מכה נוספת: מכירות טסלה בגרמניה צנחו ב-76%

מניית יצרנית הרכבים האמריקאית נפלה ב-31% מתחילת השנה; בוול-סטריט מצביעים על שילוב של התבטאויות פוליטיות ואתגרים תפעוליים

אדיר בן עמי | (5)

רישומי רכבי טסלה Tesla 1.39%  בגרמניה צנחו בחדות בחודש שעבר, בעקבות תמיכתו הפומבית של המנכ"ל אילון מאסק במפלגת הימין הקיצוני בבחירות הפדרליות המתוחות במדינה. לפי נתוני רשות התחבורה הפדרלית הגרמנית, המכירות צנחו ב-76% לרמה של 1,429 מכוניות בלבד.


הנתונים המדאיגים עומדים בניגוד חד למגמה הכללית בשוק הרכב החשמלי הגרמני, שדווקא רשם עלייה של 31% ברישומי רכבים חשמליים בחודש פברואר. פער זה מחדד את ההשפעה השלילית שנגרמה ככל הנראה בשל התערבותו הפוליטית של מאסק.


בחודשים שקדמו לבחירות שנערכו ב-23 בפברואר, מאסק הביע תמיכה פומבית במפלגת "אלטרנטיבה לגרמניה" (AfD), מפלגת ימין קיצוני הידועה בעמדותיה האנטי-הגירה והפרו-רוסיות, ובביקורתה החריפה על הממסד הפוליטי הגרמני. אמנם המפלגה זינקה למקום השני בבחירות, אך הקנצלר המיועד פרידריך מרץ הבטיח להרחיק את המפלגה מכל השפעה ממשלתית.


המצב בגרמניה משקף מגמה רחבה יותר של ירידות במכירות טסלה באירופה. בחודשיים הראשונים של 2025, מכירות החברה ירדו ב-71% בגרמניה וב-44% בצרפת - שני השווקים הגדולים ביותר לרכב חשמלי באיחוד האירופי.


טסלה מתחזקת בבריטניה

לעומת זאת, בבריטניה - שעקפה את גרמניה בשנה שעברה כשוק הרכב החשמלי הגדול ביותר באזור - רישומי טסלה דווקא עלו ב-11% בחודשיים הראשונים של השנה, בעיקר הודות לעלייה משמעותית בחודש פברואר.


מעבר לתמיכתו הפוליטית השנויה במחלוקת של מאסק, ישנם גורמים נוספים המשפיעים על ביצועי החברה בתחילת השנה. טסלה השעתה את הייצור במפעלים המייצרים את המודל Y - הרכב הפופולרי ביותר שלה - כדי לשדרג את קווי ההרכבה. צעד זה יגרום לעיכוב משמעותי עד שהחברה תוכל להגביר מחדש את הייצור של הרכב הפנאי-שטח, שעובר מתיחת פנים חמש שנים לאחר השקתו.


מפעל טסלה בגרינהיידה, מחוץ לברלין, הוא אחד המתקנים שיאבדו מספר שבועות של ייצור בגלל השינויים. המפעל הגרמני אמור לשמש כבסיס האסטרטגי של טסלה לשוק האירופי, אך ההשבתה הזמנית צפויה להקשות עוד יותר על התאוששות המכירות באזור.

קיראו עוד ב"גלובל"


החולשה בשוק הסיני

יצרנית הרכבים האמריקאית חווה האטה משמעותית בשוק הסיני, כאשר נתוני המכירות מינואר הצביעו על ירידה של 12% בהשוואה לשנה שעברה. הצניחה הזו בולטת במיוחד לאור העובדה שהשוק הסיני של הרכבים החשמליים ממשיך לצמוח בקצב מהיר, עם שיעור חדירה של 53% מכלל רכישות הרכב בפברואר. המצב מדאיג את המשקיעים, שכן סין מהווה שוק מפתח עבור טסלה.


בעוד טסלה מתקשה, המתחרות הסיניות רושמות צמיחה מרשימה. חברות כמו NIO, Li Auto ו-XPeng הציגו גידול חד במכירות, כשהבולטת ביניהן היא XPeng עם זינוק של 570% במסירות בפברואר. יחד, שלוש החברות הללו מכרו כמעט 70,000 רכבים בחודש אחד - גידול של 112% לעומת השנה שעברה. הנתונים הללו ממחישים את הפער המתרחב בין טסלה למתחרותיה הסיניות.


