אנרגיה סולארית
צילום: Pixabay

73% מסכימים לשלם על פאנל סולארי; 66% ישלמו יותר על רכב פחות מזהם

הציבור מטיל את האשמה במשבר האקלים על חברות הנפט והגז, מסכים לוותר על נסיעות ברכב הפרטי ולהגדיל הוצאות על דיור לטובת בניה שעומדת בתקנים ירוקים. סקר של המכון לדמוקרטיה מגלה שלא רק בשוק ההון הסנטימנט חיובי לגבי אנרגיות מתחדשות
איתי פת-יה | (6)

לא רק ציבור המשקיעים נוהר למניות האנרגיה המתחדשת, גם בציבור הכללי גוברת המודעות למשבר האקלים והצורך להפחית את הזיהום, כך עולה מסקר שערכו במכון הישראלי לדמוקרטיה. מתוצאות הסקר עולה כי רוב הציבור (יותר מ-70%) מאמינים שמשבר האקלים מהווה סכנה לאנושות, כשלצד הנכונות לסגל הרגלים שיתרמו למאבק בשינויי האקלים, הם מצביעים על חברות הנפט והגז וכן על הממשלה כאחראים למצב שצריכים להוביל את השינוי.

81% מהנשאלים השיבו שחברות הגז והנפט ותחנות הכוח הן האחראיות המרכזיות לפעול לצמצום זיהום האוויר בישראל, ו-76% ענו שהתעשייה הישראלית כולה היא האחראית לכך. הממשלה כאחראית במידה רבה עד רבה מאוד לפעול לצמצום זיהום האוויר, ובפרט משרדי האנרגיה, התחבורה והמשרד להגנת הסביבה, להם 73% מהציבור ייחסו אחריות רבה עד רבה מאוד. ומה בנוגע לאחריות האישית של הציבור? 60% מהמשיבים הטילו את האחריות על נוסעי הרכב הפרטי ו-58% על הציבור כולו.

באשר לאפשרות להטיל מס פחמן על החברות המזהמות, רוב הנשאלים (75%) אמרו כי יעדיפו שאם יוטל, המס יופנה לטובת סבסוד מחירי החשמל או המים למשקי הבית ולטובת סיוע לציבור למעבר לצריכת אנרגיה ירוקה וחסכונית.

בהמשך לאחריות האישית של הציבור, 77% מהנסקרים הביעו נכונות גבוהה להפריד פסולת למחזור באופן קבוע – זאת אם פחי המחזור ימוקמו ליד ביתם. 61% מהציבור הסכימו לוותר על שימוש בכלים חד פעמיים, אם כי בציבור החרדי הנתון נמוך כמעט בחצי - 37% בלבד.

בשורה לחלק מחברות האנרגיה המתחדשות, יצרניות הפאנלים הסולאריים שביניהן, נמצאת בנתון הבא: 73% מוכנים לשלם על התקנת פאנל סולרי על גג ביתם, כדי ליהנות מהוזלה קבועה של חשבון החשמל. שני שליש (66%) הסכימו לשלם יותר בעבור רכב פחות מזהם, ויותר ממחצית (53%) מסכימים כי יש להטיל מס על מוצרים שאינם עומדים בתקן ירוק. בדומה לכך, 52% אמרו כי הם מוכנים להגדיל את ההוצאות על דיור, כדי לגור בבית שנבנה לפי תקן בניה ירוקה וחסכוני בהוצאות חשמל ומים. כמעט מחצית מהנשאלים (49%) הביעו נכונות לשלם מסי עירייה גבוהים יותר לטובת הצללה והקמת פארקים בסביבת מגוריהם.

בנוגע לרכב הפרטי, שרוב המשיבים תלו גם בו את האשמה, עולה ש-45% מהציבור מוכנים לצמצם את הנסיעה בו כדי להקטין את זיהום האוויר, וזאת אפילו אם הדבר יפגע בנוחות הנסיעה ויאריך אותה. מנגד, 32% דחו את האפשרות. כמו כן, 45% מהציבור מתנגדים להטלת אגרת גודש בסך 30 שקל בשעות העומס על המגיעים ברכב פרטי למרכזי ערים גדולות ולכבישים המרכזיים, זאת מול 37% שתמכו בצעד.

כאמור, הנתונים מתכתבים עם האמונה הגוברת של שוק ההון בתשתיות האנרגיה המתחדשת שיחליפו בעשורים הקרובים את תעשיית הגז והנפט המסורתית. רוח גבית לכך נותנות חלק ממדינות העולם שמקדמות את המעבר לתשתיות שכאלה, מהלך שבין השאר נשיא ארצות הברית הנכנס ג'ו ביידן הודיע שיקדם, לצד החזרה להסכם פריז למאבק במשבר האקלים.

