אחרי השיאים ת"א עצרה לקחת אוויר: המדדים המובילים חתמו בירידות שערים קלות

סרגון השלימה נחיתה של 20% תוך יומיים, אל על זינקה ב-7% ברקע לחלוקת דיבידנד של 7.5 אג' למניה, טיב טעם איבדה כ-1% למרות ממצאי הקלטת החדשה
דותן לוי |

יום המסחר באחד העם נחתם בירידות שערים קלות של המדדים המובילים, זאת לאחר פרץ העליות שאפיין את המסחר אתמול אשר הובילו לשבירתו של שיא חדש במדד המעו"ף. מאז פתיחת הבורסה הבוקר נעו המדדים סביב רמות הפתיחה, אך המגמה השלילית באירופה ופתיחת מסחר שלילית בארה"ב העיבו על המסחר ושלחו את ת"א לסיום השלילי. בתוך כך, מדד הנדל"ן המשיך להנות מהסנטימנט השלילי ורשם עליה דו יומית של 4.2%.

מישיר בית השקעות נמסר, כי לאחר שהשווקים הופתעו לטובה מנתוני התעסוקה בארה"ב שפורסמו בסוף השבוע ותרמו לעליות שערים בבורסות בעולם, היום מתנהלת הבורסה בת"א ביציבות. בעולם, הבורסות באירופה מציגות ירידות קלות וכך גם מדדי המניות המובילים בארה"ב. במקביל, השקל מתחזק כששער החליפין של הדולר יורד שוב מתחת ל- 4 שקל וזאת למרות שהדולר דווקא מתחזק למול האירו.

ירון זר, מנהל מחלקת המחקר בישיר, הוסיף: "בסה"כ לא היו היום אירועים מיוחדים. בארץ ממתינים לפרסום מדד המחירים לצרכן לחודש ספטמבר שיפורסם ביום שני הבא ואשר צפוי לרדת בכ-0.5%, ובארה"ב ממתינים לפרסום PPI מדד המחירים ליצרן שיפורסם ביום שישי הקרוב (12/10) וצפוי לעלות בכ-0.5% לאחר ירידה של 1.4% בחודש הקודם. יחד עם זאת ליבת מדד זה צפויה לעלות ב-0.2% וחריגה מצפי זה תשפיע על הצפיות למדד המחירים לצרכן CPI בארה"ב שצפוי להתפרסם ביום 17/10 ולהציג עליה של כ-0.2%. בנוסף, היום התבטא שר האוצר האמריקאי כי מר הנרי פאלסון כי הדולר החלש טוב לכלכלה בארה"ב ולצמיחתה הודות לגידול ביצוא האמריקאי".

כאמור, המדדים המובילים בוול סטריט פתחו את יום המסחר הראשון לשבוע זה בירידות שערים קלות, האפקט של דו"ח התעסוקה של יום שישי מתפוגג היום, והמשקיעים זקוקים לעוד נתונים חיוביים מצד החברות ומסביבת המאקרו, כדי להמשיך את המגמה של מעבר מנכסים בטוחים בדמות אג"ח ממשלתיות, לנכסים המגלמים סיכון גבוה יותר. מדד הנאסד"ק משיל 0.29% והדאו ג'ונס יורד ב-0.64%.

מדד המעו"ף סיים בירידה של 0.15% לרמה של 1174 הנקודות, מדד ת"א 100 איבד 0.13% לרמה של 1145 הנקודות ומדד התלטק נחתך ב-1% לרמה של 442 נקודות.

בזירת המט"ח: הדולר חזר פעם נוספת אל מתחת לקו 4 השקלים. שערו היציג נקבע בסיום על 3.999 שקל. האירו איבד 0.49% ושערו נקבע על 5.634 שקל.

מניות במרכז

מניית אל על המריאה היום ב-6.94% על רקע הודעת החברה הבוקר כי דירקטוריון אל על קיבל החלטה על חלוקת דיבידנד לכל בעלי המניות של החברה, בסך של 7.5 אגורות למניה, ובסה"כ כ- 9.3 מליון דולר. מועד חלוקת הדיבידנד לבעלי המניות נקבע ליום 29 באוקטובר, 2007. ההחלטה התקבלה על רקע מצב הנזילות של החברה והקיטון ביתרת הגרעון בעודפים ולאור העובדה שהחברה לא חילקה עד כה דיבידנד.

מניית מכתשים אגן סיימה בירידה של 0.59%. היום פורסם כי מול החברה עומדת תביעה כספית בסכום של כמיליארד שקל ובקשה לאישור התביעה כתובענה ייצוגית אשר הוגשה כנגד מכתשים מפעלים כימיים, חברת בת בבעלות מלאה, של אגן תעשיות. התביעה הוגשה לבית המשפט המחוזי בבאר שבע, על ידי שלושה תושבי היישוב ואדי אל נעים, בטענה של פגיעה בבריאותם תושבי אזור רמת חובב עקב זיהום אוויר של מפעלי החברה. התובעים טוענים, כי חברת מכתשים ממשיכה לזהם את האוויר למרות כל ההתראות והקנסות שקיבלה ולכן מעמידה בסיכון את תושבים רבים.

