מכה נוספת: מכירות טסלה בגרמניה צנחו ב-76%
מניית יצרנית הרכבים האמריקאית נפלה ב-31% מתחילת השנה; בוול-סטריט מצביעים על שילוב של התבטאויות פוליטיות ואתגרים תפעוליים
רישומי רכבי טסלה Tesla -3.39% בגרמניה צנחו בחדות בחודש שעבר, בעקבות תמיכתו הפומבית של המנכ"ל אילון מאסק במפלגת הימין הקיצוני בבחירות הפדרליות המתוחות במדינה. לפי נתוני רשות התחבורה הפדרלית הגרמנית, המכירות צנחו ב-76%
לרמה של 1,429 מכוניות בלבד.
הנתונים המדאיגים עומדים בניגוד חד למגמה הכללית בשוק הרכב החשמלי הגרמני, שדווקא רשם עלייה של 31% ברישומי רכבים חשמליים בחודש פברואר. פער זה מחדד את ההשפעה השלילית שנגרמה ככל הנראה בשל התערבותו הפוליטית של מאסק.
בחודשים שקדמו לבחירות שנערכו ב-23 בפברואר, מאסק הביע תמיכה פומבית במפלגת "אלטרנטיבה לגרמניה" (AfD), מפלגת ימין קיצוני הידועה בעמדותיה האנטי-הגירה והפרו-רוסיות, ובביקורתה החריפה על הממסד הפוליטי הגרמני. אמנם המפלגה זינקה למקום השני בבחירות, אך הקנצלר המיועד פרידריך מרץ הבטיח להרחיק את המפלגה מכל השפעה ממשלתית.
המצב בגרמניה משקף מגמה רחבה יותר של ירידות במכירות טסלה באירופה. בחודשיים הראשונים של 2025, מכירות החברה ירדו ב-71% בגרמניה וב-44% בצרפת - שני השווקים הגדולים ביותר לרכב חשמלי באיחוד האירופי.
- המחיר של טסלה יורד באירופה - האם זה יגיע לישראל
- מייקל ברי בחזית נוספת: “השווי של טסלה מנותק מהמציאות"
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
טסלה מתחזקת בבריטניה
לעומת זאת, בבריטניה - שעקפה את גרמניה בשנה שעברה כשוק הרכב החשמלי הגדול ביותר באזור - רישומי טסלה דווקא עלו ב-11% בחודשיים הראשונים של השנה, בעיקר הודות לעלייה משמעותית בחודש פברואר.
מעבר לתמיכתו הפוליטית השנויה במחלוקת של מאסק, ישנם גורמים נוספים המשפיעים על ביצועי החברה בתחילת השנה. טסלה השעתה את הייצור במפעלים המייצרים את המודל Y - הרכב הפופולרי ביותר שלה - כדי לשדרג את קווי ההרכבה. צעד זה יגרום לעיכוב משמעותי עד שהחברה תוכל להגביר מחדש את הייצור של הרכב הפנאי-שטח, שעובר מתיחת פנים חמש שנים לאחר השקתו.
מפעל טסלה בגרינהיידה, מחוץ לברלין, הוא אחד המתקנים שיאבדו מספר שבועות של ייצור בגלל השינויים. המפעל הגרמני אמור לשמש כבסיס האסטרטגי של טסלה לשוק האירופי, אך ההשבתה הזמנית צפויה להקשות עוד יותר על התאוששות המכירות באזור.
- האנבידיה של עולם הביוטי - ספורה: מנגנון חדשנות, צמיחה גלובלית ושותפויות
- לקראת החלטת ריבית דרמטית כשהפד' מפולג מאי פעם ו"עיוור" ללא נתונים עדכניים
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- "אנבידיה נסחרת במכפיל שפל היסטורי" בנק אוף אמריקה ממליץ לנצל...
החולשה בשוק הסיני
יצרנית הרכבים האמריקאית חווה האטה משמעותית בשוק הסיני, כאשר נתוני המכירות מינואר הצביעו על ירידה של 12% בהשוואה לשנה שעברה. הצניחה הזו בולטת במיוחד לאור העובדה שהשוק הסיני של הרכבים החשמליים ממשיך לצמוח בקצב מהיר, עם שיעור חדירה של 53% מכלל רכישות הרכב בפברואר. המצב מדאיג את המשקיעים, שכן סין מהווה שוק מפתח עבור טסלה.
