יואן סין
צילום: רוי שיינמן

תקועים בבוץ - האינפלציה בסין חזרה לטריטוריה שלילית

סין לא מצליחה לצאת מהמשבר והאינפלציה חזקה לטריטוריה שלילית לראשונה אחרי שנה וחודש, הצריכה המקומית נחלשת, ומלחמת הסחר מול ארה"ב מתעצמת; הממשל מנסה לבלום את ההידרדרות, אך קשה לדעת אם הצעדים שהיא נוקטת יספיקו בכדי להחזיר את הכלכלה לצמיחה

רוי שיינמן |
נושאים בכתבה סין טראמפ

האינפלציה בסין ירדה בחזרה לטריטוריה השלילית בפברואר. מדד המחירים לצרכן (CPI) נפל ב-0.7% לעומת השנה שעברה, לאחר עלייה של 0.5% בינואר - ירידה חדה יותר מהציפיות המוקדמות של הכלכלנים. הנתון הזה לא רק מעיד על חולשה בצריכה המקומית, אלא גם על הקושי של הממשל להוציא את הכלכלה מההאטה שבה היא שקועה.


הירידה במדד נובעת בעיקר מירידת מחירים במזון, אלכוהול וטבק, אך גם מסנטימנט שלילי בקרב הצרכנים, שמעדיפים לחסוך על פני להוציא. במקביל, מדד המחירים ליצרן (PPI) ממשיך לרדת, כשהוא רושם תשעה חודשי התכווצות רצופים, סימן נוסף ללחץ המתמשך על הסקטור התעשייתי בסין.


הצמיחה נחלשת - והממשל נערך

על רקע הנתונים החלשים, ממשלת סין קבעה יעד צמיחה של כ-5% לשנת 2025 - יעד שאפתני בהתחשב בהאטה הכלכלית, הירידה בצריכה המקומית וההסלמה במלחמת הסחר עם ארה"ב. במקביל, הונמך יעד האינפלציה ל-2% בלבד - הרמה הנמוכה ביותר זה למעלה משני עשורים, מה שמעיד על החשש מאינפלציה חלשה מדי שעלולה להכביד עוד יותר על הכלכלה.


סין מתמודדת עם מציאות מורכבת: מצד אחד, הממשלה מנסה לשמר צמיחה באמצעות השקעות ותמריצים, אך מצד שני, הירידה באינפלציה מאותתת על בעיות מבניות עמוקות יותר - כמו אמון צרכנים ירוד, האטה בביקושים ושוק עבודה מתכווץ.


על כל הבעיות המקומיות של סין מתווסף גורם נוסף: ארצות הברית. מאז שטראמפ חזר לבית הלבן הלחץ על סין גדל משמעותית, כאשר כרגע המכסים האמריקאים על ייבוא מסין עומדים כבר על 20%. 


החששות בסין באו לידי ביטוי גם בפתיחה חלשה לשנה בשוק ההון, עד שהממשלה התערבה, כאשר הרשויות הסיניות נקטו בצעד חריג: הן הורו לקרנות נאמנות להגביל מכירות מניות ולהגביר רכישות, בניסיון למנוע קריסה בשוק. הצעדים האלה ממחישים עד כמה הממשלה לוקחת ברצינות את הניסיון לבלום את ההידרדרות, אך גם מעידים על בעייתיות עמוקה יותר - שוק הון לא יציב, שמתנהל תחת פיקוח הדוק של הממשל ולא לפי כוחות השוק.


האם הכלכלה הסינית יכולה להתאושש?

האם סין תוכל להיחלץ מהמשבר הכלכלי הנוכחי? התשובה לא ברורה. מצד אחד, הממשל מחויב לעידוד הצריכה המקומית, למניעת נפילות בשוקי ההון ולשמירה על יציבות המטבע. מצד שני, ישנם אתגרים מבניים עמוקים שמקשים על התאוששות מהירה: גידול החוב הלאומי, הזדקנות האוכלוסייה, מתחים גיאופוליטיים, ובעיקר - חוסר אמון בקרב הצרכנים והמשקיעים.

