יואן סין
צילום: רוי שיינמן

תקועים בבוץ - האינפלציה בסין חזרה לטריטוריה שלילית

סין לא מצליחה לצאת מהמשבר והאינפלציה חזקה לטריטוריה שלילית לראשונה אחרי שנה וחודש, הצריכה המקומית נחלשת, ומלחמת הסחר מול ארה"ב מתעצמת; הממשל מנסה לבלום את ההידרדרות, אך קשה לדעת אם הצעדים שהיא נוקטת יספיקו בכדי להחזיר את הכלכלה לצמיחה

רוי שיינמן |
נושאים בכתבה סין טראמפ

האינפלציה בסין ירדה בחזרה לטריטוריה השלילית בפברואר. מדד המחירים לצרכן (CPI) נפל ב-0.7% לעומת השנה שעברה, לאחר עלייה של 0.5% בינואר - ירידה חדה יותר מהציפיות המוקדמות של הכלכלנים. הנתון הזה לא רק מעיד על חולשה בצריכה המקומית, אלא גם על הקושי של הממשל להוציא את הכלכלה מההאטה שבה היא שקועה.


הירידה במדד נובעת בעיקר מירידת מחירים במזון, אלכוהול וטבק, אך גם מסנטימנט שלילי בקרב הצרכנים, שמעדיפים לחסוך על פני להוציא. במקביל, מדד המחירים ליצרן (PPI) ממשיך לרדת, כשהוא רושם תשעה חודשי התכווצות רצופים, סימן נוסף ללחץ המתמשך על הסקטור התעשייתי בסין.


הצמיחה נחלשת - והממשל נערך

על רקע הנתונים החלשים, ממשלת סין קבעה יעד צמיחה של כ-5% לשנת 2025 - יעד שאפתני בהתחשב בהאטה הכלכלית, הירידה בצריכה המקומית וההסלמה במלחמת הסחר עם ארה"ב. במקביל, הונמך יעד האינפלציה ל-2% בלבד - הרמה הנמוכה ביותר זה למעלה משני עשורים, מה שמעיד על החשש מאינפלציה חלשה מדי שעלולה להכביד עוד יותר על הכלכלה.


סין מתמודדת עם מציאות מורכבת: מצד אחד, הממשלה מנסה לשמר צמיחה באמצעות השקעות ותמריצים, אך מצד שני, הירידה באינפלציה מאותתת על בעיות מבניות עמוקות יותר - כמו אמון צרכנים ירוד, האטה בביקושים ושוק עבודה מתכווץ.


על כל הבעיות המקומיות של סין מתווסף גורם נוסף: ארצות הברית. מאז שטראמפ חזר לבית הלבן הלחץ על סין גדל משמעותית, כאשר כרגע המכסים האמריקאים על ייבוא מסין עומדים כבר על 20%. 


החששות בסין באו לידי ביטוי גם בפתיחה חלשה לשנה בשוק ההון, עד שהממשלה התערבה, כאשר הרשויות הסיניות נקטו בצעד חריג: הן הורו לקרנות נאמנות להגביל מכירות מניות ולהגביר רכישות, בניסיון למנוע קריסה בשוק. הצעדים האלה ממחישים עד כמה הממשלה לוקחת ברצינות את הניסיון לבלום את ההידרדרות, אך גם מעידים על בעייתיות עמוקה יותר - שוק הון לא יציב, שמתנהל תחת פיקוח הדוק של הממשל ולא לפי כוחות השוק.


האם הכלכלה הסינית יכולה להתאושש?

האם סין תוכל להיחלץ מהמשבר הכלכלי הנוכחי? התשובה לא ברורה. מצד אחד, הממשל מחויב לעידוד הצריכה המקומית, למניעת נפילות בשוקי ההון ולשמירה על יציבות המטבע. מצד שני, ישנם אתגרים מבניים עמוקים שמקשים על התאוששות מהירה: גידול החוב הלאומי, הזדקנות האוכלוסייה, מתחים גיאופוליטיים, ובעיקר - חוסר אמון בקרב הצרכנים והמשקיעים.

קיראו עוד ב"גלובל"


היעד של 5% צמיחה עשוי להיות קשה להשגה, במיוחד אם מלחמת הסחר מול ארה"ב תסלים ואם משבר הנדל"ן יחריף. הכלכלה הסינית נמצאת בנקודת מפנה קריטית, שבה עליה להחליט כיצד להתמודד עם האתגרים הפנימיים והחיצוניים - מבלי לאבד את השליטה.