בעוד טסלה מתקשה, המתחרות הסיניות רושמות צמיחה מרשימה. חברות כמו NIO, Li Auto ו-XPeng הציגו גידול חד במכירות, כשהבולטת ביניהן היא XPeng עם זינוק של 570% במסירות בפברואר. יחד, שלוש החברות הללו מכרו כמעט 70,000 רכבים בחודש אחד - גידול של 112% לעומת השנה שעברה. הנתונים הללו ממחישים את הפער המתרחב בין טסלה למתחרותיה הסיניות.
האתגר המרכזי של טסלה בסין הוא התחרות הגוברת מצד יצרניות מקומיות המציעות רכבים מתקדמים טכנולוגית ובמחירים נמוכים יותר. חברות כמו BYD, Geely ו-Changan מציעות דגמים חדשים ומושכים עם טכנולוגיות מתוחכמות וחוויית משתמש עדכנית. XPeng, למשל, משלבת בינה מלאכותית מתקדמת ותוכנות נהיגה אוטונומית, בעוד Li Auto מתמקדת בהיברידיים עם טווחי נסיעה משופרים. בעבר, טסלה נהנתה מיתרון חדשנות משמעותי, אך כיום הפער הזה הצטמצם באופן ניכר.
התחרות הולכת וגוברת
טסלה מתמודדת כאמור עם תחרות הולכת וגוברת, הן מיצרנים מקומיים ותיקים והן מחברות סיניות שנכנסות לשוק האירופי. חברת BYD הסינית אף עקפה את טסלה במכירות במספר שווקים אירופאיים בתחילת השנה, כשהיא מציעה מחירים תחרותיים במיוחד.
טסלה התמודדה גם עם מתקפות על תשתיות הרכבת בסביבת המפעל הגרמני שלה בחודש שעבר. קבוצת פעילים שלקחה אחריות על הצתת ציוד הצהירה ברשת שהיא מנסה למנוע מהחברה להרחיב את המפעל, מה שמוסיף מימד נוסף לאתגרים המקומיים.
בוול-סטריט מעריכים כי ההיצע המוגבל של דגמים מצד טסלה - המתבססת בעיקר על מודל Y ומודל 3 - הופך את החברה לפגיעה יותר בפני תחרות. בעוד יצרניות אירופאיות ואסיאתיות מרחיבות את היצע הרכבים החשמליים שלהן, טסלה מתקשה לשמור על היתרון התחרותי שנהנתה ממנו בשנים הקודמות.
האתגרים בשוק האירופי מהווים סיכון משמעותי לאסטרטגיה הגלובלית של טסלה, במיוחד לאור התחרות הגוברת גם בסין, השוק הגדול בעולם לרכבים חשמליים. האטה במכירות בשני השווקים המרכזיים האלה מגבירה את הלחץ על החברה להצליח בשוק האמריקאי.
- 4.למה לחרטט את הקוראים יוצא מודל Y חדש אז הקונים מחכים לו מי יקנה את הישן (ל"ת)אנונימי 06/03/2025 09:52הגב לתגובה זו
- 3.אנונימי 06/03/2025 09:08הגב לתגובה זוככה זה בכל אירופה ובאסיה.
- 2.מספיק המציא שטויות לא נכונות! כולם מחכים למודל Y החדש בגלל זה לא קונים! למה לשקר אבל (ל"ת)מתן 06/03/2025 08:40הגב לתגובה זו
- 1.קשמין 06/03/2025 07:33הגב לתגובה זולא קשור לימין הקיצוני גם בישראל טסלה התרסקה בטבלת המכירות מכרו מתחילת השנה פחות מ30 רכבים! זו הסיבה האמיתית שטראמפ מטיל מכסים על סין ומקסיקו שמייצרות רכבים חשמליים בניסיון להציל את מאסק
- מה מה פתאום (ל"ת)המוזיז 06/03/2025 08:02הגב לתגובה זו
מניה טרנדית; קרדיט: רוי שיינמן, ChatGPTהמניה הישראלית שנסחרה שנים בשווי זניח, וזינקה פתאום יותר מפי 50
החברה שנכנסה לוול סטריט לתוך שלד, פועלת בתחום סימון וזיהוי חומרים, ומציעה טכנולוגיה שמאפשרת לעקוב אחר מוצרים לאורך שרשרת האספקה באמצעות סמנים כימיים המשולבים בחומר עצמו. הסמנים שומרים על תכונותיהם גם לאחר עיבוד, התכה או מיחזור, ומאפשרים לזהות את מקור החומר גם בשלבים מתקדמים של תעשייה. למרות שהחברה פעלה במספר ענפים והציגה יכולות טכנולוגיות ייחודיות, היא התקשתה במשך שנים לבסס לעצמה מעמד יציב בשוק ההון. מה שהדליק את המשקיעים בתקופה האחרונה היה סדרת הודעות שהחברה פרסמה. בכנס בדובאי חשפה SMX יכולות זיהוי של זהב וכסף לאחר התכה, יכולת שלטענתה קיבלה הכרה מגוף רגולטורי מקומי. לאחר מכן פרסמה החברה דוחות נוספים שהציגו התקדמות במימוש הטכנולוגיה בתחומים נוספים.
