הסכם הסחר נחתם: ארגנטינה כיעד להשקעות

הטבות מס שונות כמו גם היותה של ארגנטינה מדינה מתפתחת הופכת אותה ליעד להשקעות, להלן סקירה
אלי דורון |

ארגנטינה הפכה לאחרונה ליעד מועדף בקרב משקיעים ישראליים. אישור נוסף למגמה זו ניתן בתאריך 17.12.07, בעקבות חתימה על הסכם סחר חופשי בין מדינת ישראל לבין 4 מדינות גוש המרקוסור: ברזיל, ארגנטינה, אורוגוואי ופרגוואי. משמעות הסכם זה הנו הורדה הדרגתית של המכס על הסחר בין המדינות, עד אשר לבסוף יבוטל המכס באופן מלא. הורדת תעריפי המכס עד לביטולם תביא לעלייה חדה בהיקף היצוא הישראלי לאותן מדינות ומהווה גורם משיכה למשקיעים ישראלים אשר יבחרו לנצל פטורים והקלות אלה. המטרה היא כי בתוך 10 שנים מכניסת ההסכם לתוקף, כל שינוע סחורה בין ישראל למדינות אלה יהיה פטור ממכס.

נתון נוסף המגביר את האטרקטיביות של ארגנטינה בקרב משקיעים ישראליים, בעיקר בתחום הנדל"ן, הנו העובדה כי המס בארגנטינה על רווחי הון ליחידים, בין אם תושבים ובין אם זרים, הוא 0%. בהקשר זה חשוב לציין כי למדינת ישראל אין אמנה למניעת כפל מס עם ארגנטינה, ולפיכך חל הדין הארגנטינאי הפנימי, בכל הנוגע למיסוי הכנסות, הן ליחידים והן לחברות, כאשר במקביל חל הדין הישראלי על משקיעים ישראלים בארגנטינה.

מהאמור לעיל עולה כי, יחיד תושב זר, אשר מפיק רווחים כתוצאה ממכירת נכסים אשר בבעלותו הממוקמים בארגנטינה אינו חייב במס רווח הון בארגנטינה, כל עוד פעולותיו אינן בעלות אופי עסקי. יחד עם זאת, הוא חייב בארגנטינה במס העברה בשיעור 1.5% משווי השוק של הנכס אותו הוא מוכר.

לאור האמור, דרך הפעולה המומלצת בעת רכישת נכס שלא למטרות עסקיות היא רכישתו באופן אישי, ולא באמצעות חברה מקומית, אשר תתחייב עם מכירתו במס חברות ארגנטינאי בשיעור 35%.

תושבי ישראל אשר רוכשים נכס בארגנטינה שלא למטרות עסקיות, ומוכרים אותו יחויבו בגין פעולה זו במס רווח הון בישראל בשיעור 20% בגין הרווח שיווצר כתוצאה ממכירת זכויותיהם בנכס (בהתאם להוראות הפקודה). יחד עם זאת זכאים המוכרים לזיכוי בישראל בגין המס ששולם בארגנטינה (מס העברה 1.5%) בגין מכירת זכויותיהם בנכס, כך שבסופו של יום ישלמו הם את ההפרש שבין המס ששולם בארגנטינה לבין מס רווח ההון בישראל.

לעומת זאת, במידה ויבחרו המשקיעים הישראלים להשתמש בנכס שירכשו למטרות עסקיות (לשם הדוגמא השבחת הנכס ומכירתו), יחויבו המשקיעים בארגנטינה במס בשיעור 35%. יתר על כן, גם מדינת ישראל תמסה אותם בגין עסקה זו בשל היותה בעלת אופי עסקי. כאמור, במידה ופעולת מכירת הנכס תסווג ע"י רשויות המס בארץ כבעלת אופי עסקי, אזי יחויבו המשקיעים בישראל במס פרוגרסיבי (מס שיכול להגיע עד לשיעור של 48%) בהתאם להכנסתם הכוללת, אך מנגד יזכו לזיכוי בגין המס ששולם בארגנטינה (35%) בגין מכירת זכויותיהם בנכס, כך שבסופו של יום ישלמו את המס הגבוהה מבין השניים.