האתגר המרכזי של טסלה בסין הוא התחרות הגוברת מצד יצרניות מקומיות המציעות רכבים מתקדמים טכנולוגית ובמחירים נמוכים יותר. חברות כמו BYD, Geely ו-Changan מציעות דגמים חדשים ומושכים עם טכנולוגיות מתוחכמות וחוויית משתמש עדכנית. XPeng, למשל, משלבת בינה מלאכותית מתקדמת ותוכנות נהיגה אוטונומית, בעוד Li Auto מתמקדת בהיברידיים עם טווחי נסיעה משופרים. בעבר, טסלה נהנתה מיתרון חדשנות משמעותי, אך כיום הפער הזה הצטמצם באופן ניכר.


התחרות הולכת וגוברת

טסלה מתמודדת כאמור עם תחרות הולכת וגוברת, הן מיצרנים מקומיים ותיקים והן מחברות סיניות שנכנסות לשוק האירופי. חברת BYD הסינית אף עקפה את טסלה במכירות במספר שווקים אירופאיים בתחילת השנה, כשהיא מציעה מחירים תחרותיים במיוחד.


טסלה התמודדה גם עם מתקפות על תשתיות הרכבת בסביבת המפעל הגרמני שלה בחודש שעבר. קבוצת פעילים שלקחה אחריות על הצתת ציוד הצהירה ברשת שהיא מנסה למנוע מהחברה להרחיב את המפעל, מה שמוסיף מימד נוסף לאתגרים המקומיים.


בוול-סטריט מעריכים כי ההיצע המוגבל של דגמים מצד טסלה - המתבססת בעיקר על מודל Y ומודל 3 - הופך את החברה לפגיעה יותר בפני תחרות. בעוד יצרניות אירופאיות ואסיאתיות מרחיבות את היצע הרכבים החשמליים שלהן, טסלה מתקשה לשמור על היתרון התחרותי שנהנתה ממנו בשנים הקודמות.


האתגרים בשוק האירופי מהווים סיכון משמעותי לאסטרטגיה הגלובלית של טסלה, במיוחד לאור התחרות הגוברת גם בסין, השוק הגדול בעולם לרכבים חשמליים. האטה במכירות בשני השווקים המרכזיים האלה מגבירה את הלחץ על החברה להצליח בשוק האמריקאי.

תגובות לכתבה(5):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 4.
    למה לחרטט את הקוראים יוצא מודל Y חדש אז הקונים מחכים לו מי יקנה את הישן (ל"ת)
    אנונימי 06/03/2025 09:52
    הגב לתגובה זו
  • 3.
    אנונימי 06/03/2025 09:08
    הגב לתגובה זו
    ככה זה בכל אירופה ובאסיה.
  • 2.
    מספיק המציא שטויות לא נכונות! כולם מחכים למודל Y החדש בגלל זה לא קונים! למה לשקר אבל (ל"ת)
    מתן 06/03/2025 08:40
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    קשמין 06/03/2025 07:33
    הגב לתגובה זו
    לא קשור לימין הקיצוני גם בישראל טסלה התרסקה בטבלת המכירות מכרו מתחילת השנה פחות מ30 רכבים! זו הסיבה האמיתית שטראמפ מטיל מכסים על סין ומקסיקו שמייצרות רכבים חשמליים בניסיון להציל את מאסק
  • מה מה פתאום (ל"ת)
    המוזיז 06/03/2025 08:02
    הגב לתגובה זו
שווקים מסחר (AI)שווקים מסחר (AI)

"שער הדולר יירד, רמת התמחור של המניות היא בשיא היסטורי ברוב המבחנים"

בבנק אוף אמריקה חוששים בעיקר מחולשה בשער הדולר. סבורים שהמניות בשיא, אך לא משוכנעים לגבי הכיוון העתידי בשל זרימת כספים מסיבית לשווקים ובשל האינטרס של הממשל בארה"ב בבום ושגשוג של השווקים הפיננסים

רן קידר |
נושאים בכתבה שער הדולר

בבנק אוף אמריקה אומרים - זה הזמן להיות זהירים. "התשואות מתחילת השנה מרשימות - ביטקוין 27.5%, זהב 27.2%, מניות 14.7%, אג"ח קונצרני עד 8.2%, אג"ח ממשלתיות 7%". אלא שהדולר איבד קרוב ל-10%, לצד הנפט שירד ב-12.6%" מפרט בתחילת הדוח, מייקל הארטנט, האסטרטג הראשי של בנק אוף אמריקה שסבור ששער הדולר ימשיך לרדת. 

"אני רק מקווה שהשוק יעלה יותר מאשר המטבע ירד" הוא מוסיף ומעריך שהדולר לפני ירדית מדרגה נוספת. 