בנוסף וכנראה הסיבה העיקרית לזינוק, החברה הציגה לאחרונה גם הסכם מימון משמעותי עם קרן Target Capital 1 בהיקף של כ־110 מיליון דולר. ההסכם כולל שטר המרה ויכולת למשוך אשראי נוסף, ללא מגבלות משמעותיות. מבחינת השוק, מדובר באיתות של תמיכה מצד גוף מוסדי, אך גם במהלך שמדגיש את הצורך של החברה בהון נוסף כדי להמשיך לפעול בקצב הנוכחי. השילוב בין גיוס ההון, ההכרה הטכנולוגית והחשיפה בתקשורת יצר תמהיל שמוכר היטב בשוק האמריקאי: ציפייה שעסק קטן יחסית יצליח לפרוץ לתחומים גדולים. תנאי כזה מייצר לעיתים הזדמנויות אמיתיות, אך גם פותח פתח לתנועות חדות שמנותקות מהמצב העסקי בפועל.
ההיסטוריה של SMX בשוק ההון מורכבת. החברה הונפקה באוסטרליה לפני שש שנים, ולאחר מכן ביצעה מיזוג SPAC לפי שווי של כ־200 מיליון דולר. אף על פי שהחברה התחילה פעילות מסחרית רק בשנים האחרונות, הדוחות הכספיים מצביעים על הפסדים משמעותיים. במחצית הראשונה של השנה הפסדיה המצטברים הגיעו ליותר מ־100 מיליון דולר, והיא טרם הציגה הכנסות משמעותיות. בעלי המניות המרכזיים בחברה השתנו גם הם. קיבוצים שהחזיקו מניות בתקופת המיזוג כבר אינם חלק מהתמונה. כיום, שני בעלי העניין העיקריים הם המנכ"ל חגי אלון והיו"ר אופיר שטרנברג, כל אחד עם החזקה של כ־6%.
האתגר הכפול
מצד אחד הטכנולוגיה של SMX מציעה מענה לסוגיות שהעסיקו תעשיות שונות במשך זמן רב, מזיהוי מתכות יקרות לאחר עיבוד ועד שיפור האמינות של נתונים בתחום הרגולציה הסביבתית. מצד שני, הפיכת יכולת טכנולוגית למקור הכנסה עקבי דורשת תהליך ארוך: בניית מערך מסחרי, חדירה לשווקים שמרניים יחסית ועמידה בתקנים רגולטוריים מחייבים. הפער הזה עדיין לא נסגר, והוא נמצא במרכז הדיון סביב פוטנציאל הצמיחה של החברה.
אנבידיה. קרדיט: רשתות חברתיותטראמפ מאשר לאנבידיה למכור שבבי H200 לסין תמורת 25% מההכנסות
מהלך "טראמפי" טיפוסי: הממשל האמריקאי יהפוך לשותף כלכלי בעסקאות השבבים; ההחלטה הגיעה לאחר פגישה עם מנכ"ל אנבידיה ג'נסן הואנג; חברות סיניות התקשו להשיג שבבים מתקדמים לאימון מודלי AI; האם סין תאשר את העסקה? אנבידיה
מטפסת כ-2% במסחר המאוחר
הנשיא דונלד טראמפ הודיע לאחר סגירת המסחר כי ארצות הברית תאפשר לאנבידיה לייצא את שבבי הבינה המלאכותית המתקדמים מדגם H200 לסין, בתמורה לכך שהממשל האמריקאי יקבל 25% מכל עסקה. המהלך מהווה בשורה משמעותית לענקית השבבים שנלחמה חודשים ארוכים לשמור על גישה לכלכלה השנייה בגודלה בעולם. "הודעתי לנשיא שי מסין שארצות הברית תאפשר לאנבידיה לשלוח את מוצרי ה-H200 שלה ללקוחות מאושרים בסין ובמדינות אחרות בתנאים המאפשרים ביטחון לאומי חזק", כתב טראמפ ברשת החברתית שלו טרות', "25% ישולמו לארצות הברית של אמריקה" הוסיף.