קיראו עוד ב"גלובל"


היעד של 5% צמיחה עשוי להיות קשה להשגה, במיוחד אם מלחמת הסחר מול ארה"ב תסלים ואם משבר הנדל"ן יחריף. הכלכלה הסינית נמצאת בנקודת מפנה קריטית, שבה עליה להחליט כיצד להתמודד עם האתגרים הפנימיים והחיצוניים - מבלי לאבד את השליטה.

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
ה-SU7 של שיואמי. קרדיט: רשתות חברתיותה-SU7 של שיואמי. קרדיט: רשתות חברתיות

תוך פחות משנתיים, שיאומי רווחית יותר מטסלה

19 חודשים בלבד אחרי השקת הסדאן החשמלית SU7, חטיבת הרכב וה-AI של שיאומי מייצרת רווח רבעוני של כ-98 מיליון דולר, הרבה לפני טסלה ואחרים בענף; האקוסיסטם, המותג והיעילות הובילו לרווחיות מהירה

רן קידר |
נושאים בכתבה שיאומי טסלה

שיאומי ממשיכה להפתיע את תעשיית הרכב החשמלי, כאשר חטיבת ה-EV והבינה המלאכותית שלה מסכמת את הרבעון השלישי עם רווח של כ-98 מיליון דולר, פחות משנתיים לאחר שהשיקה את הסדאן החשמלית SU7. החברה הגיע לאיזון משמעותית מהר יותר מהמתחרות, היות וטסלה נזקקה ליותר מחמש שנים עד שהציגה רווח רבעוני ראשון, ולי-אוטו הגיעה לכך רק אחרי כשנתיים. בעידן שבו רוב הסטארט-אפים בתחום שורפים מזומנים לאורך שנים, שיאומי נכנסת לתמונה עם יתרון מבני יוצא דופן: קהל עצום של משתמשים קיימים, אמון מותג גבוה, ואקו-סיסטם שמחברת את העולם הדיגיטלי של הלקוחות עם עולם הרכב החדש.

כוחו של הרגל 

הכניסה של שיאומי לעולם הרכב מתבססת על נכסים שהחברות המסורתיות פשוט אינן מחזיקות. מאות מיליוני משתמשים שכבר רכשו סמארטפונים, שעונים חכמים ומוצרים ביתיים של החברה הפכו לקהל טבעי לשלב הבא: הרכב החשמלי. עבורם, עליית המדרגה מרכישת טלפון לרכישת רכב לא מצריכה שינוי תודעתי גדול: הם כבר נמצאים עמוק באקוסיסטם של שיאומי, סומכים על המותג ורגילים לממשקיו. בנוסף, הארכיטקטורה מבוססת התוכנה של רכבי החברה מאפשרת לה לייצר מקורות הכנסה נוספים מתוך מערכות הרכב, בדומה למודלים שמוכרים מעולם המובייל. כך נוצרת סביבה שבה עלות גיוס הלקוח כמעט אפסית, וזה יתרון אדיר לחברה, בענף שבדרך כלל משלם סכומי עתק על כל לקוח חדש.

האסטרטגיה המנצחת: דגם יחיד והשקה שמתנהלת כמו מוצר אלקטרוני

שיאומי אימצה גישה שונה לחלוטין מהמקובל בענף הרכב. במקום להשיק מספר רחב של דגמים ולחלק משאבים בין פיתוחים מקבילים, היא התמקדה בדגם אחד ויחיד, ה-SU7, וטיפלה בו כמו מוצר אלקטרוני מהונדס היטב. שרשרת אספקה הדוקה, שליטה גבוהה ברכיבים קריטיים ותכנון השקה המדמה את עולם הסמארטפונים יצרו ביקוש גדול כבר מהרגע הראשון. וברגע שהחברה עמדה ביעדי הביקוש, היא היתה יכולה להתמקד ברווחיות ולא בהגדלת נפח מכירות, ובכך חסכה שנים של הפסדים שמאפיינות את רוב הכניסות החדשות לענף הרכב.