מניית חברת סרגון, העוסקת בייצור, פיתוח ושיווק ציוד אלחוטי לאספקת שירותי אינטרנט מהיר רחב פס נחתכה ב-5.5% נוספים, וסיכמה צניחה דו יומית של כ-20%. ברקע, הורדת המלצה למניית החברה מכיוונם של מספר אנליסטים.בבית ההשקעות קולינס סטיוארט שינו את המלצתם מ"קנייה" ל"תשואת חסר" והסבירו, כי מחיר המניה בנסד"ק, הגבוה ב-35% ממחיר היעד הקודם שניתן למניה, איננו משקף את הערך האמיתי של החברה ואת אי הודאות, בו היא נמצאת. בנוסף, האנליסט lawrence harris הוריד את המלצתו מ"קניה" ל"נייטרלי". כאשר הוא מציין שבטווח הקצר קשה לראות אפסייד חיובי למחיר המניה בשוק.

חברת הנדל"ן מישורים שבשליטתו ובבעלותו של איש העסקים גיל בלוטרייך (80%) השלימה זינוק דו יומי של 12%. החברה זכתה אתמול לעדנה בזכות הערכת שווי גבוהה במיוחד לקניון בקוויבק סיטי אותו רכשה לפני כשנה. משורים, שעיקר פעילותה מרוכזת בקנדה רכשה באוגוסט 2006 את הקניון באמצעות חברת skyline international development, המוחזקת על ידה, בשיעור של 66.8% ובתמורה ל-7.5 מיליון דולר. כיום, כשנה לאחר הרכישה הוערך הקניון הממוקם בקוויבק סיטי - les galleries de la canardiere על ידי חברת השמאות הגדולה בקוויבק - altus בכ-13 מיליון דולר קנדי.

מניות טיב טעם השילו כ-1%, זאת למרות קלטת שהציגה החברה שמציגה ממצאים לפיהם הליקויים התברואתיים בסניף טיב טעם בעמק חפר בוימו על ידי עובדי החברה שפוטרו.

חברת אלביט מערכות התחזקה היום ב-3.34% בעקבות הודעתה כי חברת הבת שלה, Tallahassee קיבלה הזמנה בסכום של 14.4 מיליון דולר ממשרד הביטחון האמריקני לאספקת המוצרים RPDA-57 ו- Tacter 31-M.

חברת טופ אימג' סיסטמס העוסקת בפיתוח, ייצור ושיווק תוכנה לניהול וקליטת מסמכים, פרסמה היום אזהרת רווח בה הודיעה על תוצאות ראשוניות של הרבעון השלישי לשנה. הכנסות החברה צפויות להסתכם בין 6 ל-6.3 מיליון דולר וכתוצאה מכך, הפסדה התפעולי צפוי לנוע בין 1.4 ל-1.8 מיליון דולר. על פי ההודעה, ההפסד הצפוי נובע מאי עמידה בזמנים של פרויקטים חדשים.

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
בנק אש. ניר צוק, שמוליק האוזר יו"ר ויובל אלוני מנכ"ל (קרדיט: גדי סיארה)בנק אש. ניר צוק, שמוליק האוזר יו"ר ויובל אלוני מנכ"ל (קרדיט: גדי סיארה)
פרשנות

בנק אש עומד להיכשל - הנה הסיבות

רעש גדול בהשקה היום, אבל לבנק אש של ניר צוק אין בשורה אמיתית; הלוואי והוא היה מייצר תחרות אמיתית. זה יכול להשתנות בעתיד, בינתיים הוא צל חיוור של ההבטחות 

מנדי הניג |

בנק אש היה אמור להביא בשורה לצרכנים. זה לא קרה. אולי זה יקרה בהמשך. אבל הוא בזבז תחמושת על השקה של מוצר נחות ביחס למוצר של הבנקים הגדולים. הסיכוי שיעברו אליו מסה גדולה של אנשים הוא נמוך מאוד. זה עומד מהבחינה הזו להיות כישלון, אבל הוא בהחלט יכול לייצר ערך לקהלים מסוימים שיפתחו חשבון משני לצד חשבון ראשי בבנק המסורתי שלהם.  

 הבנק החדש מציע מודל של חלוקת רווחים ושקיפות עם הלקוחות. אך אין בו משכנתאות, אין בו פעילות של ניירות ערך והוא חסר בשירותים בנקאיים נוספים כמו המרת מט"ח, אפשרות להיות במינוס ועוד. התוצאה: מוצר חלקי שקשה לראותו הופך לחשבון הראשי של הישראלים

הבנק שהוקם על ידי ניר צוק ויובל אלוני, יצא לדרך כמעט שלוש שנים לאחר שקיבל רישיון מבנק ישראל. באירוע ההשקה, הציגו המייסדים מודל של "חלוקה שווה": 50% מהכנסות הריבית על כספי העו"ש יחזרו ישירות ללקוחות, לצד התחייבות מוחלטת שלא לגבות עמלות עו"ש או דמי מנוי.

