יואן סין
צילום: רוי שיינמן

תקועים בבוץ - האינפלציה בסין חזרה לטריטוריה שלילית

סין לא מצליחה לצאת מהמשבר והאינפלציה חזקה לטריטוריה שלילית לראשונה אחרי שנה וחודש, הצריכה המקומית נחלשת, ומלחמת הסחר מול ארה"ב מתעצמת; הממשל מנסה לבלום את ההידרדרות, אך קשה לדעת אם הצעדים שהיא נוקטת יספיקו בכדי להחזיר את הכלכלה לצמיחה

רוי שיינמן |
נושאים בכתבה סין טראמפ

האינפלציה בסין ירדה בחזרה לטריטוריה השלילית בפברואר. מדד המחירים לצרכן (CPI) נפל ב-0.7% לעומת השנה שעברה, לאחר עלייה של 0.5% בינואר - ירידה חדה יותר מהציפיות המוקדמות של הכלכלנים. הנתון הזה לא רק מעיד על חולשה בצריכה המקומית, אלא גם על הקושי של הממשל להוציא את הכלכלה מההאטה שבה היא שקועה.


הירידה במדד נובעת בעיקר מירידת מחירים במזון, אלכוהול וטבק, אך גם מסנטימנט שלילי בקרב הצרכנים, שמעדיפים לחסוך על פני להוציא. במקביל, מדד המחירים ליצרן (PPI) ממשיך לרדת, כשהוא רושם תשעה חודשי התכווצות רצופים, סימן נוסף ללחץ המתמשך על הסקטור התעשייתי בסין.


הצמיחה נחלשת - והממשל נערך

על רקע הנתונים החלשים, ממשלת סין קבעה יעד צמיחה של כ-5% לשנת 2025 - יעד שאפתני בהתחשב בהאטה הכלכלית, הירידה בצריכה המקומית וההסלמה במלחמת הסחר עם ארה"ב. במקביל, הונמך יעד האינפלציה ל-2% בלבד - הרמה הנמוכה ביותר זה למעלה משני עשורים, מה שמעיד על החשש מאינפלציה חלשה מדי שעלולה להכביד עוד יותר על הכלכלה.


סין מתמודדת עם מציאות מורכבת: מצד אחד, הממשלה מנסה לשמר צמיחה באמצעות השקעות ותמריצים, אך מצד שני, הירידה באינפלציה מאותתת על בעיות מבניות עמוקות יותר - כמו אמון צרכנים ירוד, האטה בביקושים ושוק עבודה מתכווץ.


על כל הבעיות המקומיות של סין מתווסף גורם נוסף: ארצות הברית. מאז שטראמפ חזר לבית הלבן הלחץ על סין גדל משמעותית, כאשר כרגע המכסים האמריקאים על ייבוא מסין עומדים כבר על 20%. 


החששות בסין באו לידי ביטוי גם בפתיחה חלשה לשנה בשוק ההון, עד שהממשלה התערבה, כאשר הרשויות הסיניות נקטו בצעד חריג: הן הורו לקרנות נאמנות להגביל מכירות מניות ולהגביר רכישות, בניסיון למנוע קריסה בשוק. הצעדים האלה ממחישים עד כמה הממשלה לוקחת ברצינות את הניסיון לבלום את ההידרדרות, אך גם מעידים על בעייתיות עמוקה יותר - שוק הון לא יציב, שמתנהל תחת פיקוח הדוק של הממשל ולא לפי כוחות השוק.


האם הכלכלה הסינית יכולה להתאושש?

האם סין תוכל להיחלץ מהמשבר הכלכלי הנוכחי? התשובה לא ברורה. מצד אחד, הממשל מחויב לעידוד הצריכה המקומית, למניעת נפילות בשוקי ההון ולשמירה על יציבות המטבע. מצד שני, ישנם אתגרים מבניים עמוקים שמקשים על התאוששות מהירה: גידול החוב הלאומי, הזדקנות האוכלוסייה, מתחים גיאופוליטיים, ובעיקר - חוסר אמון בקרב הצרכנים והמשקיעים.

