהות במיוחד גם לאחר תיקונים קלים.
מחיר הנחושת זינק לשיא של כ־12,160 דולר לטון. מדובר בהמשך ישיר לראלי שנמשך מאז אוקטובר, ראלי שמעמיד את 2025 כאחת השנים החזקות ביותר לנחושת זה למעלה מעשור. העליות בנחושת משתלבות בגל רחב יותר של התחזקות בשוקי הסחורות. גם הזהב והכסף טיפסו לשיאים חדשים, על רקע מתיחות גיאופוליטית, ציפיות להקלה מוניטרית בארה״ב והיחלשות הדולר. עבור משקיעים רבים, שילוב זה מחזק את האטרקטיביות של מתכות הן כהשקעה והן כנכס גידור.
אנליסטים מציינים כי מחירי הנחושת מקבלים תמיכה גם מהציפייה לצעדים נוספים לעידוד הכלכלה הסינית. כל איתות להרחבה פיסקלית או מוניטרית בסין מתורגם במהירות לעליות במחירי מתכות תעשייתיות, בשל משקלה המרכזי של המדינה בצריכה העולמית.
ברקע העליות עומדים גם שיבושי היצע ממשיים. מאז אוקטובר אירעו תקלות חמורות במספר מכרות גדולים, שפגעו ביכולת הייצור והציפו מחדש חששות ממחסור. גם לפני אותם אירועים, אנליסטים כבר הזהירו כי הביקוש העתידי עלול לעלות על ההיצע בשנים הקרובות.
- "רנסנס" תעשייתי - מתכוננים לגל הבא
- המתיחות בין ארה"ב לסין משפיעה על שוק הסחורות והקדמה הטכנולוגית
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
שוק הנחושת צפוי להיכנס לגרעונות משמעותיים
בג׳פריס מעריכים כי גם בתרחיש של צמיחה עולמית מתונה, סביב 2% בשנה, שוק הנחושת צפוי להיכנס לגרעונות משמעותיים כבר במהלך השנה הקרובה. הערכה זו מחזקת את ההבנה כי הלחץ בשוק אינו זמני בלבד.
בריז'ט בארדו, צילום: רשתותבריז'יט בארדו הלכה לעולמה: מה ההון שצברה כוכבת העל?
אייקון התרבות הצרפתי, בריז'ט בארדו הלכה לעולמה היום בצרפת, והשאירה אחריה חותם תרבותי נצחי והון כלכלי לא מבוטל עבור שחקנית שהתפרנסה מאמנות בלבד
בריז’יט בארדו, אחת הדמויות האייקוניות בתולדות הקולנוע העולמי, הלכה לעולמה היום בגיל 91, כך נמסר בהודעה מטעם הקרן להגנת בעלי חיים שהקימה לפני ארבעה עשורים.
במהלך חייה, מהופעה בסרטים אייקוניים ועד לפעילות ציבורית משמעותית, בארדו ביססה מוניטין ככוכבת קולנוע בינלאומית, סמל מין של שנות ה-50 וה-60, אך גם כאחת הפועלות הבולטות בעולם לזכויות בעלי חיים.
סמל תרבותי של דור
בריז’יט מאריה־פרנסואז בארדו נולדה בפריז ב-1934 למשפחה מבוססת והחלה את דרכה כדוגמנית כבר בגילאי ההתבגרות כאשר הופיעה על שער המגזין ELLE . הופעת הפריצה היה בסרט "ואלוהים ברא את האישה" שביים אז בעלה הראשון, רוז’'ה ואדים, תפקיד שהפך אותה לסמל מין בינלאומי ולשחקנית המרוויחה ביותר בצרפת לאותה תקופה. מעבר לתדמית, בארדו גילמה דמויות מורכבות במספר רב של סרטים בולטים כגון 'האמת', 'הגוף והלב', 'ויוה מריה' ועוד. בארדו גם היתה לדמות השראה עבור אמנים ויוצרים חשובים, לא רק בסרטים אלא גם בתרבות הפופולרית כולה, כמו האמן האמריקני אנדי וורהול שיצר דיוקן אייקוני בדמותה והזמר יוצר הצרפתי-יהודי סרז' גינזבורג, עימו הייתה במערכת יחסית וגם הקליטה שירים.
עם פרישתה מהקולנוע בשנת 1973, בגיל 39 בלבד, היא נקטה צעד לא אופייני לכוכבים: היא ויתרה, לפחות באופן רשמי על המשך השתתפותה בהפקות מסחריות על מנת להתמקד במאבק למען זכויות בעלי חיים.
לאחר פרישתה מהקולנוע, בארדו הקדישה את עצמה כמעט לגמרי לפעילות למען זכויות בעלי חיים. הקרן שייסדה הביאה לפתרונות מעשיים להצלת מינים בסכנת הכחדה, הקמת מקלטים וחינוך ציבורי, והפכה לגוף מוכר גם מחוץ לצרפת. פעילות זו ושמרה על מעמדה הציבורי גם בשנותיה האחרונות.
- ״אווטאר אש ואפר״ מוביל בעולם, ובוול סטריט בוחנים את דיסני דרך הדוחות
- האם הסרט החדש על בובת ברבי המיתולוגית יכול להכניס לכם כסף?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
בשנים האחרונות חלה החמרה במצבה הבריאותי, כולל מספר אשפוזים, אך עד היום האחרון חיה בארדו שמרה על מעמדה האייקוני כשחקנית צרפתיה וגם כפעילה חברתית למען בעלי חיים