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיותמוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות

"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"

מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”

רן קידר |

הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי". 

לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית. 

הדיון מסתכל אחורה 

הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב". 

שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה. 

תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות” 

יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.” 

המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית 

הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות. 

בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”. 

אלבום שירי KPOP Demon Hunters. קרדיט: רשתות חברתיותאלבום שירי KPOP Demon Hunters. קרדיט: רשתות חברתיות

להיט האנימציה של נטפליקס שובר שיאים

"KPop Demon Hunters" הפך לסרט המצליח ביותר בתולדות נטפליקס, עם מאות מיליוני צפיות, להיטי מוזיקה והיסטריה ברשתות והוא בדרך להיות היקום הקולנועי הראשון של החברה; למה המרצ'נדייז מתעכב? ומה גרם לסוני למכור את הזכויות?

רן קידר |
נושאים בכתבה נטפליקס סוני

נטפליקס Netflix, Inc 0.61%   רגילה להפתיע את הוליווד, אבל הפעם גם החברה בעצמה הופתעה מההצלחה. סרט האנימציה “KPop Demon Hunters”, שעלה לשירות הסטרימינג בקיץ האחרון, הפך תוך שבועות לא רק לשובר צפיות אלא גם לתופעה תרבותית עולמית: סיפור על שלוש כוכבות קיי-פופ (מוזיקת פופ קוריאנית) שנלחמות בשדים הפך לשיחת היום ברשתות, לפסקול השנה ולמכונת כסף חדשה עבור נטפליקס, ואולי, לראשונה בתולדותיה, גם לבסיס ליקום קולנועי עצמאי בבעלותה.

על פי נתוני החברה, הסרט נצפה כבר ביותר מ-325 מיליון פעמים, והיה בראש טבלת הצפיות העולמית במשך יותר מארבעה חודשים ברציפות. ארבעה שירים מתוך פס הקול: Golden, Your Idol, Soda Pop ו-How It’s Done, נכנסו יחד לעשיריית הבילבורד, הישג חסר תקדים עבור סרט אנימציה, ובטח כזה שאינו מבית דיסני או פיקסאר. הקונספט, ששילב אסתטיקה קוריאנית, אנרגיה של קיי-פופ ועלילה פמיניסטית, כבש גם את הקהל הצעיר וגם את המבוגרים שנכנעו לוויב הויראלי.

איפה המרצ'נדייז? 

אך דווקא בשיא ההצלחה, מעריצים רבים, ובעיקר הורים שמנסים להשיג מתנות לחגים, מגלים כי צעצועים ובובות של הדמויות האהובות לא קיימים עדיין בשוק. לפי הדיווחים, רוב המוצרים, כלומר בובות ודמויות, צעצועים רכים וערכות משחק, לא יהיו זמינים לפני הרבעון הראשון או השני של 2026, כמעט שנה לאחר שהסרט יצא.

הסיבה? אף אחד לא צפה את גודל ההיסטריה. נטפליקס אמנם הציגה את הסרט בפני קמעונאים וחברות צעצועים כבר בשלב מוקדם, אך אלה גילו ספקנות כלפי סרט אנימציה מקורי ללא מותג קיים מאחוריו. אחרי כישלונות קודמים בז’אנר, כמו "אלמנטלי" (Elemental) של פיקסאר ו-"סיפור הברווזים" (Migration) של יוניברסל, הרשתות לא מיהרו להזמין מוצרים למדפים. רק אחרי שהסרט שבר שיאי צפייה ומכר מיליוני עותקים של פס הקול, ההצלחה חילחלה גם לתעשיית הצעצועים.

במהלך חסר תקדים, שתי ענקיות התחום, מאטל Mattel, Inc 0.32%   (יצרנית ברבי) והאזברו Hasbro Inc.  (המוכרת ממותגים כמו הרובוטריקים ומיי ליטל פוני) חתמו על הסכם משותף להחזיק בזיכיון הייצור: מאטל תפתח את קו הבובות, הדמויות והמשחקים, ואילו האסברו תטפל בצעצועים הרכים ובמרצ’נדייז הנלווה. “זה הפרויקט שהוקם במהירות הגבוהה ביותר בתולדות מאטל”, אמר סגן נשיא לשיתופי פעולה בידוריים בחברה. לדבריו, הביקוש העצום גרם לצוותים “לעבוד סביב השעון” כדי להוציא את המוצרים עד תחילת השנה הבאה.