קיראו עוד ב"בארץ"

תגובות לכתבה(6):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 6.
    דן 15/12/2020 05:16
    הגב לתגובה זו
    השפעת האדם על השינויים במזג האוויר היא שולית ביותר, אנחנו יודעים מההיסטוריה על תקופות חמות טחנות פחות ועל תקופות קרות עד קרח, וזה עוד לפני שהיתה 'תעשיה מזהמת' אם משבוע באמת מתעניין שיקרא מאמרים ויש שיחות ביוטיוב של פרופ' גיא שביב מאוניברסיטת ת"א. אגב בימים אלו ממש מנהלים ארכיאולוגיים ימיים מאוניברסיטת חיפה 'חפירות' ארכיאולוגיות של כפר הנמצא כ-7מ' מתחת למים מול חופי שדות ים וכאלו יש רבים לאורך חופי ישראל!
  • 5.
    ארז 14/12/2020 01:11
    הגב לתגובה זו
    תנו לנו להוציא את הגז מהאדמה, תפסיקו כבר, גם גז זו אנרגיה ירוקה
  • 4.
    אביהו 14/12/2020 00:11
    הגב לתגובה זו
    תעשיית הבקר ונחלה גורמת ליותר נזק מתעשיית הרכב. אין פה אמירה לטובת טבעונות, זו עובדה מוגמרת. כדי לנטרל את הנזק פשוט צריך להפסיק או להפחית משמעותית בצריכת הבקר והחלב. חבל שלא שאלו את אותם אנשים החוששים ממשבר האקלים האם היו מוכנים לעבור לתחליפי חלב ולהפסיק לצרוך בקר.
  • 3.
    פנל סולארי זה היסטוריה. רעפים סולארים הרבה יותר משתלם (ל"ת)
    משקיע 13/12/2020 21:09
    הגב לתגובה זו
  • 2.
    אשליות (ל"ת)
    אלי בובליל ר"ג 13/12/2020 21:04
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    שמוליק 13/12/2020 19:45
    הגב לתגובה זו
    כשזה משהו תאורטי ונחמד ומישהו אחר ישלם הציבור מוכן. בוא נראה אותם משלמים חשמל פי 3 יותר יקר כשזה קרה בגרמניה שהפכה למדינה עם החשמל הכי יקר באירופה. אני ספקני לגבי פנל סולרי על הגג - 7 שנים עברו ואין התקנות. אם הציבור רוצה אז למה לא מתקין? הציבור מצביע ברגליים שלא כדאי להתקין על הגג.
מילואימניקים
צילום: דובר צה"ל

הג'ובניקים רכבו על הלוחמים וקיבלו תנאי שכר ופנסיה מצוינים - האוצר מציע רפורמה

האוצר מנסה להילחם בפנסיה התקציבית ובהטבות נוספות למערך הלא לוחם, במטרה להעלות את השכר למערך הלוחם

רן קידר |
נושאים בכתבה פנסיה תקציבית

הם השתחררו מהצבא בגיל 43-45, עם פנסיה ששווה כמה מיליוני שקלים. הם קיבלו מהצבא שכר חודשי גובה וחזרו לשוק העבודה והרוויחו בעצם 2 משכורות. למנגנון הזה קוראים פנסיה תקציבית וזה מנגנון שקיים בשירות הציבורי, כשלפני כ-2 שנים שינו את המודל וסיפקו לשירות הציבורי פנסיה "רגילה", כמו של כל העם. ועדיין יש עוד קרוב לעשור של יוצאים לפנסיה שיקבלו פנסיה תקציבית, ויש גם פנסיונרים רבים שזכאים לפנסיה תקציבית. וגם - יש בני גנץ, ויוצאי מערכת הביטחון בכנסת שדואגים כל פעם מחדש שאנשי הצבא יזכו להטבות רבות ושונות. 

בשטח - יש הבדל גדול בין קצין בקריה בת"א שמשרת בקבע לקצין בשריון שיוצא פעם בשבועיים הביתה. צריך לשים את הדברים על השולחן. לאחרון מגיע הטבות מרחיקות לכת, לג'ובניק לא מגיע. הג'ובניק רכב על הלוחם וקיבל שכר והטבות חלומי, אבל בדיוק בגלל זה ללוחם לא נשאר. רוצים לוחמים טובים בקבע, רוצים צבא טוב, תרימו את השכר לקרביים, תקצצו אצל הג'ובניקים. כולם מבינים את זה, אף אחד לא באמת פעל לעשות זאת, עד עכשיו. באוצר רוצים להפחית את הוצאות הפנסיה התקציבית והוצאות נוספות כדי להגדיל הטבות ושכר למערך הלוחם. 