המרווח הבנקאי עצום, מסבירים מנהלי הבנק וטוענים שהם רוצים לחלוק אותו עם הלקוחות בצורה הוגנת ושקופה. הבנק יהיה כמעט אוטונומי לחלוטין וכמות העובדים בו מעטה - כ-70 לכל היותר. זה אומר שהבנק עשוי להיות עם נקודת איזון סבירה, וכלכלית הוא יצליח, אך מבחינת הצלחה ציבורית - זה לא נראה באופק. 


ומה כן הבנק יציע? שירותי עו"ש בסיסיים, פיקדונות ואשראי בלבד.  הציבור הישראלי אמנם מתלונן לא פעם על עמלות גבוהות ומתסכלות של הבנקים. הציבור גם ממש לא אוהב את הבנקים, אבל הוא בוטח בהם והם נותנים לו יריעה מלאה לצרכים שלו. מה שמחזיק את רוב הלקוחות בבנקים הגדולים הוא תחושת הביטחון העמוקה, המעטפת המלאה והמקיפה של שירותים – החל מהלוואות, משכנתאות, דרך מסחר בניירות ערך מתקדם ועד פתרונות השקעה מגוונים; אשראי גמיש ומט"ח זמין  והנוחות שבקבלת הכל תחת קורת גג אחת, ללא צורך בקפיצות בין פלטפורמות. אחרת, כבר מזמן היתה נהירה לבנק ירושלים שנותן את הריבית הטובה ביותר על פיקדונות. זה לא קורה כי אנשים לא רוצים להעביר לחשבון פיקדון סכום מסוים ולנהל מעין שני חשבונות. הם רוצים את הכל במקום אחד. 

משה בן זקן, מנכ"ל משרד התחבורה צילום: שלומי יוסףמשה בן זקן, מנכ"ל משרד התחבורה צילום: שלומי יוסף
ועידת התשתיות

מנכ״ל משרד התחבורה על איך משיגים תקציבים מהאוצר, רכבים אוטונומיים ואובר

משה בן זקן מדבר על השיח מול האוצר, על התחב״צ, על רכבת מהירה לחיפה ועל זה שחייבים להשקיע בתשתיות אפילו אם הרובוטקסי בדרך לפה כי ״גם טסלות יכולות להיתקע בפקקים״; הוא משוכנע שישראל בדרך למהפכה תחבורתית אבל מזהיר שלא יקרה כלום בלי תקציבים, ביצוע והרבה מרפקים

מנדי הניג |

משרד התחבורה טוען שהוא סוף סוף "שם גז". בועידת התשתיות של ביזפורטל, מנכ"ל המשרד משה בן זקן נשמע אופטימי, אבל לא מתכחש למציאות הקשה שפוגשת את כולנו כל בוקר על הכביש. לדבריו, תקציבי עתק כבר ממומשים בשטח, פרויקטים של רכבות מהירות מתקדמים, וגם על מהפכת התחבורה האוטונומית הוא אומר "אנחנו שם".

בראיון על הבמה, בן זקן מדבר בגובה העיניים, הוא לא חושש להשתמש בביטויים כמו "צריך להיות ערס מול האוצר" כדי להזרים תקציבים, מצהיר על התנגדות לאגרת גודש "לפני שתהיה אלטרנטיבה אמיתית", ומסמן מטרות: הקלה בעומסים, מאבק בתאונות, קישוריות לפריפריה וקידום תחבורה ציבורית גם בתקצוב וגם בשירות.

אבל לא רק רכבות כבדות על הפרק גם רכבים ללא נהג. בן זקן מגלה שמשרד התחבורה כבר בשיח מתקדם עם טסלה, כדי לאפשר לישראלים להפעיל את הרכב האוטונומי שלהם כשאטל פרטי. "מי שיש לו טסלה יוכל להגדיר בתוכנה שהרכב יצא לעבוד כשאתה לא נוהג בו", הוא אומר. ומה עם Uber? גם בדרך פה. בן-זקן אומר שהם חידשו את הקשרים מול החברה והם מנסים למצוא את הנוסחה שתאפשר את ההפעלה בישראל בלי לפגוע בנהגי המוניות.


לצפיה בועידה - 



ועידת התשתיות של ביזפורטל שיחה עם משה בן זקן, מנכ"ל משרד התחבורה

איך הגעת לכאן היום? המשתתפים בפאנלים האחרים נסעו אפילו יותר משלוש שעות כדי להגיע בזמן לועידה

האמת שהגעתי מפגישה כאן בסמוך, הייתי כבר במרכז.

לא נתקעת בפקקים?