ה-YU7: הדגם השני שהפך להצלחה מסחררת בתוך שעות

כמעט בלי להתאמץ, דגם ה-SUV השני של החברה, YU7, הפך במחצית 2025 לאחד הסיפורים החמים בשוק הרכב הסיני. בתוך שעות ספורות מקבלת ההזמנות כבר נרשמו כ-289 אלף הזמנות, נתון שממחיש כיצד מותג טכנולוגיה מצליח לייצר באזז שהמתחרות מתקשות לשחזר. ההתרחבות הזו הפכה את פעילות הרכב של שיאומי לאחת המרכזיות בחברה, כאשר יותר מרבע מהכנסות הקבוצה כבר מגיעות ממנה, הרבה מעבר לזרוע ה-IoT ההיסטורית.

לצד האופטימיות, הענף הסיני כולו נכנס לתקופה מאתגרת. הממשלה מתכוונת לצמצם את הטבת המס על רכבים חשמליים והיברידיים, והמשך סבסוד הטרייד-אין עדיין לא מובטח. כבר באוקטובר הורגשו ירידות במכירות הרכב, ושיאומי נאלצה לפעול כדי למזער פגיעה בביקוש. החברה מציעה ללקוחות הנחת גישור של עד כ-2,100 דולר למי שיזמין רכב עד סוף נובמבר ויקבל אותו במהלך 2026, צעד שמעודד הזמנות אך בהכרח יפגע במרווחי הרווח.

וורנר ברוסוורנר ברוס

מי תשתלט על וורנר ברוס? 3 מתחרות הגישו הצעות

פרמאונט, קומקאסט ונטפליקס הגישו הצעות לרכישת וורנר ברוס דיסקברי - כל אחת עם גישה שונה, וגם - 10 עובדות על וורנר ברוס שכנראה לא ידעתם

עמית בר |

חברת וורנר ברוס דיסקברי, הבעלים של אולפני הסרטים והטלוויזיה האגדיים וורנר ברוס ושל שירות הסטרימינג HBO Max, הפכה באחרונה ליעד אסטרטגי מבוקש עבור שלושה שחקנים מרכזיים בענף המדיה: פרמאונט, קומקאסט ונטפליקס.

לפי דיווחים, שלוש החברות הגישו הצעות רכישה לא מחייבות, כאשר וורנר דיסקברי מקווה להשלים את תהליך הבחינה עד לסוף השנה. עם זאת, המורכבות הרגולטורית והמבנה העסקי של וורנר, הכולל גם ערוצי כבלים כמו CNN, TNT ו-Food Network, הופכים את העסקה לאתגר לא קטן.

מבין המציעות, רק פרמאונט מתעניינת ברכישת כלל נכסי החברה, כולל האולפנים, שירותי הסטרימינג וערוצי הכבלים. לעומתה, נטפליקס וקומקאסט מבקשות לרכוש רק את חטיבת האולפנים והשירותים הדיגיטליים – ללא ערוצי הכבלים.

העניין הגובר ברכישת וורנר מגיע על רקע יוזמה פנימית של החברה לפצל את נכסיה לשתי חברות, אחת שתתמקד באולפנים ובסטרימינג, והשנייה שתאגד את ערוצי הכבלים. המהלך נועד לפשט את המבנה ולאפשר מיזוגים או רכישות גמישות יותר.

פרמאונט כבר הגישה שלוש הצעות קודמות כאשר האחרונה עמדה על כ-23.50 דולר למניה, והייתה אמורה להתבצע בעיקר במזומן. במקביל, קומקאסט ונטפליקס בוחנות רכישה ממוקדת ללא התחייבות מלאה לכלל הפעילויות.