קיראו עוד ב"גלובל"


היעד של 5% צמיחה עשוי להיות קשה להשגה, במיוחד אם מלחמת הסחר מול ארה"ב תסלים ואם משבר הנדל"ן יחריף. הכלכלה הסינית נמצאת בנקודת מפנה קריטית, שבה עליה להחליט כיצד להתמודד עם האתגרים הפנימיים והחיצוניים - מבלי לאבד את השליטה.

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
אבישי אברהמי וויקס
צילום: אלן צצקין

עובדי Wix הפסידו 400 מיליון דולר; כל עובד איבד 110 אלף דולר

כשהנהלת החברה, אבישי אברהמי, ניר זוהר וליאור שמש, מימשו בעשרות מיליוני דולרים - הם ידעו מה שהם עושים; רוב העובדים "אכלו אותה"

מנדי הניג |
נושאים בכתבה וויקס

מניית וויקס Wix Wix.com -3.98%  התחילה את השנה במחיר של 215 דולר, שווי של 12 מיליארד דולר ועם תקוות גדולות אחרי שזינקה ב-90% בשנה. הנהלת החברה ביטלה את חששות המשקיעים מתחרות מחברות שיאמצו AI כדי להתחרות ביכולת בניית האתרים של וויקס, וטענה שמדובר בפלטפורמה שלא ניתנת להחלפה. האנליסטים החמיאו והמגמה נראתה חיובית. בפועל, זו היתה אחת השנים הגרועות של החברה (בינתיים) כשהמניה נופלת ב-55% מהמחיר בתחילת השנה ל-95 דולר. השווי ירד ל-5.3 מיליארד דולר. 

הנהלה אולי יהירה, אולי מנותקת שלא הבינה את גודל האירוע, ואולי ניסתה להחביא את הבעיה. אנליסטים הלכו שבי אחריה. התעוררות מאוחרת ורכישת סטארטאפ בן כמה חודשים עם 2-3 עובדים במחיר של 80 מיליון דולר סימנה מפנה. רכישת סטארט אפ של AI שיכול לפתוח את הדרך לחברה שתקועה במירוץ ה-AI הוא סימן לכישלון בדרך עד כה. תחליטו - אתמול הייתם בטוחים בכיוון ופתאום אתם בהיסטריה? ובכל זאת, השוק אהב את הרכישה. למרות שזו היתה, בין השורות, הודאה ברורה בטעות ובהתעוררות מאוחרת. עברו כמה חודשים והובן באופן ברור - החברה לא צומחת, הרכישה מוסיפה לה צמיחה חיצונית, אבל הפעילות המסורתית בבעיה. הסיפור האמיתי נחשף. 

כל חברות התוכנה נמצאות בבעיה - יש פוטנציאל תחרות ענק מצד ה-AI. פיתוחי תוכנה שלקח שנים להרים אותם, יכולים להיות מוכנים היום בימים ושבועות. נכון, חברה זה לא רק מוצר התוכנה, זה הרבה מסביב - תפעול, שיווק, לקוחות, אבל המוצר זה העיקר. האלטרנטיבות AI יכולות להוביל להחלפה של מוצרי וויקס ויכולות להביא לתחרות על המחיר. בכל מצב זה הפסד לוויקס, והשוק הפנים שיש בעיה קשה בדוחות האחרונים לפני כשבוע - וויקס התרסקה אבל "הכתובת הייתה על הקיר": איך יכולתם לדעת שהיא במצוקה?



ניר זוהר וליאור שמש, מכרו בזמן
ניר זוהר וליאור שמש, מכרו בזמן - קרדיט: אלן צצקין



המנהלים - אבישי אברהמי, ניר זוהר וליאור שמש מכרו מניות בכמויות גדולות בכל השנה האחרונה. עשו בשכל. אבל תראו מה קרה לעובדים - אלו החזיקו במניות  חסומות (RSUs) שניתנות כחלק מהשכר השוטף והם הפסידו סדר גודל של 400 מיליון דולר. בתחילת השנה הם החזיקו 3.34 מיליון מניות כשכל מניה היתה שווה כאמור 215 דולר. מדובר על ערך של 718 מיליון דולר. כעת זה שווה 318 מיליון דולר.