ההחלטה הגיעה בעקבות פגישה בין טראמפ למנכ"ל אנבידיה ג'נסן הואנג בשבוע שעבר, במהלכה נדונו יצוא שבבי H200, כך לפי מקורים מעורים בעניין. מניית החברה טיפסה בכמעט 2% במסחר המאוחר, והמתחרה AMD מוסיפה אף היא כ-2% לערכה. המהלך מגיע לאחר שמוקדם יותר השנה, אנבידיה הסכימה לתת לממשל האמריקאי 15% ממכירות סין של שבב בעל ביצועים נמוכים יותר, אך סין סיכלה את התוכניות הללו כחלק ממשא ומתן מסחרי מתמשך. החברה הסינית Huawei הפכה למתחרה ישירה של אנבידיה בשוק הסיני, מה שהגביר את הלחץ על ההנהלה האמריקאית לאפשר את הייצוא.
גם עם החלק שיילך לממשל האמריקאי, ההחלטה עשויה להיות שווה מיליארדי דולרים במכירות לנבידיה, שנהנית משולי רווח נוחים על שבבי הבינה המלאכותית שלה. ברבעון הפיסקלי האחרון, נבידיה דיווחה על שולי רווח גולמיים של 73.4% על מכירות של 57 מיליארד דולר. באוגוסט, סמנכ"לית הכספים של נבידיה קולט קרס אמרה כי "אם הסוגיות הגיאופוליטיות ירגעו", אנבידיה תוכל לספק שבבים בשווי של 2 עד 5 מיליארדי דולר לסין בכל רבעון, שיכולים לגדול אם ההזמנות יגדלו. יחד עם זאת מדובר בהליך חסר תקדים של מעין "מכסים הפוכים" שהמדינה גובה על ייצוא מוצרים. זוהי לא פרקטיקה מקובלת, אך טראמפ ניסה לנקוט במהלכים דומים בעבר, במה שיש רואים כ"סחיטה" של החברות הכמהות לייצוא הסיני.
שבב ה-H200 בעל ביצועים גבוהים יותר מה-H20 שנבידיה הורשתה למכור בעבר, אך הוא אינו חזק כמו מוצרי בלקוול המובילים של החברה שיצאו השנה, או דור שבבי רובין שייצא בשנה הבאה. לפי הערכות שונות ה-H200 חזק כמעט פי 6 מה-H20. ההחלטה מגיעה שבועות ספורים לאחר שגורמים בממשל, כולל שר החוץ מרקו רוביו, סיכלו יוזמה של אנבידיה למכור גרסה מצומצמת של שבב בלקוול לסין לפני פגישת סחר לאחרונה בין טראמפ לשי ג'ינפינג. עם זאת, גורמים אחרים כולל "צאר הבינה המלאכותית" דייוויד סאקס ושר המסחר האוורד לוטניק תמכו בייצוא ה-H200, בראותם בכך פשרה טובה שמאפשרת לנבידיה להתחרות עם Huawei הסינית מבלי להקפיץ את סין קדימה בתחום ה-AI. הואנג, מנכ"ל החברה, טען בעקביות שאנבידיה צריכה להיות מורשית להתחרות בשוק הסיני מכיוון שלמדינה יש רבים מחוקרי הבינה המלאכותית המובילים בעולם וארצות הברית צריכה לרצות שהם ישתמשו בטכנולוגיה אמריקאית. "אתם לא הולכים להחליף את סין", אמר הואנג באירוע במכון המחקר CSIS בשבוע שעבר.
- כל המתחרות של אנבידיה: תמונת מצב בשוק החם ביותר ואיך זה ישפיע על השווקים?
- אנבידיה עולה על הגל - ומה שקורה עכשיו בשוק שבבי‑AI
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
השאלה המרכזית היא האם סין תאפשר לחברות הטכנולוגיה שלה לרכוש את השבבים. מוקדם יותר השנה, לאחר שייצוא H20 אושר, סין הורתה לחברות שלה שלא להשתמש בשבבים בשל חששות ביטחון לכאורה. אנליסטים ראו במסר הסיני טקטיקה משא ומתן כדי לקבל שבב טוב יותר כמו H200. האם סין תסכים כעת לקבל את השבבים המתקדמים יותר, אך לא אלו מהשורה הראשונה?