מדד S&P 500 בשיא 

מדד S&P 500, הגיע ליחס מחיר לערך בספרים (Price-to-Book) של 5.3x - שיא היסטורי. "יחס השווי לספרים של S&P 500 בשיא שמונע על ידי הקצאת 'הכל חוץ מאג"ח' ובום הבינה המלאכותית", מציין הארטנט. להשוואה, בשיא בועת הדוט-קום במרץ 2000, היחס עמד על 5.1x. בפברואר 2009, בשפל המשבר הפיננסי, היחס היה 1.6x בלבד.

"מדד S&P 500 נסחר ב-P/E קדימה של 22.5x - אחוזון 95 מאז 1988, P/E נגרר לעשור של 27.4x - אחוזון 98 מאז 1900, MSCI ללא ארה"ב ב-P/E קדימה של 14.7x - אחוזון 92 מאז 2006.

" מרווחי אג"ח השקעה אמריקאיות A+ ב-64 נקודות בסיס - אחוזון 98 ב-30 השנים האחרונות. במילים פשוטות, כמעט כל מדד הערכה שווי נמצא ברמות שיא קיצוניות היסטוריות, מה שמעלה את השאלה האם אכן 'הפעם זה שונה' כפי שנוהגים לומר בוול סטריט".


אינדיקטור Bull & Bear: אות ניטרלי ב-6.1 אך עם סימני אזהרה

אינדיקטור ה-Bull & Bear של בנק אוף אמריקה נשאר ברמה של 6.1, מה שמסמן עמדה ניטרלית. האינדיקטור, הנע בסקאלה מ-0 (פסימיות קיצונית) עד 10 (אופטימיות קיצונית), משלב מגוון רחב של אינדיקטורים כולל פוזיציות של קרנות גידור, טכניים של שוק האשראי, רוחב שוק המניות, זרימות למניות ואג"ח, ופוזיציות של משקיעים מוסדיים.

וול סטריט מסחר בורסה
צילום: רוי שיינמן
סקירה

פייבר קפצה ב-5.5%, פירסט-סולאר זינקה ב-10%; המדדים סיימו סביב ה-0

צוות גלובל |

וול סטריט פתחה את השבוע ברגיעה יחסית, כאשר המדדים המובילים סיימו כמעט ללא שינוי. המשקיעים מתמקדים באירוע המרכזי הצפוי – נאומו של יו"ר הפדרל ריזרב, ג'רום פאוול, בסימפוזיון ג'קסון הול שייפתח ביום חמישי בוויומינג. האירוע נחשב לבמה חשובה להצהרות מדיניות מוניטריות, וצפוי לספק רמזים לגבי החלטת הריבית הקרובה בספטמבר.

הציפיות בשוק הן להפחתת ריבית כבר בהחלטה הקרובה. דו"ח התעסוקה החלש של יולי, שכלל גם תיקונים כלפי מטה לנתוני חודשים קודמים, חיזק את ההערכות להפחתה של רבע אחוז. החוזים העתידיים משקפים הסתברות של כ־80% לכך, וחלק מהמשקיעים אף מהמרים על הורדה של חצי אחוז. עם זאת, לא מעט אנליסטים מזהירים שהפחתה אגרסיבית מדי עלולה לנפח עוד יותר את בועת השוק וליצור בעיות חמורות בעתיד.

בשוק האג"ח ניכרת תנודתיות המשקפת את חוסר הוודאות. תשואות האג"ח לשנתיים ירדו בחדות החודש, מה שמאותת על ציפיות להקלה מוניטרית, בעוד תשואת ה־10 שנים עלתה קלות ל־4.34%. בבריטניה נרשמה עלייה חדה בתשואות הארוכות ל־4.74%, מה שמעיד על לחצים מתמשכים בשוקי החוב העולמיים.

במקביל, עונת הדוחות בארה"ב ממשיכה להפתיע לטובה. שיעור החברות שהצליחו להכות את תחזיות הרווח הוא הגבוה ביותר מאז 2021. לפי גולדמן זאקס, חברות רבות הצליחו להקטין את השפעת המכסים ואף ליהנות מדולר חלש, וכתוצאה מכך אנליסטים מעלים את תחזיות הרווח לרבעון הנוכחי בקצב המהיר ביותר בארבע השנים האחרונות.

מעבר לכך, נובו נורדיסק הודיעה על הורדת מחירים לתרופת הסוכרת שלה והשיגה אישור חדש ל־Wegovy, סטארבקס תעלה שכר לעובדי השכר בצפון אמריקה, וסוהו האוס תימחק מהמסחר לאחר הסכם רכישה פרטי בהיקף של 2.7 מיליארד דולר. במקביל הדולר התחזק מול האירו והיין, ואילו שוק הקריפטו נחלש כשביטקוין ירד לכ־116 אלף דולר ואת'ר נסחר סביב 4,300 דולר.