אילון מאסק וג'נסן הואנג (אנבידיה)אילון מאסק וג'נסן הואנג (אנבידיה)

מאסק חושף: טסלה מרחיבה את פיתוח שבבי ה-AI שלה

חברת הרכבים החשמליים מעבירה יותר מפיתוח השבבים לתוך החברה, מגדילה את קצב התכנון ומבססת שיתופי פעולה ייעודיים לייצור, במטרה להפחית תלות בספקים חיצוניים ולתמוך בפרויקטי הנהיגה האוטונומית והרובוטיקה שלה

אדיר בן עמי |
נושאים בכתבה אילון מאסק טסלה

טסלה Tesla -1.05%  מתחילה לחשוף חלק מפעילות הפיתוח הפנימית שלה בתחום שבבי הבינה המלאכותית. אילון מאסק ציין לאחרונה כי החברה מפעילה צוות שעוסק בתכנון שבבים כבר תקופה ממושכת, וכי השבבים שתוכננו בתוך החברה שולבו ברכבים ובמרכזי הנתונים שלה בהיקף של מיליוני יחידות.


המידע שמאסק פרסם מצביע על מהלך ארוך טווח שמטרתו צמצום תלות בספקי חומרה חיצוניים, בעיקר בתחומי הנהיגה האוטונומית והרובוטיקה. לפי מאסק, הדור הנוכחי המותקן ברכבים הוא AI4, פיתוח שבב AI5 נמצא בשלב סיום, והחלה עבודה ראשונית על AI6. הוסיף שהחברה שואפת להציג שבב חדש מדי שנה. כדי לקדם את הפעילות הזו, טסלה פתחה מסלול גיוס למהנדסי סיליקון. החברה מחפשת מועמדים בעלי ניסיון מוכח בתכנון שבבים ובשילוב כלים מבוססי AI בתהליכי הפיתוח. מדובר בתחום שהופך לרלוונטי עבור חברות המפתחות מערכות חישוב ייעודיות.


במקביל, טסלה ממשיכה להישען על יכולות ייצור של חברות שבבים גדולות. סמסונג הודיעה בקיץ כי חתמה עם טסלה על הסכם הכולל ייצור שבבי AI בהיקף של 16.5 מיליארד דולר, לצד הקמת מתקן ייעודי בטקסס. החוזה אמור לספק לטסלה קיבולת ייצור מתאימה לקצבי העבודה שהיא מתכננת.


מאסק חיבר בין פיתוח השבבים החדשים לבין השאיפה להרחבת הפרויקטים הרובוטיים של החברה, ובראשם רובוט "אופטימוס". לפי טסלה, אותה תשתית חומרה תשמש גם למערכות רכב וגם למערכות רובוטיות, מה שמחייב תכנון שמותאם לטווח שימושים רחב. המהלכים של טסלה מתרחשים בתקופה שבה חברות רכב וטכנולוגיה מנסות לבנות שבבים מותאמים לדרישות החישוב הייחודיות שלהן. הביקוש לגישה ישירה לפיתוח חומרה גובר, בין היתר בשל עומסים על שרשרות אספקה ועלויות גבוהות של רכיבי צד־שלישי.


העיסוק הגובר של טסלה בתכנון שבבים אינו מבטל את השימוש במודלים חיצוניים, אך הוא מאפשר לה לבחון חלופות שמעניקות שליטה טובה יותר על תצורת החומרה ומחזורי העדכון שלה. בטווח הארוך, החברה תוכל להעריך אם פיתוח פנימי תורם ליציבות המוצרים ולעלויות הייצור.


שיתוף הפעולה עם סמסונג