 

קריאה קשורה: החמאס לא ינצח אותנו, אבל הפנסיה התקציבית עלולה לעשות לו את העבודה

בדיקת ביזפורטל - פנסיה של 4.5 מיליון שקל לפורש מצה"ל


באוצר מתכננים  לגעת בפנסיה התקציבית ובהטבות נוספות לאנשי הקבע כדי שיהיה תקציב גדול יותר ללוחמים שישמש גם להעלאת שכרם. באוצר מסבירים שהנחת הבסיס של הפנסיה התקציבית לא נכונה ודורשים במסגרת תקציב 2026 לקצצה. הטענה הבסיסית היא שהפנסיה התקציבית נועדה לפצות על פרישה בגיל מוקדם יחסית ולספק יכולת להתקיים לאחר הקריירה הצבאית או הביטחונית. עם זאת, חלק ניכר מהגמלאים חוזרים לשוק העבודה. לעיתים בשירות הציבורי ולעיתים בשוק הפרטי.  אין באמת פגיעה בשכר בפרישה - אלא ההיפך. לכן, הצעת חוק של האוצר מבקשת לקצץ את הקצבה במקרים שבהם ההכנסה הכוללת גבוהה ממשכורת השירות הקבע.

מילואימניקים
צילום: דובר צה"ל

הג'ובניקים רכבו על הלוחמים וקיבלו תנאי שכר ופנסיה מצוינים - האוצר מציע רפורמה

האוצר מנסה להילחם בפנסיה התקציבית ובהטבות נוספות למערך הלא לוחם, במטרה להעלות את השכר למערך הלוחם

רן קידר |
נושאים בכתבה פנסיה תקציבית

הם השתחררו מהצבא בגיל 43-45, עם פנסיה ששווה כמה מיליוני שקלים. הם קיבלו מהצבא שכר חודשי גובה וחזרו לשוק העבודה והרוויחו בעצם 2 משכורות. למנגנון הזה קוראים פנסיה תקציבית וזה מנגנון שקיים בשירות הציבורי, כשלפני כ-2 שנים שינו את המודל וסיפקו לשירות הציבורי פנסיה "רגילה", כמו של כל העם. ועדיין יש עוד קרוב לעשור של יוצאים לפנסיה שיקבלו פנסיה תקציבית, ויש גם פנסיונרים רבים שזכאים לפנסיה תקציבית. וגם - יש בני גנץ, ויוצאי מערכת הביטחון בכנסת שדואגים כל פעם מחדש שאנשי הצבא יזכו להטבות רבות ושונות. 

בשטח - יש הבדל גדול בין קצין בקריה בת"א שמשרת בקבע לקצין בשריון שיוצא פעם בשבועיים הביתה. צריך לשים את הדברים על השולחן. לאחרון מגיע הטבות מרחיקות לכת, לג'ובניק לא מגיע. הג'ובניק רכב על הלוחם וקיבל שכר והטבות חלומי, אבל בדיוק בגלל זה ללוחם לא נשאר. רוצים לוחמים טובים בקבע, רוצים צבא טוב, תרימו את השכר לקרביים, תקצצו אצל הג'ובניקים. כולם מבינים את זה, אף אחד לא באמת פעל לעשות זאת, עד עכשיו. באוצר רוצים להפחית את הוצאות הפנסיה התקציבית והוצאות נוספות כדי להגדיל הטבות ושכר למערך הלוחם. 

 

קריאה קשורה: החמאס לא ינצח אותנו, אבל הפנסיה התקציבית עלולה לעשות לו את העבודה

בדיקת ביזפורטל - פנסיה של 4.5 מיליון שקל לפורש מצה"ל


באוצר מתכננים  לגעת בפנסיה התקציבית ובהטבות נוספות לאנשי הקבע כדי שיהיה תקציב גדול יותר ללוחמים שישמש גם להעלאת שכרם. באוצר מסבירים שהנחת הבסיס של הפנסיה התקציבית לא נכונה ודורשים במסגרת תקציב 2026 לקצצה. הטענה הבסיסית היא שהפנסיה התקציבית נועדה לפצות על פרישה בגיל מוקדם יחסית ולספק יכולת להתקיים לאחר הקריירה הצבאית או הביטחונית. עם זאת, חלק ניכר מהגמלאים חוזרים לשוק העבודה. לעיתים בשירות הציבורי ולעיתים בשוק הפרטי.  אין באמת פגיעה בשכר בפרישה - אלא ההיפך. לכן, הצעת חוק של האוצר מבקשת לקצץ את הקצבה במקרים שבהם ההכנסה הכוללת גבוהה ממשכורת השירות הקבע.