לעומת יחידים, חברה אשר התאגדה בארגנטינה, על פי הדין המקומי, חייבת במס בגין כל הכנסה שנצמחה לה ללא קשר למקום הפקתה, בתוך גבולות ארגנטינה או מחוצה להן. על כן מס רווח הון בארגנטינה ממוסה ככל הכנסה אחרת בידי חברה. לאור האמור לעיל, במידה ומטרת המשקיעים היא להחזיק בנכס לשם ביצוע פעילות עסקית מניבה, כדוגמת בניית פרוייקטים, הרי שעדיף לעשות זאת במסגרת חברה מקומית ארגנטינאית, על מנת לאפשר התנהלות עסקית תקינה. התנהלות זו תגרור חבות מס בארגנטינה בשיעור של 35% של החברה הארגנטינאית בגין רווחיה השונים, וכמו כן את חיובם של בעלי מניותיה הישראלים במס בישראל בשיעור 25% בגין הדיבידנדים שימשכו מהחברה. למרות מס החברות הגבוהה בארגנטינה חשוב לציין כי בארגנטינה אין מס על דיבידנד המחולק לבעלי המניות בחברה.

לסיכום, השקעות בארגנטינה בקרב אנשי עסקים ישראליים הופכות לאחרונה לאטרקטיביות, הן לאור היותה של ארגנטינה מדינה מתפתחת והן לאור הטבות המס השונות הקיימות במדינה זו.

נדגיש ,כי האמור לעיל אינו מהווה תחליף לייעוץ מס עם המבינים בתחום.

מאת: עוה"ד (רו"ח) אלי דורון ועו"ד אסף הופמן

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
בצלאל סמוטריץ
צילום: ועדת הכספים

"לא ייתכן שלאומי הגיע לשווי 100 מיליארד על חשבון הציבור"

שר האוצר מציג את מתווה התקציב - הוא רומז להעלות את המסים על הבנקים או להפחית את הרווחים שלהם לטובת רווחת הציבור:  "בנק ישראל גרם לעלית רווחי הבנקים מ-8 מיליארד שקל ל-30 מיליארד בשנה. זה לא ייתכן" 

צלי אהרון |
נושאים בכתבה בצלאל סמוטריץ'

שר האוצר וצוות המשרד, לצד מנהל רשות המסים, הכלכן הראשי ובכירי המשרד מציגים כעת את מתווה התקציב לשנה הבאה. זה עדיין לא המספרים (נעדכן בהמשך), אבל המסר ברור - המילואימניקים במרכז, המסים לציבור צפויים לרדת; הבנקים על הכוונת. "מי שמשרת מקבל הרבה יותר וזה הכי צודק", אומר בצלאל סמוטריץ', שר האוצר, "אנחנו נוריד מסים לאדם העובד. אנחנו נעשה את זה תוך שמירת המסגרות התקציביות, תוך הטלת מס רכוש ומסים נוספים שצריך להעלותם". 

"הורדת מס הכנסה מעודדת צמיחה. יש תוכנית מפורטת של הורדת מסים. 20% מאוכלוסיית ישראל משלמת 80% מנטל המס. אנחנו נוריד את  נטל המסים ונגדיל צמיחה. זה יהיה במיליארדים גדולים זה לא יהיה בשוליים".

סמוטריץ' סימן כאמור את הבנקים ובצדק -  "ההתנהלות של הבנקים היא שערורייה. אי אפשר לתפוס שהרווח גדל מ-8 מיליארד שקל ל-30 מיליארד בשנה רק כי הנגיד מחליט להעלות ריבית. לא ייתכן שלאומי הגיע לשווי 100 מיליארד על חשבון הציבור".

"במקום שהבנקים יוציאו הרבה כסף על פרסום בכל מקום שיחזירו את הכסף לציבור הלקוחות שלהם. מדברים על גימיקים שהם נותנים לציבור, זה גימיקים. שולי הרווח של הבנקים חסרי פרופורציות. אין שום סיבה למספרים האלו. 

"בקשר ליוקר המחיה, אנחנו באוצר ובממשלה נחושים להוביל רפורמה משמעותית מאוד במשק החלב. אנחנו נשמור על החקלאים. נשמור על החקלאות. נשמור על החקלאות שלנו, נשמור על הנכסים שלנו, אבל נדאג שהמחירים לצרכן ירדו. גם התקציב הביטחוני צריך לעבור חשיבה מחדש וצריך להיות הרבה יותר יעיל. יש הרבה מה לקצץ בתקציב הביטחון".